Duit Selit Selit Bantu Belanja Hujung Bulan Jangan Salah Simpan Ini Cara Nak Selit Duit Supaya Tak Terpakai


Bila bilangan anak semakin bertambah, lagi bertambahlah kos perbelanjaan keluarga. Dan sudah semestinya ada waktunya mak ayah berdepan dengan masalah tidak cukup duit untuk berbelanja dihujung bulan.
Mengamalkan perbelanjaan berkhemah dan konsep tabungan sebenarnya amat membantu mak ayah menguruskan perbelanjaan anak-anak dan keluarga.
Konsep mudah yang boleh dikongsikan adalah dengan cara ‘sorok duit’ atau ‘duit selit-selit’ yang sebenarnya boleh membantu kita di hujung bulan.

Menerusi perkongsian perunding kewangan Azizul Azli Ahmad, ini caranya ‘sorok’ duit, supaya hujung bulan tidak sesak hingga kena ikat perut menunggu gaji.
Ini caranya. Mungkin wang yang diselitkan ini boleh bantu anda sekiranya berlakunya kecemasan. Inilah perkongsian tentang enam tempat yang paling bagus untuk simpan duit sebelum gaji masuk.

1. Celahan dompet
Simpan amaun yang anda selalu gunakan di antara bahagian dompet yang paling mudah. Selitkan RM20 atau RM50 di celahan dompet yang anda rasa susah untuk keluarkan.
Jumlah yang anda selitkan itu ikutlah diri masing-masing. Jadi, apabila sedar duit sudah habis, masih ada beberapa wang kertas tersembunyi di celah bahagian dompet kita.
2. Laci pejabat
Sediakan sebuah tabung khusus di dalam pejabat. Anda boleh beli tabung murah di kedai RM2 atau gunakan botol kuih raya saiz besar (selalunya orang guna isi tempeyek). Ikutilah kreativiti anda, hiaslah ikut suka.
Asalkan tabung itu boleh memberi anda motivasi untuk menyimpan. Tapi, jangan lupa untuk pastikan tabung anda tersembunyi dan berkunci di laci pejabat.

3. Dalam komponen kereta
Di dalam kereta, ada beberapa komponen kenderaan yang agak tersembunyi. Setiap kereta mempunyai rekabentuk yang berbeza.
Cuba teliti celah-celah kecil yang anda boleh selitkan duit ‘kecemasan’ di situ. Tetapi pastikan duit tersebut juga boleh dikeluarkan, jangan nanti tersumbat di dalam komponen kereta tersebut.
Satu tip untuk anda, pastikan anda tidak lupa, jika tidak, akan disedut oleh tukang cuci kenderaan apabila waktu ‘vacuum’ bermula.

4. Belakang ‘casing handphone’
Ramai yang amalkan teknik ini. Sebab mungkin kita akan lupa membawa dompet, tetapi telefon jarang akan lupa. Setuju atau tidak?
Biasanya, mereka akan meletakkan duit RM10 sehingga RM50 dalam ‘casing handphone’, terpulanglah pada diri masing-masing.
Terdapat juga banyak rekabentuk ‘casing’ handphone’ yang ada ruang untuk letakkan duit. Biasanya ia dipanggil ‘phone wallet’.
Ada banyak pilihan yang cantik dan murah di pasaran. Cuma pastikan duit anda tersembunyi dan tidak menarik perhatian orang lain.
Beli Leanen Sejadah Di Sini
Leanen Sejadah Foam  
5. Pemegang kad nama (name tag holder)
Teknik ini biasa digunakan juga sebab ramai yang simpan duit di dalam pemegang kad nama mereka waktu bekerja di pejabat.
Sama dengan ‘casing handphone’, simpanan ini juga boleh selamatkan anda bila anda keluar makan tengahari ketika di pejabat.
Atau belilah ‘lanyard’ untuk gantungkan pemegang kad nama di leher anda untuk mudahkan anda apabila keluar nanti.

6. Simpan dengan pasangan anda
Pastikan pasangan anda boleh tolong simpan bukannya tolong belanjakan duit anda. Paling-paling simpan dengan ibu. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa perlu berikan duit kepada orang lain untuk simpankan?
Sebabnya adalah mungkin anda akan rasa segan untuk minta balik duit tersebut. Jadi, lama-lama duit tersebut akan terkumpul.
Kesimpulannya, ia terpulanglah di mana anda suka selitkan duit kecemasan ini.
Selepas sudah simpan, apabila telah gunakan wang tersebut, jangan lupa untuk isi semula duit itu.
Pilihlah tempat strategik yang anda rasa tidak akan hilang dengan mudah. Tetapi jangan sampai orang tahu simpanan kita berapa.
Sumber: Azizul Azli Ahmad & Awani
Menarik: Zaman Sekarang Tak Boleh Duit Saya Saya Punya, Duit Awak Duit Saya, Sama-Sama Kongsi

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post ‘Duit Selit-Selit’ Bantu Belanja Hujung Bulan, Jangan Salah Simpan, Ini Cara Nak Selit Duit Supaya Tak Terpakai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/duit-selit-selit-bantu-belanja-hujung-bulan-jangan-salah-simpan-ini-cara-nak-selit-duit-supaya-tak-terpakai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Simpan Duit Selalu Terbabas Idea Kreatif Tabung Suamiku Kaya Ni Bantu Simpan Duit Konsisten Superb

Nak Simpan Duit Selalu Terbabas Idea Kreatif Tabung Suamiku Kaya Ni Bantu Simpan Duit Konsisten Superb

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 331 hits
Nak menyimpan sendiri tak dinafikan adakalanya terbabas Ada waktu menyimpan dan ada pula terpaksa berbelanja Bagaimana nak menabung cara konsisten Idea ibu ini boleh anda jadikan ikutan Idea menabung dari duit poket suami ini bukan hanya bo...
Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 246 hits
Sebut pasal menyimpan untuk anak bukan hanya wang ringgit sahaja Bahkan nak lebih teruja dan lagi bertambah semangat mak ayah gantikanlah simpanan emas untuk anak kecil kita Nak relaks jom cuci mata di Masa anak baru lahir saja belikan emas...
Tak Payah Keluar Pergi Bank Ini Cara Mudah Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj

Tak Payah Keluar Pergi Bank Ini Cara Mudah Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 192 hits
Bukan sahaja simpanan untuk masa depan kita simpanan untuk anak anak juga teramat penting untuk memastikan anak anak hidup selesa malah punya simpanan sendiri untuk kegunaannya belajar di masa hadapan Pun begitu keluar ke bank di musim pand...
Wanita Ini Kongsi Cara Disiplin Simpan Duit Tanpa Usik Setahun Dapat Lebih Rm4 Ribu

Wanita Ini Kongsi Cara Disiplin Simpan Duit Tanpa Usik Setahun Dapat Lebih Rm4 Ribu

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 258 hits
Di mana ada kemahuan pasti akan berjaya Prinsip ini boleh memotivasikan sesiapa sahaja yang betul betul bertekad nak buat sesuatu Dalam bab menyimpan duit sebenarnya tak perlu nak simpan banyak sekaligus Paling penting buat ikut kemampuan d...
Uai Pesan Kalau Suami Nak Isteri Topup Belanja Rumah Jangan Terus Suruh Isteri Bayar

Uai Pesan Kalau Suami Nak Isteri Topup Belanja Rumah Jangan Terus Suruh Isteri Bayar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 400 hits
Bila dah berumah tangga sepatutnya tiada rahsia antara pasangan suami isteri Sebaik baiknya suami perlu berterus terang dengan isteri begitu juga isteri perlu beritahu apa yang patut pada suami Begitu jugalah dalam bab perbelanjaan keluarga...
Duit Tinggal Rm2 80 Ini Ikhtiar Suami Bantu Isteri Jalani Pembed4han J4ntung Impian Saya Nak Ambil Lesen Motor

Duit Tinggal Rm2 80 Ini Ikhtiar Suami Bantu Isteri Jalani Pembed4han J4ntung Impian Saya Nak Ambil Lesen Motor

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 330 hits
SAYA risau sangat duit saya cuma tinggal RM2 80 saya perlu duit untuk bawa isteri saya ke hospital hari ni
Guna Duit Poket Sendiri Bantu Rakyat Jangan Harap Kerajaan Pusat Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pembangkang

Guna Duit Poket Sendiri Bantu Rakyat Jangan Harap Kerajaan Pusat Anwar Beritahu Wakil Rakyat Pembangkang

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 246 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari membuat pelepasan konvoi jentera peduli nadi rakyat untuk memberi bantuan kepada golongan terjejas akibat Covid 19 di setiap negeri di ibu pejabat PKR hari ini PETALING JA...
Lelaki Ini Kongsi Cara Konsisten Simpan Duit Dari Sikit Hingga Hasilnya Puas Hati

Lelaki Ini Kongsi Cara Konsisten Simpan Duit Dari Sikit Hingga Hasilnya Puas Hati

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 239 hits
Teringin nak simpan duit tetapi asyik gagal Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara lelaki ini confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil l...
Najib Ajar K Jaan Cara Bantu Rakyat Buat Duit

Najib Ajar K Jaan Cara Bantu Rakyat Buat Duit

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 187 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 21 2021 12 37 PMBekas perdana menteri Najib Razak mencadangkan agar kerajaan memperkenalkan program kepada bank untuk membiayai pelaburan saham oleh rakyat Malaysia bagi membolehkan rakyat membina kekayaan ja...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad