Doa Nabi Musa Tatkala Dihimpit Tekanan


 
Dalam menelusuri sirah para rasul, kita melihat begitu banyak ujian yang Allah timpakan kepada mereka. Ada yang terperangkap di dalam perut ikan, ada yang dilanda banjir besar, ada yang berhadapan dengan kaum yang melawan fitrah dan pelbagai lagi.
Pendek kata, setiap dari mereka mempunyai ujian dan kisah yang tersendiri. Namun, itu semua tidak lain dan tidak bukan adalah untuk kita, umat hari ini mengambil iktibar dan menjadikannya sebagai pengajaran.
Semua orang dilanda ujian. Besar atau kecil ujian itu adalah bergantung kepada pemikiran kita. Jika selama ini kita sudah biasa hidup susah, mungkin ujian yang dilalui hari-hari pasti dilihat kecil.
Jika kita sudah terbiasa dengan kais pagi makan pagi, mungkin apabila mendapat rezeki yang lebih sedikit, kita sudah boleh belajar untuk bersyukur.
Ujian yang diberi adalah untuk mematangkan kita semua. Menjadi manusia yang kuat dan tabah itu bukan pilihan tetapi keperluan.
Walau banyak mana badai dan ujian yang melanda, kita tidak boleh pilih untuk reset hidup ini. Jika ada butang untuk memulakan kembali kehidupan, pastinya ramai dari kita yang memilih untuk menekan butang tersebut tatkala menghadapi tekanan.
Tetapi apa yang boleh dilakukan ialah terus menghadapinya walau kita lemau, penat dan merasakan bahawa dunia ini sudah tidak berpihak kepada diri kita lagi.
Mungkin kita sering tertanya – “mengapa ujian ini selalu datang pada aku” atau “adakah tuhan tak sayangkan aku lagi” dan berbagai lagi persoalan yang muncul di benak minda apabila kita sudah hampir berputus asa dengan ujian itu.
Namun, percayalah ujian itu bukan bermaksud Allah tidak sayang pada anda. Kalau itulah maksud ujian yang sebenar, jadi pastinya tuhan juga tidak sayang pada para nabi sekalian.
Jadi, yang paling penting ialah setiap hari tetapkan minda anda untuk menjadi lebih kuat dan belajar daripada setiap ujian yang ada.
Kalau kita lihat kisah Nabi Musa AS yang tinggal bersama dengan firaun; walaupun hidupnya tinggal di dalam istana mewah dan dijaga oleh ibu angkat yang baik, iaitu Asiah namun tekanan yang dialaminya itu ada kala membuatkan dirinya lemah.
Firaun yang menganggap dirinya tuhan, tidak beriman kepada Allah dan selalu mencuba mematahkan semangat Nabi Musa untuk berdakwah.
Namun, apa yang Nabi Musa lakukan untuk melalui harinya? Pastinya dengan berdoa. Ada sebuah doa yang Nabi Musa sering amalkan, iaitu;
فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
Maksud: “Maka (Nabi Musa pun berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan.” (Surah Al-Qasas, 28:24)
Dalam berdoa sebenarnya kita akan berjumpa kekuatan. Kerana pada waktu itu kita sedang meminta kepada yang Maha Kuasa agar diberi kekuatan hidup.
Justeru, apabila merasa lemah atau merasa tidak cukup dengan sesuatu, berdoalah kepada Allah agar dipermudahkan urusan dan dilapangkan rezeki.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Doa Nabi Musa Tatkala Dihimpit Tekanan appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/doa-nabi-musa-tatkala-dihimpit-tekanan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Musa Claims No Consensus At Umno Supreme Council Meet

Annuar Musa Claims No Consensus At Umno Supreme Council Meet

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 193 hits
PETALING JAYA Tan Sri Annuar Musa has claimed that there was no consensus during an Umno supreme council meeting on Wednesday The Ketereh MP who is not an Umno supreme council member claimed that the 25 supreme council members had spoken ca...
Boleh Pula Annuar Musa Ziarah Pak Lah Dan Makan Tengah Hari Bersama Masa Lockdown

Boleh Pula Annuar Musa Ziarah Pak Lah Dan Makan Tengah Hari Bersama Masa Lockdown

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 269 hits
Boleh tak kami nak ziarah ibu bapa Soal netizen lepas Annuar ke rumah Pak LahMalaysiakini Netizen bertanya sekiranya mereka boleh berbuat perkara sama selepas Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa mengunjungi bekas perdana menteri Abdulla...
After Public Uproar Annuar Musa Deletes Tweet Of Visiting Pak Lah For Lunch During Lockdown

After Public Uproar Annuar Musa Deletes Tweet Of Visiting Pak Lah For Lunch During Lockdown

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 261 hits
Federal Territories Minister Tan Sri Annuar Musa speaking during a visit to the Maahad Tahfiz Integrasi Madinatul Huffaz in Kuala Lumpur April 29 2021 Bernama picKUALA LUMPUR July 10 After uproar from social media users Federal Territories ...
Annuar Musa Mahu Zahid Perjelas Perkara Sebenar

Annuar Musa Mahu Zahid Perjelas Perkara Sebenar

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 186 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi digesa menjelaskan kedudukan sebenar keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO malam tadi Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa berkata ia ekoran Ketua UMNO Bahagian yang juga a...
Kenyataan Zahid Bercanggah Dengan Perbincangan Mkt Kata Annuar Musa

Kenyataan Zahid Bercanggah Dengan Perbincangan Mkt Kata Annuar Musa

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 179 hits
Bekas setiausaha agung Umno Annuar Musa hari ini berkata kenyataan Ahmad Zahid Hamidi bercanggah dengan apa yang dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi secara maya semalam Presiden umno wajib menjelaskan kedudukan sebenar Seger...
With Logic Like Annuar Musa S Who Needs Spin Doctors

With Logic Like Annuar Musa S Who Needs Spin Doctors

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 146 hits
When Mahiaddin aka Muhyiddin Yassin surrounds himself with idiots then however daft or incompetent he is he will end up looking like the smartest man in the cabinet possibly in all Putrajaya Otherwise why would Mahiaddin choose Annuar Musa ...
Peringatan Kepada Zahid Jangan Langgar Usul Pau Annuar Musa

Peringatan Kepada Zahid Jangan Langgar Usul Pau Annuar Musa

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 278 hits
agendadaily comTan Sri Annuar Musa Bekas setiausaha agong Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa memberi peringatan kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya tidak melanggar usul dan ketetapan yang sudah diluluskan semasa Perh...
Langgar Sop Kali Ke Berapa Annuar Musa

Langgar Sop Kali Ke Berapa Annuar Musa

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 229 hits
MOHD MUKHLISSemalam Menteri Wilayah boleh syok menziarah mantan PM di rumah siap berjamu jamuan lagi Sedangkan rakyat biasa nak balik ziarah ibu bapa pun tak boleh dia ini memang tiada rasa empati dalam hati Ini bukan kali pertama dia langg...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally