Doktor Ini Ajar Cara Berkesan Untuk Redakan Sakit Belakang Tanpa Guna Ubat


Cuba bayangkan, tengah kusyuk menaip di komputer untuk menyelesaikan tugas tiba-tiba pinggang anda terasa sakit! Aduh, sudahlah banyak lagi kerja yang perlu disiapkan. Rasa tak selesa, tak fokus nak teruskan rutin harian anda.
Sebenarnya, terdapat banyak faktor yang menyebabkan sakit belakang. Tetapi setakat ini 75% kes sakit belakang tidak dapat dipastikan puncanya. Manakala 25% kes ini berkemungkinan disebabkan postur duduk dan membongkok yang salah atau kurang selesa.
Tidak kiralah sama ada disebabkan oleh struktur di sekeliling tulang belakang seperti otot, ligamen atau tulang belakang itu sendiri. Ada kalanya sakit belakang seolah-olah menangkap pada bahagian pinggang secara tiba-tiba, sehingga kita rasa terkedu dan tidak boleh bergerak.
Oleh itu, Doktor Zubaidi telah memuatnaik hantaran di laman Facebooknya berkongsi cara terbaik yang boleh dilakukan ketika anda mengalami sakit belakang. Menurut beliau: Ini Cara Meredakan Sakit Belakang Tanpa Ubat [1] Apa yang boleh kita lakukan ialah berbaring dulu. Seterusnya, minta pertolongan dari pasangan kita, sama ada suami atau isteri, atau minta pertolongan dari rakan-rakan jika berlaku di padang atau di tempat kerja.
[2] Kemudian dapatkan ais. Letakkan dalam tuala bersih. Tuam ais pada bahagian yang sakit selama 20 minit. Ini akan mengurangkan rasa sakit dan bengkak. Lakukan beberapa kali sehingga rasa sakit hilang.
Gambar Hiasan [3] Selepas kira-kira 48 jam, bertukar menggunakan tuam yang hangat. Ini untuk merangsang aliran darah dan mengurangkan kekejangan otot. Celup tuala dalam air yang panas, perah keluar, kemudian lipat dan tuamkan ke bahagian pinggang yang sakit.
Pastikan tuala itu tidak terlalu panas sebelum diletakkan pada kulit belakang. Biarkan selama sehingga 20 minit. Boleh mengulangi tuaman ini tiga atau empat kali sehari selama beberapa hari.
[4] Buat Regangan Selain itu bolehlah buat senaman regangan dengan cara duduk apabila sakit mula berkurangan. Apabila boleh berdiri, cuba luruskan belakang dengan menolak perut atau pinggang ke hadapan, tahan untuk 10-15 saat kemudian boleh rehat kembali.
Apabila bangun dari tidur, haruslah bangkit secara perlahan-lahan. Saya mencadangkan agar buat senaman regangan dulu. Caranya ialah dengan mengangkat tangan ke atas kepala ketika sedang berbaring.
Gambar Hiasan Cuba luruskan secara perlahan-lahan. Kemudian cuba tolakkan pinggang ke atas menjauhi tilam. Tahan 10 hingga 15 saat. Kemudian rapatkan lutut ke dada dan peluk sekuat yang mungkin.
Bangun perlahan-lahan dari katil dengan gerakkan badan menghampiri tepi katil. Unjurkan kaki ke luar katil dan bangun secara perlahan-lahan dengan menggunakan tangan menolak tilam untuk duduk.
Cara-cara ini mungkin membantu bagi mereka yang mengalami masalah sakit belakang. Jika sakit belakang tidak kurang dengan mengambil ubat penahan sakit atau bertambah kuat atau menyebabkan rasa kebas dan sakit pada kaki, eloklah dapatkan pemeriksaan lanjut dari doktor.
Sumber: Dr. Zubaidi Haji Ahmad


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/25/doktor-ini-ajar-cara-berkesan-untuk-redakan-sakit-belakang-tanpa-guna-ubat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerap Hidung Berdarah Tiba Tiba Doktor Ini Kongsi Cara Hentikan Pendarahan Yang Berkesan

Kerap Hidung Berdarah Tiba Tiba Doktor Ini Kongsi Cara Hentikan Pendarahan Yang Berkesan

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 267 hits
Pernah tak mengalami hidung berdarah ketika kecil mahupun sekarang Mungkin pada waktu kanak kanak adalah masalah biasa Hidung berdarah biasanya berlaku secara tiba tiba dan boleh terjadi kepada sesiapa sahaja Masalah pendarahan yang berteru...
Rappers Snoop Dog Ajar Anak Cara Betul Guna Marijuana

Rappers Snoop Dog Ajar Anak Cara Betul Guna Marijuana

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 218 hits
Snoop Dog yang kini telah mengubah namanya kepada Snoop Lion mengakui dia tidak akan ragu ragu untuk mengajar ketiga tiga anaknya mengambil dadah Menurut laporan portal The New Musical Express penyanyi rap itu berkata walaupun tidak mahu an...
Aishah Pulangkan Berlian Palsu Dengan Cara Terhormat Mak Bapa Saya Tak Ajar Jadi Kurang Ajar

Aishah Pulangkan Berlian Palsu Dengan Cara Terhormat Mak Bapa Saya Tak Ajar Jadi Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 688 hits
Kontroversi hadiah tambahan Dato Seri Vida kepada pemenang Gegar Vaganza tahun 2017 Aishah berakhir apabila penyanyi wanita berpengalaman dan disegani dek ramai dek bakat seni suara yang dimilikinya itu menyerahkan hadiah berlian palsu yang...
6 Cara Berkesan Bersihkan Kesan Hangus Pada Kuali Periuk

6 Cara Berkesan Bersihkan Kesan Hangus Pada Kuali Periuk

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 428 hits
Periuk dan kuali yang sentiasa digunakan untuk memasak pastinya ada kesan kotoran dan kesan hangus yang susah untuk ditanggalkan Jika basuh guna sabun biasa memang lama nak sental Bagi yang ada masalah alergik pada sabun lagilah seksa kan P...
Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 515 hits
Dalam sesebuah institusi keluarga anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja kerja rumah seperti memasak melipat kain atau mengemas Manakala anak lelaki pula jarang diasuh membuat kerja kerja rumah kerana suda...
Campakkan Kuali Dalam Tong Sampah Risiko Kanser Guna Kuali Copper Doktor Ini Beri Penjelasan

Campakkan Kuali Dalam Tong Sampah Risiko Kanser Guna Kuali Copper Doktor Ini Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 455 hits
530 SHARES Satu perkongsian oleh seorang pengguna facebook berkenaan bahaya menggunakan kuali telah menjadi tular Menerusi posting tersebut Dr Rizal berkongsi bagaimana penggunaan kuali copper dan aluminium boleh memberikan risiko kanser Ma...
Betulkah Pelapik Tapak Kaki Boleh Rawat Segala Sakit Sendi Lutut Dan Tulang Belakang

Betulkah Pelapik Tapak Kaki Boleh Rawat Segala Sakit Sendi Lutut Dan Tulang Belakang

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 596 hits
Baru baru ini saya jalan jalan kat sebuah pasaraya membeli belah Ramai orang juga pagi sabtu tu Tapi masih tidak sampai ke peringkat sesak macam hari hujung minggu biasa sebab masih awal Ada macam macam promosi kat ruang legar di bahagian G...
Bersalin Confirm Sakit Cara Ni Boleh Kurangkan Contraction Mudah Beranak

Bersalin Confirm Sakit Cara Ni Boleh Kurangkan Contraction Mudah Beranak

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 346 hits
Bila disahkan hamil automatik perasaan teruja itu ada dalam diri setiap wanita Namun nak melalui fasa mengandung dan melahirkan bukanlah sesuatu yang mudah Ada yang mengalami alahan teruk dan ada juga yang mengalami pelbagai masalah kesihat...
Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 416 hits
Memang seronok apabila mempunyai anak ramai Tetapi bila anak anak sudah mula bergaduh memukul tidak mahu berkongsi barang dan mencubit semuanya jadi tidak indah Boleh dikatakan tidak ada bonding antara adik beradik Apabila tiadanya bonding ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan