Ekonomi Dunia Lebih Teruk Malaysia Perlu Keluar Makanan Sendiri




Ekonomi dunia lebih teruk, Malaysia perlu keluar makanan sendiriPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: June 18, 2022 ShareKenaikan harga bahan makanan dan pengguna sejak 6 bulan kebelakangan ini amat dirasakan serta menekan kewangan kebanyakan isi rumah di Malaysia.
Kesan inflasi yang tidak terkawal itu berpunca daripada import barang keperluan pengguna dan makanan yang terlalu tinggi.
Menurut Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah, pada 2022 Jabatan Perangkaan Statistik Malaysia (DOSM) menyatakan nilai import negara telah melepasi paras RM100 bilion buat pertama kali dalam Mac 2022, meningkat 29.9% daripada RM80 bilion pada 2021 dan hal itu katanya, diburukkan lagi dengan kejatuhan nilai matawang ringgit.
“Barang pengguna sahaja mencatatkan peningkatan import sebanyak 22.4% daripada RM7.1 bilion pada 2021 kepada RM8.7 bilion pada 2022.
“Keadaan ini diburukkan dengan kejatuhan nilai ringgit berbanding kebanyakan matawang utama, sekaligus menyebabkan import lebih mahal,” ujar Maria dalam satu kenyataan.
Selain itu, katanya, sumber protein rakyat Malaysia juga telah mengalami kenaikan harga dalam 6 bulan pertama 2022 akibat meningkatnya kos menternak dan berladang berpunca daripada perang Rusia dan Ukraine.
“Sumber protein utama seperti ayam, ikan kembung dan ikan cencaru telah meningkat sebanyak 16%, 18% dan 76% dalam tempoh 3 bulan.
“Sayur sayuran seperti kacang panjang dan kubis bulat pula naik 100%,” katanya.
Justeru itu, Maria mencadangkan agar Kerajaan menumpukan usaha untuk memperkasakan sektor pertanian dan penternakan dalam negara yang telah diabaikan sejak 2 dekad lalu.
Katanya, malaysia perlu kembali kepada negara pertanian sebagaimana era 1980an lalu tetapi dengan penggunaan teknologi lebih moden.
“Saya mencadangkan agar pertanian tradisional luar bandar menggunakan sepenuhnya sains dan teknologi yang akan menghasilkan ekosistem dan industri yang lebih mapan
“Dalam pada itu Kementerian Kewangan pula harus memperkasakan petani berskala kecil dengan memberikan mereka insentif cukai dan kredit yang mencukupi untuk menanam di tanah terbiar, memperoleh benih bermutu dan baja untuk penghasilan lebih baik
“Kementerian Belia dan Sukan juga Kementerian Pendidikan pula harus merangka program dan sukatan pelajaran untuk membangunkan penglibatan belia dalam sektor pertanian (terutama yang memiliki tanah keluarga),” katanya.
Maria turut mencadangkan penubuhan satu suruhajaya baharu bagi mengkaji, menangani atau membasmi kemiskinan yang semakin menjadi masalah di Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
“Sudah pastinya saya ingin melihat kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Kemiskinan bagi memantau akses dan pengagihan pendapatan dan sumber.
“Ini akan membantu mengurangkan tersebarnya kisah keluarga yang hanya mampu menyara diri beberapa hari dalam seminggu atau terpaksa bergelut untuk memastikan keluarga terus hidup tanpa mengira bangsa dan latar belakang,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/ekonomi-dunia-lebih-teruk-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Di Malaysia Rakyat Diminta Bercucuk Tanam Bela Haiwan Ternakan Sendiri Netizen

Hanya Di Malaysia Rakyat Diminta Bercucuk Tanam Bela Haiwan Ternakan Sendiri Netizen

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 126 hits
June 9 2022 LOL hanya di Malaysia rakyat diminta bercucuk tanam sendiri dan bayar lebih cukai semuanya dalam masa sehari kata seorang pengguna Twitter Kenyataan ini merupakan komen balasnya kepada satu bebenang dari seorang pengguna Twitter...
Kini Lebih 80 Peranti Sokong 5g Malaysia Dnb Terus Sediakan Fasiliti Uji Peranti

Kini Lebih 80 Peranti Sokong 5g Malaysia Dnb Terus Sediakan Fasiliti Uji Peranti

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 154 hits
Digital Nasional Berhad mengeluarkan kenyataan melalui Facebook mengesahkan tiga peranti baharu menyokong rangkaian 5G diselia mereka Tiga peranti tersebut ialah Samsung Galaxy Flip3 Galaxy Fold3 dan OPPO A77 5G Dengan itu ia menjumlahkan 8...
Apbn Harus Bisa Hadapi Perubahan Akibat Gejolak Ekonomi Dunia

Apbn Harus Bisa Hadapi Perubahan Akibat Gejolak Ekonomi Dunia

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 232 hits
Perubahan geopolitik yang terjadi di dunia internasional sangat mempengaruhi perekonomian Indonesia Situasi diperparah dengan terjadinya perang antara Rusia dan Ukraina akibatnya harga komoditas mengalami kenaikan yang sangat tinggi sekali
Asal Anak Boleh Keluar Buat Aktiviti Paling Berbaloi Lebih Baik Dari Terperap Di Rumah

Asal Anak Boleh Keluar Buat Aktiviti Paling Berbaloi Lebih Baik Dari Terperap Di Rumah

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 121 hits
Cuti persekolahan yang bermula minggu ini apa kata mak ayah peruntukkan waktu seketika untuk bercuti bersama anak anak Sebolehnya usahakan untuk membawa anak keluar seketika dari rumah untuk melakukan pelbagai aktiviti luar rumah Mengapa An...
7 Sebab Pasukan Hoki Lelaki Malaysia Kuat Sampai Pergi Kejohanan Dunia

7 Sebab Pasukan Hoki Lelaki Malaysia Kuat Sampai Pergi Kejohanan Dunia

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 138 hits
Ini adalah sebab kenapa Pasukan Hoki Lelaki Malaysia kuat Ini berdasarkan pengetahuan aku kalau org hoki nak betulkan atau nak tambah silakan 1 SISTEM AKAR UMBI KUKUH Ini kena ucap terima kasih kat Cikgu cikgu sekolah dan Jurulatih yg berja...
Salam Takziah Selebriti Malaysia Yang Telah Meninggal Dunia 2022

Salam Takziah Selebriti Malaysia Yang Telah Meninggal Dunia 2022

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 237 hits
Perginya sebutir bintang di dalam industri seni tanah air di tahun 2022 kita kehilangan insan seni yang bnyak berjasa dalam industri hiburan tanah air Kepergian mereka pastinya dirasai Pian Cecupak Pelawak Pian Cecupak atau nama sebenarnya ...
Rajin Dok Keluar Fatwa Sendiri Depa Pun Buat Di Kelantan Gambar Menjadi Bukti Tak Banyak Sikit

Rajin Dok Keluar Fatwa Sendiri Depa Pun Buat Di Kelantan Gambar Menjadi Bukti Tak Banyak Sikit

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 182 hits
Pesuruhjaya PAS negeri dipanggil menghadap Sultan Selangor June 15 2022 Pesuruhjaya PAS Selangor Ahmad Yunus Hairi dipanggil menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Bukit Kayangan Shah Alam PETALING JAYA Sultan Selangor Sultan Sha...
62 Rakyat Malaysia Bersetuju Untuk Kerja 4 Hari Seminggu Waktu Kerja Pula Dijangka Lebih Panjang

62 Rakyat Malaysia Bersetuju Untuk Kerja 4 Hari Seminggu Waktu Kerja Pula Dijangka Lebih Panjang

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 169 hits
SEBUAH firma pengendali tinjauan dalam talian Qualtrics telah mengeluarkan satu data dimana 62 peratus pekerja sepenuh masa di Malaysia lebih gemar fleksibiti sepanjang empat hari bekerja seminggu Qualtrics juga telah mengeluarkan peratusan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Senarai Lagu English Terbaru 2024

5 Tips Mudah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024