Depan Orang Diam Membisu Dekat Rumah Banyak Cakap Mungkin Tanda Tanda Selective Mutism


“Bila duduk rumah dengan mama papa banyak je cakap, tapi bila depan orang ramai dengan guru-guru anak saya mesti diam membisu”
Pernah tak situasi ini terjadi pada anak-anak anda? Kenapa anak-anak tidak mahu bercakap dengan orang luar? Ikuti perkongsian daripada Developmental psychologist, Puan Pija Ramli ini.

KENAPA ANAK SAYA TAK MAHU BERCAKAP DENGAN ORANG LAIN TAPI DIA BANYAK BERCAKAP DI RUMAH?
✔️Tahukah ibu bapa bahawa ianya normal utk anak menunjukkan rasa malu / takut / bimbang apabila berada di situasi baru atau perlu berinteraksi dengan orang baru terutamanya bagi ANAK BERUSIA 1-3 TAHUN & TIDAK PERNAH ATAU JARANG DITINGGALKAN BERSAMA ORANG LAIN YG TIDAK DIKENALI SEPERTI PENGASUH ATAU GURU TADIKA.
✔️Tahukah ibu bapa bahawa anak memerlukan masa utk menyesuaikan diri & ianya mungkin mengambil masa antara 1-2 bulan (secara puratanya) dalam situasi baru atau individu baru.
✔️Anak mempunyai temperamen tertentu yg menyebabkan mereka mungkin menunjukkan kadar reaktiviti emosi seperti bimbang yang lebih berbanding rakan sebaya lain apabila berada dalam situasi baru.
Ada sesetengah ibu bapa yang menganggap anak perlu dipaksa untuk bercakap dengan orang lain kerana petah bercakap adalah kemahiran yang bagus. Betul ke?
❌Anak kecil terutamanya yang baru belajar bertutur atau baru mengembangkan kemahiran sosioemosi tidak wajar dipaksa untuk bercakap atau bergaul dengan orang lain, sebaliknya ibu bapa perlu berikan pendedahan & galakan secara berperingkat. Bagi masa pada anak utk mengurangkan kebimbangan mereka terhadap individu atau situasi baru.
Dengan memaksa, ibu bapa secara tidak langsung sebenarnya tidak validate emosi anak & menekan mereka utk bertingkah laku seperti yg orang lain ingini. Sedangkan, mereka perlukan masa utk mahir dalam tingkah laku tersebut.


INTERVENSI AWAL UTAMA UNTUK MENGEMBANGKAN SOSIOEMOSI YANG BAIK
📍Lakukan pendedahan kepada situasi sosial atau individu lain secara berperingkat. Contohnya, anak yang tidak biasa berjauhan dengan ibu bapa sejak lahir & mula ke sekolah memerlukan satu fasa transisi utk membantu mereka menyesuaikan diri dengan lebih baik & mengurangkan kebimbangan. Jadi, sebelum mula sekolah, boleh mula biasakan anak dengan menghantar mereka ke pusat jagaan kanak-kanak utk belajar bergaul dengan orang lain (rakan sebaya & dewasa lain).
📍Tunjukkan tingkah laku mesra apabila bergaul dengan individu lain, tak kira dewasa atau kanak-kanak. Ibu bapa perlu mulakan dahulu kerana anak pada peringkat ini tinggi tingkah laku peniruannya. Sudah semestinya kita perlu peka terhadap individu lain yg berniat jahat, namun jangan sehingga menjadi overprotective atau paranoid. Dengan teknik ini, anak akan mula berasa kurang bimbang di luar, & merasakan individu lain selamat utk didekati utk mula berinteraksi.
Selebihnya, dapatkan konsultasi & penilaian dengan psikologis kerana setiap anak mungkin memerlukan intervensi yg berbeza.
Selective Mutism adalah keadaan di mana anak hilang keupayaan bertutur disebabkan panik atau bimbang yg keterlaluan apabila berada dlm situasi sosial baru atau berinteraksi bersama individu tidak dikenali.
Kredit:Pija Ramli

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post Depan Orang Diam Membisu, Dekat Rumah Banyak Cakap. Mungkin Tanda-Tanda ‘Selective Mutism’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/depan-orang-diam-membisu-dekat-rumah-banyak-cakap-mungkin-tanda-tanda-selective-mutism/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jiran Puaka Siang Malam Pegang Parang Depan Rumah Sampai Takut Orang Nak Keluar

Jiran Puaka Siang Malam Pegang Parang Depan Rumah Sampai Takut Orang Nak Keluar

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 138 hits
Tular satu rakaman litar tertutup memaparkan seorang lelaki tempatan bertindak mengganggu jirannya sehingga membuatkan mereka takut untuk keluar rumah Rakaman yang tular di media sosial TikTok itu menarik perhatian ramai kerana menyangkakan...
Jarang Sangat Kalau Anwar Saman Tak Lekat Dah Banyak Kali Dah Dia Ni Kena Saman Arwah Papagomo Dulu Dekat 1 Juta

Jarang Sangat Kalau Anwar Saman Tak Lekat Dah Banyak Kali Dah Dia Ni Kena Saman Arwah Papagomo Dulu Dekat 1 Juta

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 102 hits
DS ini ada peluang buat duit ni Lebai ni jenis lidah tak bayar insurans Kena saman cepat Kalau dapat dia merayu mintak maaf waktu kempen ni besar faedah PH boleh dapat Lepas tu dia sebut lagi DAP komunis boleh saman juga Sedap kalau ramai r...
Sawi Kena Ada Dekat Rumah Paling Kurang Seminggu Sekali Sayur Selamat Untuk Anak Makan

Sawi Kena Ada Dekat Rumah Paling Kurang Seminggu Sekali Sayur Selamat Untuk Anak Makan

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 87 hits
Jika anda mencari sayur hijau yang paling senang dan murah harganya malah baik untuk kesihatan anak sayur sawi adalah jawapannya Bukan sahaja mudah menyediakannya bahkan sayur sawi juga adalah sayur paling disyorkan untuk masalah kulit Menu...
Pru15 Makin Dekat Tapi Masih Banyak Belum Pasti Dalam Mic

Pru15 Makin Dekat Tapi Masih Banyak Belum Pasti Dalam Mic

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 111 hits
MIC berdepan banyak ketidakpastian menuju Pilihan Raya Umum ke 15 yang akan diadakan pada 19 November ini kata orang dalam parti itu Sumber memberitahu The Malaysian Insight parti komponen Barisan Nasional itu masih tidak tahu berapa ramai
Apple Akan Tambah Lebih Banyak Iklan Di App Store Bermula Minggu Depan

Apple Akan Tambah Lebih Banyak Iklan Di App Store Bermula Minggu Depan

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 153 hits
Dalam e mel yang dihantar kepada pembangun pada minggu ini Apple mengumumkan iklan berkaitan aplikasi akan mula dipaparkan pada bahagian tab Today dan You Might Also Like di App Store bermula 25 Oktober 2022 Dinyatakan semua negara akan men...
Kajian Banyak Bermain Amp 039 Games Amp 039 Mungkin Mencerdaskan Minda Kanak Kanak

Kajian Banyak Bermain Amp 039 Games Amp 039 Mungkin Mencerdaskan Minda Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 102 hits
Bermain permainan video nampaknya dapat memberikan kebaikan buat minda kanak kanak Kajian ini dibuat kepada lebih 2000 kanak kanak berumur 9 dan 10 tahun oleh Jabatan Psikiatrik University of Vermont Kajian ini dilakukan selepas National In...
Forum R20 Ditutup India Jadi Tuan Rumah Tahun Depan

Forum R20 Ditutup India Jadi Tuan Rumah Tahun Depan

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 135 hits
Ketua Umum Pengurus Besar Nahdlatul Ulama KH Yahya Cholil Staquf resmi menutup Forum Agama G20 Dia juga menyerahkan pataka forum itu kepada India yang akan menjadi tuan rumah tahun depan
Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 133 hits
ASET NEGARA Pemimpin Parti yang baik dia memandaikan rakyat Bukan membodohkan Antara propaganda paling teruk digunakan ialah Kerajaan 22 bulan jual aset negara Mari kita lawan propaganda dengan fakta yang ada 1 Kerajaan 22 bulan banyak jual...
Pm Paling Penakut Nak Jumpa Wartawan Paling Banyak Sidang Media Tanpa Wartawan

Pm Paling Penakut Nak Jumpa Wartawan Paling Banyak Sidang Media Tanpa Wartawan

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 125 hits
Mahiaddin mendakwa tindakannya meninggalkan Pakatan Harapan kerana tidak tahan dengan tuntutan DAP dan PKR yang tidak begitu sesuai dan bercanggah dengan tuntutan agama bangsa dan negara Saya tidak kisah dituduh pengkhianat kerana saya tida...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa