Ebit Lew Berlepas Bersama Misi Kemanusiaan Ke Gaza


MALAYSIA KINI

Tanpa publisiti yang banyak untuk mengumpul dana, pendakwah dan usahawan berpengaruh, Ebit Lew, berlepas ke luar negara dengan membawa misi kemanusiaan buat Gaza, Palestin.
Tidak banyak maklumat mengenai misi itu didedahkan setakat ini. Bagaimanapun dalam hantaran di media sosial menjelang tengah malam ini Ebit meminta orang ramai mendoakan perjalan dan misi berkenaan berjaya disempurnakan.
"Semoga Allah bantu dan mudahkan semuanya. Ya Allah bantulah kami dan hanya kepada-Mu kami berserah," katanya.
Ebit juga menyatakan tiket penerbangan berkenaan ditaja oleh syarikat penerbangan Turkish Airlines. 
Sementara itu Menteri Luar Hishammuddin Hussein membayangkan Ebit dan rombongannya berlepas ke Mesir sebelum menyempurnakan misi kemanusiaan tersebut.
"Perlukan apa-apa, maklumkan sahaja. Insya-Allah, perwakilan Malaysia di Kaherah, Mesir akan cuba bantu.
"Semoga selamat sampai ke destinasi ustaz!" katanya di Facebook dengan mengepilkan hantaran Ebit.
Gaza baru-baru ini diserang oleh tentera Zionis selepas berlaku ketegangan di antara kedua-dua pihak. Bagaimanapun keadaan agak aman sekarang selepas Tel Aviv dan Hamas - yang berkuasa di Gaza - bersetuju mengadakan gencatan senjata.
Sebahagian kecil sempadan Mesir di bahagian timur negara itu bersempadan dengan Gaza. Ketika Mesir diperintah Mohamed Morsi kerajaan negara itu membuka sempadannya di Rafah kepada penduduk Palestin.
Bagaimanapun keadaan kembali kepada asal - iaitu Gaza terkepung dari segenap arah - selepas Morsi digulingkan Abdel Fattah al-Sisi.
Dianggarkan bahagian timur Mesir 170km sempadannya bersebelahan dengan Israel manakala baki 11km lagi berjiran dengan Gaza.
Sementara itu Bernama melaporkan misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin dirancang Ebit Lew mendapat kelulusan perjalanan dan tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) semasa.
Timbalan Menteri Luar Kamarudin Jaffar berkata pihaknya menerima panggilan daripada Ebit Lew hari ini bagi memaklumkan misi kemanusiaan itu yang dijadual bermula hari ini hingga 30 Mei.
"Misi kemanusiaan ke Mesir ini bertujuan memberikan sumbangan kepada rakyat Palestin yang telah terkesan teruk ekoran serangan rejim Israel ke atas Gaza.
"Urusan yang melibatkan misi tersebut dirancang oleh delegasi Ustaz Ebit Lew secara terus dengan rakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berada di Mesir.
"Segala persiapan dan persediaan dilakukan oleh pihak Ustaz Ebit Lew sendiri, menerusi kerjasama rapat dengan rakan NGO di Mesir," katanya.
Kementerian tawar bantuan
Kamarudin berkata walaupun misi itu adalah inisiatif sendiri, delegasi Ebit Lew dinasihatkan agar sentiasa berhubung, bekerjasama dan mendengar setiap arahan keselamatan daripada pihak Kedutaan Malaysia di Mesir.

"Selain itu, segala peraturan, prosedur dan arahan keselamatan yang ditetapkan oleh negara tuan rumah juga mesti dipatuhi.
"Ini penting terutamanya demi memastikan keselamatan Ustaz Ebit Lew dan delegasi beliau sepanjang di perantauan kelak," katanya.
Kamarudin turut mengingatkan delegasi itu untuk turut mematuhi semua SOP dalam negara yang sedang berkuat kuasa apabila kembali ke Malaysia.
Kamarudin berkata secara dasarnya, kementerian itu menyokong penuh usaha delegasi Ebit Lew dan sentiasa mengalu-alukan NGO lain untuk turut menggerakkan pelbagai usaha bagi membantu rakyat Palestin termasuk mewujudkan tabung-tabung bagi mengumpul dana bantuan kemanusiaan.
"Dalam perkara ini, sekiranya diperlukan kementerian boleh membantu untuk menyalurkan dana yang telah selesai dikumpul oleh NGO ini kepada pihak berwajib di Palestin melalui Akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin (AAKRP) di bawah seliaan Kementerian Luar Negeri.
"Dalam pada itu, saya juga ingin memaklumkan, selain membantu memudahkan usaha NGO, kerajaan juga melalui Kementerian Luar akan terus menggerakkan usaha bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin," katanya. 
LIHAT FACEBOOK DI SINI



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/ebit-lew-berlepas-bersama-misi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jalankan Misi Kemanusiaan Ustaz Ebit Lew Dapat Kelulusan Untuk Ke Mesir

Jalankan Misi Kemanusiaan Ustaz Ebit Lew Dapat Kelulusan Untuk Ke Mesir

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 154 hits
Pendakwah terkenal Malaysia Ustaz Ebit Lew telah mendapat kelulusan perjalanan ke Mesir atas tujuan menjalankan misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin tertakluk kepada prosedur operasi standard semasa Timbalan Menteri Luar Datuk Kamarudin J...
Allah Hu Akhbar Ustaz Ebit Luew Ke Misi Bantuan Ke Gaza Alhamdulilah Semoga Di Permudahkan

Allah Hu Akhbar Ustaz Ebit Luew Ke Misi Bantuan Ke Gaza Alhamdulilah Semoga Di Permudahkan

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 339 hits
Pohon doakan ya Misi Bantuan Kemanusiaan Gaza Palestin Semoga Allah bantu dan mudahkan semuanya Ya Allah bantulah misi kami ini ya Allah Hanya kepadaMu kami bergantung dan berserah Terima kasih Dato Seri Hishammuddin dan Wisma Putra kerana ...
Hiburan Hulur Sumbangan Untuk Rakyat Palestin Ebit Lew Terbang Ke Gaza

Hiburan Hulur Sumbangan Untuk Rakyat Palestin Ebit Lew Terbang Ke Gaza

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 207 hits
Pendakwah selebriti terkenal Ebit Lew dilaporkan telah berangkat ke luar negara berikutan misi kemanusiaan yang disertainya untuk memberi sumbangan kepada rakyat Palestin Perkara tersebut dimaklum Ebit Lew menerusi sebuah hantaran terbaru d...
Netizen Try Anak Sulung Ebit Lew

Netizen Try Anak Sulung Ebit Lew

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 193 hits
Oleh LUQMAN RIDHWAN MOHAMED NOR Gambar hiasan Ebit dan Safiyyah PETALING JAYA Netizen hari ini mengambil kesempatan bergurau dengan Ebit Lew gara gara tindakan penceramah popular tersebut memuat naik gambar anak perempuannya Safiyyah di lam...
Siapa Halang Ebit Liew Masuk Gaza

Siapa Halang Ebit Liew Masuk Gaza

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 368 hits
Kita perlu ketahui watak penting dalam konflik Palestin IsraelBERDASARKAN maklumat daripada sahabat sahabat saya di Malaysia dan di Palestin sehingga tengah malam Isnin 30 Mei 2021 pendakwah dikasihi ramai Ustaz Ebit Liew dikatakan masih be...
Kongsi Gambar Selfie Dengan Anak Perempuan Ramai Panggil Ebit Lew Ayah

Kongsi Gambar Selfie Dengan Anak Perempuan Ramai Panggil Ebit Lew Ayah

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 753 hits
Siapa tidak mengenali pendakwah bebas iaitu Ebit Lew yang cukup terkenal dengan sifat pemurah sanggup membantu sesiapa sahaja dalam kesusahan Setiap aktiviti kemanusiaan yang dilakukan oleh Ebit Lew pasti mendapat perhatian ramai pihak Terb...
Hiburan Muat Naik Selfie Bersama Puteri Kesayangan Ramai Jejaka Cuba Nasib Jadi Menantu Ebit Lew

Hiburan Muat Naik Selfie Bersama Puteri Kesayangan Ramai Jejaka Cuba Nasib Jadi Menantu Ebit Lew

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 325 hits
Siapa tidak kenal dengan Ebit Lew pasti namanya sudah dikenali seluruh pelusuk masyarakat kerana perkongsiannya memberi bantuan dan sumbangan kepada golongan yang memerlukan Namun jarang sekali buat pendakwah bebas ini untuk berkongsi hal p...
Uncle Kentang Mahu Bekerjasama Dengan Ustaz Ebit Lew

Uncle Kentang Mahu Bekerjasama Dengan Ustaz Ebit Lew

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 175 hits
Sebut sahaja nama Uncle Kentang pasti ramai yang mengenali lelaki berhati emas ini atas usaha kebajikan yang lakukan beliau Sering melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebajikan pemilik nama Kuan Chee Heng itu memberitahu bahaw...
Hiburan Bakal Terima Anugerah Ratu Elizabeth Ii Uncle Kentang Luah Hasrat Nak Kolaborasi Dengan Ebit Lew

Hiburan Bakal Terima Anugerah Ratu Elizabeth Ii Uncle Kentang Luah Hasrat Nak Kolaborasi Dengan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 180 hits
Sering terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebajikan pastinya ramai sudah mengenali figura yang dikenali sebagai Uncle Kentang atau nama sebenarnya Kuan Chee Heng Terlibat dalam aktiviti kebajikan sejak lebih 10 tahun yang lalu difah...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat