Dream Catcher Azimat Gelung Suci Masyarakat Asli Amerika


Perhiasan Dream Catcher yang pernah menjadi trend suatu ketika dahulu yang dimana ianya dijual sebagai perhiasan kerana bentuknya yang ringkas, cantik dan berwarna-warni. Harganya pun tidak terjangkau mahalnya malahan masih dalam harga yang mampu dibeli oleh rakyat biasa.
Tetapi kebanyakan Dream Catcher yang dijual di pasaran merupakan rekabentuk Amerika moden kerana ianya digunakan daripada bahan-bahan yang murah dan kurang berkualiti dari segi keasliannya. Ianya dijual semata-mata sebagai sebuah perhiasan kraftangan budaya masyarakat asli Indian. Tidak seperti Dream Catcher asli milik suku Chippewa yang dihasilkan daripada ranting kayu biasa (yang dijampi) dan benang-benang halus lalu dihiasi dengan bulu pelepah burung helang atau burung hantu.
Masyarakat Chippewa Indian mempunyai hubungan yang dekat dengan suku Ottawa Indian dan Potawatowi Indian serta masyarakat ini membuat penempatan utama di sekitar kawasan Michigan, Wisconsin, Minnesota, North Dakota, dan Ontario.
Dalam masyarakat asli Indian, khususnya suku Chippewa, Dream Catcher dikenali sebagai ‘asabikeshiinh’ atau dalam bahasa Melayunya adalah ‘Labah-Labah’. Ada pelbagai kisah, legenda dan sejarah yang mengaitkan tentang asal usul azimat atau tangkal yang dikenali dalam masyarakat/suku penduduk asli Chippewa Indian ini. Dalam kepercayaan masyarakat suku-suku Indian, majoriti menganggap labah-labah sebagai serangga yang menakutkan atau mengerikan melainkan suku Chippewa menganggap labah-labah sebagai serangga yang suci dan melindungi sukunya daripada pelbagai anasir atau roh jahat.
Dalam kisah dongeng masyarakat suku Chippewa, wujudnya sebuah entiti atau semangat iaitu Asibikaashi (Spider Woman), yang melindungi keselamatan puak, kanak-kanak dan bayi daripada serangan roh jahat. Apabila zaman semakin berlalu, masyarakat daripada suku Chippewa mula berpindah-randah dari suatu tempat ke tempat yang lain lalu menyebar ke seluruh tanah Amerika. Asibikaashi yang bertugas untuk menjaga keselamatan suku Chippewa berasa serba-salah dan tidak berkemampuan untuk menyelamatkan kesemua suku Chippewa di merata tempat dalam masa yang sama ketika berlaku apa-apa insiden yang tidak diingini ke atas mereka.
Jadinya, pada suatu masa, Asibikaashi menciptakan tangkal asabikeshiinh yang pertama dan memberikan kepada keluarga dari suku Chippewa yang ingin berpindah ke suatu tempat yang jauh. Daripada kisah dongeng inilah, maka terciptalah tangkal asabikeshiinh dan ianya menjadi sebahagian budaya rasmi dalam suku Chippewa. Tangkal asabikeshiinh ini wajib dipakai oleh setiap keluarga atau suku Chippewa walaupun di mana mereka berada. Daripada pertembungan budaya suku Chippewa dan suku Indian yang lainnnya, maka budaya Asabikeshiinh ini diikuti oleh suku-suku yang lain juga dan mereka turut berkongsi dalam pemakaian budaya yang wajib untuk memiliki sebuah tangkal Asabikeshiinh.
Fungsi Dream Catcher atau Asabikeshiinh dalam kepercayaan suku Chippewa adalah sebagai tangkal/azimat yang dipasang di tempat tidur pada waktu malam. Mengapa ianya dipasang di tempat tidur? Berikut merupakan simbol-simbol yang ada pada Asabikeshiinh:
1. Sarang labah-labah: Mengikut tradisi kepercayaan Chippewa, manusia akan mengalami mimpi baik dan mimpi buruk ketika tidur. Azimat Asabikeshiinh yang mempunyai jaring-jaring seperti sarang labah-labah berfungsi sebagai penapis yang menapis mimpi jahat dan hanya melepaskan mimpi yang baik sahaja. Lalu mimpi jahat yang tersangkut di jaring tersebut akan terbakar apabila terkena sinaran matahari di pagi hari.
2. Bentuk jaring dalam bulatan: Suku Chippewa meyakini bulatan adalah sebuah simbol yang baik yang dimana mewakili kitaran hidup manusia pada setiap hari. Ianya juga melambangkan bentuk bulat matahari dan bulan yang sentiasa berputar setiap hari menghiasi bumi.
3. Bulu pelepah: Mewakili unsur kelembutan. Membawa aura untuk si pemakai untuk tidur dengan lena tanpa sebarang gangguan roh jahat atau mimpi yang buruk.
Ada dua jenis bulu yang disulam di dalam Asabikeshiinh iaitu bulu pelepah burung hantu untuk perempuan yang melambangkan kebijakkan dan bulu pelepah burung helang untuk melambangkan keberanian.
Kini, tangkal Asabikeshiinh menjadi salah satu simbol penyatuan budaya masyarakat asli Indian dan budaya ini dijaga oleh mereka walaupun zaman semakin menuju perkembangan dunia teknologi. Jangan pelik jikalau masyarakat kita juga berbangga dengan kepemilikan ke atas tangkal Asabikeshiinh tersebut atau nama ‘hipster’nya Dream Catcher. Sekian, penulisan serba ringkas mengenai sejarah asal usul perhiasan Dream Catcher yang pernah popular pada suatu tika dahulu.
Persoalan, adakah memakai perhiasan Dream Catcher ini membawa unsur tasyabbuh (meniru atau memakai simbol agama selain Islam)?
Untuk melihat kepada hukum ini, perlu dilihat adakah pemakaian Dream Catcher atau Asabikeshiinh mengandungi unsur tasyabbuh yang dibolehkan? Adakah ianya memberikan manfaat atau mashalat kepada ummatNya? Sekiranya ianya tidak memberikan sebarang unsur kemanfaatan atau kemashalatan, maka ianya termasuk dalam kategori tasyabbuh yang diharamkan kerana mengandungi unsur syirik dan ianya masih menjadi identiti keagamaan bagi masyarakat asli Indian sehingga kini.
Boleh membaca tentang fatwa seputar Dream Catcher di:
http://muftiwp.gov.my/…/2456-al-kafi-755-hukum-memakai-tudu…
Wallahu’alam.
Rujukan:
1. New World Encyclopedia: Dreamcatcher.
2. Akta Lakota Museum and Cultural Center: Legend of the Dreamcatcher.
3. Where did the Ojibwe dream catcher come from? oleh Terry Lusty, Sweetgrass Writer, Edmonton.
4. Dreamcatcher.com.
5. AL-KAFI #756: HUKUM MEMAKAI TUDUNG BERCORAK DREAMCATCHER, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Mohd Faizal Yusof, 2018.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/dream-catcher-azimat-gelung-suci.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ph Komited Lindungi Hak Masyarakat Orang Asli P Waytha Moorthy

Kerajaan Ph Komited Lindungi Hak Masyarakat Orang Asli P Waytha Moorthy

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 221 hits
Tindakan undang undang yang difailkan oleh pejabat Peguam Negara bagi pihak masyarakat Orang Asli Temiar terhadap kerajaan negeri Kelantan menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan komited melindungi hak masyarakat Orang Asli Dipetik dari Bernam...
Program Santai Masyarakat Orang Asli

Program Santai Masyarakat Orang Asli

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 231 hits
JELAI 23 HB JAN 8212 Timbalan Pengerusi BN Datuk Seri Mohamad Hasan bersama calon BN Ramli Mohd Nor hadir di Program Santai dan beramah mesra bersama masyarakat Orang Asli di PDM Betau malam ini Foto MediaUMNO
Masyarakat Orang Asli Jaga Anak Lebih Baik

Masyarakat Orang Asli Jaga Anak Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 294 hits
Hannah Yeoh KUALA LIPIS Penderaan kanak kanak dan jenayah seksual melibatkan golongan masyarakat Orang Asli didapati amat jarang berlaku kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Hannah Yeoh Menyifatkan perkara itu se...
Tetap Di Hati Masyarakat Orang Asli

Tetap Di Hati Masyarakat Orang Asli

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 260 hits
JELAI 19 JAN 8212 Sebahagian tok batin memeluk mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menzahirkan rasa sayang dan tanda penghargaan mereka ketika kunjungan beliau di Pos Sinderut sempena Pilihan Raya Kecil P 078 Cameron High...
Anwar Janji Kerajaan Ph Akan Ubah Kehidupan Masyarakat Orang Asli

Anwar Janji Kerajaan Ph Akan Ubah Kehidupan Masyarakat Orang Asli

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 618 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru pengundi Orang Asli di Cameron Highlands agar memberi kepercayaan kepada calon Pakatan Harapan M Manogaran untuk pihaknya melakukan perubahan Ketika berucap di hadapan kira kira 200 anggota komu...
Ph Beri Duit Kepada Orang Asli Boleh Pula

Ph Beri Duit Kepada Orang Asli Boleh Pula

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 272 hits
Naib Presiden MIC Datuk Sivarraajh Chandran CAMERON HIGHLANDS Beberapa keping gambar yang didakwa sekumpulan penyokong calon Pakatan Harapan Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands M Manogaran termasuk seorang wanita memberi wang kepa...
Kit Siang Admits Dap Paid 60 Orang Asli Rm20 Each

Kit Siang Admits Dap Paid 60 Orang Asli Rm20 Each

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 205 hits
DAP s Lim Kit Siang has come clean over the travel reimbursement given to 60 Orang Asli motorcyclists for Cameron Highlands Nomination Day yesterday saying they were paid RM20 per head The Iskandar Puteri MP has since challenged Barisan Nas...
Salah Sistem Maskapai Ini Obral Tiket Kelas Sultan Cuma 10 Persen Harga Asli

Salah Sistem Maskapai Ini Obral Tiket Kelas Sultan Cuma 10 Persen Harga Asli

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 259 hits
Maskapai Cathay Pasific Airways kembali bikin heboh Bagaimana tidak tiket kelas satu di Cathay Pacific Airways dari Portugal ke Hong Kong dijual seharga US 1 512 atau sekitar Rp 20 jutaan alih alih US 16 000 atau berkisar Rp 220 juta
Isu Ugut Orang Asli Anwar Puas Hati Penjelasan Bob Manolan

Isu Ugut Orang Asli Anwar Puas Hati Penjelasan Bob Manolan

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 369 hits
SHAH ALAM Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau berpuas hati dengan penjelasan Senator Bob Manolan Mohamad berhubung ugutan yang didakwa dibuatnya terhadap Tok Batin Orang Asli di Cameron Highlands baru baru ini Anwar berkata...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars