Di Mana Adab Rakyat Hormat Pemimpin Negara


PUTRAJAYA: Tindakan mana-mana individu membuat cercaan berhubung lawatan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Jakarta Jumaat lalu menyerlahkan kedangkalan fikiran dan hilangnya adab menghormati pemimpin negara.

Presiden Pertubuhan Intelektual Negara (Pintar), Profesor Dr. Mohd. Roslan Mohd. Nor berkata, perkara itu tidak boleh dibiarkan terus berlaku kerana boleh merosakkan sistem kemasyarakatan negara dengan kebebasan tanpa batasan yang seakan-akan tidak mempunyai sistem kawalan.

Justeru, katanya, kerajaan digesa mengambil tindakan sewajarnya bagi memberikan kesedaran kepada rakyat berhubung implikasi yang mereka terpaksa hadapi sekiranya tidak mengawal amarah dan emosi terutama ketika memberikan komen-komen dalam laman sosial.

“Kita mahukan supaya semua lapisan masyarakat dapat menjiwai Rukun Negara, kesopanan dan kesusilaan yang seharusnya menjadi teras utama rakyat negara ini.

“Oleh itu, kami ingin menasihatkan agar para netizen supaya lebih berhemah dan menjaga setiap perkataan yang diungkapkan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, penjelasan lawatan Perdana Menteri ke Jakarta itu telah diperincikan Pejabat Perdana Menteri bahawa ia merupakan lawatan penting bagi mengukuhkan hubungan dua hala yang telah lama terjalin di antara Malaysia dan Indonesia merangkumi pelbagai perkara utama termasuklah usaha sama menangani Covid-19.

Katanya, ia bukanlah lawatan peribadi mahu pun untuk bercuti sebaliknya menjalankan tugas negara yang sudah tentunya menjadi tanggungjawab pemimpin demi menjaga nama baik negara ini.

“Pihak pejabat Perdana Menteri juga telah menjelaskan dengan begitu terperinci sekali mengenai prosedur operasi standard (SOP) yang berkaitan dengan lawatan tersebut yang melibatkan jumlah rombongan minimum, menggunakan pesawat kerajaan, ahli rombongan tidak dibenarkan ke tempat-tempat lain, melakukan ujian saringan, kuarantin dan sebagainya yang berkait dengan pencegahan penularan wabak Covid-19.

“Malangnya terdapat beberapa golongan yang tidak bertanggungjawab memberikan komentar yang mencemarkan imej negara dengan menggunakan perkataan-perkataan yang sangat memalukan,” katanya.

Beliau memberitahu, terdapat juga contoh lain apabila warganet seakan tidak menghormati Institusi Istana Negara apabila dengan beraninya ‘menyerang’ pentadbiran kerajaan melalui Facebook rasmi Istana Negara.

Katanya, ini memberi indikasi bahawa mereka tidak menghormati kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong dalam melantik Perdana Menteri. -UTUSAN ONLINE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/02/di-mana-adab-rakyat-hormat-pemimpin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suntik Vaksin Kepada Pemimpin Negara Dahulu

Suntik Vaksin Kepada Pemimpin Negara Dahulu

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 157 hits
sarawakvoive com January 30 2021 Dengan segala hormatnya kepada pihak Kerajaan Sarawak dan Kerajaan Malaysia Berasaskan kebimbangan orang ramai saya ingin mencadangkan agar suntikan vaksin ini dibuat terhadap pemimpin pemimpin dalam Kerajaa...
Punya La Tak Malu Pemimpin Negara Yang Dahulunya Di Kutuk Tak Maju Dah Pun Beri Vaksin Pada Rakyatnya

Punya La Tak Malu Pemimpin Negara Yang Dahulunya Di Kutuk Tak Maju Dah Pun Beri Vaksin Pada Rakyatnya

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 154 hits
Dulu bila Singapura lebih dulu terima vaksin ada menteri kata sebab negara tersebut punya kewangan yang kukuh dan mereka boleh tempah awal Ini sekarang macam mana pula bila Nepal Myanmar dan Bangladesh pun lebih dulu terima vaksin juga
Sikap Kepuraan Pemimpin Akan Hancurkan Negara Anwar

Sikap Kepuraan Pemimpin Akan Hancurkan Negara Anwar

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 198 hits
puteradaily comKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata banyak negara menjadi jahanam apabila adanya penguasa yang menganggap dirinya serba tahu Katanya sikap penguasa yang hanya berpura pura bercakap soal kepentingan dan keprihat...
Ini Cadangan Tun Mahathir Untuk Pilih Pemimpin Terbaik Untuk Mentadbir Negara

Ini Cadangan Tun Mahathir Untuk Pilih Pemimpin Terbaik Untuk Mentadbir Negara

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 247 hits
1 284 total views 1 284 views today Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan percaya pemimpin yang taat pada perintah agamanya adalah seorang yang layak untuk mentadbir negara dengan baik dan berkesan Bila seseoran...
Media Senjata Rakyat Lawan Pemimpin Yang Bobrok

Media Senjata Rakyat Lawan Pemimpin Yang Bobrok

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 168 hits
February 4 2021Anakku Profesor Syed Hussein Alatas seorang pemikir dan sosiologis tersohor negara kita meninggal dunia pada 23 Januari 2007 Akan tetapi anakku dalam puluhan atau ratusan tulisan almarhum yang sudah dan belum sempat diterbitk...
Kerajaan Malaysia Kini Sama Seperti Myanmar Tidak Hormat Mandat Rakyat

Kerajaan Malaysia Kini Sama Seperti Myanmar Tidak Hormat Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 276 hits
February 10 2021 Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu berpendapat Malaysia tidak boleh mengikut tindakan New Zealand yang memutuskan hubungan peringkat tertinggi dengan Myanmar Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata kerajaan pada masa ini...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


New Findings Brokewell Android Malware Can Take Over Your Cellphone Remotely

Kau Bukan Seorang Introvert

Lunch Merangkap Dinner Di Nefa Station Ipoh Perak

Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape