Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun Hijrah Selamat Menyambut Awal Muharram


Selamat Menyambut Awal Muharram 1444H buat semua umat Islam di seluruh dunia. Awal Muharram 1444H, Maal Hijrah 2022 di Malaysia jatuh pada hari Sabtu 30 Julai 2022 bersamaan 1 Muharram 1444H.

Awal Muharram, Maal HijrahAwal Muharram adalah salah satu hari kebesaran dan peristiwa penting dalam Islam yang menandakan bermulanya tahun baru dalam kalendar (Takwim) Islam. Sambutan Awal Muharram disambut oleh seluruh umat Islam di serata dunia.

Tahun Hijrah adalah tahun Islam yang dipersetujui dan dipilih bermula pengiraannya dari tarikh perpindahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah pada tahun 622 Masihi.

Konsep Hijrah difahami sebagai perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Kota Mekah ke Madinah. Dalam kehidupan zaman kini konsep hijrah perlu difahami dan dimanfaatkan sebaiknya.

Sunat membaca doa akhir tahun Hijrah 1443H dan awal tahun Hijrah 1444HPeristiwa hijrah Nabi Muhammad SAW membuka lembaran baru ke arah penyebaran Islam yang lebih meluas. Perpindahan tersebut bukanlah semata-mata melarikan diri mahupun berputus asa.

Akan tetapi penghijrahan itu adalah satu bentuk usaha untuk merubah keadaan yang lebih baik, mengatur strategi yang lebih baik supaya dapat mengembangkan syiar Islam di seluruh dunia.

Hijrah itu dalam konsep kehidupan sekarang adalah mencari kehidupan yang lebih baik dan maju di masa akan datang. Hijrah seharusnya membawa perubahan yang lebih baik dan diredai Allah dimana hasilnya adalah kemenangan kita dalam mempertahankan akidah, agama, cara hidup dan nilai-nilai yang kita amalkan.

Hijrah juga memerlukan pengorbanan. Pengorbanan yang ikhlas akan memudahkan proses penghijrahan. Sebuah pengorbanan memerlukan semangat jihad dan keyakinan yang tinggi dalam diri.

Oleh itu, perubahan dan pengorbanan adalah suatu tuntutan hidup, iaitu berubah dari yang buruk kepada yang baik, dari yang baik kepada yang lebih baik. Begitulah penghijrahan yang dimaksudkan.

Sempena dengan sambutan Maal Hijrah dan Awal muharram , umat Islam digalakkan untuk membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Hukum membaca doa akhir tahun dan awal tahun adalah sunat.

Doa akhir tahun dan awal tahun beserta ErtinyaDoa Akhir Tahun HijrahDoa akhir tahun hijrah di baca 3 kali selepas waktu asar sehingga sebelum waktu maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Nota : Doa akhir tahun 1443 Hijrah dibaca selepas solat asar atau akhir waktu asar sebelum masuk waktu Maghrib pada hari Jumaat 29 Julai 2022 Masihi bersamaan 29 Zulhijjah 1443 Hijrah.



Bacaan doa akhir tahun Hijrah dalam rumiAlhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, Wassolatu Wassalamu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain.
Allahumma Maa ‘Amilna Fii Hazihis-sanati Mimma Nahaitana ‘Anhu, Falam Natub Minhu Walam Tardohu Walam Nashasu.
Wahalumta ‘Alaina Ba’da Qudrotika, ‘Ala ‘Uquubatinaa, Wada’utana Ilat-taubati Minhu Ba’da JurAtina ‘Ala Maghsiyatika.
Fainnana Nastaghfiruka Faghfirlana, Wamaa ‘Amilna Fiihaa Mimma Tardohu Wawa ‘Adtana ‘Alaihit-tawwab, FanasAluka Allahumma Ya Karimu Ya Dzal Jalaali Wal Ikramm.
An Tataqobbalahu Minna Walaa Taqtogh RajaaAna Minka Ya Karim, Rabbanaa Aatina Fiddunya Hasanatan Wa Fil Aakhirati Hasanatan Waqina ‘Aazabannar.
Was Sollallahu ‘Ala Sayyidinaa Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain, Walhamdulillahi Rabbil ‘Alamin.

Makna doa akhir tahunSegala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam. Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta para keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, segala yang telah kami kerjakan selama ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakan dan Engkau bersabar (dengan kasih SayangMu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk kami, dan Engkau telah mengajak kami untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat.
Kerana itu ya Allah, kami mohon ampunanMu dan berilah ampun kepada kami dengan kemurahanMu.
Segala apa yang telah kami kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau redhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, kami memohon kepadaMu, wahai Zat Yang Maha Pemurah, Wahai Zat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepadaMu, wahai Zat Yang Maha Pemurah.
Ya Allah, berikan kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di Akhirat, serta jauhkan kami dari azab api neraka.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Keluarga dan sahabatnya.
Segala pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Doa Awal Tahun HijrahWaktu baca doa awal tahun selepas waktu maghrib pada 1 Muharram dibaca 3 kali

Nota : Doa awal tahun 1444 Hijrah dibaca selepas solat maghrib pada hari Jumaat 29 Julai 2022 Masihi bersamaan malam 1 Muharram 1444H. Mengikut kalender Islam, pertukaran tarikh Hijri (Hijrah) bermula selepas masuknya waktu Maghrib.



Bacaan doa awal tahun Hijrah dalam rumiAlhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, Wassolatu Wassalamu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain.
Allahumma Antal Abadiyyul Qadiimul Awwal, Wa ‘Ala Fadlikal ‘Azimi Wujuudikal Mu ‘Awwal
Wahazaa ‘Amun Jadiidun Qad Aqbala ‘Alaina, NasAlukal ‘Ismatafiihi Minassyaitaanir-rajim Wa Auliyaaihi Wajunuudihi Wal ‘Auna ‘Alaa Hazihin-Nafsil Ammarati Bissu’i Wal Isyta-rgholi Bima Yuqorribuna Ilaika Zulfa.
Ya Dzaljalaali Wal Ikram, Ya Arhamar-rohimiin, Rabbanaa Aatinaa Fiddunyaa Hasanatan Wafil Akhiroti Hasanatan Waqinaa ‘Azaabannar.
Wasollallahu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasohbihi Ajmain, Walhamdulillahi Rabbil ‘Aalamin.

Makna doa awal tahun MuharramDengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan dermawanMu tempat bergantung.
Dan tahun baru ini benar-benar telah datang. Kami memohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan bala tenteranya.
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.
Wahai Tuhan yang Maha Mengasihani kepada hamba-hambaNya. Ya Allah, berikanlah kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat, serta jauhkan kami dari azab neraka.
Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, beserta para keluarga dan sahabatnya.
Segala Pujian bagi Allah, Tuhan semesta Alam.

sumber : akuislam



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azhafizah.com/2022/07/doa-akhir-tahun-dan-awal-tahun-hijrah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Akhir Tahun Dan Doa Awal Tahun Tema Maal Hijrah 2022 1444h

Doa Akhir Tahun Dan Doa Awal Tahun Tema Maal Hijrah 2022 1444h

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 379 hits
Doa akhir tahun hijrah dan doa awal tahun Awal Muharram Terjemahan MaksudSalam Maal Hijrah Selamat menyambut tahun baru Islam Moga kita semua berhijrah menjadi lebih baik positif dan banyak membuat amal kebaikan selepas ini Aamiin inshaaAll...
Doa Akhir Tahun Dan Doa Awal Tahun Awal Muharam 1444h

Doa Akhir Tahun Dan Doa Awal Tahun Awal Muharam 1444h

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 344 hits
Doa Akhir Tahun Doa Awa Tahun Awal Muharam Tidak terlalu awal rasanya untuk saya mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT KEDATANGAN TAHUN BARU HIJRAH kepada semua blogger dan pengunjung blog yang beragama Islam Apabila tiba Awal Muharam pelbagai prog...
Koleksi Ucapan Maal Hijrah Awal Muharam Tahun 1444h 2022

Koleksi Ucapan Maal Hijrah Awal Muharam Tahun 1444h 2022

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 294 hits
Sempena tahun baru islam iaitu Awal Muharam 1444H yang bakal disambut pada 30 Julai 2022 ini anda boleh dapatkan senarai ucapan Maal Hijrah kepada kenalan dan sanak saudara sebagai pengganti diri Ditambah lagi kini kita mempunyai pelbagai p...
Rahasia Doa Usia 40 Tahun Dalam Al Qur An

Rahasia Doa Usia 40 Tahun Dalam Al Qur An

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 383 hits
Usia 40 tahun adalah usia istimewa Sebab Allah menyebutkannya secara khusus dalam Al Qur an Dia juga mengajarkan doa usia 40 tahun dalam ayat yang sama Surat Al Ahqaf ayat 15 Apa rahasia usia 40 tahun dan doa tersebut Kita awali dengan memb...
Lirik Awal Muharram Awla Andika Azzam Sham

Lirik Awal Muharram Awla Andika Azzam Sham

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 256 hits
satu muharam detik permulaanperkiraan tahun islam hijrahperpindahan nabi dan umat islamdari kota mekah ke kota madinahatas keyakinan dan iman yang teguhkaum muhajirin dan ansar bersaturela berkorban harta dan nyawademi menegakkan islam terc...
Doa Buat Anakanda Bilal Neelofa Kongsi Doa Tiap Kali Bilal Terjaga Awal Pagi

Doa Buat Anakanda Bilal Neelofa Kongsi Doa Tiap Kali Bilal Terjaga Awal Pagi

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 237 hits
Sejak bergelar ummi kepada Muhammad Bilal hampir 6 bulan pengacara dan usahawan terkenal Noor Neelofa tak lekok berkongsi tip penjagaan bayi pemakanan dan penyusuan yang diamalkan kepada Bilal Walaupun pengalamannya tidaklah hebat seperti i...
Majlis Bacaan Doa Buka Tirai Tahun 1444h

Majlis Bacaan Doa Buka Tirai Tahun 1444h

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 290 hits
malaysiakini comMajlis bacaan doa membuka tirai tahun baru Islam 1444 Hijrah sebagai tanda kesyukuran serta menghayati peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah yang menjadi titik sejarah penting tamadun Islam Yang di ...
Zuriat Yang Dia Tunggu 10 Tahun Allah Makbulkan Doa Sebak Tengok Reaksi Suami

Zuriat Yang Dia Tunggu 10 Tahun Allah Makbulkan Doa Sebak Tengok Reaksi Suami

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 157 hits
Kehadiran anak dalam rumah tangga dianggap penyeri Ia ibarat pelengkap dalam hubungan suami isteri Mungkin ada orang beberapa bulan kahwin terus dapat berita gembira namun bagi sesetengah pasangan pula terpaksa menunggu dari setahun ke seta...
Salam Maalhijrah 1444h 2022 Dan Salam Awal Muharram

Salam Maalhijrah 1444h 2022 Dan Salam Awal Muharram

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 533 hits
SALAM MAALHIJRAH 1444H 2022 DAN SALAM AWAL MUHARRAM Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi M...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan