Depan Orang Diam Membisu Dekat Rumah Banyak Cakap Mungkin Tanda Tanda Selective Mutism


“Bila duduk rumah dengan mama papa banyak je cakap, tapi bila depan orang ramai dengan guru-guru anak saya mesti diam membisu”
Pernah tak situasi ini terjadi pada anak-anak anda? Kenapa anak-anak tidak mahu bercakap dengan orang luar? Ikuti perkongsian daripada Developmental psychologist, Puan Pija Ramli ini.

KENAPA ANAK SAYA TAK MAHU BERCAKAP DENGAN ORANG LAIN TAPI DIA BANYAK BERCAKAP DI RUMAH?
✔️Tahukah ibu bapa bahawa ianya normal utk anak menunjukkan rasa malu / takut / bimbang apabila berada di situasi baru atau perlu berinteraksi dengan orang baru terutamanya bagi ANAK BERUSIA 1-3 TAHUN & TIDAK PERNAH ATAU JARANG DITINGGALKAN BERSAMA ORANG LAIN YG TIDAK DIKENALI SEPERTI PENGASUH ATAU GURU TADIKA.
✔️Tahukah ibu bapa bahawa anak memerlukan masa utk menyesuaikan diri & ianya mungkin mengambil masa antara 1-2 bulan (secara puratanya) dalam situasi baru atau individu baru.
✔️Anak mempunyai temperamen tertentu yg menyebabkan mereka mungkin menunjukkan kadar reaktiviti emosi seperti bimbang yang lebih berbanding rakan sebaya lain apabila berada dalam situasi baru.
Ada sesetengah ibu bapa yang menganggap anak perlu dipaksa untuk bercakap dengan orang lain kerana petah bercakap adalah kemahiran yang bagus. Betul ke?
❌Anak kecil terutamanya yang baru belajar bertutur atau baru mengembangkan kemahiran sosioemosi tidak wajar dipaksa untuk bercakap atau bergaul dengan orang lain, sebaliknya ibu bapa perlu berikan pendedahan & galakan secara berperingkat. Bagi masa pada anak utk mengurangkan kebimbangan mereka terhadap individu atau situasi baru.
Dengan memaksa, ibu bapa secara tidak langsung sebenarnya tidak validate emosi anak & menekan mereka utk bertingkah laku seperti yg orang lain ingini. Sedangkan, mereka perlukan masa utk mahir dalam tingkah laku tersebut.


INTERVENSI AWAL UTAMA UNTUK MENGEMBANGKAN SOSIOEMOSI YANG BAIK
📍Lakukan pendedahan kepada situasi sosial atau individu lain secara berperingkat. Contohnya, anak yang tidak biasa berjauhan dengan ibu bapa sejak lahir & mula ke sekolah memerlukan satu fasa transisi utk membantu mereka menyesuaikan diri dengan lebih baik & mengurangkan kebimbangan. Jadi, sebelum mula sekolah, boleh mula biasakan anak dengan menghantar mereka ke pusat jagaan kanak-kanak utk belajar bergaul dengan orang lain (rakan sebaya & dewasa lain).
📍Tunjukkan tingkah laku mesra apabila bergaul dengan individu lain, tak kira dewasa atau kanak-kanak. Ibu bapa perlu mulakan dahulu kerana anak pada peringkat ini tinggi tingkah laku peniruannya. Sudah semestinya kita perlu peka terhadap individu lain yg berniat jahat, namun jangan sehingga menjadi overprotective atau paranoid. Dengan teknik ini, anak akan mula berasa kurang bimbang di luar, & merasakan individu lain selamat utk didekati utk mula berinteraksi.
Selebihnya, dapatkan konsultasi & penilaian dengan psikologis kerana setiap anak mungkin memerlukan intervensi yg berbeza.
Selective Mutism adalah keadaan di mana anak hilang keupayaan bertutur disebabkan panik atau bimbang yg keterlaluan apabila berada dlm situasi sosial baru atau berinteraksi bersama individu tidak dikenali.
Kredit:Pija Ramli
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post Depan Orang Diam Membisu, Dekat Rumah Banyak Cakap. Mungkin Tanda-Tanda ‘Selective Mutism’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/depan-orang-diam-membisu-dekat-rumah-banyak-cakap-mungkin-tanda-tanda-selective-mutism/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Shila Amzah Tarik High Note Dipenjara Janji Tapi Lain Pula Respon Warganet Habislah Lepas Ni Ubai Dekat Rumah

Hiburan Shila Amzah Tarik High Note Dipenjara Janji Tapi Lain Pula Respon Warganet Habislah Lepas Ni Ubai Dekat Rumah

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 185 hits
Penyanyi Shila Amzah dan tunangnya Ubai sering meraih perhatian warganet terutamanya di TikTok kerana di platform itulah mereka berdua banyak berkongsi tentang hal yang lebih santai Menerusi TikTok jugalah pasangan ini akan berkongsi video ...
Owhhh Masa Dalam Kerajaan Pun Banyak Yang Hilang Terkini Vandilator Sebelum Ni Kbs Hilang Dekat 100 Juta Tak Silap

Owhhh Masa Dalam Kerajaan Pun Banyak Yang Hilang Terkini Vandilator Sebelum Ni Kbs Hilang Dekat 100 Juta Tak Silap

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 255 hits
Masa Mahiaddin jadi PM kemudian masa KJ duduk dalam kabinet berapa kukuh matawang negara Cuba ingatkan balik Matawang kita merudum baru ni ke atau menerima masa PN memerintah masa KJ ada dalam Kabinet lagi Berapa ramai rakyat yang peduli ni...
Aku Berserah Saja Naik Teksi Ke Airport Dari Rumah Seorang Sebelum Naik Teksi Tu Mak Cuma Cakap Sebaris Saja

Aku Berserah Saja Naik Teksi Ke Airport Dari Rumah Seorang Sebelum Naik Teksi Tu Mak Cuma Cakap Sebaris Saja

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 99 hits
8220 Aku berserah saja naik teksi ke airport dari rumah seorang sebelum naik teksi tu mak cuma cakap sebaris saja 8221 Nak cerita pengalaman hidup yang taklah seberapa Rindu menulis sebenarnya Saya dibesarkan dalam keluarga yang serba kekur...
Berkebun Dekat Rumah Tanam Pokok Cili Dan Terung

Berkebun Dekat Rumah Tanam Pokok Cili Dan Terung

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 198 hits
Berkebun dekat rumah Tanam pokok cili dan terung Hai korang sebenarnya rasa dah lama nak tanam pokok cili dekat rumah Memandangkan hari ni cuti ada kakak aku pulak kat rumah haaa semangat nak berkebun tu berkobar haha1 JUN 2023Aku beli anak...
Tak Sangka Suami Baik Banyak Tolong Isteri Buat Kerja Rumah Rupanya Sisi Gelap Suami Terbongkar Bila Outstation

Tak Sangka Suami Baik Banyak Tolong Isteri Buat Kerja Rumah Rupanya Sisi Gelap Suami Terbongkar Bila Outstation

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 120 hits
Tak sangka suami baik banyak tolong isteri buat kerja rumah rupanya sisi gelap suami terbongkar bila 8216 outstation 8217 Meskipun sudah berkahwin ia bukanlah jaminan pasangan kita akan kekal setia dalam perhubungan yang dijalin Sejak akhir...
Dia Muda Lagi Sibuk Dengan Banyak Aktiviti Netizen Setuju Cha Eunwoo Akan Ada Masa Depan Cerah Sebagai Selebriti

Dia Muda Lagi Sibuk Dengan Banyak Aktiviti Netizen Setuju Cha Eunwoo Akan Ada Masa Depan Cerah Sebagai Selebriti

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 133 hits
Mempunyai visual yang sering dipuji ketampanan Cha Eun woo memang tidak perlu dipersoalkan lagi ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Cha Eun woo telah tiba di Lapangan Terbang Incheon dalam perjalanannya ke Paris untuk menghadiri pertunjukan fes...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

Pet Expo Midvalley 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya

Weak Bersatu Could Cost Pas Votes If It Stays In Pn