Dua Acara Sukan Ditangguh Akibat Jerebu


KUALA LUMPUR, 13 Sept (Bernama) — Dua acara sukan yang dijadualkan berlangsung hujung minggu ini ditangguhkan disebabkan bacaan IPU jerebu yang tinggi.

BHPetrol, penganjur larian BHPetrol Orange 2019 dalam satu kenyataan hari ini berkata, acara itu yang dijadualkan pada Ahad (15 Sept) akan ditangguhkan ke satu tarikh dimaklumkan kemudian.

“Larian tahunan BHPetrol Orange adalah untuk mempromosikan gaya hidup sihat dalam kalangan rakyat Malaysia. Melihat kepada situasi semasa, BHPetrol menangguhkan acara tersebut bagi melindungi rakyat daripada pendedahan kadar jerebu yang tinggi.

“Satu tarikh baru akan dimaklumkan selepas ini,” kata penganjur.

Sementara itu Cycling Selangor iaitu penganjur Selangor Criterium Series juga mengumumkan Perlumbaan 03 yang dijadualkan pada Sabtu (14 Sept) telah ditangguhkan sehingga dimaklumkan kelak.

Pihak penganjur dalam satu kenyataan berkata, berdasarkan kepada pemantuan terhadap trend semasa dan juga ramalan Indeks Pencemaran Udara (API), bacaannya akan terus meningkat sehingga esok menjadikannya tidak selamat untuk acara di luar.

“Walaupun kami amat teruja dengan siri ini dan memahami semangat dan persediaan yang dilakukan setiap penunggang, kami berharap semua pihak faham, bahawa keselamatan dan kesihatan anda menjadi keutamaan kami.

“Oleh sebab itu bagi menjawab kepada platform dalam talian kami semalam, kami akan meneruskan untuk membatalkan dan menangguhkan perlumbaan. Keputusan ini dibuat selepas mengambil kira sepenuhnya terhadap tindakan kami selepas dinasihatkan oleh beberapa kementerian dan agensi kerajaan, selain daripada panduan acara sukan nasional berkaitan jerebu,” kata penganjur.

Penganjur turut menyatakan satu tarikh baharu akan dimaklumkan dalam tempoh terdekat dan sebarang pulangan balik wang boleh dimohon melalui emai; [email protected].

Dalam pada itu, ketua jurulatih skuad olahraga negara Mohd Manshahar Abdul Jalil berkata sesi latihan atlet olahraga akan dialihkan kepada aktiviti dalaman, sekiranya keadaan jerebu yang melanda negara semakin buruk.

Beliau berkata pihaknya sentiasa memantau bacaan jerebu dan juga mendapatkan nasihat daripada Institut Sukan Negara (ISN) mengenai sesi latihan luar.

“Latihan akan berjalan seperti biasa. Namun jika keadaan semakin teruk dan tidak sesuai, kita akan jalani latihan di gimnasium. Atlet negara perlu menjalani latihan, kerana akan menyertai beberapa kejohanan dalam tempoh akan datang,” katanya.

Sementara itu, penganjur acara larian Standard Chartered KL Marathon 2019, Dirigo Events Sdn Bhd berkata keputusan sama ada untuk meneruskan atau tidak acara berkenaan, bergantung kepada situasi jerebu yang melanda negara ketika ini.

Jurucakap penganjur berkata sehingga kini acara tahunan itu akan diteruskan, namun jika bacaan IPU masih tinggi, satu keputusan akan diumumkan kelak.

“Sama ada terus atau tidak, bergantung kepada keadaan jerebu. Kita tidak buat keputusan lagi. Mungkin dua tiga hari sebelum acara bermula baru kita buat keputusan. Pada masa sekarang masih diteruskan,” katanya kepada Bernama, hari ini.

Untuk rekod, larian Standard Chartered KL Marathon 2015, telah dibatalkan sehari sebelum acara itu diadakan susulan jerebu yang semakin buruk dan berada pada tahap tidak sihat di sekitar ibu negara.

Sebelum ini, Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), Jailan Simon berkata jerebu yang berlaku di seluruh negara dijangka berakhir awal bulan depan iaitu ketika musim peralihan monsun iaitu selepas monsun barat daya berakhir.

Berdasarkan portal Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara Malaysia (APIMS) sehingga 10 pagi ini, sebanyak 24 stesen mencatat bacaan IPU pada tahap tidak sihat manakala 43 kawasan di Semenanjung, Sabah dan Sarawak mencatat bacaan IPU sederhana.

Bacaan IPU antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) manakala 300 ke atas berbahaya.

— BERNAMA
Ligakampung.com mengharapkan agar jerebu yang melanda negara ini dapat hilang supaya acara sukan dapat dilaksanakan. Bagi mereka yang aktif bersukan, elakkan pada minggu ini kerana jerebu akan menyebabkan banyak masalah lain.
Untuk maklumat lanjut acara sukan BHPetrol Orang Run, sila rujuk facebook rasmi https://www.facebook.com/BHPetrol.OrangeMania/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ligakampung.com/blog/dua-acara-sukan-ditangguh-akibat-jerebu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
19 Penerbangan Di Lapangan Terbang Pulau Pinang Terjejas Akibat Jerebu

19 Penerbangan Di Lapangan Terbang Pulau Pinang Terjejas Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 488 hits
George Town Sebanyak 19 penerbangan keluar dan masuk di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang Bayan Lepas dekat sini terjejas ekoran jerebu semakin teruk dan jarak ketampakan rendah Pengurus Kanan LTAPP Mohd Nadzim Hashim berkata sehin...
Puluhan Burung Tiba Tiba Jatuh Ke Tanah Perakam Video Dakwa Burung Bertaburan Mati Akibat Jerebu

Puluhan Burung Tiba Tiba Jatuh Ke Tanah Perakam Video Dakwa Burung Bertaburan Mati Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 348 hits
Fenomena jerebu yang melanda Malaysia semakin membimbangkan sehingga mengakibatkan beratus ratus buah sekolah di tutup di beberapa buah negeri yang terjejas Malah keadaan ini bukan sahaja akan mempengaruhi penglihatan tetapi juga menjejaska...
Kerugian Ekonomi Akibat Jerebu

Kerugian Ekonomi Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 298 hits
oleh Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari JEREBU yang melanda negara pada masa ini dijangka memberi kerugian kepada ekonomi Kajian kajian yang telah dilakukan ke atas Malaysia dan negara negara lain menunjukkan kesan jerebu jelas memberi impak ne...
Sektor Pelancongan Indonesia Terjejas Teruk Akibat Jerebu September 2019

Sektor Pelancongan Indonesia Terjejas Teruk Akibat Jerebu September 2019

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 563 hits
Seperti sudah dijangka Sektor Pelancongan Indonesia Terjejas Teruk Akibat Jerebu September 2019 Ramai pelancong asing yang menempah pakej perjalanan ke Indonesia dilaporkan telah membatalkan rancangan mereka kerana kebakaran hutan di Kalima...
Jerebu Kementerian Belia Dan Sukan Anjur Kerja Dari Rumah

Jerebu Kementerian Belia Dan Sukan Anjur Kerja Dari Rumah

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 218 hits
Jerebu Kementerian Belia dan Sukan anjur kerja dari rumahOleh September 19 Kementerian Belia dan Sukan akan melaksanakan dasar pragmatik untuk bekerja dari rumah sekiranya indeks pencemaran udara akibat jerebu semakin teruk melebihi paras 2...
Info Grafik Senarai Sekolah Yang Ditutup Akibat Jerebu

Info Grafik Senarai Sekolah Yang Ditutup Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 450 hits
Jerebu semakin meruncing di beberapa negeri Di Sarawak dah tahap merah Di Selangor Negeri Sembilan juga tak terkecuali kena tempiasnya Info terkini Ini senarai sekolah yang ditutup pada 18 September 2019 Info Grafik Senarai Sekolah Yang dit...
23 Buah Sekolah Di Perak Tutup Akibat Jerebu

23 Buah Sekolah Di Perak Tutup Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 737 hits
23 BUAH SEKOLAH DI PERAK TUTUP AKIBAT JEREBU Assalamualaikum semua Ada readers dari Perak ke ni Okay sebenarnya dari tengah hari tadi mummy dah nampak status sepupu mummy dari Manjung Perak Beliau mengatakan bahawa jerebu di Perak amat teru...
S 039 Pura Mungkin Alami Sedikit Jerebu Akibat Tompok Panas Sumatera Nea

S 039 Pura Mungkin Alami Sedikit Jerebu Akibat Tompok Panas Sumatera Nea

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 302 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Singapura mungkin mengalami keadaan sedikit berjerebu jika kejadian tompok panas di Sumatera berterusan menurut Agensi Sekitaran Kebangsaan pada Isnin Cuaca kering kekal di Sumatera pada Isnin denga
Dapat Hadiah Selesema Dan Batuk Akibat Jerebu

Dapat Hadiah Selesema Dan Batuk Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 317 hits
Jerebu di MalaysiaKini jerebu sedang melanda Malaysia Beberapa kawasan sudah mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara tidak sihat Taburan hujan pula kurang pada waktu ini yang membuatkan keadaan jerebu di sesuatu tempat semakin menjadi ja...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan