Dikaitkan Punca Lelaki Lebih Ramai Bunuh Diri Lelaki Ini Kongsi 3 Toksik Maskulin Punca Lelaki Enggan Dapatkan Rawatan


Ramai yang prihatin apabila mendengar luahan masalah daripada seseorang yang mengalami tekanan melampau sehingga ada yang sanggup mengambil jalan untuk membunuh diri. Tekanan hidup yang dialami mereka juga mungkin akan menyebabkan seseorang terjebak kepada masalah kemurungan. Mendengar rintihan daripada mereka mungkin dapat mengurangkan bebanan yang mereka alami.
Menurut coretan Awan Jebat di laman facebooknya mengenai masalah kesihatan mental, lelaki juga cenderung untuk mengalami masalah kesihatan mental seperti wanita. Namun, mereka kurang diberi perhatian oleh mana-mana pihak bagi mengatasi malah ini.
Dalam survey yg dilakukan oleh Mental Health Foundation (UK), lelaki lebih cenderung untuk tidak mendapatkan sokongan perubatan bagi masalah kesihatan mental berbanding wanita. In addition, male are less likely to disclose their mental health issues.
Menurut data yang dikeluarkan oleh World Health Organization (WHO), kadar bunuh diri dalam kalangan lelaki di Malaysia lebih tinggi berbanding wanita. Data pada tahun 2016 menunjukkan 7.80% kes bunuh diri berlaku dalam kalangan lelaki, manakala perempuan pula 3.10%. Hal ini amat membimbangkan kerana kadar bunuh diri ini meningkat dari masa ke masa seperti cendawan tumbuh selepas hujan.
Untuk pengetahuan kalian, masyarakat kita telah disogok dengan konsep maskulin bertoksid dan stereotaip yang telah membina satu tembok besar dipenuhi batu-bata yang tersusun harapan dan undang-undang yang perlu dipatuhi oleh mereka yang bergelar lelaki.
Toksid maskulin yang menjadi buah mulut dalam kalangan masyarakat dan warga maya:
Lelaki sejati tidak boleh menangis Lelaki harus nampak kuat dari segi fizikal dan mental Lelaki harus menyelesaikan masalah sendiri tanpa bantuan sesiapa Stigma yang sudah berlarutan sejak sekian lama melibatkan cara hidup sebagai seorang lelaki ini menjadi salah satu punca mereka lebih memilih untuk menyorok keadaan kesihatan mental mereka daripada pengetahuan orang tersayang. It’s literally killing them softly.
Sebenarnya, agak sukar untuk mengesan keadaan kesihatan mental golongan lelaki disebabkan oleh maskuliniti toksik yang diwarisi turun temurun. Ramai dalam kalangan golongan ini, bijak menutup kesedihan mereka & berjalan memakai topeng yg tidak mencerminkan keadaan sebenar mereka.
I was depressed and committed suicide years ago. Namun, aku tidak mendapatkan sebarang bantuan kerana duniaku dikelilingi tembok besar yg berbatukan stigma bahawa anak lelaki sulung harus menjadi seorang kuat dan tidak boleh koyak dari segi mental. I was in unhealthy situations.
The reason I am putting this on Facebook is to let all of you know that men’s mental health matters. Depression/anxiety/suicidal know no gender, age, family background, or religious background. It can happen to anyone around you tidak kira lelaki atau perempuan.
Buat golongan lelaki yang sedang berjuang diluar sana, ketahuilah it’s okay for a man to cry and reach for a help kerana kita merupakan manusia yang dilengkapi dengan emosi. Also, crying shows courage yang ada dalam diri kalian.
Suicide rates dalam kalangan lelaki are on the rise. Lihat sekeliling kalian kerana aku pasti ada lelaki yang sedang terluka, menangis sendirian di dalam kereta dan berjalan ke kampus membawa beban yg tidak kelihatan. Check on them because your touch of love can save a life.
Walaupun aku tahu bahawa toksid maskulin menjadi satu halangan melibatkan kesihatan mental dalam kalangan lelaki, tetapi aku percaya bahawa an open conversation like this will challenge toxic masculinity & lebih banyak lagi golongan lelaki akan berkongsi kisah perjuangan mereka.
Awan Jebat turut berkongsi pengalaman suicide yang sendiri dialaminya di twitternya.
Kredit Foto: Awan Jebat I was diagnosed by my clinical psychologist with BPD (Borderline Personality Disorder) overlapping with OCPD (Obsessive Compulsive Personality Disorder)
My clinical psychologist said that I have to live with it for the rest of my life. Kehidupan aku bertambah kompleks setelah diberitahu mengenai diagnosis terkini aku. Teringat aku kisah sewaktu aku masih lagi mentah & tidak tahu tentang mental illness.
Pekara paling ketara ketika aku berada dalam mode OCPD ialah rules and expectations yang secara automatik akan tersusun (dalam bentuk list) according to my needs and wants. Every single rule perlu dipatuhi dan kesilapan sebesar 0.1% pun akan menimbulkan masalah.
I will get depressed apabila ada manusia melanggar undang-undang yang telah digariskan. Unfortunately, my clinical psychologist said that selalunya OCPD will not care if people don’t follow the rules and expectations, mereka akan walk away. Berbeza dengan kes yang aku alami.
Apa yang aku perasan, mereka yang berjuang melawan BPD terdedah kepada impulsive behaviours dan juga self-harming behaviours (suicide threats dan juga attempts). Mereka juga cepat bosan dan mudah berasa kosong. I have to deal with all these every single day.
Beban melampau yang aku dukung membuatkan tubuhku hilang kudrat untuk terus berjuang. Kalian sendiri baca dan lihat kepayahan yang sentiasa dibelenggu BPD dan juga OCPD 24 jam sehari. Aku berjuang sendirian. Tiada siapapun yang akan datang untuk menyelamatkan ku.
Peduli pun mereka tidak mahu apatah lagi mahu menghulurkan tangan sebelum aku jatuh ke dalam jurang. In the eyes of many people, I am nothing but an attention seeker, drama queen, psychopath, ungrateful, menyusahkan dan toxic.
the thread is long way to go. You need to wait for the recovery section. I really hope the thread can reach those who are fighting mental health issues.
Untuk mengetahui dengan lebih lanjut perkongsian mengenai masalah kesihatan mental yang dikongsi oleh Awan Jebat boleh ikuti beliau di twitter,@awanjebat dan instagram @wanjebart.
Kredit: Awan Jebat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/17/dikaitkan-punca-lelaki-lebih-ramai-bunuh-diri-lelaki-ini-kongsi-3-toksik-maskulin-punca-lelaki-enggan-dapatkan-rawatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Punca Amp Sebab Mengapa Ada Orang Terfikir Nak Bunuh Diri

Ini Punca Amp Sebab Mengapa Ada Orang Terfikir Nak Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 426 hits
Kini terlalu banyak kes bunuh diri di catatkan di seluruh negara dan masalah ini telah seolah olah seperti tiada jalan penyelesaiannya yang tersendiri Individu yang terfikir untuk membunuh diri ini mempunyai ciri ciri menghadapi masalah men...
Tak Bisa Bunuh Ayahnya Siswa Smp Di Kupang Bunuh Diri Sempat Tulis Surat Wasiat

Tak Bisa Bunuh Ayahnya Siswa Smp Di Kupang Bunuh Diri Sempat Tulis Surat Wasiat

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 178 hits
Seorang siswa SMP di Kupang YSS memutuskan bunuh diri setelah tidak bisa membunuh ayahnya sendiri YSS ditemukan tewas gantung diri di rumahnya di Keluarahan Oebufu Kecamatan Oebobo Kota Kupang Nusa Tenggara Timur Jasad YSS pertama kali dite...
Polri Sebut Ada Pengantin Bom Bunuh Diri Disiapkan Saat Pelantikan Jokowi

Polri Sebut Ada Pengantin Bom Bunuh Diri Disiapkan Saat Pelantikan Jokowi

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 161 hits
Karo Penmas Divisi Humas Polri Brigjen Dedi Prasetyo mengungkapkan ada rencana aksi bom bunuh diri saat pelantikan presiden terpilih Joko Widodo dan wapres terpilih Ma ruf Amin pada 20 Oktober 2019 mendatang
Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 346 hits
Baru saja kemarin kita dikejutkan oleh berita kematian idola Korea Sulli yang dikabarkan bunuh diri Sebelumnya beberapa seleb internasional seperti Chester Bennington dan Robin William juga meninggal dengan cara bunuh diri Sisi baik dari ke...
7 Cara Bunuh Diri Paling Populer

7 Cara Bunuh Diri Paling Populer

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 284 hits
Harakiri Cara bunuh diri khas jepang ini mungkin adalah cara bunuh diri paling populer Tapi hal ini tentu tidak berlaku di Indonesia Orang Indonesia kan tidak ada yang bawa bawa samurai Paling paling golok keris atau bambu runcing Nah yang ...
Tradisi Bunuh Diri Sebagai Pengorbanan Isteri Yang Setia Di India

Tradisi Bunuh Diri Sebagai Pengorbanan Isteri Yang Setia Di India

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 273 hits
Sati adalah satu tradisi kuno di India yang telah diamalkan sejak berabad abad lalu Kebiasaannya balu yang kematian suami akan melompat ke dalam api yang sedang marak semasa upacara membakar mayat suaminya dan ia dianggap sebagai satu cara ...
Depresi Perlu Cepat Diatasi Untuk Tekan Risiko Bunuh Diri

Depresi Perlu Cepat Diatasi Untuk Tekan Risiko Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 146 hits
Apabila seseorang mengalami depresi dan tidak ditangani risiko bunuh diri bisa meningkat kata Sekretaris PP Perhimpunan Dokter Spesialis Kedokteran Jiwa Indonesia Dr Agung Frijanto
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram