Doa Memancing Ikan Seperti Yang Ada Dalam Al Quran Dan Ianya Sangat Mustajab




Berdoa dalam memulai pekerjaan apapun merupakan satu tindakan terpuji. Termasuk jika Anda ingin memulai memancing ikan. Doa mancing ikan yang sering kali dilakukan para pemancing seakan menjadi ritual wajib jika ingin mendapatkan hasil yang memuaskan.

Mendapatkan ikan yang banyak tentu saja merupakan tujuan utama pemancing. Berbagai upaya selalu dilakukan sebelum berangkat memancing. Mulai dari menyiapkan alat mancing ikan, meracik umpan, dan biasanya survei tempat sebelum hari H. Hal ini dilakukan agar benar-benar maksimal mendapatkan hasil yang memuaskan.

Yang Saya sering perhatikan adalah ketika seorang pemancing ikan akan menghadapai satu perlombaan memancing. Mereka seperti akan menghadapi perang, semua perlengkapan sudah dipersiapkan sampai detail. Sepertinya memang begitu sibuknya dari sehari sebelum keberangkatan.

Memancing ikan sebetulnya menguji kesabaran, ketenangan bahkan rasa bosan. Namun disitulah letak keindahan dalam memancing.

Satu hari, Saya secara tidak sengaja bertemu dengan seorang pemancing, boleh dibilang pemancing hebat dan berpengalaman.

Hal yang membuat Saya yakin bahwa dia seorang profesional adalah ketika Saya melihat begitu banyak perlengkapan memancing di rumahnya beserta banyak video dan photo-photo saat dia memancing ikan di laut atau di sungai.

Bukan hanya itu saja, dia bercerita banyak hal tentang memancing, bagaimana dia harus mempersiapkan perlengkapan sampai teknik-teknik memancing. Begitu detailnya.

Sampai pada satu saat dia juga bercerita bagaimana harus mengadakan ritual serta doa sebelum berangkat dan saat sampai di tempat dimana dia memancing. Hal ini membuat Saya begitu serius mendengarkan.

Ada yang menarik disini. Doa yang Saya bayangkan adalah berupa jampi-jampi atau semacam ritual kejawen, Namun ternyata doa yang dimaksud berupa ayat Al-Quran yang intinya bahwa apapun rahmat yang dilimpahkan Allah kepada makhluknya tak ada sesuatu apapun yang dapat menahannya.


Usaha-usaha ini tentu merupakan suatu wujud ikhtiar yang baik dalam mencapai tujuan Anda berangkat memancing. Namun, alangkah baiknya jika upaya-upaya tersebut diiringi dengan suatu doa.



Doa dan usaha memang merupakan satu kesatuan yang tak bisa dilepaskan ketika Anda ingin mengapai sebuah tujuan. Oleh karena itu, doa mancing ikan memang perlu agar mendapat banyak dan tentunya sesuai dengan ajaran Islam.

Doa mancing ikan sendiri pada kenyataannya tidak pernah diriwayatkan di zaman Rosululloh. Hanya saja, ada satu doa yang menurut banyak orang sangat tepat untuk dipanjatkan ketika akan memasang umpan dan melemparnya ke dalam kolam atau sungai.

Doa ini merupakan wujud dari pujian kepada Allah SWT. Sekaligus harapan agar kegiatan mancing yang dilakukan bisa dicatat sebagai bentuk ibadah dan mendapat ikan yang banyak

INGAT : Doa di bawah ini Tidak hanya Di baca saat mau berangkat memancing, namun doa ini baiknya dipakai saat ada hal yang Anda inginkan. Maka amalkanlah ayat Al-Quran ini.

Inilah Sesungguhnya Doa mancing ikan dalam Al-Quran yang paling ampuh

bacaan Al’Quran ini saya tuliskan dalam bahasa indonesia jika anda mencari bacaan dalam bahasa arab anda bisa cari di Al-Quran Surah (Al-Fathir ayat 2-3)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tidak ada seorang pun yang dapat menahannya; dan apa saja yang ditahan oleh Allah maka tidak seorang pun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu. Dan Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Al-Fathir ayat 2)

Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia; maka mengapakah kamu berpaling (dari ketauhidan)
(Al-Fathir ayat 3)

Percayakan sepenuhnya kepada Sang Pencipta Alam, rezeki, maut dan jodoh adalah kehendak-Nya.

Memang, pada hakikatnya manusia harus berikhtiar, harus berusaha mencari solusi. Tapi tentu saja solusi yang baik yang tidak bertentangan dengan ajaran-ajaran Allah dan Rasulnya.

Yang lebih ngeri lagi, maraknya sekarang tentang mantra mancing ikan yang ramai diperjualbelikan. Menurut Saya sangat bertentangan dengan nilai-nilai ajaran agama apapun. Dan itu tidak baik.

Dan saya ingatkan lagi bahwa Tugas kita sebagai manusia hanya bisa berdoa dan berusaha untuk selebih nya Rizki Hanya sang pencipta yang tau ,Kita hanya cukup yakin dan percaya kalau rezeki pasti Sampai kepada kita

Mudah mudahan Setelah mengamalkan ayat Al-Quran anda mendapatkan hasil ikan yang memuaskan.

Sumber: doamancing.blogspot.my © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Doa Memancing Ikan seperti yang ada dalam Al-Quran dan ianya Sangat Mustajab

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/03/doa-memancing-ikan-seperti-yang-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Doa Mustajab Seorang Ibu Wajib Mengamalkan

7 Doa Mustajab Seorang Ibu Wajib Mengamalkan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 901 hits
Assalamualikum dan Salam Mesra Keberkatan seorang anak itu adalah terletak pada seorang ibu Kuasa seorang ibu itu sangat luar biasa dan keberkatan ibu itu terletak dalam doa ibu Doa seorang ibu adalah antara doa yang akan diangkat atau must...
Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

Inilah Cara Mudah Buat Pearl Bubble Homemade Yang Penting Ianya Sedap Sangat Dan Halal

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 514 hits
Kami pasti ramai antara kita yang suka sangat minum air teh yang ada pearl buble ini bukan Tapi nak beli kat kedai risau dengan status halal Jangan risau lagi anda kini boleh buatnya sendiri dirumah Puan Fara Bakri dengan bermurah hati pert...
Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 538 hits
Ada doa dan wirid mustajab yang bisa diamalkan agar lunas hutang Kesungguhan dan keyakinan dalam mengamalkan wirid ini perlu dimiliki sebab tanpa itu semua akan mengurangi kemustajaban suatu doa Jangan meminta dalam 1 hari hutang langsung l...
Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar

Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 466 hits
Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar Salam semua agak jarang juga nak buat air asam ni sebab kat rumah nak kata peminat air asam tegar tu tak juga Kalau teringin nak buat nak cicah dengan ikan bakar...
Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 587 hits
Apa pentingnya ibu bapa bacakan doa untuk anak Seharian kita sibuk dengan tugasan dan menguruskan anak anak dengan harapan anak anak dapat membesar dengan segala kecukupan Perlu diingat bahawa selain usaha kita satu lagi faktor penentu keja...
Amalkan Doa Ini Ketika Ditim Pa Kesu Litan Yang Sangat Berat Rileks Media

Amalkan Doa Ini Ketika Ditim Pa Kesu Litan Yang Sangat Berat Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 331 hits
Daripada Abdullah daripada Nabi SAW bahawasanya baginda SAW pernah berdoa Ya Allah Sesungguhnya aku memohon kepada Mu petunjuk ketaqwaan al iffah dan kecukupan Matan Hadith 2721 Pengajaran Hadith Maksud hidayah ialah petunjuk dan bimbingan ...
Doa Murah Rezeki Penawar Mustajab Di Kala Sales Suam Suam Kuku

Doa Murah Rezeki Penawar Mustajab Di Kala Sales Suam Suam Kuku

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 525 hits
Pilih produk hot dah Karang ayat power dah Letak gambar cantik cantik pun dah Tapi sayang kenapa kat hujung hujung tu kita selalu lupa nak buat satu benda Lupa nak berserah pada Allah dengan baca doa murah rezeki contohnya Betul nak tahu pr...
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 486 hits
Sesungguhnya Doa Seorang Isteri Sangat Kuat Dan Mudah Dimakbulkan Kekuatan doa memang semua maklum cukup luar biasa Ia ibarat senjata buat perisai jiwa agar tidak kenal erti putus asa Lantas kita sebagai isteri seharusnya jangan pernah terl...
Dropship Al Quran Tagging Dibuka Jom Sertai Team Sahabat Enuur Hari Ini

Dropship Al Quran Tagging Dibuka Jom Sertai Team Sahabat Enuur Hari Ini

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 343 hits
Bismillah Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjadi dropship al quran tagging Alhamdulillah team saya masih dibuka penyertaan bagi sesiapa sahaja yang ingin menjana pendapatan dengan berniaga al quran taggingKami buka ruang untuk and...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang