Ditanya Adakah Kek Lahan Disebabkan Aura Tun M Sudah Hilang Ini Jawapan Wan Azizah


KEKALAHAN Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih malam ini, memberi mesej jelas bahawa isu rakyat perlu diberi keutamaan.
Presiden PH, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, pucuk pimpinan parti harus bersama berbincang dan menyelesaikan setiap isu diutarakan serta memberi penerangan kepada rakyat mengenai apa dilaksanakan kerajaan.
“Kita perlu ambil iktibar dengan apa yang hendak kita lakukan tidak kiralah sama ada pilihan raya kecil atau besar (Pilihan Raya Umum).
“Kita (kerajaan) perlu dengar apakah isu (rakyat) dan kita mesti terangkan dengan mendalam.
“Kita ada sistem demokrasi dan rakyat ada pilihan. Kita mahukan rakyat tahu kita sudah cuba sedaya upaya untuk rakyat,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri itu berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Parlimen Port Dickson, malam ini.
Turut hadir Ketua Umum PH yang juga Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Sementara itu, Anwar turut mengakui kekalahan PH pada PRK DUN Semenyih itu berikutan ada beberapa masalah yang belum sempat diselesaikan.
Beliau berkata, keputusan terbabit memberi gambaran mengenai perasaan rakyat terhadap kerajaan ketika ini.
“Saya fikir ia memberi sedikit gambaran tentang perasaan rakyat, terutama sentimen disuarakan oleh masyarakat Melayu yang harus diambil kira.
“Namun, kita harus teruskan tugas dengan baik dan saya yakin jika diberikan sedikit masa rakyat akan dapat faham mengapa kita ambil langkah-langkah yang sedang diambil dan keterbatasan kita dalam beberapa langkah pelaksanaan,” katanya.
Ditanya sama ada kekalahan PH itu disebabkan oleh aura Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir hilang selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), Anwar berkata, tafsiran itu tidak sesuai.
Gambaran perasaan rakyat, sentimen Melayu
Barisan Nasional percaya kemenangan calonnya Zakaria Hanafi di Semenyih menandakan wujudnya sentimen jelas rasa tidak puaas hati rakyat terhadap prestasi Kerajaan Pakatan Harapan.

Timbalan Pengerusinya Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, demografi Semenyih boleh memberi gambaran secara keseluruhan perasaan majoriti rakyat yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, terutamanya mengenai janji manifesto pilihan raya umum yang tidak ditepati.
“Tapi real test case adalah Semenyih. Ada penduduk luar bandar, semi bandar, dan dalam bandar. Dan majoritinya pengundi Melayu. Jadi kemenangan ini amat baik, menggambarkan bahawa ia merupakan referendum rakyat untuk menyatakan bahawa rakyat berasa kesal dan tidak puas hati di atas prestasi kerajaan PH ini, setakat ini.
“Rakyat tak puas hati, terutamanya berkenaan janji ditaburkan, yang melenakan pengundi semasa PRU14 dahulu,” katanya kepada sidang media di sini Sabtu malam.
Kemenangan BN tanda referendum rakyat terhadap PH – Mohamad Hasan
Selain itu, Timbalan Presiden UMNO itu berkata, kejayaan itu juga hasil kerjasama politik bersama Pas, dan ia jelas mendapat reaksi positif dari kalangan pengundi Melayu Islam, yang menjangkau lebih 70 peratus daripada keseluruhan pengundi di sini.
Katanya lagi, kerjasama itu akan diteruskan bersandarkan kepentingan bersama, bukan sahaja untuk kedua-dua parti, tetapi juga menjadi suara pembaangkang yang kuat demi membela kepentingan rakyat
“Bolehlah kita katakan bahawa kerjasama ini akan datangkan faedah kepada kedua pihak. Tapi apa yang kita rangka, kerjasama atas kepentingan bersama, khusus orang Melayu, agama Islam, dan juga kita nak lihat negara ini diurus dengan baik.
“Kita nak check and balance, kerana jika tak ada banyak suara pembangkang boleh imbangi kerajaan begitu kuat, dia tak baik kepada rakyat,” katanya lagi.
PH hormati keputusan pengundi Semenyih – Anwar

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Harapan (PH) menghormati keputusan dibuat pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih, namun menegaskan kedudukan kerajaan negeri Selangor dan kerajaan Pusat masih kukuh.
Bagaimanapun, katanya, gambaran perasaan rakyat terutamanya sentimen yang disuarakan masyarakat Melayu harus ambil kira dan tugas mesti diteruskan dengan baik.
“Saya yakin jika diberi sedikit masa, rakyat akan faham mengenai langkah-langkah yang diambil dan keterbaatasan dalam pelaksanaan program.
“Saya berpendapat Malaysia harus kekal dengan semangat Perlembagaan yang menjanjikan kedudukan Islam dan Melayu tetapi mesti tegas dalam aspek keharmonian kaum,” katanya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Port Dickson berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas sambutan perayaan Tahun Baharu Cina peringkat Parlimen Port Dickson di sini malam ini.
Menurut Anwar, kerajaan PH juga harus mewakili sentimen, keperluan dan aspirasi semua kaum serta rakyat di negara ini.
Beliau juga menangkis andaian bahawa kekalahan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) kali kedua berturut-turut selepas di Cameron Highlands menandakan PH di bawah Tun Dr. Mahathir Mohamad semakin hilang sokongan rakyat.

“Tafsiran seperti itu tidak sesuai kerana Parlimen Cameron Highlands bukan kerusi yang dipegang oleh PH (sebelum PRK lalu). (PRK DUN) Semenyih memberi gambaran ada beberapa masalah yang belum sempat kita selesaikan.
“Kalau hendak kata semua kalah pun tidak betul kerana (PRK Parlimen) Port Dickson kita menang,” ujarnya.
Sumber dari Harian Metro dan Utusan
The post Ditanya Adakah Kek@lahan Disebabkan Aura Tun M Sudah Hilang, Ini Jawapan Wan Azizah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/ditanya-adakah-keklahan-disebabkan-aura-tun-m-sudah-hilang-ini-jawapan-wan-azizah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar And Wan Azizah 39 Years Of Marriage And Still Going Strong

Anwar And Wan Azizah 39 Years Of Marriage And Still Going Strong

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 268 hits
PETALING JAYA PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim and Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail are celebrating nearly four decades of marriage with their 39th wedding anniversary taking place on Tuesday To mark the occas...
Wan Azizah Tiba Di Brunei Untuk Lawatan Rasmi Dua Hari

Wan Azizah Tiba Di Brunei Untuk Lawatan Rasmi Dua Hari

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 311 hits
BANDAR SERI BEGAWAN Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Bandar Seri Begawan Brunei untuk lawatan rasmi selama dua hari di sini Pesawat khas Tentera Udara Diraja Malaysia RMF 426...
Saya Akui Kerajaan Lemah Dr Wan Azizah

Saya Akui Kerajaan Lemah Dr Wan Azizah

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 282 hits
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengakui terdapat kelemahan dalam pentadbiran Kerajaan Persekutuan selain berusaha untuk mencari idea bagi penambahbaikan Timbalan Perdana Menteri berkata ia berikutan barisan Kabinet didominasi muka baha...
Penjawat Awam Tidak Wajar Sabotaj Kerajaan Dr Wan Azizah

Penjawat Awam Tidak Wajar Sabotaj Kerajaan Dr Wan Azizah

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 260 hits
Penjawat awam tidak wajar sabotaj kerajaan Dr Wan AzizahPosted By on March 04 2019Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengingatkan penjawat awam yang berbeza pendirian politik supaya tidak melakukan sebarang unsur u...
Menyokong Tun Mahathir Adakah Bererti Pas Menerima Dap Atau Ini Satu Lagi Pembohongan

Menyokong Tun Mahathir Adakah Bererti Pas Menerima Dap Atau Ini Satu Lagi Pembohongan

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 338 hits
Barangkali Pas adalah satu satunya parti politik yang pelik celaru dan memeningkan kepala yang masih wujud di dunia ini Sementara semua perjuangan parti politik adalah berasaskan kebenaran Pas sebaliknya menjadi pelik celaru dan memeningkan...
Trafik Blog Jatuh Mendadak Adakah Disebabkan Oleh Sumber Trafik Yang Banyak Dari Israel

Trafik Blog Jatuh Mendadak Adakah Disebabkan Oleh Sumber Trafik Yang Banyak Dari Israel

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 325 hits
Trafik blog jatuh mendadak Adakah disebabkan oleh sumber trafik yang banyak dari Israel Alhamdulillah di atas peluang dan ruang yang ada untuk Fiza terus berkongsi cerita Beberapa bulan kebelakangan ni Fiza perasan yang trafik blog Fiza tur...
Wan Azizah Mulakan Lawatan Menghadap Sultan Brunei

Wan Azizah Mulakan Lawatan Menghadap Sultan Brunei

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 356 hits
Foto oleh BernamaBANDAR SERI BEGAWAN TImbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail memulakan lawatan rasminya ke Brunei Darussalam dengan menghadap Sultan Brunei Sultan Haji Hassanal Bolkiah di Istana Nurul Iman di sini hari ...
Wan Azizah Bukan Mudah Untuk Kerajaan Ph Baiki Sistem 60 Tahun

Wan Azizah Bukan Mudah Untuk Kerajaan Ph Baiki Sistem 60 Tahun

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 224 hits
Diterbitkan pada 03 March 2019Bukan mudah untuk kerajaan PH membaiki sistem berusia 60 tahun yang ditinggalkan kerajaan terdahulu kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Foto oleh Miera ZulyanaPERMATANG PAUH 3 Mac Timbalan Perdana Menteri ...
Reit Bukan Jual Aset Najib Sekolah Kan Wan Azizah Tpm

Reit Bukan Jual Aset Najib Sekolah Kan Wan Azizah Tpm

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 271 hits
Kumpul hartanah hartanah Benarkan para pelabur institusi dan individu mengambil bahagian Macam ini pun bukan bermaksud jual kepentingan dalam hartanah kerajaan ke Kerajaan PH nak tipu siapa Boleh baca di sini Apa itu REIT Hal ini membenarka...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City