Doa Ayat Ayat Syifa Untuk Anak Tidak Sihat Cara Selain Makan Ubat


Doa & Ayat-Ayat Syifa Untuk Anak Sakit. Alternatif Selain Makan Ubat. Bila anak tak sihat, selain dapatkan rawatan doktor, ikhtiar melalui amalan bacaan ayat suci al-Quran juga antara yang boleh membantu.
BACA: Jika Kita Berkira Dengan Orang, Allah SWT Pun Akan Berkira Dengan Kita
Doa & Ayat-Ayat Syifa Untuk Anak Sakit. Alternatif Selain Makan Ubat!
Kadang kita terlupa bahawa yang menyembuhkan adalah Allah. Jika masih belum baik mintalah bersungguh-sungguh dengannya.
Berikut perkongsian dari Puan Yatie Eimra mengenai cara yang dilakukannya merawat batuk anak dengan doa dan ayat-ayat syifa penyembuhan. Moga dapat membantu semua ibu-ibu.
Awal bulan haritu, Fydh kena demam selesema & batuk lagi.. Batuk kali ni jenis yang kering tekak & gatal. Bila tekak terasa kering & gatal, mulalah terbatuk² non stop. Bila minum air masak, kuranglah sikit tapi tak lama lepas tu akan terbatuk² lagi.
Masa tu teruk sangat batuk dak Fydh ni, dalam 5 minit sekali mesti akan terbatuk². Bila kerap sangat batuk, tekak dia jadi luka. Sepanjang hari asyik menangis & meragam. Walaupun dah gi klinik, dah makan ubat, sapu balm & minyak bawang putih, layurkan daun sirih, buat urutan percussion & refleksologi, bagi minum air madu.. batuknya tetap non stop.. Sejak Fydh bayi, tak pernah sekali pun keadaan batuk dia tak kurang lepas gunakan daun sirih & buat urutan. Tapi hari tu, semua cara kurang berkesan.. Mati akal dibuatnya..
Kemudian barulah saya teringat.. Sejak dari awal urut, letak segala ubat sepanjang hari tu.. saya langsung tak baca basmallah..Langsung tak baca doa² & ayat² syifa’ yang saya selalu amalkan sebelum ni.. Sebabkan terlalu kalut, saya terlupa nak berdoa & minta pertolongan Allah! Seolah² saya lupa yang menyembuhkan tu adalah Allah.. Seolah² tak percaya ubat & urutan semua tu berkesan hanyalah dengan izin Allah!
Saya berdoa bersungguh² minta Allah permudahkan urusan & diberi kesembuhan, baca doa² syifa’ & tawakal.. Andainya tak kurang gak, memang nak bawak anak terus ke hospital je (memandangkan dah lewat malam & klinik pun dah tutup). Sebagai percubaan terakhir, saya layurkan daun sirih dalam pan berisi minyak bawang putih (campuran daun salam untuk bantu masalah berkaitan pernafasan). Kemudian urutkan bahagian dada, belakang serta tapak kaki anak sambil berdoa & baca ayat² syifa’ selama urut tu..
Tak lama lepas sapukan minyak & urut, alhamdulillah dengan izin Allah.. Batuk Fydh beransur kurang.. Malam tu dia boleh tidur lena & hanya sekali jer terbatuk ditengah malam. Syukur alhamdulillah, ya Allah..
Doa, Usaha, Istiqamah/Iktikad & Tawakkal
Doa adalah kekuatan & senjata orang mukmin.. Dalam apapun yang kita lakukan, janganlah lupa berdoa & minta padaNya..
Peringatan ni lebih kepada diri saya sendiri sebenarnya, sebab kadang² kita terlupa & yakin bahawa ubat/kaedah tertentu berkesan menyembuhkan penyakit.. Walau apa pun ubat & kaedah rawatan yang dicuba, kita perlu sentiasa berdoa pada Allah & remind diri sendiri hanya Allah jualah yang berkuasa menyembuhkan setiap penyakit tu. Ubat² ni sekadar asbab jer untuk sembuh..
USAHA
Walaupun ubat hanyalah asbab kesembuhan, tu tak bermakna kita perlu tolak perubatan moden ye. Kalau tolak sepenuhnya perubatan moden atau main ambil je sembarangan ubat, bukan jadi asbab kesembuhan, tapi boleh jadi asbab kemudaratan.
Itulah sebabnya kena usaha. Usaha cari penawar. Usaha cari ubat yang tepat. Saya pernah tengok rancangan dimana Ustaz Hanafi sebagai tetamu jemputannya. Tahukah korang, setiap usaha mencari ubat/penawar penyakit ni dikira sebagai jihad.. Mak² kat luar sana, kalau ada yang terpaksa bersengkang mata, menahan penat jaga anak yang sakit agar anak kembali sihat.. ketahuilah korang sebenarnya sedang berjihad..
Istiqamah & Iktikad
Andai kita diuji dengan masalah kesihatan, berdoalah & berusahalah cari penawarnya.. Doa & usaha perlu dilakukan secara istiqamah. Istiqamah – melakukan sesuatu dengan tekun, secara berterusan. Contohnya waktu ubat dijaga, makan ubat secara berterusan (habiskan). Bukannya bila teringat, baru nak makan ubat. Ubat pun makan kadang², doa pun jarang², lepas tu mengeluh Allah tak sembuhkan penyakit..
Iktikad – yakin dalam hati kita hanya Allah Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan.. Andai tak pernah berhenti berdoa & tak pernah berhenti ikhtiar cari penawar, tapi belum diberi kesembuhan.. Yakinlah mungkin belum masanya lagi.. & Allah nak kita berusaha lagi a.k.a nak bagi lebih banyak pahala berjihad..
Tawakkal Lepas buat sehabis baik, bertawakkal & berserah dirilah kepada Allah..
P/s: Kat sini saya sertakan doa syifa’ & ayat² mudah yang boleh mak² amalkan, bukan setakat untuk anak tapi untuk diri sendiri & keluarga gak.. Ni antara doa & ayat² syifa’ yang selalu saya amalkan.
Sumber: Pa & Ma
The post Doa & Ayat-Ayat Syifa Untuk Anak Tidak Sihat. Cara Selain Makan Ubat! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/doa-ayat-ayat-syifa-untuk-anak-sakit-alternatif-selain-makan-ubat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Sup Untuk Bayi Kanak Kanak Kurang Sihat Pembuka Selera Anak Makan

Menu Sup Untuk Bayi Kanak Kanak Kurang Sihat Pembuka Selera Anak Makan

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 546 hits
Biasanya bila demam dan tak sihat kebanyakan anak anak tiada selera nak makan Kadang bila dipaksa pun tetap tak membantu Jika terus berlarutan dengan suhu anak lebih 37 darjah celcius maknanya anak kena dapat rehat cukup Antara tanda anak t...
Buah Sayur Semua Dia Tolak Tepi Cara Ni Boleh Tarik Perhatian Anak Minat Makan Buah Boleh Elak Pembaziran

Buah Sayur Semua Dia Tolak Tepi Cara Ni Boleh Tarik Perhatian Anak Minat Makan Buah Boleh Elak Pembaziran

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 586 hits
Mood anak anak sememangnya sukar diduga Ada yang gemar makan nasi namun ada pula yang lebih gemar makan roti sahaja Begitu juga dengan buah buahan dan sayur sayuran yang ditolak mentah mentah oleh anak kecil kita Ada anak anak yang hanya ma...
Tak Nak Anak Cacat Jangan Skip Makan Asid Folik Semasa 3 Bulan Pertama Kandungan

Tak Nak Anak Cacat Jangan Skip Makan Asid Folik Semasa 3 Bulan Pertama Kandungan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 563 hits
Asid folik telah diketahui ramai berupaya membantu mengurangkan sehingga 70 masalah neural tube defect di kalangan bayi baru lahir Dos sebetulnya yang patut diambil setiap hari ialah 400mcg Di pasaran pil asid folik yang bersaiz 400mcg dan ...
Tak Bagi Makan Dituduh Bela Saka Nenek Ini Tekad Lari Dari Rumah Anak Naik Bas Pergi Terengganu

Tak Bagi Makan Dituduh Bela Saka Nenek Ini Tekad Lari Dari Rumah Anak Naik Bas Pergi Terengganu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 503 hits
Ibu boleh jaga sepuluh orang anak tapi anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu Selepas bertarung nyawa melahirkan dan membesarkan namun cukup senang seorang anak melupakan jasa ibu mereka Di laman Twitter baru baru ini tular rakaman vide...
Baru Usia 4 Bulan Berat Dah 8 7kg Dr Say Teruja Anak Sudah Boleh Makan

Baru Usia 4 Bulan Berat Dah 8 7kg Dr Say Teruja Anak Sudah Boleh Makan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 489 hits
Umum mengetahui pemberian makanan pejal kepada bayi adalah pada usianya 6 bulan Namun lain pula kisahnya dengan anak kesayangan Dr Say Shazril Shaharuddin dan Dr Azura Abas yang kini sudah pun dibenarkan untuk memulakan makanan pejalnya ole...
Kader Muda Golkar Minta Doa Anak Yatim Agar Airlangga Terpilih Jadi Ketum

Kader Muda Golkar Minta Doa Anak Yatim Agar Airlangga Terpilih Jadi Ketum

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 211 hits
Acara ini di buka langsung oleh Wali Kota Tangsel yang juga merupakan Ketua DPD II Partai Golkar Airin Rachmi Diany
Tata Cara Sujud Syukur Yang Benar Lengkap Dengan Hukum Niat Dan Doa

Tata Cara Sujud Syukur Yang Benar Lengkap Dengan Hukum Niat Dan Doa

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 295 hits
Manusia tidak dapat hidup tanpa kasih sayang dan rahmat Tuhan Karenanya sudah sepantasnya kita senantiasa bersyukur kepada Allah SWT Syukur sebagai wujud dari rasa terima kasih dan bentuk penghambaan kepada Allah SWT Ada banyak cara dalam I...
Amalkan Ayat Dan Zikir Ini Supaya Tak Terkena Sihir Semasa Di Kedai Makan Ustaz Kazim Elias

Amalkan Ayat Dan Zikir Ini Supaya Tak Terkena Sihir Semasa Di Kedai Makan Ustaz Kazim Elias

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 376 hits
Amalkan Ayat Dan Zikir Ini Supaya Tak Terkena Sihir Semasa Di Kedai Makan Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Basuh Beras Baca Doa Ni Lembutkan Hati Anak Pasangan Rumah Tangga Pun Bahagia

Basuh Beras Baca Doa Ni Lembutkan Hati Anak Pasangan Rumah Tangga Pun Bahagia

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 539 hits
Rata rata ibu bapa yang mempunyai anak yang sedang membesar pasti sekali sekala terdetik di hati kenapa susah sangat anak nak dengar cakap Adakah kita tahu rutin harian membasuh beras yang dilakukan itu sebenarnya rahsia paling mudah nak ja...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid