El Nino 2024 Kpm Tangguh Aktiviti Luar Bilik Darjah Jika Memburuk


El-Nino 2024 : KPM Tangguh Aktiviti Luar Bilik Darjah Jika Memburuk 4 Negara seluruh dunia kini sedang menghadapai fenomena ‘El-Nino’. Kemungkinan KPM tangguh aktiviti luar bilik darjah jika keadaan semakin panas melampau. Perkara ini telah dimaklumkan KPM sebagai respon berkenaan tindakan menghadapi isu pemanasan global.
Menurut Kementerian Pendidikan (KPM) bersedia untuk menangguhkan sebarang aktiviti luar bilik darjah seandainya fenomena El Nino yang melanda negara ketika ini bertambah buruk. Perkara ini dinyatakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Wong Kah Woh bahawa pihaknya tidak mahu sebarang perkara di luar kawalan berlaku terutama membabitkan kesihatan para pelajar.
KPM Tangguh Aktiviti Luar Bilik Darjah Dalam Perancangan Berkenaan kpm tangguh aktiviti luar bilik darjah dalam perancangan adalah kerana dirasakan bahawa cuaca yang panas melampau boleh mengakibatkan isu kesihatan kepada para pelajar seperti strok haba nak lain-lain lagi kemungkinan yang boleh membahayakan kesihatan.
KPM Tangguh Aktiviti Luar Bilik Darjah KPM dan KKM Bekerjasama Dalam Isu El-Nino Untuk masa ini KPM akan terus berkolaborasi dengan Kementerian Kesihatan (KKM) untuk memantau keadaan cuaca dan juga status kesihatan para pelajar ini.
KPM juga akan keluarkan garis panduan dari semasa ke semasa kepada pihak sekolah bergantung mengikut keperluan keadaan. Berdasarkan kepada keutamaan adalah untuk menjaga kebajikan dan kesihatan anak-anak menurut KPM ketika ditemui selepas mengadakan sesi lawatan ke Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Tanjung Rambutan.
KPM Ingatkan Ibu Bapa Berkenaan “El-Nino” Selain kenyataan KPM tangguh aktiviti luar bilik darjah, KPM juga ada mengingatkan kepada para ibu bapa. Pada 4 Februari lepas, Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek mohon supaya guru dan ibu bapa memantau keadaan anak mereka ketika waktu cuaca panas akibat El Nino.
YB Fadhlina juga turut menjelaskan, KPM mempunyai garis panduan berkaitan fenomena cuaca yang digunakan bagi memberikan peringatan dan nasihat mengikut keadaan semasa di peringkat sekolah. Para ibu bapa boleh merujuk garis panduan semasa cuaca panas dibahagian bawah.
Garis Panduan KPM Untuk Aktiviti Luar Bilik Darjah Semasa Cuaca Panas Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ada mengeluarkan surat makluman berkenaan Penangguhan Aktiviti Luar Semasa Menghadapi Cuaca Panas semasa 5 Mei 2023 bagi mengelakkan sebarang komplikasi kepada kesihatan dan keselamatan murid, guru serta anggota pelaksana semasa berhadapan dengan fenomena cuaca panas yang tidak menentu.
El-Nino 2024 : KPM Tangguh Aktiviti Luar Bilik Darjah Jika Memburuk 5 Setelah meneliti situasi semasa tersebut, KPM membenarkan semula pelaksanaan aktiviti luar dengan memastikan penjagaan kebajikan, kesihatan dan keselamatan murid, guru serta anggota kumpulan pelaksana semasa berhadapan dengan fenomena cuaca panas terjamin.
Semua institusi pendidikan bawah kpm yang melaksanakan aktiviti luar bilik darjah hendaklah mematuhi perkara seperti berikut:
Memastikan penyertaan murid adalah secara sukarela dan mendapat kebenaran ibu bapa/penjaga Menerangkan kepada murid langkah pencegahan, simptom dan tindakan rawatan Menggalakkan murid memakai pakaian yang bersesuaian dan bewarna cerah Menyediakan kemudahan penyejukan seperti tempat berlindung (kanopi/payung) ais atau tuala Memastikan murid minum air yang mencukupi sebelum, semasa dan selepas aktiviti dengan menyediakan bekalan air minuman yang mencukupi serta. Menggalakkan murid membawa air minuman sendiri Memantau aktiviti yang boleh mendedahkan murid kepada keadaan cuaca panas bagi memastikan kesihatan mereka tidak terjejas Membenarkan waktu rehat tambahan semasa aktiviti dan waktu pemulihan (cooling down) yang mencukupi Membuat penyesuaian tempoh, waktu mula dan waktu tamat acara/aktiviti berdasarkan perubahan cuaca persekitaran Merujuk kepada pihak klinik atau hospital berdekatan sekiranya berlaku sebarang kes dan komplikasi kepada murid akibat fenomena ini Melaporkan kes-kes berkaitan keselamatan dan kesihatan murid kepada ibu bapa/penjaga dengan kadar segera Menangguhkan semua aktiviti luar yang sedang berlangsung sekiranya berlaku peningkatan suhu melebihi 35°C Sekali lagi di ingatkan kepada para ibu bapa kpm tangguh aktiviti luar bilik darjah sekiranya keadaan semakin panas cuacanya.selain itu para ibu bapa perlu mainkan peranan penting untuk memberi kesedaran kepada anak berkenaan dengan cuaca panas strok haba dan lain-lain yang mempunyai risiko kesihatan.
Apa-apa pun kita perlu menunggu makluman kpm tangguh aktiviti luar bilik darjah supaya tak nak pada keadaan semasa dan keadaan terkini. Untuk mengetahui semasa anda boleh merujuk kepada laman facebook kpm terkini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/kpm-tangguh-aktiviti-luar-bilik-darjah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kiraan Undi Luar Negara Pilpres 2024 Capai 90 Peratus

Kiraan Undi Luar Negara Pilpres 2024 Capai 90 Peratus

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 93 hits
JAKARTA Pesuruhjaya Suruhanjaya Pilihan Raya Idham Holik memaklumkan kiraan undi untuk liputan luar negara sudah mencapai 90 peratus dan dijangka selesai dalam tempoh terdekat Idham tidak menafikan terdapat dinamik dan beberapa isu berbangk...
Aktiviti Majlis Perasmian Al Mujtaba Halal Cattle Meat Ppim 05 03 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Al Mujtaba Halal Cattle Meat Ppim 05 03 2024

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 118 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi merasmikan pembukaan Restoran Al Mujtaba Halal Cattle Meat di Chow Kit Kuala Lumpur
Aktiviti Perjumpaan Khas Ppim Bersama Tengku Razaleigh Hamzah Ppim 07 03 2024

Aktiviti Perjumpaan Khas Ppim Bersama Tengku Razaleigh Hamzah Ppim 07 03 2024

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 117 hits
07 Mac 2024 Perjumpaan Khas antara Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi bersama wakil wakil dari pelbagai NGO Ayahanda Melayu Islam telah mengadakan perjumpaan istimewa bersama YBM Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah untuk membincangkan isu is...
Aktiviti Retreat Dan Bengkel Majlis Amal Maim Nuim Dan Mawim 2024 Ppim 06 03 2024

Aktiviti Retreat Dan Bengkel Majlis Amal Maim Nuim Dan Mawim 2024 Ppim 06 03 2024

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 84 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi menghadiri ke bengkel Majlis Amal Islami Malaysia Nadwah Ulama dan Ilmuan YADIM dan Majlis Wanita Islam YADIM 2024 anjuran Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia di Bilik Latihan YADIM Kompleks Islam Putrajay...
Permohonan Guru Tajaan Kpm 2024 Program Diploma Pasca Siswazah Pendidikan 2024

Permohonan Guru Tajaan Kpm 2024 Program Diploma Pasca Siswazah Pendidikan 2024

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 97 hits
Berita baik Permohonan guru tajaan KPM 2024 kini tiba Kementerian Pendidikan Malaysia mempelawa graduan lulusan Ijazah Sarjana Muda tanpa pendidikan yang berkelayakan berpotensi dan berminat untuk sertai Program Diploma Pascasiswazah Pendid...
Aktiviti Program Kuasai Telekomunikasi Ketika Kecemasan Dan Darurat Ppim 26 02 2024

Aktiviti Program Kuasai Telekomunikasi Ketika Kecemasan Dan Darurat Ppim 26 02 2024

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 145 hits
Telah berlangsung Program Kuasai Tenik Telekomunikasi Ketika Kecemasan dan Darurat anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan cinaapek di Pejabat PPIM Kondominium Villa Puteri Taklimat disampaikan oleh Pakar Perisian Data En Redhuan D Oo...
Makluman Kpm Minggu Pertama Sekolah Sesi 2024 2025

Makluman Kpm Minggu Pertama Sekolah Sesi 2024 2025

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 151 hits
KPM umum berkenaan minggu pertama sekolah sesi 2024 2025 Pada permulaan sesi persekolahan kali ini pada hari kedua atau hari ketiga persekolahan yang akan bermula tahun ni juga merupakan bulan ramadan Melalui KPM kebijaksanaan barisan penta...
Aktiviti Sesi Libat Urus Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bersama Masyarakat Ppim 09 03 2024

Aktiviti Sesi Libat Urus Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bersama Masyarakat Ppim 09 03 2024

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 110 hits
9 Mac 2024 Program Sesi Libat Urus Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman CP Dato Sri Mohd Suhaily Bin Mohd Zain bersama masyarakat Berlangsung di Dewan Pusat Komuniti TTDI Kuala Lumpur Program ini bertujuan memberi peluang kepada mas...
Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Mpaj Ppim 13 03 2024

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Mpaj Ppim 13 03 2024

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 97 hits
Kunjungan hormat Persatuan Pengguna Islam Malaysia ke Majlis Perbandaran Ampang Jaya berlangsung dengan bertemu Yang Dipertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya Dr Ani Ahmad dalam usaha untuk memperkukuhkan kerjasama antara kedua entiti dalam m...
Pentingnya Muhasabah Diri

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan