Ekonomi Malaysia Papar Tanda Awal Pemulihan


PUTRAJAYA – Ekonomi Malaysia mula memaparkan tanda-tanda awal pemulihan sejak Jun lepas berikutan pembukaan perniagaan secara beransur-ansur mulai 4 Mei 2020 selepas terjejas teruk akibat impak koronavirus (Covid-19).
Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata, kemuncak impak pelaksanaan perintah kawalan pergerakan itu amat ketara pada April 2020 apabila Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menguncup sehingga 28.6 peratus bagi tahun ke tahun.
Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020 yang menyaksikan ekonomi beroperasi pada kapasiti sebanyak 45 peratus.
Ini disusuli dengan PKP Bersyarat (PKPB) pada 4 Mei dan seterusnya PKP Pemulihan pada 10 Jun-31 Ogos, 2020 yang membawa kepada pembukaan semula ekonomi secara beransur-ansur.
“Bagaimanapun pada Mei 2020, (penguncupan) adalah -19.5 peratus tahun ke tahun manakala pada Jun, ia mencatat penyusutan kecil -3.2 peratus tahun ke tahun yang merupakan satu peningkatan ketara selepas perniagaan beroperasi semula.
“Secara kumulatif, KDNK suku kedua menguncup pada 17.1 peratus bagi suku kedua 2020 ketika negara ini terpaksa melaksanakan langkah penguatkuasaan yang tegas bagi membendung penularan Covid-19.
“Kita menyaksikan pemulihan bentuk (lekuk) ‘V’’ bermulai Mei 2020. Sehubungan itu, Jun adalah petunjuk baik bagi membuktikan bahawa ekonomi semakin pulih,” kata Tengku Zafrul kepada Bernama dan stesen televisyen TV3 hai ini.
Malah, beliau menegaskan dalam senario semasa, penilaian bulanan adalah sesuatu yang penting.
Sebagai contoh, katanya, kadar pengangguran pada Jun 2020 telah berkurangan kepada 4.9 peratus berbanding 5.3 peratus pada Mei 2020.
Indeks Pengeluaran Perindustrian mencatat pemulihan pada 26.2 peratus bulan ke bulan pada Jun 2020 (-0.4 peratus tahun ke tahun berbanding Mei 2020 (-21.6 peratus tahun ke tahun).
Selain itu, jualan borong dan runcit meningkat 21.8 peratus pada Jun berbanding bulan sebelumnya.
Indeks Pengurus Pembelian Pembuatan (PMI) juga pulih secara ketara daripada paras rendah tahun ini iaitu 31.3 peratus pada April kepada melebihi 50.0 pada Jun dan Julai, sekali gus menunjukkan bahawa sektor pembuatan telah melepasi penguncupan ketika tempoh PKP.
Malah, perbelanjaan pengguna turut meningkat, termasuk penjualan kereta penumpang yang menokok 6.3 peratus tahun ke tahun bagi Jun 2020.
BNM juga telah menyemak semula unjuran KDNK 2020 kepada -3.5 hingga -5.5 peratus daripada -2 hingga 0.5 peratus sebelum ini berikutan anggaran awal itu dibuat berdasarkan tempoh pelaksanaan kawalan pergerakan selama empat minggu berbanding tujuh minggu.
Ekonomi dijangka pulih dan mencatatkan pertumbuhan 5.5 peratus kepada 8.0 peratus pada 2021.
Selain itu, pelaksanaan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) dan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) juga dijangka menyumbang lebih 3.0 peratus terhadap pertumbuhan KDNK pada 2020.
Untuk rekod, KDNK United Kingdom menguncup pada -21.7 peratus dalam suku kedua 2020 manakala Perancis juga susut -13.8 peratus pada tempoh sama.
Di peringkat serantau, Singapura mencatatkan penyusutan KDNK sebanyak 12.6 peratus manakala Filipina menguncup 16.2 peratus dan Indonesia susut pada 5.3 peratus.
Mengulas fasa pemulihan di Malaysia, Tengku Zafrul berkata, eksport pada Jun 2020 meningkat semula pada 8.8 peratus daripada -25.5 peratus pada Mei 2020.
Bagi kemajuan masa depan, beliau berkata, momentum pertumbuhan yang disaksikan pada Jun lepas dijangkakan terus kekal bagi tempoh berbaki dalam 2020.
“Kita berharap ekonomi itu akan terus meningkat dalam suku-suku ketiga dan keempat tahun ini,” katanya.
Menyentuh prospek 2021, Tengku Zafrul berkata, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) telah mengunjurkan ekonomi Malaysia berkembang pada paras purata 6.3 peratus manakala Bank Dunia pada 6.9 peratus.
Sementara itu, dalam kenyataan berasingan, Tengku Zafrul menyifatkan bahawa asas-asas sistem kewangan Malaysia juga kekal kukuh.
“Tidak sepertimana Krisis Kewangan Global pada 2008–2009, sistem perbankan Malaysia telah memasuki fasa mencabar ini dalam kedudukan yang kukuh.
“(Jumlah) penampan modal sistem perbankan pada RM121 bilion adalah melebihi tiga kali ganda berbanding paras ketika Krisis Kewangan Global itu,” katanya.
Beliau berkata, faktor-faktor seperti mudah tunai mencukupi berserta kualiti aset yang baik dan kerangka pengurusan risiko yang kukuh terus menyokong aktiviti pinjaman serta ekonomi secara menyeluruh.
Tengku Zafrul juga menegaskan, bahawa kerajaan kekal fokus terhadap strategi 6R iaitu Ketetapan (Resolve), Ketahanan (Resilience), Memulakan Semula (Restart), Pemulihan (Recovery), Memperkasa (Revitalise) dan Penyusunan Semula (Reform) bagi mengemudi ekonomi ke arah pemulihan.
“Kita kini dalam fasa Pemulihan dan di tengah-tengah persiapan bagi fasa Memperkasa yang akan dibentangkan dalam pengumuman Belanjawan 2021 yang dijadualkan pada November 2020,” katanya.
Menurutnya, memandangkan Malaysia adalah sebuah negara ekonomi terbuka dengan ketidaktentuan persekitaran luaran yang terus ketara, kerajaan kekal optimis namun berhati-hati serta komited bagi memastikan ruang fiskal yang memadai untuk menguruskan cabaran di masa depan.
“Asas-asas ekonomi dan sistem kewangan kekal baik dan negara ini telah berulang kali membuktikan daya tahannya ketika berdepan kelemahan di peringkat luaran,” katanya.
Tengku Zafrul turut memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus menyokong rakyat, perniagaan dan pasaran bagi mengupayakan sebanyak mungkin sektor ekonomi untuk kembali pulih apabila pertumbuhan global meningkat semula pada 2021. – Bernama
SH
The post Ekonomi Malaysia papar tanda awal pemulihan appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/14/ekonomi-malaysia-papar-tanda-awal-pemulihan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanda Tanda Awal Usaha Pemulihan Ekonomi Mula Nampakkan Hasil Pm

Tanda Tanda Awal Usaha Pemulihan Ekonomi Mula Nampakkan Hasil Pm

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 304 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin JOHOR BHARU Kadar pengangguran yang dilihat menurun pada bulan Jun dilihat sebagai antara tanda tanda awal usaha pemulihan ekonomi yang dijalankan kerajaan mula menampakkan hasil kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyidd...
Malaysia Berada Di Landasan Tepat Pemulihan Ekonomi Tengku Zafrul

Malaysia Berada Di Landasan Tepat Pemulihan Ekonomi Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 317 hits
BATU KAWAN 8 OGOS Ekonomi Malaysia berada di landasan yang tepat untuk mencapai pemulihan pada 2021 kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz Beliau berkata negara berkedudukan baik untuk mencatatkan peningkatan semula pada ...
Konsumsi Dalam Negeri Anjlok Pemulihan Dampak Ekonomi Covid 19 Di China Jadi Lamban

Konsumsi Dalam Negeri Anjlok Pemulihan Dampak Ekonomi Covid 19 Di China Jadi Lamban

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 239 hits
Konsumsi dalam negeri di China menurun membuat pemerintahan Presiden Xi Jinping semakin sulit untuk memulihkan dampak ekonomi dari pandemik Covid 19 yang melanda dunia Warga negeri Tirai Bambu tampaknya belum berani menghabiskan uangnya mes...
Ekonomi Malaysia Mulai Pulih Sejak Mei

Ekonomi Malaysia Mulai Pulih Sejak Mei

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Ekonomi Malaysia mulai pulih pada Mei apabila aktiviti ekonomi dibenarkan secara berperingkat dan kadar jangkitan Covid 19 lebih terkawal Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz berkata penguncupan Keluaran Dalam Negara ...
Pemerintah Gencar Strategi Pemulihan Ekonomi Tapi Jurus Jinakkan Virus Tidak Kunjung Ada

Pemerintah Gencar Strategi Pemulihan Ekonomi Tapi Jurus Jinakkan Virus Tidak Kunjung Ada

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 169 hits
Langkah pemerintah dalam penanganan wabah virus corona atau Covid 19 mendapat kritikan tajam Ini lantaran pemerintah hanya fokus pada strategi pemulihan ekonomi Ekonom senior Faisal Basri mengurai bahwa krisis yang terjadi di Indonesia saat...
10 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu Sekarang Tak La Terkejut Nanti

10 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu Sekarang Tak La Terkejut Nanti

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 455 hits
Assalamualaikum semua Teringat lagi kisah kisah lalu saat saat saya mendapat berita tenang kehamilan wife saya Memang rasa sangat gembira Lebih lebih lagi bila bunting pelamin Alhamdulillah Sebenarnya sebelum kami confirm wife saya pregnan ...
Perikatan Ekonomi Malaysia 5 0

Perikatan Ekonomi Malaysia 5 0

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 191 hits
Inovasi Malaysia harus ditingkatkan untuk mengatasi cabaran cabaran pemulihan pasca Covid Apabila kita melihat kembali waktu yang genting ini kita mungkin akan menghargai peluang unik yang diberikan oleh Covid 19 untuk meningkatkan beberapa...
Ekonomi Jeblok Fadli Zon Dari Awal Pemerintah Sudah Salah Resep Ganti Kokinya

Ekonomi Jeblok Fadli Zon Dari Awal Pemerintah Sudah Salah Resep Ganti Kokinya

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 2522 hits
Beberapa waktu lalu Badan Pusat Statistik mencatat Pertumbuhan Ekonomi Indonesia pada kuartal II 2020 sebesar 5 32 persen Melihat hal tersebut Wakil Ketua Umum Partai Gerindra Fadli Zon menyebutkan bahwasanya Pemerintah terbukti lamban dan ...
Ekonomi Meleset 17 Pn Bawa Malaysia Ke Tepi Jurang

Ekonomi Meleset 17 Pn Bawa Malaysia Ke Tepi Jurang

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 183 hits
Dr Ong Kian Ming Pada 27 Mac 2020 9 hari setelah dimulainya Perintah Kawalan Pergerakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan berikut semasa mengumumkan pakej bantuan PRIHATIN Kerajaan ini mungkin bukan kerajaan ya...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11