Dua Pengikut Tuhan Harun Terlepas Tali Gantung Di Penjara 40 Tahun Kes Bunuh Pegawai Jaip




PUTRAJAYA: Dua pengikut "Tuhan Harun" terlepas daripada tali gantung apabila Mahkamah Persekutuan hari ini menggantikan hukuman mati yang dijatuhkan terhadap mereka dengan penjara 40 tahun kerana membunuh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), 11 tahun lepas.
Panel tiga hakim diketuai Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat membenarkan permohonan semakan Sumustapha Suradi, 50, dan Shamsinar Abdul Halim, 47, untuk menggantikan hukuman mati dengan pemenjaraan di bawah Akta Semakan Hukuman Mati dan Pemenjaraan Sepanjang Hayat (Bidang Kuasa Sementara Mahkamah Persekutuan) 2023.
"Permohonan kedua-dua pemohon dibenarkan, hukuman mati digantikan dengan pemenjaraan. Shamsinar dikenakan hukuman penjara 40 tahun dari tarikh tangkap pada 22 Feb 2014 dengan 12 sebatan manakala Sumustapha dikenakan hukuman penjara 40 tahun dari tarikh tangkap pada 27 Nov 2013," kata Hakim Tengku Maimun ketika menyampaikan keputusan sebulat suara itu.
Dua lagi hakim yang turut bersidang ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim dan Datuk Nordin Hassan.
Pada 27 Dis 2016, Mahkamah Tinggi Kuantan menjatuhkan hukuman mati ke atas kedua-dua lelaki itu selepas mereka didapati bersalah membunuh Ahmad Raffli Abd Malek.
Ahmad Raffli, 49, ditembak di hadapan rumahnya di Bandar Indera Mahkota, Kuantan pada 10 Nov 2013.
Mahkamah Rayuan pada 8 Feb 2018, menolak rayuan kedua-dua lelaki itu untuk mengetepikan sabitan serta hukuman yang dikenakan terhadap mereka dan pada 29 Nov 2018, Mahkamah Persekutuan turut mengekalkan hukuman tersebut.
Ketua kumpulan ajaran sesat itu, Harun Mat Saat atau lebih dikenali sebagai “Tuhan Harun”, juga didakwa kerana bersubahat dalam pembunuhan tersebut.
Bagaimanapun, tuduhan ke atasnya digugurkan pada 26 Ogos 2016 selepas dia meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan pada 16 Ogos 2016 akibat masalah pernafasan.
Terdahulu, peguam Abdul Rashid Ismail yang mewakili Sumustapha berhujah bahawa adalah penting untuk mengambil kira bahawa pemohon, yang sebelum ini merupakan seorang pekerja di satu daripada banyak syarikat yang dikawal oleh ‘Tuhan Harun’, juga adalah mangsa kepada pengaruh meluas ‘Tuhan Harun’.
“’Tuhan Harun’ bukan sekadar pendorong dan perancang utama di sebalik pembunuhan tersebut, tetapi beliau juga merupakan seorang pemimpin ajaran sesat yang mempunyai pengaruh yang besar terhadap pengikutnya, termasuk pemohon,” katanya.
Abdul Rashid berkata tindakan Sumustapha dalam kes ini, walaupun sangat serius, harus dilihat melalui lensa manipulasi dan tekanan psikologi yang berpanjangan yang dikenakan oleh Harun Mat Saat.
"Pada waktu itu, pemohon benar-benar percaya bahawa tindakannya adalah demi memenuhi 'arahan Tuhan' dan untuk 'tujuan yang lebih murni'. Kepercayaan ini, walaupun tersasar, menunjukkan bahawa pemohon tidak mungkin bertindak secara berkecuali atau berlandaskan rasional pada masa tersebut."
"Klien saya adalah seorang bekas anggota polis yang telah berkhidmat selama 16 tahun," katanya sambil memohon hukuman penjara antara 38 hingga 40 tahun bermula dari tarikh tangkapan.
Peguam Muhammad Hasif Hasan yang mewakili Shamsinar sependapat dengan hujahan Abdul Rashid dan turut memohon anak guamnya dikenakan hukuman penjara 38 hingga 40 tahun dari tarikh tangkap.
Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya Roshan Karthi Kayan membantah permohonan tersebut dengan alasan pembunuhan terbabit dirancang terlebih dahulu dalam usaha menggagalkan tindakan penguatkuasa agama membanteras ajaran sesat di Pahang.
"Hukuman penjara tidak wajar diberikan kerana tindakan kedua-dua mereka membawa kesan besar terhadap gerakan penguatkuasaan menghapuskan ajaran sesat.
"Mangsa dibunuh dalam kapasitinya sebagai pegawai penguasa agama. Hukuman berbentuk pengajaran perlu dijatuhkan sebagai pengajaran selain melindungi nyawa mereka ketika bertugas," katanya. #AstroAwani
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/10/dua-pengikut-tuhan-harun-terlepas-tali.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu Hukuman Gantung Azilah Hadri Di Gantikan 40 Tahun Penjara

Kes Pembunuhan Altantuya Shaariibuu Hukuman Gantung Azilah Hadri Di Gantikan 40 Tahun Penjara

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 66 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan hari melepaskan pembunuh model Mongolia Altantuya Shaariibuu bekas Cif Inspektor Azilah Hadri daripada hukuman gantung sampai mati Sebaliknya hukuman mati bekas komando polis itu digantikan dengan hukuman penj...
Kes Amang Seksual Remaja Lelaki 17 Tahun Pu Azman Dijatuhkan Hukuman Penjara 24 Tahun Amp Dua Sebatan

Kes Amang Seksual Remaja Lelaki 17 Tahun Pu Azman Dijatuhkan Hukuman Penjara 24 Tahun Amp Dua Sebatan

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 72 hits
Pendakwah selebriti PU Azman hari ini dijatuhi hukuman penjara 24 tahun dan dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen Klang Keputusan itu dibuat oleh Hakim Noridah Adam selepas pendakwah dan pelakon itu didapati bersalah atas dua pertuduhan melakuka...
Adik Bongkar Rahsia Dua Abang Bunuh Bapa 30 Tahun Lalu

Adik Bongkar Rahsia Dua Abang Bunuh Bapa 30 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 79 hits
AgensiNew Delhi Selepas 30 tahun menyimpan rahsia seorang lelaki dari Girlodpur di daerah Hathras Uttar Pradesh mendedahkan pembunuhan bapanya yang dilakukan dua abang kandungnya sendiri lapor portal Deccan Herald Panjabi Singh 39 berjumpa ...
Lancar Perang Terhadap Ydp Agong Kerabat Sultan Sulu Ke Tali Gantung

Lancar Perang Terhadap Ydp Agong Kerabat Sultan Sulu Ke Tali Gantung

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 64 hits
Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan hukuman mati terhadap tujuh lelaki warga Filipina termasuk anak saudara Jamalul Kiram yang mengaku dirinya Sultan Sulu kerana melancarkan perang terhadap Yang di Pertuan Agong berikutan pencerobohan...
Mak Ayah Bagi Anak Main Dulu Sebelum Usia 7 Tahun Bukan Paksa Belajar Rugi Terlepas Fasa Ini

Mak Ayah Bagi Anak Main Dulu Sebelum Usia 7 Tahun Bukan Paksa Belajar Rugi Terlepas Fasa Ini

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 71 hits
Mak ayah bagi anak main dulu sebelum usia 7 tahun bukan paksa belajar rugi terlepas fasa ini Dalam dunia yang semakin kompetitif ramai ibu bapa merasakan bahawa anak anak perlu memulakan pembelajaran formal seawal mungkin untuk memastikan m...
Azman Dipenjara 24 Tahun Dua Sebatan Lakukan Amang Seksual Terhadap Remaja Lelaki

Azman Dipenjara 24 Tahun Dua Sebatan Lakukan Amang Seksual Terhadap Remaja Lelaki

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 99 hits
KLANG 27 Sept Pendakwah selebriti Azman Syah Alias dijatuhkan hukuman penjara 24 tahun dengan dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah atas dua pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap seorang r...
Hukuman Mati Azilah Diganti Penjara 40 Tahun Atas Pembunuhan Altantuya

Hukuman Mati Azilah Diganti Penjara 40 Tahun Atas Pembunuhan Altantuya

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 50 hits
V AnbalaganBapa mangsa Shaariibuu Setev menulis surat kepada mahkamah memaklumkan keluarganya sudah memaafkan Azilah Hadri atas jenayah itu Mahkamah memutuskan hukuman mati Azilah Hadri seorang daripada dua bekas komando polis yang disabitk...
Polis Nafi Wujud Kes Seorang Kanak Kanak Lelaki Berusia 12 Tahun Di Sembelih Jiran Di Kuantan

Polis Nafi Wujud Kes Seorang Kanak Kanak Lelaki Berusia 12 Tahun Di Sembelih Jiran Di Kuantan

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 60 hits
KUANTAN Polis menafikan wujud kes seorang kanak kanak lelaki berusia 12 tahun disembelih oleh jirannya di daerah ini seperti tular di media sosial sejak semalam Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Wan Mohd Zahari Wan Busu berkata ...
Banjir Lebih Dua Ribu Anggota Dan Pegawai Polis Pahang Di Letakkan Dalam Keadaan Siap Siaga

Banjir Lebih Dua Ribu Anggota Dan Pegawai Polis Pahang Di Letakkan Dalam Keadaan Siap Siaga

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 48 hits
KUANTAN Lebih 2 000 anggota dan pegawai polis akan terlibat secara khusus dalam penugasan banjir di Pahang pada musim tengkujuh kali ini Ketua Polis Pahang Datuk Seri Yahaya Othman berkata pihaknya juga melakukan persiapan awal dengan menja...
Ouch Secures Rm5 Million Amid Extended Bnm Sandbox Approval

11 000 Tentara Terluka Israel Persenjatai 120 000 Warga

Roti Jala Dan Kari Daging

Redone Mobile Introduces New 5g Postpaid Devicepro Plan In Collaboration With Vivo Malaysia

Pos Malaysia Celebrates World Post Day 2024 Reinforcing A Commitment To Delivering Connections Improving Lives

Fiscal Responsibility Is The Key In Budget 2025

Startup Business Ideas

Reka Bentuk Kotak Ayam Goreng Saiz Kecil Yang Praktikal Dan Menarik Kunci Untuk Menarik Pelanggan


echo '';
5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Calar Cinta Slot Samarinda TV3

ABPBH 2024 Tarikh Kategori Calon Undian Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Tiket Dan Segala Info Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36


Chicken Wrap Tortilla

Doa Dapat Membezakan Benar Atau Fitnah

Najib Bukan Ancaman Kepada Pakatan Harapan

Raden Patih Aku Tiada Gigi Chord

Fazura Feat Fattah Amin Bertahan Demi Cinta Chord

Di Setiap Rezeki Yang Allah Berikan Kepada Kita Ada Bahagian Rezeki Orang Lain