Dekatkan Diri Kepada Nya Dengan Cara Ini


Seorang muslim yang kaffah artinya menjadi muslim yang melakukan segala sesuatu yang diperintahkan oleh Allah dengan menyeluruh baik diucapkan dengan kata dan dibuktikan dengan perilaku. Salah satu sikap yang paling disenangi baik oleh Allah dan Rasul salha satunya dengan membaca al quran dan tak lupa juga memahmi tafsirnya. Bahkan sudah banyak sekali keutamaan membaca al quran yang disampaikan oleh Allah.
Allah bahkan menjanjikan setiap huruf yang anda baca dalam Al Quran akan bernilai satu pahala kebaikan, jadi jika anda membaca alif lam mim bukan dinilai sebagai satu pahala akan tetapi alif sebagai satu pahala, lam sebagai satu pahala dan begitu pula dengan mim. Hingga ada hadist lain yang mengungkapkan bahwasanya siapapun yang membaca seratus ayat al quran dalam satu malam maka malaikat akan mencatatnya sebagai kebaikan yang dilakukannya pada malam itu dan tidak akan masuk dalam golongan orang yang lalai.
Anda dapat melihat tafsirweb untuk melihat  tafsir al quran dengan bahasa yang cukup mudah anda pahami. Beberapa surat yang kami rekomendasikan diantaranya:
1. Surat Yasin Surat yang termasuk dalam golongan surat makkiyah ini memiliki banyak manfaat jika anda rajin membacanya. Surat ini dianggap sebagai jantungnya Al Quran dimana jika anda membacanya maka Allah akan mencatat pahala anda sebagaimana anda membaca Al quran sebanyak 10 kali. Namun, apakah anda sudah tahu kandungan lain dalam surat ini? Jika belum ada baiknya saat anda membaca surat yasin anda juga membaca tafsir dari surat ini.
2. Surat Al Kahfi Surat yang diturunkan untuk menceritakan tentang ashabul kahfi  ini memang memiliki banyak cerita menarik yang terkandung dalam tafsirnya. Bahkan ada jaminan dari Allah siapapun yang menghafal 10 ayat pertama surat al kahfi akan dihindarkan dari fitnah Dajjal. Tentu anda semua sudah sangat mengetahui tentang dajjal bukan?
3. Surat Al Waqiah Surat ini dianggap sebagai salah satu surat yang jika dibaca rutin akan mempermudah datangnya rejeki. Walaupun mungkin hadistnya masih ada yang dipertanyakan tetapi membaca surat al waqiah ini mampu membuat dosa anda diampuni oleh Allah karena merupakan salah satu kelebihan dari surat al waqiah.
4. Surat Ar Rahman Surat ini pasti cukup umum anda dengar. Karena dalam surat ini memiliki keunikan dimana salah satu ayatnya diulang – ulang sebanyak 31 kali dan membahas tentang nikmat yang diberikan oleh Allah SWT. Ar Rahman sendiri memiliki arti sesuai nama Allah yang terdapat dalam asmaul husna yakni Maha pemberi nikmat dunia dan akhirat. Surat ini diturunkan agar kita selalu bersyukur pada Tuhan atas nikmatNya.
5. Surat Al Baqarah Salah satu surat dari al quran yang terdiri atas 286 Ayat ini termasuk surat madaniyah. Surat ini memiliki arti sapi betina. Surat ini diartikan sebagai sapi betina karena berisi tentang perintah Allah untuk menyembelih sapi betina yang ditujukan kepada Bani Israil. Surat ini juga membahas tentang watak orang Yahudi. Serta banyak membahas terkait tatanan hukum islam dalam hal ibadah.
6. Surat Al Mulk Surat yang tergolong surat makkiyah ini memiliki 30 ayat, Surat ini merupakan surat yang sering dibaca oleh Rasulullah saat merasa tidak tenang.
7. Surat Al Fatihah  Surat yang merupakan surat pembuka dalam al quran ini mengandung makna agung yang terdapat di dalam Al quran. Jika dilihat dari kandungannya maka surat ini mencakup tentang tujuan dari asasi al quran secara umum. Surat ini juga disebut sebagai ibu dari surat dalam al quran karena semua prinsip al quran terdapat di dalamnya sehingga disebut juga sebagai ummul kitab.
8. Surat Adh Dhuha siapa yang tidak tahu surat ini? Surat yang menjadi bacaan yang disunnahkan pada waktu sholat dhuha ini ternyata memiliki banyak keutamaan.
9. Surat An Naba’ Surat ini membahas tentang segala pertanyaan manusia tentang hari kiamat
10. Surat Yusuf Surat ini tentang riwayat cerita yang dialami oleh Nabi Yusuf a.s dan segala sikap yang harus diteladani.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/dekatkan-diri-kepada-nya-dengan-cara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Mengatasi Masalah Yang Mungkin Muncul Saat Mengisolasi Diri

7 Cara Mengatasi Masalah Yang Mungkin Muncul Saat Mengisolasi Diri

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 152 hits
Langkah yang paling umum dilakukan adalah melalui social distancing atau menjaga jarak dengan orang lain Namun pada beberapa orang yang khawatir diri mereka memiliki infeksi virus corona dan berisiko menularkannya pada orang lain mereka mel...
15 Cara Menghilangkan Sifat Egois Dalam Diri

15 Cara Menghilangkan Sifat Egois Dalam Diri

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 215 hits
Sifat egois tentu saja merupakan hal buruk yang tak boleh anda pelihara Sebagai makhluk sosial tentu saja kita membutuhkan bantuan dari orang lainnya agar dapat hidup lebih baik Namun terkadang sifat individu manusia yang ingin mementingkan...
Cara Betul Perkenalkan Diri Bila Whatsapp Dengan Orang Berkepentingan

Cara Betul Perkenalkan Diri Bila Whatsapp Dengan Orang Berkepentingan

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 571 hits
TAK NAMPAK PUN SALAH KT WHATSAPP TU Mungkin ada yg tertanya tanya jugak kan apa yang tak kena dgn whatsapp tu Mungkin orang lain ada pendapat tersendiri Menerusi perkongsian pengguna twitter telah menjelaskan cara yang betul dan sesuai untu...
Cara Mudah Bersihkan Contengan Rumah Guna Magic Sponge

Cara Mudah Bersihkan Contengan Rumah Guna Magic Sponge

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 625 hits
hi there Cara mudah bersihkan contengan rumah guna MAGIC SPONGE menjadi seorang surirumah memerlukan kita untuk mengetahui life hacks yang menyenangkan kerja kerja surirumah Hari hari duduk rumah boleh stress mak mak surirumah selalu berdep...
Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan

Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 556 hits
Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan Tahun ini anak dah berumur 5 atau 6 tahun Boleh lah daftar tahun 1 untuk sesi persekolahan Tahun 2021 dan 2022 Pendaftaran Tahun 1 2021 2022 telah dibuka seja...
Buasir Otak Tv Cara Membuat Animasi Buasir Otak Tv

Buasir Otak Tv Cara Membuat Animasi Buasir Otak Tv

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 302 hits
Sempena pencapaian video Buasir Otak TV yang ke 100 kami akan membongkar rahsia bagaimana cara animasi Buasir Otak TV dihasilkan dalam tutorial ini Jangan lepaskan peluang untuk belajar cara mudah untuk membuat kartun ini Jom tonton animasi...
Cara Pantas Untuk Mencatat Nota Pada Iphone

Cara Pantas Untuk Mencatat Nota Pada Iphone

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 140 hits
Kepada anda yang kerap menggunakan aplikasi Notes pada iphone ataupun iPad berikut kami kongsikan cara untuk memasukkan shortcut pada control center pertama sekali masuk ke menu Setting kemudian bukan menu Control center Masuk ke menu Custo...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Teks Bacaan Surah Al Mulk Pdf Dan Kelebihan Baca Surah Al Mulk