Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar


Diet IF adalah salah satu dari jenis diet yang popular dan diamalkan oleh kebanyakkan orang di seluruh dunia kerana keunikan dan kelebihan yang ada padanya berbanding kaedah diet yang lain
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan Diet IF dan cara terbaik untuk mengamalkannya.
Baca juga:
Makanan Untuk Gastrik Makanan Untuk Pesakit Buah Pinggang Diet Atkins Apa itu Diet IF? hyperbiotics Diet IF atau Intermittent Fasting adalah amalan diet yang popular yang terdiri dari penyusunan pemakanan mengikut jadual yang bergilir-gilir antara waktu makan dan waktu untuk berpuasa.
Selalunya, tempoh ini berlaku antara 12 dan 40 jam. Minuman tanpa kalori seperti air dan kopi adalah dibenarkan semasa diet tetapi makanan atau minuman yang mengandungi kalori tidak dibenarkan sama sekali.
Contohnya, jika anda selesai makan malam pada pukul 7 malam hari Isnin. Maknanya, anda tidak boleh lagi makan sehingga pukul 7 malam hari Selasa.
Sesetengah orang ada juga yang memilih untuk berpuasa dari sarapan pagi hingga sarapan pagi atau makan tengah hari hingga makan tengah hari. Kaedahnya bergantung kepada masa setiap individu itu sendiri.
Namun begitu, puasa penuh selama 24 jam setiap hari adalah tidak disyorkan untuk pemula.
Jenis-jenis Diet IF Berikut adalah jenis Diet IF yang paling popular dilakukan oleh rata-rata orang yang mengamalkannya.
Time-restricted eating: Melibatkan puasa setiap hari selama 12 jam atau lebih lama. Contoh yang popular ialah kaedah 16/8. Iaitu 16 jam puasa setiap hari dan baki 8 jam untuk makan. The 5:2 diet: Makan seperti biasa setiap 5 hari dalam seminggu dan mengehadkan pengambilan kalori kepada 500 – 600 pada baki 2 hari itu. Eat stop eating: Meliatkan puasa 24 jam sekali atau dua kali seminggu. Alternate-day fasting: Puada berganti hari dengan matlamatnya adalah berpuasa setiap hari. The warrior diet: Diet yang mengamalkan puasa sekejap. Ia memerlukan anda untuk makan sedikit buah-buahan dan sayur-sayuran mentah pada waktu siang dan makan satu hidangan besar pada waktu malam. Adakah intermittent fasting selamat? Sesetengah orang cuba untuk menurunkan berat badan dengan kaedah yang cepat tetapi ekstrem.
Kesannya, ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik lainnya kerana perubahan yang diambil secara drastik.
Begitu jugalah dengan pengalaman intermittent fasting ini di mana tidak semua golongan sesuai untuk mengamalkannya. Antara individu yang tidak sesuai adalah seperti:
Kanak-kanak dan remaja di bawah umur 18 tahun Wanita yang mengandung atau menyusu Orang yang menghidap  diabetes jenis 1  yang mengambil insulin Individu yang mempunyai sejarah gangguan makan *Segara berhenti dari mengamalkan Diet IF sekiranya anda mengalami pitam, pening kepala, lemah badan, tubuh mengigil, penglihatan kabur, atau simptom yang lain.
Kesalahan ketika Diet IF Antara kesalahan Intermittent Fasting yang sering dilakukan adalah:
Tidak bersenam atau melakukan aktiviti fizikal lain Bergantung sepenuhnya pada amalan diet sahaja Tidak puasa sepenuhnya (contohnya: minum air bergula atau berkarbonat) Tidak mematuhi jadual makan atau batas kalori yang telah ditetapkan Kelebihan intermittent fasting Berikut adalah manfaat intermittent fasting yang boleh anda rasakan kepada kesihatan tubuh badan anda:
1. Penurunan berat badan
Diet IF boleh membantu anda untuk menurunkan berat badan kerana ia membataskan pengambilan kalori setiap hari.
Berpuasa atau berpantang daripada makan boleh memberi kesan pada defisit kalori. Dalam kata lain, anda mempunyai kalori yang lebih sedikit daripada yang diperlukan untuk mengekalkan berat badan semasa.
Diet IF dengan kaedah 16/8, 5:2 dan alternate-day fasting adalah antara jenis diet yang dikaitkan secara langsung dengan penurunan berat badan
2. Meningkatkan kesihatan jantung
Penyakit jantung menjadi salah satu dari penyakit yang popular di dunia dan menjadi punca kematian juga.
Yang mana kebanyakkan tahap kesihatan seseorang sangat berkait rapat dengan peningkatan atau penurunan risiko penyakit jantung.
Diet IF telah dikaji membantu untuk memperbaiki beberapa faktro risiko penyakit jantung termasuklah seperti tekanan darah, paras kolesterol, paras trigliseridia, dan penanda keradangan.
3. Regulasi gula dalam darah
Diet IF telah terbukti mempunyai manfaat utama untuk ketahanan insulin dan membawa kepada pengurangan paras gula darah yang mengagumkan khususnya kepada penghidap diebetes jenis 2.
4. Mengurangkan tekanan oksidatif 
Tekanan oksidatif adalah salah satu faktor yang boleh menyumbang kepada penuaan dan banyak penyakit kronik.
Ia melibatkan molekul tidak stabil yang dipanggil radikal bebas, yang bertindak balas dengan molekul penting lain, seperti protein dan DNA.
5. Membantu mencegah kanser
Kanser disebabkan oleh pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Puasa telah membuktikan bahawa ia memberi kesan yang sangat baik terhadap metabolisme yang boleh mengurangkan risiko kanser.
Ada juga beberapa bukti diet ini boleh mengurangkan kesan sampingan dari kemoterapi.
Sungguhpun begitu, penyelidikan yang lebih mendalam pada manusia perlu dijalankan untuk memahami kaedah diet ini dan kaitannya dengan risiko kanser.
6. Memanjangkan jangka hayat
Beberapa kajian yang dijalankan pada haiwan (tikus) menunjukkan bahawa Diet IF dapat memanjangkan umur dan memperlambatkan proses penuaan manusia.
Sungguhpun begitu, lebih banyak penelitian pada manusia masih diperlukan untuk mengkonfirmasi kesan manfaat ini.
7. Mencegah penyakit alzheimer
Penyakit alzheimer adalah penyakit neurodegeneratif yang paling biasa terjadi di dunia.
Setakat hari ini, tiada ubat yang dapat memulihkan alzheimer, justeru kaedah pencegahan dari awal perlu diambil daripada ia terus berkembang.
Berdasarkan kajian terdahulu yang dijalankan, saintis berpendapat Diet IF boleh membantu melambatkan permulaan alzheimer begitu juga dengan penyakit neurodegeneratif seperti parkinson dan huntington.
Kesimpulannya, tidak semua golongan sesuai untuk mengamalkan jenis diet ini. Setiap pengamalannya juga akan memberi kesan yang berbeza-beza kepada setiap individu bergantung pada keadaan fizikal masing-masing.
Untuk lebih berkesan, pastikan anda melakukan senaman atau aktiviti fizikal yang sesuai dengan berat badan masing-masing.
Apa-apapun dapatkan nasihat doktor anda jika anda mahukan kaedah yang lebih selamat untuk menurunkan berat badan.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan Diet IF dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama
Sumber:
What Is Intermittent Fasting? Explained in Simple Terms. Healthline What Is an Intermittent Fasting Diet? Good Food Intermittent Fasting: Eating By The Clock For Health and Exercise Perfomance. BMJ Open Sport & Exercise Medicine

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/diet-if/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=diet-if

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 94 hits
Antara iklan bergambar yang melekat dalam kepala dan saya yakin terhadap apa yang digambarkan itu adalah iklan berus gigi Cuba ingat kembali iklan berikut di bawah Gambaran bagaimana setiap urat berus yang halus itu masuk ke celahan gigi la...
Ada Banyak Jenis Posisi Bayi Dalam Kandungan Ini Yang Pakar O G Kongsikan

Ada Banyak Jenis Posisi Bayi Dalam Kandungan Ini Yang Pakar O G Kongsikan

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 76 hits
Journey kehamilan adalah sesuatu yang sangat indah buat seorang wanita bergelar ibu Setiap kali mengandung ibu akan melalui pengalaman yang berbeza Itulah yang menjadikan detik kehamilan satu memori indah untuk dikenang Morning sickness nai...
10 Bandar Paling Bahagia Di Malaysia 2024 Menurut Planmalaysia

10 Bandar Paling Bahagia Di Malaysia 2024 Menurut Planmalaysia

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 145 hits
Cameron Highlands Pahang diiktiraf sebagai 10 Bandar Paling Bahagia di Malaysia pada tahun ini Turut tersenarai adalah sebagai bandar paling bahagia adalahJeli KelantanJerantut PahangKuala Terengganu TerengganuLenggong PerakBandaraya Melaka...
Pakar Ui Sebut Kebanyakan Makan Jengkol Bisa Merusak Ginjal

Pakar Ui Sebut Kebanyakan Makan Jengkol Bisa Merusak Ginjal

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 30 hits
Kebanyakan makan jengkol dapat menyebabkan kolik ginjal atau rasa nyeri hebat akibat adanya penyumbatan aliran kencing oleh kristal purin
Muncul Fenomena Air Panas Pascagempa Di Bawean Ini Kata Pakar Geologi

Muncul Fenomena Air Panas Pascagempa Di Bawean Ini Kata Pakar Geologi

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 74 hits
Fenomena yang terjadi di Desa Tambak Kecamatan Tambak Pulau Bawean itu termasuk hal biasa
Ini Saranan Dari Pakar Nak Ajar Anak Puasa Perlu Ikut Peringkat Umurnya

Ini Saranan Dari Pakar Nak Ajar Anak Puasa Perlu Ikut Peringkat Umurnya

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 295 hits
Lain anak lain caranya Begitu juga dalam mendidik anak berpuasa Ada anak yang mudah diajar berpuasa namun ada juga yang mengambil tempoh masa tertentu untuk berpuasa Semuanya bergantung kepada anak itu Namun sebagai mak ayah janganlah kita ...
Kpm Akur Kehendak Ibu Bapa Tak Faham Pentaksiran Bilik Darjah Kata Pakar

Kpm Akur Kehendak Ibu Bapa Tak Faham Pentaksiran Bilik Darjah Kata Pakar

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 79 hits
Hasnah Toran berkata sukar untuk masyarakat hendak lari daripada sistem peperiksaan kerana telah sebati sejak sekian lama PETALING JAYA Menghentikan pelaporan tahap penguasaan Ujian Akhir Sesi Akademik melalui kaedah Tahap Penguasaan bermul...
Begini Kondisi Gunung Semeru Setelah Erupsi Menurut Badan Geologi

Begini Kondisi Gunung Semeru Setelah Erupsi Menurut Badan Geologi

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 62 hits
Warga dilarang beraktivitas dalam radius 5 km dari kawah puncak Gunung Api Semeru karena rawan terhadap bahaya lontaran batu
April Mop 1 April 2024 Asal Usul Filosofinya Menurut Beberapa Negara

April Mop 1 April 2024 Asal Usul Filosofinya Menurut Beberapa Negara

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 65 hits
April mop biasa dirayakan tiap tanggal 1 April Biasa diartikan hari penuh kebohongan
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak