Doktor Ramal Jangkitan Harian Covid 19 Sabah Cecah 6 000 Kes Pada Pertengahan September


Seorang sukarelawan menyediakan dos vaksin Covid-19 semasa latihan vaksinasi bergerak dari rumah ke rumah. - Foto fail Bernama


KOTA KINABALU (30 Ogos): Ketika Negeri sedang berjuang untuk mengendalikan virus Covid-19 dan beban lambakan pada sistem penjagaan kesihatannya, para doktor di Sabah mengatakan bahawa perkara yang terburuk boleh terjadi pada masa akan datang, dan meramalkan bahawa jumlah kes harian mungkin meningkat 2 kali ganda dan meningkat sekitar 3 minggu lagi.

Dr Liew Houng Bang, seorang pakar runding kardiologi di Queen Elizabeth Hospital II di sini, mengatakan bahawa dengan melihat arah aliran semasa, peratusan kenaikan beban dari minggu ke minggu sejak pertengahan Julai begitu pesat sehingga lonjakan yang diramalkannya akan bertambah buruk, dan lebih awal dari jangkaan.

"Rata-rata 3,000 per hari kebelakangan ini tidak membimbangkan sendiri tetapi dalam konteks kes Sabah lebih tinggi daripada kejadian harian nasional pada 82 kes per 100,000 penduduk, berbanding 69 kes per 100,000 di Malaysia," katanya di webinar di sini anjuran Persatuan Persediaan Bencana Sabah Sabtu lalu.

Negeri ini telah mencatatkan jumlah yang belum pernah terjadi sebelumnya sebanyak 20,983 kes Covid minggu lalu, 25% lebih banyak daripada minggu sebelumnya, dan hampir 5 kali lebih banyak daripada yang berlaku pada minggu ke-3 bulan Julai iaitu 4,497 kes.

"Saya harap saya salah tetapi peratusan kenaikannya, yang bervariasi dari 29% hingga 50% minggu demi minggu ... (melihat trend terkini), anggaran konservatif yang memproyeksikan kenaikan 25% setiap minggu dalam beberapa minggu akan datang minggu, hingga pertengahan September, kita melihat rata-rata 6,000 kes sehari, ”kata Dr Liew.

Pakar runding kardiologi di Queen Elizabeth Hospital II, Dr Liew Houng Bang Ini bermakna negara akan menggandakan kes kumulatifnya sekarang menjadi sekitar 260,000 kes sehari pada pertengahan September, kira-kira 4 bulan lebih awal daripada yang diramalkan oleh ramalan nasional.

Dr Liew mengatakan bahawa jumlahnya membimbangkan kerana hospital sudah berkapasiti penuh, dan Sabah juga mempunyai kadar kemasukan ICU yang lebih tinggi dibandingkan dengan rata-rata negeri lain, sebahagiannya disebabkan oleh kadar vaksinasi yang rendah di negeri ini.

Pakar perunding pediatrik, Datuk Dr Amar Singh, yang juga penceramah dalam webinar, mengatakan bahawa keadaan di negara ini sangat mengerikan, dengan gambaran sebenar wabak itu tidak ditampilkan kerana pengumpulan data yang diinginkan, kekurangan ujian, tunggakan dalam rekod kes, dan hospital dengan kapasiti berlebihan.

Dia mengatakan bahawa positif ujian Sabah sangat tinggi pada 27% pada 26 Ogos, yang bermaksud 1/4 orang yang diuji positif untuk Covid-19, berbanding rata-rata negeri lain 15%. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengatakan ia mesti kurang dari 5%.

"Ini menghebohkan, ini berarti wabak di Sabah diremehkan, dan perlu menguji lebih banyak untuk memantau keadaan dengan lebih baik untuk mendapatkan idea yang lebih baik mengenai keadaan itu," katanya.

"Kes-kes sekarang melebihi krisis puncak tahun lalu dan kemasukan ke hospital melebihi kemampuan. Hospital sukar untuk mengatasi. Angka yang kami miliki tidak memperhitungkan pesakit yang seharusnya berada di ICU, tetapi dikendalikan di jabatan kecemasan dan pusat Kuarantin. " kata Dr Amar.

Dia mengatakan bahawa walaupun tanpa data rasmi diberikan, hospital di Sabah kemungkinan tidak lengkap untuk menangani jumlah pesakit Covid-19.

“Di Perak, bagi setiap 4 orang yang memerlukan tempat tidur ICU, hanya seorang yang mendapatkannya. Begitulah keadaannya di Lembah Klang dan saya menjangkakan bahawa Sabah menghadapi situasi yang serupa, ”katanya, sambil menambah bahawa pesakit kategori 4 dan 5 biasanya memerlukan katil ICU.

Kedua-dua doktor mengatakan bahawa walaupun vaksinasi orang secepat mungkin adalah kunci, itu tidak cukup untuk menurunkan angka.

"Sasarannya adalah memvaksinasi 80% populasi dewasa menjelang minggu pertama Oktober. Oleh itu, anda mempunyai sekurang-kurangnya 8 minggu perjuangan di mana ia akan meningkat dan meningkat, ”kata Dr Amar.

Untuk mengurangkan kesan wabak itu, Dr Amar mengatakan bahawa negara harus menganjurkan lebih banyak vaksin dan cepat, mendirikan rumah sakit lapangan dengan ICU, mendorong lebih banyak ujian, dan menganjurkan ventilator yang lebih baik.

"Tidak dapat diterima bahawa Sabah adalah negeri yang diberi vaksin terendah dan negeri yang paling miskin, kita harus mengimbau dan menganjurkan lebih banyak dan mendorong lebih banyak vaksin ke Sabah, yang terburuk di antara 6 negeri terendah," katanya.

Dia mengatakan sudah waktunya untuk mempertimbangkan melihat syarikat dan individu kaya untuk menanggung kos penjagaan kesihatan yang lebih baik, kerana bergantung kepada kerajaan persekutuan tidak cukup.

Sehingga semalam, Sabah telah memberi vaksin sepenuhnya sekitar 37% daripada populasi orang dewasa sementara 56.3% lagi telah menerima 1 dos. Negara ini telah meningkatkan keupayaan vaksinasi pada bulan lalu tetapi setelah mencapai masalah bekalan, telah jatuh di bawah sasaran 50,000 jab suntikan sehari.

Sabah berada di kedudukan ke-2, setelah Selangor dalam jumlah terbanyak setiap kes harian Covid-19 baru oleh negeri-negeri dan ke-3 secara keseluruhan, selepas Selangor dan Lembah Klang untuk jumlah kes.

Sabah adalah antara negeri yang terkesan dengan jangkitan Covid-19 di Malaysia akibat dari pilihanraya yang diadakan tahun lalu, negeri ini telah mencapai rekod tertinggi sebanyak 1,199 kes pada sekitar bulan November tetapi kemudian pulih dan berada di sekitar angka 3 digit yang masih terkawal seketika dapat dikendalikan sebelum terjadi lonjakan pada pertengahan Julai. - Terjemahan dari MalayMail


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/doktor-ramal-jangkitan-harian-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Harus Bersedia Kes Covid 19 Harian Mencecah 3 000

Sabah Harus Bersedia Kes Covid 19 Harian Mencecah 3 000

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 311 hits
Kes Covid 19 di Sabah dijangka terus meningkat selama satu bulan lagi kata pakar penyakit berjangkit Dr Timothy William Doktor pakar ramal Sabah berdepan bencana Covid 19 KOTA KINABALU Seorang doktor pakar di Sabah mendakwa akan berlaku ben...
Covid 19 Sabah Johor Kekal Angka Lebih 2 000 Kes Baharu

Covid 19 Sabah Johor Kekal Angka Lebih 2 000 Kes Baharu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 193 hits
AGENDA DAILY Data 3 September 2021 Tujuh negeri dan wilayah di seluruh negara merekodkan peningkatan jangkitan baharu Covid 19 dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi Negeri terbabit ialah Sabah Pulau Pinang Perak Kelantan Johor Ku...
Kes Baru Covid 19 Menurun Ke Paras 19 000

Kes Baru Covid 19 Menurun Ke Paras 19 000

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 161 hits
MALAYSIA NOW Selangor kekal mencatat kes harian tertinggi sebanyak 3 567 disusuli Sabah sebanyak 2 310 Petugas Kesihatan Hospital Orang Asli Gombak menunjukkan dos pada picagari sebelum memberi suntikan vaksin Pfizer Bio NTech dos pertama k...
Kes Harian Menurun Rekod 19 631 Jangkitan

Kes Harian Menurun Rekod 19 631 Jangkitan

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 196 hits
MALAYSIA NOW 19 631 kes baru direkodkan dengan Selangor kekal mencatat kes harian tertinggi sebanyak 5 753 Petugas Klinik Kesihatan Petaling melakukan vaksinasi kepada warga emas dari Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Kenangan Budi Kuala Lump...
3 376 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 63 Kes Daftar Lewat

3 376 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 63 Kes Daftar Lewat

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 222 hits
Saringan kontak rapat punca kes di Sabah lebih 3 000 KOTA KINABALU 2 130 kes positif COVID 19 atau 63 peratus daripada 3 376 kes keseluruhan yang dilaporkan di Sabah pada Selasa merupakan kes daftar lewat Menerusi kenyataan Jurucakap Keraja...
Lebih Separuh Jangkitan Baharu Di Sabah Kes Tertunggak Masidi

Lebih Separuh Jangkitan Baharu Di Sabah Kes Tertunggak Masidi

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 200 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun KOTA KINABALU Lebih separuh daripada 2 638 kes baharu Covid 19 yang dilaporkan di Sabah hari ini bukan berlaku dalam tempoh 24 jam lalu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Saba...
Sabah Rekod 55 Kes Kematian Covid 19 Hari Ini

Sabah Rekod 55 Kes Kematian Covid 19 Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 240 hits
Terkini Sabah catat 55 rekod kematian jangkitan Covid 19 1 Kluster tempat kerja dicatatkan di Sandakan Hari ini Jumlah itu merangkumi 20 wanita 19 bukan warganegara 29 kes kematian dan 37 pesakit komorbiditi KOTA KINABALU Sebanyak 55 kes ke...
20 897 Kes Covid 19 Selangor Catat Kes Jangkitan Tertinggi

20 897 Kes Covid 19 Selangor Catat Kes Jangkitan Tertinggi

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 183 hits
Kementerian kesihatan telah melaporkan 20 897 kes Covid 19 dalam 24 jam terakhir Gambar Hiasan PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 20 897 kes baharu Covid 19 menjadikan jumlah jangkitan meningkat kepada 1 746 254 kes setakat ini ...
Selangor Tunjuk Perkembangan Positif Jangkitan Catat Penurunan Lebih 50 Kes Kronik Covid 19

Selangor Tunjuk Perkembangan Positif Jangkitan Catat Penurunan Lebih 50 Kes Kronik Covid 19

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 193 hits
Gambar hiasan SHAH ALAM Selangor mencatatkan penurunan kes covid kronik bagi tahap 3 hingga 5 sehingga melebihi 50 peratus sejak Jun lalu Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata ini berdasarkan jumlah kes terkini hanya 80 k...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran