Di Mana Kewarasan Kita


Agak terkilan apabila kenyataan Ketua Negara, Yang di-Pertuan Agong menyeru rakyat bersolidariti dengan aspirasi rakyat Palestin untuk mengecapi sebuah negara merdeka dan berdaulat telah dikecam oleh sebilangan bukan Melayu di negara ini yang tidak berhati perut, tidak ketinggalan orang Melayu sendiri.

Tidakkah kita membaca kata-kata seperti you don’t need to be Muslim to stand for Gaza. You just need to be human. Di manakah hilang sifat kemanusiaan kita sebagai seorang manusia yang menghirup udara nyaman di bumi bertuah ini?

Tahukah anda, bangsa Palestin adalah kaum pribumi di tanah air Palestin, seperti orang Melayu di bumi Melayu ini. Selama 673 tahun di bawah Kesultanan Uthmaniah, tanah air Palestin hidup rukun damai bersama-sama kepelbagaian masyarakat antaranya Yahudi asal dan Kristian Katolik. Tetapi disebabkan Perjanjian Belfour pada 2 November 1917 menyebabkan sebahagian Palestin diserahkan kepada British. Bermulalah penghijrahan Yahudi Askhenazi ke Palestin melalui Gerakan Zionisme.

KAZAR
Gerakan Zionisme diasaskan oleh Theoder Herzi pada 1897 yang ingin mewujudkan sebuah negara untuk Bani Israel di Palestin. Kaum Yahudi Askhenazi bukan daripada kaum Bani Yahudi asal. Bani Yahudi terdiri daripada 12 kaum yang mana sebahagian besarnya dibunuh semasa berlaku holocaust ketika Perang Dunia Kedua oleh Adolf Hitler yang juga seorang Yahudi Askhenazi. Hitler pernah berkata: “Aku boleh bunuh semua Yahudi ketika aku berkuasa, tetapi aku sengaja tinggalkan sedikit untuk bersama kamu hari ini, supaya kamu berfikir kenapa aku bertindak sedemikian.” Pernahkah kita renungkan kata-kata Hitler ini?

Asal usul Yahudi Askhenazi adalah dari pergunungan Kaukasus iaitu bangsa Khazar. Empayar Khazaria yang didirikan oleh bangsa Khazar ini memilih untuk memeluk agama Yahudi dan bukannya Islam atau Kristian. Ini disebabkan bangsa Khazar ingin menyeimbangkan antara dua kuasa agama pada masa itu iaitu Empayar Byzartin yang beragama Kristian dan Empayar Abbasiyyah beragama Islam. Semasa kurun ke-10, bangsa Rus dari Rusia berjaya meruntuhkan Empayar Khazar menyebabkan sebahagian besar bangsa Khazar menjadi diaspora ke Eropah.

Akhirnya semasa kurun ke-12, bangsa Monggol sekali lagi datang meranapkan dan menghapuskan sisa baki bangsa Khazar di wilayah pergunungan Kaukasus. Ini akhirnya menyebabkan bangsa Khazar kehilangan tanah air dan mereka berhijrah ke Eropah dengan nama baharu iaitu Yahudi Askhenazi. Sebahagian besar mereka berhijrah ke Jerman, Perancis, Austria dan lain-lain ceruk Eropah.

Kedatangan mereka menyebabkan Eropah sering berkonflik antara satu sama lain. Malahan Yahudi Askehnazi juga menyelewengkan sebahagian ajaran Kristian asal.

Akhirnya golongan Yahudi Askhenazi memperkenalkan fahaman dan ideologi komunis, sosialis, liberalis, nasionalis dan sebagainya yang memisahkan manusia daripada pegangan agama. Malahan ideologi dan penguasaan Yahudi Askhenazi dalam politik dan ekonomi Eropah menyebabkan mereka sangat berpengaruh berbanding penduduk Eropah asal. Akibatnya penduduk Eropah asal hidup dalam kemiskinan dan sentiasa mencurigai antara satu sama lain disebabkan hasutan dan dengki Yahudi Askhenazi.

ROM
Namun, lama-kelamaan penduduk Eropah asal mula menyedari tindakan dan rancangan Yahudi Askhenazi, maka berlakulah kempen pengusiran keluar dan pemboikotan ke atas Yahudi. Kempen ini akhirnya memangsakan kaum Yahudi Asal yang telah lama meninggalkan Palestin sejak 722 Sebelum Masihi selepas Empayar Assyria menakluk kerajaan Israel Samaria. Pada 132 Sebelum Masihi, kaum Yahudi Asal tidak lagi dibenarkan masuk ke Baitulmaqdis oleh kerajaan Empayar Rom.

Akibatnya, kesemua 12 kaum bani Yahudi Asal terpaksa diaspora ke Eropah dan tinggal sebagai kaum gipsi. Kaum Yahudi Asal sebenarnya tidak mahu kembali lagi ke Palestin. Pembunuhan holocaust ditujukan kepada kaum Yahudi Asal yang pada masa itu 98 peratus manakala Yahudi Askehnazi adalah dua peratus.

Bermula sebagai pendatang di Palestin sejak 1920, lama-kelamaan banyak tanah diperdayakan untuk menjadi milik Yahudi Askhenazi. Selepas tamat Perang Dunia Kedua, Jeneral Sir Henry Gurney yang mengetuai serangan di Palestin berjaya merampas sejumlah besar wilayah Palestin. Beliau berjaya menubuhkan ibu negeri Tel Aviv dengan pengasasan sebuah negara Israel pada 1948.

Sejak 1948, Israel melakukan penjajahan, penjarahan dan peperangan untuk menghalau dan membunuh seberapa ramai rakyat Palestin sama ada beragama Islam atau Kristian.

Disebabkan Israel yang mendominasi media antarabangsa, mereka memaparkan rakyat Palestin sebagai pengganas dan Israel adalah mangsa keganasan Palestin.

Jadi, mengapakah perlu bertindak kurang adab ke atas seruan Yang di-Pertuan Agong bagi mengembalikan keadilan dan kemanusian kepada rakyat Palestin?

Adakah benar kehidupan bukan Melayu telah ditindas dan dirampas hak untuk hidup aman damai di negara ini? Bersyukurlah kerajaan masih mempunyai sifat keadilan dan kemanusian walaupun diuji dengan impak pandemik Covid-19. Masalah yang dihadapi negara pada masa kini adalah disebabkan kedegilan untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.

INGKAR
Disebabkan ingin menunjukkan kuasa dan suara anda supaya darurat digantung dan Parlimen dibuka tanpa mempedulikan nyawa dan kesihatan umum, maka dikatakan Yang di-Pertuan Agong berlaku tidak adil dan tidak mempedulikan nasib orang awam. Adakah semuanya salah kerajaan dan Yang di-Pertuan Agong tanpa melihat siapakah yang degil dan ingkar arahan pematuhan SOP Covid-19?

Apabila kerajaan bertegas, dikatakan kerajaan tidak ada sifat kemanusiaan. Apabila kerajaan berlembut, dikatakan kerajaan gagal bertindak. Di manakah kewarasan anda apabila buat yang itu salah, buat yang ini pun salah?

Semuanya salah. Yang betul adalah anda sendiri. Itu namanya mementingkan diri dan bukan mementingkan kemashalatan awam dan negara.

Oleh: Prof. Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah
          dan Dr. Iskandar Hasan Tan Abdullah

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/05/di-mana-kewarasan-kita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Siasatan Pendedahan Ketua Polis Negara

Mana Siasatan Pendedahan Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 236 hits
Dua minggu telah berlalu sejak ucapan persaraan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador yang menggoncangkan negara Namun pendedahan mengenai campurtangan menteri dalam urusan pasukan polis itu seolah olah tidak diambil peduli oleh pent...
Kes Kena Petir Ni Kita Minta Mana Mana Jemaah Yang Jadi Saksi Tampil Mengesahkan Betul Ke Tidak Nih

Kes Kena Petir Ni Kita Minta Mana Mana Jemaah Yang Jadi Saksi Tampil Mengesahkan Betul Ke Tidak Nih

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 333 hits
Solat tarawikh kat padang ke Kalau solat tarawikh dlm masjid atau surau bagaimana petir boleh tuju kat dia tanpa memusnahkan dinding masjid Mungkin petir tu masuk ikut pintu masjid lalu celah2 makmum untuk tuju kat Ostat Dusuki yg sedang ja...
2 Negeri Mohon Pkp Negeri Mana Tu

2 Negeri Mohon Pkp Negeri Mana Tu

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 338 hits
2 NEGERI MOHON PKP NEGERI MANA TU PUTRAJAYA Beberapa kerajaan negeri hari ini memohon secara terbuka dengan Majlis Keselamatan Negara supaya Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan kembali di negeri berkenaan Perkara itu didedahkan Menteri...
Mudahkanlah Solat Jemaah Bagi Umat Islam Menteri Agama Mana Dia

Mudahkanlah Solat Jemaah Bagi Umat Islam Menteri Agama Mana Dia

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 369 hits
JAMZURI ARDANISepatutnya bagi memudahkan urusan umat Islam mengerjakan solat Jumaat semasa pandemik dan menjaga maslahat keselamatan awam pihak berkuasa agama membenarkan lebih banyak surau surau melaksanakan solat Jumaat buat sementara wak...
Mana Dia Lebai Yang Nak Hapus Sekolah Vanikular

Mana Dia Lebai Yang Nak Hapus Sekolah Vanikular

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 245 hits
Jamzuri ArdaniMana lebai lebai yang dulu melalak kata nak hapuskan SRJKC tu penat makan sagon dah ke Dari isu Adib RUU355 arak judi sampailah ke isu SRJK semuanya temberang je Ada hati lagi nak bercakap pasal Melayu Islam boleh jalan laaa
Mana Suara Tegas Hadi Dalam Isu Palestin Soal Mujahid

Mana Suara Tegas Hadi Dalam Isu Palestin Soal Mujahid

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 216 hits
May 15 2021 Mujahid Yusof Rawa menggesa Putrajaya bertindak proaktif dalam menekan Israel dan negara lain untuk menghormati perjanjian antarabangsa demi membela hak dan nasib rakyat Palestin daripada kekejaman rejim Zionis PETALING JAYA Bek...
Mana Perginya Rm5 Bilion Dana Kwan Dap Tanya Pm

Mana Perginya Rm5 Bilion Dana Kwan Dap Tanya Pm

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 224 hits
FMT Reporters May 16 2021 Lim Guan Eng menggesa Muhyiddin Yassin mengadakan sidang Parlimen bagi menjelaskan semua perbelanjaan ketika darurat PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng meminta Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menjelas...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura