Diam Di Sebalik Almari Sekali Tengok Mengucap Ibu Siap Buat Muka Tak Bersalah


Orang kata anak yang tak duduk diam, selalu buat ibu bapa pening kepala adalah anak yang bijak. Sementara nak menunggu anak betul-betul faham dan tahu apa yang salah atau pun betul, tahap kesabaran ibu bapa kena berada di tahap optimum.
Kadang bila kerap sangat marah-marah anak, lama-lama mereka pun dah tak peduli. Jadi penyelesaiannya ibu bapa kena menggunakan pendekatan psikologi kerana terbukti berkesan dan lekat dalam hati anak kita.

Tegas tetap perlu tapi marah tu kena kawal. Barulah anak sentiasa hormat ibu bapanya dan anggap kita istimewa dihati mereka. Seperti perkongsian ibu ini Fitriyanti di Group Anak Sepahkan Apa Hari Ini, tindakan dua anaknya menconteng muka dengan ink stamp dan marker benar-benar buatnya mengucap panjang selepas tersedar dari tidur.
Buat eksperimen conteng muka dan badan 
Menurut Fitriyanti, anaknya berusia 3 tahun dan 1 tahun 7 bulan itu memang suka ‘berkarya’ dengan menconteng tangan dan kakinya. Namun tak adalah seteruk kali ini. Kadang bila diberikan kertas mereka selalu melukis dan menconteng ikut apa terlintas.
Tapi untuk kejadian kali ini saya pun terkejut macam mana si kakak dapat idea untuk menconteng mukanya dan adik. Sebab tu jika mereka berdua ini hilang dari pandangan dan senyap sekejap, saya terus risau. Sebab macam-macam mereka boleh buat dalam tempoh itu.

“Masa kejadian ini mereka sebenarnya berada dalam bilik bersama saya. Cumanya waktu itu saya tidur sekejap selepas pulang dari kerja. Tak sangka niat saya untuk lelapkan mata dan kunci jam dalam tempoh 30 minit adalah waktu ‘merdeka’ buat anak-anak,” katanya.

Selongkar beg kerja ibu
Kongsi Fitriyanti lagi, jika sebelum ini mereka ok je dan main mainan dalam bilik kerana pintu bilik memang di kunci dan plug wayar di cabut. Ini kerana saya tahu anak-anak kecil idea dia tu lebih dari yang kita jangkakan.
“Masa saya lelap tu, tak tahu macam mana saya tiba-tiba terjaga kerana suasana dalam bilik sunyi sangat tanpa suara dua beradik. Biasanya mereka main akan bising. Tengok jam yang saya kunci tak sampai 30 minit pun. Bila bangun nampak mereka di sebalik almari.
“Bila datang dekat mereka, terus urut dada kerana habis muka dan badan berconteg dengan ink stamp dan marker. Sedangkan ink stamp dan marker tu tersimpan dalam beg kerja saya.
“Tak tahulah macam mana mereka boleh selongkar dan buat kerja itu dalam tempoh masa yang sangat singkat. Bila saya marah, mereka hanya tersenyum je. Terus ajak mereka basuh muka. Namun si adik saja yang ikut arahan. Kakak tetap berkeras tak mahu basuh.

“Disebabkan kakak tak mahu basuh, saya bawa dia keluar rumah. Masa tu mak, jiran-jiran semua tegurnya. Masing-masing psiko dan cakap tak mahu kawan sebab mukanya tak cantik. Masa tu barulah si kakak nak basuhnya.
“Agak susah juga nak hilangkan kesan tersebut. Terpaksa di gosok kuat dengan sabun hingga ada kesan macam lebam. Dalam dua hari juga baru hilang sepenuhnya, ujarnya.

Anak oh anak
Bila diingat semula memang rasa nak tergelak tapi kita sebagai ibu bapa yang ada anak kecil tak boleh leka. Patutlah orang kata, anak kecil fasa mereka meneroka tu kadang luar dari kemampuan orang dewasa. Tak cukup dinding, muka dan badan jadi bahan uji kaji.
Kadang bila suara halilintar ibu ni sampai jiran-jiran semua dengar. Tapi itulah semua ni pasti akan jadi kenangan bila mereka besar nanti
Kredit: Fitriyanti (Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) The post Diam Di Sebalik Almari, Sekali Tengok Mengucap Ibu. Siap Buat Muka Tak Bersalah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/diam-di-sebalik-almari-sekali-tengok-mengucap-ibu-siap-buat-muka-tak-bersalah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Munafik Di Sebalik Sikap Bermuka Muka

Munafik Di Sebalik Sikap Bermuka Muka

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 221 hits
unable to retrieve full text content 160 1 AL IMAM al Bukhari merekodkan perbualan beberapa orang lelaki yang bertanya kepada Saidina Abdullah bin Umar tentang sikap mereka yang bersikap bermuka muka 2 Di hadapan orang mereka memuji dibelak...
Gagal Mediasi Kartika Putri Merasa Dipermainkan Richard Lee Saya Siap Usai Dia Beres Karantina

Gagal Mediasi Kartika Putri Merasa Dipermainkan Richard Lee Saya Siap Usai Dia Beres Karantina

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 265 hits
Sengaja pulang dari Yaman lebih cepat Karput kecewa karena dr Richard tak hadir Padahal sang dokter yang menentukan jadwal mediasi
Pln Mengaku Siap Jika Pemerintah Kembali Perpanjang Diskon Tarif Listrik

Pln Mengaku Siap Jika Pemerintah Kembali Perpanjang Diskon Tarif Listrik

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 186 hits
Pemerintah sendiri memutuskan tetap memberikan stimulus sektor ketenagalistrikan kepada masyarakat dan pelaku usaha pada kuartal II 2021 Namun stimulus yang diberikan sebesar 50 persen dari stimulus yang diterima sebelumnya
Eks Pengurus Pkb Klaim 113 Dpc Dan 10 Dpw Siap Gelar Muktamar Luar Biasa

Eks Pengurus Pkb Klaim 113 Dpc Dan 10 Dpw Siap Gelar Muktamar Luar Biasa

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 163 hits
Sarudin berharap elite PKB yang tidak suka dengan cara Cak Imin memimpin partai juga turut mendorong MLB
Abi Bukan Buat Lawak Abi Tengah Marah Tak Takut Urwa Siap Gelak Tengok Nadzmi Naik Angin

Abi Bukan Buat Lawak Abi Tengah Marah Tak Takut Urwa Siap Gelak Tengok Nadzmi Naik Angin

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 230 hits
Pasangan ini sering menjadi inspirasi kerana perkongsian tentang kehidupan dan anak mereka Arwa Malaikha Urwa Baru baru ini warga maya terhibur apabila Nadzmi berkongsi sebuah video ketika mereka sekeluarga sedang menjalani penggambaran Art...
Cek Jalur Selatan Kakorlantas Sebut Semua Polres Sudah Siap Sekat Larangan Mudik

Cek Jalur Selatan Kakorlantas Sebut Semua Polres Sudah Siap Sekat Larangan Mudik

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 150 hits
Istiono mengatakan bahwa di jalur selatan seluruh titik titik yang akan menjadi lokasi penyekatan mulai 16 hingga 17 Mei 2021 sudah siap
Hiburan Anggap Macam Ibu Kandung Ibu Saudara Zizi Kirana Meninggal Dunia Pada Pagi Jumaat

Hiburan Anggap Macam Ibu Kandung Ibu Saudara Zizi Kirana Meninggal Dunia Pada Pagi Jumaat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 393 hits
Penyanyi lagu Eh Zizi Kirana dilaporkan telah kehilangan ibu saudara tercinta pada pagi ini di kampung halamannya di Sabah kira kira jam 2 40 pagi tadi Sumber Instagram Zizi Kirana Berita duka itu diumumkan pengurus kepada Zizi iaitu Bob ke...
Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 241 hits
Juruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar layanan istimewa PETALING JAYA Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang merayu untuk men...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim