Doktor Injection Kasi Mati Ada Takk


Kadang2 kita tak sedar mak ayah terasa hati dengan kita..selalu la mintak maaf dengan mereka bukan hari raya jer..min payung nasihat nih..😔😔😔😢😢😢😢 DOKTOR, INJECTION KASI MATI ADA TAKK??

Baru sebentar tadi seorang pesakit tua dalam lingkungan 80an datang ke dalam bilik rawatan saya ditemani anak lelakinya. Sepanjang konsultasi dijalankan, saya melihat anaknya tidak berhenti-henti memarahi bapanya yang kelihatan sudah sedikit nyanyuk, namun masih petah berbicara.

Pesakit tua tersebut mengalami masalah pening akibat tersalah memakan ubat yang diberikan, mungkin kerana nyanyuk, ubat kencing manis dan darah tinggi beliau sy lihat sudah bercampur aduk.

Timbul rasa kasihan dan simpati, saya pon menasihati beliau termasuk anak lelakinya akan kepentingan memakan ubat darah tinggi dan kencing manis tepat pada waktunya agar pesakit tidak lagi kepeningan.

Selanjutnya, anaknya meminta agar saya memberikan suntikan bagi menghilangkan pening ayahnya itu. Setelah menilai beberapa risiko lain, saya pon bersetuju utk memberikan suntikan utk menghilangkan pening supaya pesakit dapat pulang dalam keadaan selesa.

Saat hendak dicucuk, beberapa kali anaknya menengking bapanya. Bayangkan seorang tua yg sudah hampir mencecah satu abad, dengan pergerakan yang terketar2, dan suara yang lemah, pesakit itu berkata, "Doktor, injection kasi mati ada tak?"...Anaknya yang sedari tadi menengking2 kini terdiam. Termasuk saya.

Bagi menenangkan pesakit itu, saya bertanya, "Kenapa pakcik mau itu injection?" Dia menjawab, "Wa sudah tua, takde guna lagi hidup kasi susah orang saja"

Allahu.. lihatlah betapa hati dan perasaan orang tua ini sudah begitu remuk dengan kerenah anaknya, sehinggakan beliau tidak lagi sanggip hidup.

Saya menenangkan pesakit dan anaknya lagi, " Pakcik, masa you kecik, you sudah jaga you punya anak baik2 sampai besar, sekarang dia sudah besar, dia punya turn la jaga you maa.. Jangan sedih2 ok?"

Beliau tidak menjawab, hanya dengan berlinangan air mata beliau mengangguk. Anaknya pula sudah mula berdiam diri, mungkin baru tersedar akan perbuatannya yg melampaui batas sebentar tadi.

Sampai saat hendak keluar, pesakit tidak henti2 mengucapkan terima kasih, dan anaknya pula sudah mula memimpin tangan ayahnya untuk keluar dari bilik rawatan, perkataannya juga lebih lembut nadanya.


Wahai anak2, berbaktilah kepada kedua ibu bapamu, janganlah pernah jemu melontarkan kata2 yang lembut kepadanya, dan jangan pernah lupa jasa mereka membesarkan mu selama ini.

Kepada mereka yg baru bergelar ibu bapa pula, janganlah pernah melemparkan kata2 kesat terhadap anak anda semasa mereka kecil, mana tau nanti saat anda sudah tua tidak berdaya, mereka pula akan melayan anda dengan kasar hasil perbuatan anda sendiri suatu ketika dahulu.

P/s: Cerita ini adalah kisah benar dan tiada yg benar melainkan yg benar belaka, peringatan buat kita semua. Gambar di atas adalah gambar hiasan semata2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://seriushaha.blogspot.com/2019/06/doktor-injection-kasi-mati-ada-takk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Tak Henti2 Belasah Oku Hingga Mati Depan Polis Yang Tiba Di Tempat Kejadian

Suami Tak Henti2 Belasah Oku Hingga Mati Depan Polis Yang Tiba Di Tempat Kejadian

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 918 hits
AKIBAT cemburu lelaki orang kurang upaya dipukul sehingga mati oleh seorang lelaki dalam kejadian di Jalan Kenanga 8 FELCRA Changkat Lada Kampung Gajah hari ini Dalam kejadian 2 30 petang mangsa berusia 42 tahun yang juga duda anak tiga par...
Lelaki Belasah Oku Sampai Mati Ditahan Reman Cuba Tendang Jurufoto

Lelaki Belasah Oku Sampai Mati Ditahan Reman Cuba Tendang Jurufoto

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 328 hits
LELAKI yang membelasah seorang duda orang kurang upaya hingga mati dalam kejadian di Jalan Kenanga 8 FELCRA Changkat Lada Kampung Gajah semalam dikenakan tahanan reman selama tujuh hari oleh Mahkamah Majistret Batu Gajah hari ini Majistret ...
Bayi Berusia Sebulan Ditemui Mati Dalam Keadaan Meniarap Di Atas Tilam

Bayi Berusia Sebulan Ditemui Mati Dalam Keadaan Meniarap Di Atas Tilam

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 273 hits
Seorang bayi lelaki yang baru berusia sebulan ditemui meninggal dunia di rumah ibu bapanya di Taman Nusa Bayu dekat Gelang Patah semalam Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri Asisten Komisioner Dzulkhairi Mukhtar berkata kejadian itu disedari ...
Tapi Yang Peliknya Masa Dia Mati Tu Dia Dikuburkan Di Tengah2 Hutan Sorang2 Kisah Minin Mati Beranak Seram

Tapi Yang Peliknya Masa Dia Mati Tu Dia Dikuburkan Di Tengah2 Hutan Sorang2 Kisah Minin Mati Beranak Seram

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 823 hits
Nama Aku lin Yang ni kisahku semasa di bangku sekolah Petang yang tenang aku dan mak ku luangkan masa bersembang sambil minum kopi di ruang tamu Sembang punya sembang tak sedar pulak dah masuk topik seram seram Pada mulanya mak tanya adik k...
Suami Pukul Teman Lelaki Isteri Hingga Mati Akibat Cemburu

Suami Pukul Teman Lelaki Isteri Hingga Mati Akibat Cemburu

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 440 hits
PASIR SALAK Akibat cemburu selepas isteri keluar dengan kekasih seorang lelaki bertindak di luar batasan dengan memukul teman lelaki isterinya itu sehingga menggunakan kayu berpaku dalam kejadian di Felcra Changkat Lada Kampung Gajah di sin...
Zamir Ibarat Mati Hidup Semula

Zamir Ibarat Mati Hidup Semula

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 175 hits
Itu perumpamaan boleh dikaitkan dengan perjalanan karier Zamir Selamat selepas menyertai Pulau Pinang pada jendela perpindahan kedua yang lalu selain mahu membantu Pulau Mutiara berada di kedudukan lebih baik dalam saingan Liga Perdana JOHO...
Aku Rasa Kita Pergi Berempat Balik Bertiga Saja Aku Nak Mati Di Mekah

Aku Rasa Kita Pergi Berempat Balik Bertiga Saja Aku Nak Mati Di Mekah

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 470 hits
Siapa yang tidak kenal dengan Ustaz Abdullah Khairi yang sangat popular dengan ceramah ceramahnya pelat berbahasa Utara dan kelucuannya sangat digemari oleh pendengar pendengar ceramahnya tidak pun di media sosial atau secara lansung Baru b...
Kejam Ibu Sanggup Rendam Anak Dalam Air Panas Sampai Mati

Kejam Ibu Sanggup Rendam Anak Dalam Air Panas Sampai Mati

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 353 hits
Sampai hati seorang ibu membiarkan anaknya terseksa sakit dan menyembunyikannya daripada dibawa ke hospital Rendam anak dalam air panas Lisa Simmons 41 dijatuhkan hukuman penjara selama 16 tahun atas kekejamannya merendam anaknya di dalam a...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h