Doktor Gigi Usaha Projek Tanaman Terung Mini



Oleh Mohd Rafi Mamat Dr Amin Fauzi Abdul Halim (kanan) memilih dan mengasingkan terung mini yang dipetik mengikut gerd sebelum dipasarkan.- Foto NSTP/Mohd Rafi Mamat KUANTAN: Minat dalam bidang pertanian mendorong seorang doktor gigi mengusahakan tanaman terung mini F1 323 menggunakan teknik fertigasi di Felda Bukit Sagu Satu, dekat sini.
Projek perintis itu membabitkan sebanyak 2,000 pokok yang mula diusahakan akhir tahun lalu dan kini mula mengeluarkan hasil memuaskan apabila setiap minggu, tujuh tan buah dapat dikeluarkan.
Dr Amin Fauzi Abdul Halim, 32, berkata tanpa pengalaman dalam bidang pertanian tidak bermakna dia tidak boleh terbabit dalam projek pertanian.
Katanya, berbekalkan modal sebanyak RM30,000 dia menyediakan semua peralatan diperlukan seperti sistem paip, tangki baja dan pondok simpanan termasuk bilik tempat tinggal.
Bagaimanapun, sebagai doktor dia perlu bijak membahagikan masa antara tugas hakiki sebagai doktor gigi dengan kebun sayur yang diusahakan bagi menjana pendapatan tambahan.
"Rakan saya, yang mengikuti kursus jangka pendek di Johor sebelum ini, banyak membantu untuk menambah ilmu pengetahuan berkaitan tanaman sayur.
"Selepas kira-kira 45 hari mengusahakan tanaman terung mini, saya kini sudah mula menuai hasil yang memuaskan. Seminggu tujuh tan buah dapat dijual kepada pemborong.
"Saya seolah tidak percaya dengan hasil diraih, seterusnya mampu menjual terung mini pada harga RM7 sekilogram bagi gred A dan RM3 bagi gred B," katanya, di sini semalam.
Beliau berkata, harga pasaran terung yang memuaskan menambahkan lagi semangatnya untuk terus mengusahakan projek pertanian berskala besar selepas ini manakala tanaman cili besar dan kolam ikan akan diusahakan pertengahan tahun ini.
Dr Amin Fauzi berkata, sesibuk mana tugas sebagai doktor gigi dia tetap akan meluangkan masa antara sejam hingga dua jam sehari di kebun melakukan pelbagai kerja yang diperlukan.
Katanya, projek tanaman terung mini yang diusahakan ini mendapat sokongan Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Felda Bukit Sagu Satu, pengurusan Felda Dan Pejabat Pertanian Daerah Kuantan yang sentiasa memantau kemajuan dicapai.
"Projek tanaman terung mini ini turut dapat membuka peluang pekerjaan kepada golongan belia tempatan selain menjadikan tanah terbiar sebagai tapak meraih pendapatan walaupun sebelum ini, ada pihak tidak yakin dengan projek yang akan diusahakan.
"Saya ingin merebut peluang yang terhidang bukan sahaja untuk keuntungan peribadi tetapi lebih penting dapat dikongsi dengan pihak lain terutama masyarakat setempat," katanya.
Dr Amin Fauzi turut bercita-cita ingin menjadikan Felda Bukit Sagu Satu sebagai hab pengeluaran hasil sayuran utama di negeri ini.
Katanya, banyak kawasan tanah terbiar di kawasan Felda yang boleh dimajukan dan peluang berkenaan perlu digunakan sepenuhnya oleh generasi muda kerana projek pertanian menjanjikan pendapatan lumayan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/doktor-gigi-usaha-projek-tanaman-terung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Urut Di Bahagian Gusi Bayi Guna Jari Bersih Doktor Kongsi Teknik Kurangkan Sakit Tumbuh Gigi

Urut Di Bahagian Gusi Bayi Guna Jari Bersih Doktor Kongsi Teknik Kurangkan Sakit Tumbuh Gigi

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 216 hits
Apabila si manja mula sakit nak tumbuhgigi memang tak tenang hati mama Kadang kadang mama buntu apa perlu dilakukan untuk membuatkan si manja lega dari kesakitan tersebut Baca Adakalanya bayi tak dapat tidur dengan lena disebabkan terlampau...
Cadangan Projek Pembangunan Di Bagan Datuk Seiring Dengan Program Transformasi Nasional 2050 Zahid Hamidi

Cadangan Projek Pembangunan Di Bagan Datuk Seiring Dengan Program Transformasi Nasional 2050 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 209 hits
Siapa masih ingat semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri saya umum beberapa projek pembangunan di Bagan Datuk Projek yang diumumkan lebih awal sebelum PRU 14 itu seiring dengan program Transformasi Nasional 2050 Malangnya selepas kera...
Usaha Untuk Masa Depan Yang Lebih Hijau Biogreen Week 1 0

Usaha Untuk Masa Depan Yang Lebih Hijau Biogreen Week 1 0

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 237 hits
Oleh Dr Mohd Noor Hisham Mohd Nadzir Dr Bokhary Zainal Noor Farah Adilah Mat Yusof Muhammad Hafizzudin Ibrahim Nur Syaherah Mohamad Sabri Nur Allya Muhamad Rizal Nur Afiqah Mad Nor Kelab Mahasiswa Biologi UPM Pemuliharaan terhadap alam seki...
Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 203 hits
February 16 2021 Selepas bebeberapa ketika Muafakat Nasional tidak disebut atau dibincangkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata usaha tersebut harus diteruskan pada masa depan Menurut beliau hubungan kedua dua parti masih b...
Rezeki Kerana Usaha Dan Tawakal

Rezeki Kerana Usaha Dan Tawakal

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 183 hits
Tawakal bukan berarti tidak berusaha Syaikh Dr Fadhl Ilahi mengatakan Tawakal bukanlah sama sekali meninggalkan usaha Dan sungguh setiap Muslim wajib berusaha dan bersungguh sungguh untuk mendapatkan materi hidupnya Hanya saja dia tidak bol...
Progres Pembinaan Projek Lebuhraya Central Spine Road Bentong Ke Kuala Krai Ikut Jadual

Progres Pembinaan Projek Lebuhraya Central Spine Road Bentong Ke Kuala Krai Ikut Jadual

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 440 hits
KUANTAN Projek Lebuhraya Central Spine Road dari Bentong Pahang ke Kuala Krai Kelantan dan Lebuhraya Kota Bharu Kuala Krai dijangka siap sepenuhnya pada 2023 Pada masa ini kontraktor sedang melaksanakan pakej Highway CSR iaitu Pertama Makmu...
Pkr Persoal Keputusan Kerajaan Anugerah Projek 5g Kepada Syarikat Tunggal

Pkr Persoal Keputusan Kerajaan Anugerah Projek 5g Kepada Syarikat Tunggal

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 157 hits
Seorang pemimpin PKR telah mendesak menteri komunikasi dan multimedia Saifuddin Abdullah untuk menjelaskan mengapa dia telah bersetuju dengan kaedah syarikat tunggal untuk melancarkan teknologi mudah alih 5G dan bukannya rancangan konsortiu...
Mosti Mulakan Projek Kesan Vaksin Guna Teknologi Blockchain

Mosti Mulakan Projek Kesan Vaksin Guna Teknologi Blockchain

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 166 hits
Mosti mulakan projek kesan vaksin guna teknologi Blockchain Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 2 Mar 2021 11 43P
Hiburan Didakwa Tiru Filem Thailand Berjudul Bad Genius Pengarah Dram Projek Anchor Spm Tampil Beri Penjelasan

Hiburan Didakwa Tiru Filem Thailand Berjudul Bad Genius Pengarah Dram Projek Anchor Spm Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 287 hits
Pengarah drama terbaru terbitan Astro Originals Projek Anchor SPM tampil memberi penjelasan apabila ada yang mendakwa karyanya itu telah diinspirasikan daripada filem negara Thailand yang berjudul Bad Genius Sumber Instagram Razaisyam Menur...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools