Denda Maksimum Rm10 Ribu Jika Merokok Di Tempat Awam


Bermula 1 Januari 2019, tempat-tempat awam seperti restoran berhawa dingin atau tanpa penghawa dingin, gerai dan juga warung makanan tepi jalan akan diisytiharkan sebagai kawasan larangan merokok. 
 
Akta yang digunakan adalah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 digubal dibawah Seksyen 36 Akta Makanan 1983.
 
Jika gagal dipatuhi, hukuman yang dikenakan keatas
Individu
Denda maksimum RM10,000 atau penjara tak lebih 2 tahun.
 
Pemilik premis makanan
Denda RM2,500
 
Boleh rujuk poster dibawah

Apa pandangan anda berkenaan isu ini? Adakah sangat gembira, gembira, tak ada beza, tak suka, atau sangat benci?
 
Sudah tentu, setiap orang akan ada pandangan yang berbeza, kan? Bagi orang yang tak merokok, ini mungkin kita boleh anggap sebagai satu berita baik dari pihak kerajaan baru ini.
 
Tapi bagi perokok yang memang ada rutin dan tabiat merokok di kedai-kedai makan, benda ini mungkin akan buatkan mereka rasa kurang senang.
 
Saya kira, kalau benda ini memang betul-betul boleh dilaksanakan dan ianya dikuatkuasakan dengan tegas, denda-denda yang bakal dikenakan kepada perokok dan pemilik kedai tu nanti, bolehlah digunakan untuk bayar hutang-hutang negara dan juga untuk pembangunan, kan.
 
Tak perlu susah payah nak bentangkan usul tentang perlunya untuk memperkenalkan cukai yang baru. Sebaliknya fokus sahaja kepada denda para perokok yang merokok di tempat awam.
 
Sambil makan, sambil hisap rokok Sepanjang saya makan di restoran atau di warung-warung, saya tak pernah lagi jumpa ada orang yang sambil makan, dia hisap rokok. Maksud saya, rokok sentiasa ditangan.
 
Selepas dia suap nasi, kunyah-kunyah telan. Lepas tu dia berhenti kejap, hisap rokok satu pam, lepas tu sambung makan nasi. Kemudian minum air, hisap rokok, suap nasi sekali lagi.
 
Tak pernah saya nampak adegan seperti itu.

Apa yang biasa saya nampak, orang yang merokok ni, bila sampai je dia akan order makanan. Sambil tunggu makanan sampai, ada yang merokok dulu.
 
Tapi tak ramai yang macam ini. Kebanyakkan yang biasa saya jumpa, dia akan merokok selepas habis makan. Tak tau kenapa, mungkin sebab nak save rokok ke?
 
Selepas makanan tu dah sampai, dia makan dengan penuh selera. Habis je makan, terus dia merokok, tanpa dia pandang siapa ada di kiri dan kanan.
 
Sebab tu orang yang ada anak kecik, tak berapa suka makan diluar. Udara di luar tak bersih dan tak selamat untuk anak kecik.
 
Saya anggap perokok ini adalah seorang yang selfish. Semasa dia makan, tak ada siapa yang ganggu dia dengan asap rokok. Tetapi, apabila orang lain belum habis makan dan dia dah habis makan, dia balun rokok dan tak ambik kisah pun asap rokok tu pergi ke mana.
 
Why not lepas ko habis makan tu, ko blah. Lepas tu kalau ko nak hisap rokok puas-puas, suka hati ko la. Pastikan kat tempat tu, memang tak ada orang, dan asap rokok ko tu tak menjejaskan udara orang lain.
 
Saya harap langkah ini tidak dilihat sebagai satu langkah yang bakal membinasakan atau menghancurkan perniagaan oleh para pengusaha bisnes restoran.
 
Jangan pulak nanti, tiba-tiba akan ada persatuan pengusaha bisnes restoran yang acah-acah buat tunjuk perasaan yang katanya bisnes mereka jatuh sebab pelanggan dah tak boleh hisap rokok kat premis perniagaan mereka.
 
Di pihak pengguna pula, saya harap apabila larangan ini dikuatkuasakan, kita boleh sama-sama support perniagaan orang kita. Tunjukkan pada mereka, bisnes mereka selama ni sendu bukan sebab makanan mereka tak sedap, atau sebab harga mereka mahal, tapi sebaliknya ada perokok-perokok yang buatkan orang tak suka nak lepak kedai makan.
 
 
 
 
 
 
The post Denda maksimum RM10 ribu jika merokok di tempat awam! appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/denda-maksimum-rm10-ribu-jika-merokok-di-tempat-awam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kat Mana Perokok Nak Merokok Selepas Semua Tempat Dah Tak Boleh Merokok

Kat Mana Perokok Nak Merokok Selepas Semua Tempat Dah Tak Boleh Merokok

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 323 hits
Mulai bulan Disember 2018 ini semua kawasan di restoran terbuka adalah kawasan larangan merokok Berikut adalah kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye Pewartaan ini adalah komitmen Malaysia sebagai negara anggota kepada Konven...
Bila Anak Jatuh Sakit Elak Bawa Ke Tempat Awam Tindakan Cik Piah Wajar Dipuji

Bila Anak Jatuh Sakit Elak Bawa Ke Tempat Awam Tindakan Cik Piah Wajar Dipuji

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 765 hits
Feeya Iskandar atau Cik Piah penyampai radio di Suria FM selalu mengambil langkah berjaga jaga dengan tidak membawa anak anaknya Adam Malique dan Nuh Aryyan ke tempat awam setiap kali mereka berdua jatuh sakit Langkah beginilah yang perlu d...
Sisi Gelap Di Balik Gemerlapnya Dubai Sonapur Tempat Ratusan Ribu Buruh Hidup Dengan Sangat Menderita

Sisi Gelap Di Balik Gemerlapnya Dubai Sonapur Tempat Ratusan Ribu Buruh Hidup Dengan Sangat Menderita

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 323 hits
Seorang fotografer Iran telah menangkap kehidupan yang putus asa dari buruh Asia Selatan yang melakukan perjalanan ke Dubaidengan harapan membangun masa depan bagi keluarga mereka Bukannya makmur mereka malah hanya menemukan kemelaratan upa...
Denda 10ribu Merokok Di Restoran Dan Premis Makanan

Denda 10ribu Merokok Di Restoran Dan Premis Makanan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 911 hits
Denda 10ribu merokok di restoran dan premis makanan Gembira mendapat tahu perkhabaran ini Perokok sekarang dah tak ambil kisah siapa di sekeliling mereka sama ada anak anak kecil atau ibu mengandung Larangan merokok di restoran dan premis m...
Larangan Merokok Didalam Kedai Makan Dan Tiada Lagi Tempat Merokok Khas

Larangan Merokok Didalam Kedai Makan Dan Tiada Lagi Tempat Merokok Khas

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 873 hits
Hanya berbaki 2 bulan setengah sebelum arahan larangan merokok di semua restoran dan premis di negara ini dikuatkuasakan Bagi sesetengah perokok mungkin ini adalah berita buruk buat mereka namun bagi majoriti rakyat Malaysia yang sebelum in...
5 Tempat Menarik Untuk Bawa Anak Anak Cuti Sekolah

5 Tempat Menarik Untuk Bawa Anak Anak Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 384 hits
Tak lama dah nak cuti sekolah lagi Masa ni berebut rebut lah mak ayah tengah cari pakej pakej ataupun tempat percutian menarik cuti sekolah untuk bawa ahli keluarga Family time la katakan Sama macam aku jugak cuti sekolah adalah waktu terba...
9 Tempat Paling Cool Untuk Bercuti Di Kuala Lumpur

9 Tempat Paling Cool Untuk Bercuti Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 423 hits
9 Tempat Paling Cool Untuk Bercuti Di Kuala Lumpur Kuala Lumpur merupakan ibu negara Malaysia Seperti mana ibu negara ibu negara lainnya Kuala Lumpur merupakan tempat yang sibuk dan padat terutama pada hari bekerja Jalan yang sentiasa padat...
Selfie Berujung Maut Sering Terjadi Di Dua Tempat Ini Jangan Ya

Selfie Berujung Maut Sering Terjadi Di Dua Tempat Ini Jangan Ya

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 298 hits
Rasanya semakin sering saja berita selfie berujung maut yang bisa kita baca atau lihat di berbagai media Entah sejak kapan selfie menjadi trend yang sangat marak terjadi di belahan dunia manapun Tren ini begitu booming dan mempengaruhi bany...
Tahukah Anda Mengapa Semadikan Jenazah Di Tempat Dia Meninggal Itu Lebih Baik

Tahukah Anda Mengapa Semadikan Jenazah Di Tempat Dia Meninggal Itu Lebih Baik

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 325 hits
Tahukah Anda Mengapa Semadikan Jenazah Di Tempat Dia Meninggal Itu Lebih Baik Apabila Allahyarham Ustaz Harun Din disemadikan di California Amerika Syarikat di mana tempat dia meninggal dunia ramai netizen yang terkilan kerana tidak dapat m...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris