Dewan Gereja Dunia Minta Ue Hukum Israel Jika Caplok Tepi Barat Palestina


Dewan Gereja Dunia atau World Council of Churches meminta diplomat Uni Eropa untuk menjatuhkan sanksi ke Israel jika menganeksasi tanah Tepi Barat.
Seruan untuk menghukum Israel datang bulan lalu dalam sepucuk surat kepada menteri luar negeri UE dari markas besar Dewan Gereja Dunia di Jenewa, sebuah badan payung yang didirikan pada 1948 yang sekarang memiliki 350 gereja anggota dengan sekitar 500.000 pengikut, dikutip dari Times of Israel, 12 Juni 2020.
Gereja Katolik bukan anggota dari Dewan Gereja Dunia.
“Jika Israel mencaplok tanah Tepi Barat, Uni Eropa pasti harus menangguhkan Perjanjian Asosiasi Uni Eropa-Israel,” bunyi surat itu, yang merujuk ke kontrak 1995 yang mempromosikan perdagangan antara blok UE dan Israel. Selain itu, Uni Eropa harus menerapkan sanksi terhadap Israel, setidaknya setara dengan yang diadopsi oleh Uni Eropa dalam menanggapi aneksasi Krimea oleh Rusia, kata surat itu.
Uni Eropa telah membuat daftar hitam ratusan individu dan perusahaan Rusia atas dugaan keterlibatan dalam aneksasi Krimea dari 2014, membuat mereka dilarang masuk dan membekukan properti di UE.
“Pencaplokan sepihak atas lebih banyak wilayah yang tersisa bagi orang-orang Palestina tidak bisa mengarah pada keadilan atau perdamaian, tetapi hanya pada ketidakadilan yang lebih besar,” tulis Dewan Gereja Dunia.
Dalam beberapa tahun terakhir, Dewan Gereja Dunia dituduh mengejar agenda anti-Israel, klaim yang ditolak oleh para pemimpinnya.
Pada tahun 2019, muncul laporan bahwa dewan telah mengumpulkan informasi selama bertahun-tahun tentang tindakan tentara Israel di tanah yang dianggap oleh dewan dan komunitas internasional sebagai tanah yang dijajah Israel, melalui aktivis yang menyamar sebagai turis.
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah mengumumkan rencana untuk menerapkan hukum sipil Israel di Lembah Yordan dan beberapa permukiman Israel di Tepi Barat pada 1 Juli, Jerusalem Post melaporkan.
Para pendukung rencana mengatakan pencaplokan untuk memastikan kontrol keamanan atas perbatasan terpanjang Israel dan melindungi blok permukiman sebagai bagian dari Israel tanpa menghalangi opsi untuk negara Palestina di masa depan di wilayah yang tersisa.
Pernyataan Dewan Gereja Dunia mendapat kecaman tajam dari umat Christians for Israel, jaringan internasional Kristen pro-Zionis yang berbasis di Belanda dari 27 negara dan ratusan ribu jemaah.
Kelompok itu mengatakan dalam sebuah pernyataan bahwa gereja-gereja tidak boleh ikut campur dalam politik Timur Tengah dan bahwa dewan melakukan hal itu “secara sepihak”.
Di Belanda, surat itu juga menyebabkan perpecahan di dalam badan gereja terbesar di negara itu, Dewan Gereja Belanda, karena Dewan Gereja Dunia telah meneruskan surat kepada Menteri Luar Negeri Belanda Stef Blok yang menyerukan sanksi ke Israel.
Ini memicu ratusan reaksi kemarahan termasuk ancaman, yang dikirim ke Dewan Gereja Belanda, dengan ketuanya, Geert van Dartel, menulis dalam sebuah surat kepada Christians for Israel.
Selain itu, dua badan gereja yang menjadi anggota Dewan Gereja Belanda secara terbuka menjauhkan diri dari surat Dewan Gereja Dunia kepada Uni Eropa, dan mengeluh bahwa keputusan untuk memasukkan mereka sebagai penandatangan surat dibuat tanpa berkonsultasi dengan mereka dan bertentangan dengan posisi mereka.
Sumber: tempo.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/dewan-gereja-dunia-minta-ue-hukum-israel-jika-caplok-tepi-barat-palestina/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ribuan Warga Israel Demo Rencana Pencaplokan Tepi Barat

Ribuan Warga Israel Demo Rencana Pencaplokan Tepi Barat

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 170 hits
Ribuan warga Israel berunjuk rasa di Tel Aviv pada Sabtu malam menentang rencana pemerintahnya untuk mencaplok sebagian Tepi Barat Palestina Dikutip dari AFP demonstran dari kalangan LSM dan partai partai politik sayap kiri Israel tampak me...
Pria Palestina Penyandang Autisme Ditembak Mati Polisi Israel Warga Marah

Pria Palestina Penyandang Autisme Ditembak Mati Polisi Israel Warga Marah

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 234 hits
Ratusan orang menghadiri pemakaman seorang pria Palestina penyandang autisme yang ditembak mati oleh polisi Israel Iyad Halaq 32 tahun tewas pada hari Sabtu di Yerusalem Timur yang diduduki Israel ketika dia berjalan menuju sekolah untuk or...
Hukum Cium Tangan Guru Dan Ulamak

Hukum Cium Tangan Guru Dan Ulamak

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 325 hits
Apakah hukum cium tangan guru atau ulamak Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Selalu kita lihat selepas guru agama selesai mengajar samada di masj...
Hukum Sujud Hidung Tidak Kena Lantai Dalam Solat

Hukum Sujud Hidung Tidak Kena Lantai Dalam Solat

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 343 hits
Apakah hukum sujud hidung tidak kena lantai dalam solat Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Ketika sujud sembahyang adakah wajib hidung kita kena ...
Hukum Solat Sambil Melihat Quran

Hukum Solat Sambil Melihat Quran

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 259 hits
Apakah hukum solat sambil melihat Quran Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Adakah perbuatan imam yang membaca surah dalam sembahyang dengan melih...
Hukum Berkenaan Menindik Telinga Anak Perempuan Untuk Dipakaikan Subang

Hukum Berkenaan Menindik Telinga Anak Perempuan Untuk Dipakaikan Subang

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 617 hits
Apakah hukum menindik telinga anak perempuan kerana hendak dipakaikan subang Hukum Berkenaan Menindik Telinga Anak Perempuan Untuk Dipakaikan SubangCredit Pic JAWAPAN Hukum Berkenaan Menindik Telinga Anak Perempuan Untuk Dipakaikan SubangMe...
Hukum Wanita Islam Bernikah Dengan Lelaki Kafir

Hukum Wanita Islam Bernikah Dengan Lelaki Kafir

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 460 hits
SOALAN Ohmedia dapat rasakan dalam dunia ini pasti terdapat wanita yang telah merancang untuk bernikah dengan lelaki bukan Islam Jadi apakah hukumnya jika lelaki yang hendak dijadikan suami itu tidak ingin untuk memeluk Islam JAWAPAN Perkah...
Hukum Was Was Dengan Kewujudan Tuhan Kebenaran Agama Islam

Hukum Was Was Dengan Kewujudan Tuhan Kebenaran Agama Islam

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 372 hits
Apakah hukum was was dengan kewujudan Tuhan dan kebenaran agama Islam Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Apakah hukumnya jika datang dalam hati r...
Hukum Menamakan Haiwan Dengan Nama Manusia

Hukum Menamakan Haiwan Dengan Nama Manusia

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 511 hits
Apakah hukum menamakan haiwan peliharaan dengan nama manusia Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus di halaman facebook beliau Semoga bermanfaat Boleh atau tidak kita namakan haiwan peliharaan ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq