Dekat Jam 12 Malam Akan Sampai Satu Hilux Plate Thailand Parking Jauh Sikit Sehingga Datang Budak Kecil


Pengalaman aku berniaga di kaki lima Maybank Seksyen 9 BB Bangi, aku dapat melihat betapa lebih menguntungkan mencari ‘perniagaan’ berupa SIMPATI dan sentimen.
Lebih kurang jam 8.30 malam, setiap kali aku sampai ke Maybank untuk berniaga, akan kelihatan dua orang dari Selatan Thai yang berpangkat makcik bertudung labuh sanggup duduk langsung di atas lantai kaki lima. Memang nampak kesian.
Berkesan sungguh emotional effect pada org lain hanya dengan taktik duduk direct atas lantai. Padahal kotor lantai tu.
Yang makcik tu akan letaklah keropok-keropok atas lantai. Dia sentiasa datang awal dan akan port betul-betul di kiri kanan pintu masuk bank.
Terpaksalah aku pergi jauh dari lokasi strategik yang dia sudah ambil. Dia boleh berbahasa ‘kelate’ dan akan cuba create ‘small talk’ dengan aku mungkin sebab segan dengan kehadiran anak tempatan yang mencari rezeki berniaga di tanahair sendiri.
Kalau dibandingkan bisnes model aku dengannya, jauh lebih sukar bisnes aku sebab untuk aku set up booth sahaja akan mengambil masa 20 minit. Itupun kalau aku dapat parking MPV aku dekat dengan kaki lima dan dapat offload barang dengan lebih efisyen. Itupun kalau parking ada kosong.
Selepas itu, aku kena angkat 2-3 bakul berisi nenas seberat 50-100 kg, peti sejuk beku polystrene berisi nanas potong dan jus, penimbang digital, 3 keping plywood untuk letak nanas, kain untuk lap botol jus, tisu, baldi kecil isi air untuk cairkan jus yang beku, bekas duit tukar, tester nanas, toothpick, beg plastik, stand up bunting, papan harga, dll.
Itu belum diambil kira proses persediaan sebelumnya iaitu proses mengupas kulit nanas, membuang mata nanas, memotong nanas, slow juicing nanas, memasukkan dalam container plastik dan botol jus, melabelkan bekas dan botol dengan stiker produk, dll.
Kesimpulannya, bisnes model aku berteraskan kualiti, harga berpatutan dan usaha yang gigih tanpa kenal PENAT.
Setelah aku bersedia untuk memulakan proses menjual produk nanas-nanas aku, kagum aku melihat ‘perniagaan’ berteraskan simpati makcik itu begitu laris. Boleh kata ada saja pelanggan yang ‘mencampakkan’ 10 ringgit, 5 ringgit kepadanya. Yang lebih menakjubkan, pelanggan tidak mengambil apa-apa pun barang jualannya. Ajaib sungguh. Duit masuk, barang tak keluar. WOW!
Sedangkan aku pula, walaupun nenas MD2 aku sedap, berkualiti, value for money dan hanya dijual pada harga RM6, pelanggan akan bertanya macam-macam dan membuat muka serius sebelum membeli. Itupun hanya dibeli setelah aku berjaya memberi layanan dan penerangan yang dapat meyakinkan mereka.
Ada juga insiden di mana, seorang pelanggan muslimah siap berniqab ini baru keluar bank dan terus meluru ke booth nanas aku, aku sangkakan nak beli nanas, rupa-rupanya nak tukar duit saja. Tanpa berfikir, aku pun menukarkan duit RM10 dia kepada RM5 dua keping. Ingatkan untuk apa, rupa-rupanya diberikan RM5 itu kepada makcik bersila atas lantai itu tanpa mengambil satu barang jualan pun. Takde pun dia nak beli satu pun jualan nanas aku. Takpelah.
Dari jam 8.30 sehingga 9.30 malam , aku anggarkan pendapatan makcik itu boleh mencecah RM150. Sungguh lumayan. Hanya dalam 1 jam. Sedang aku masih terkial-kial nak buat sales RM30 sahaja pun. Penat berdiri, menyusun buah, mengelap botol yang basah, dll. Seronoknya ‘perniagaan’ dia.
Ada sekali tu, duit tukar aku dah habis, jadi aku risau tak dapat nak bagi duit tukar pada pelanggan nanti, jadi aku minta pada makcik tu nak tukar note RM50 aku sebab aku tahu dia dapat banyak duit note RM10 dan RM5. Yang menyedihkan, dia kata takde dan tak dapatlah aku tukar duit dgnnya. Nampak sangat menipu.
Aku rasa dia telah dilatih untuk tidak bagi kerjasama sebab nanti ‘kantoi’ la dia dapat banyak duit. Setelah beberapa kali aku berniaga di situ, aku dapat rasakan makcik itu rasa ‘tak sedap’ sebab dia tahu aku tahu ‘taktik’ dan pendapatannya. Dia cuba berbaik-baik dengan aku, biasalah sembang-sembang tanya itu ini.

Kadang-kadang macam kenen-kenan nak makan free. Maaf, aku tak dapat bagi. Dia mampu beli sebab dapat duit banyak. Cuma tak nak beli supaya nak kekal nampak susah dan nampak kesian. Sedang aku yang penat berusaha nak proses nanas-nanas tu lagi, nak berniaga lagi, tiada siapa nak kesian.
Jadi aku layan gitu-gitu saja dia dan ada sekali tu aku bagi penegasan sikit (indirect) yang aku berniaga bukan mudah, kena usaha lebih, ada proses. Bukan senang nak dapat duit orang. Makcik tu terasa. Terus bangun blah. Malu kot.
Aku perati, dekat-dekat jam 12 malam (ATM tutup), akan sampai satu TOYOTA HILUX plate Thailand. Parking jauh sikit, nak sorok-soroklah tu. Dan disuruh seorang budak kecil untuk pergi ke makcik tu. Macam messenger la. Supaya tak nampak pemandu Hilux tu. Makcik tu pun akan berjalan menuju ke Hilux tu membawa hasil yang lumayan.
Dan berlalu pergilah bisneswoman hebat dari Selatan Thai itu. Esok kemari lagi dari siang sampai ke malam. Hasil perniagaaannya akan dibawa ke tempat asal mereka tanpa memberi apa-faedah-faedah kepada anak-anak jati Malaysia yang masih ramai yang susah dan gigih berusaha siang malam.
Bisnes model menagih simpati dan ‘agama’ sangat berjaya di dalam pasaran orang Melayu di serata lokasi. Orang Melayu memang ‘cerdik’.
Berniaga itu SUNNAH. Meminta-meminta bukan SUNNAH. Gunakan akal kita. Bukan hanya emosi.
Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : thereporter
The post Dekat Jam 12 malam Akan Sampai Satu Hilux Plate Thailand Parking Jauh sikit, Sehingga Datang Budak Kecil appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/dekat-jam-12-malam-akan-sampai-satu-hilux-plate-thailand-parking-jauh-sikit-sehingga-datang-budak-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Armada Bus Dan Jam Operasional Transjakarta Ditambah Saat Malam Tahun Baru

Armada Bus Dan Jam Operasional Transjakarta Ditambah Saat Malam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 206 hits
PT TransJakarta mengalihkan rute armada yang melintasi jalur perayaan pergantian malam tahun 2019 pada Selasa Rute armada dialihkan meliputi Jalan Sudirman Jalan Thamrin hingga Kawasan Monas setelah Pemprov DKI melakukan car free night di k...
Malam Tahun Baru 2020 183 Armada Transjakarta Beroperasi 24 Jam

Malam Tahun Baru 2020 183 Armada Transjakarta Beroperasi 24 Jam

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 253 hits
Melihat potensi tingkat kepadatan malam hari Kepala Divisi Sekretaris Perusahaan Nadia Diposanjoyo mengatakan penambahan armada dan petugas dilakukan khusus untuk layanan angkutan malam hari dan beberapa rute wisata
Captain America Dan Deadpool Datang Sekolah Ceriakan Murid Tahun Satu

Captain America Dan Deadpool Datang Sekolah Ceriakan Murid Tahun Satu

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 314 hits
Sumber gambar dari Facebook Sek Keb St PaulHari ini merupakan hari pertama untuk sesi persekolahan bagi tahun 2020 Macam macam hal yang berlaku hari pertama ni Yang menangis nak balik ada yang steady je kena tinggal Tapi Ohmedia tabik denga...
Nicholas Swirad Ia Satu Penghargaan Apabila Selangor Datang Mengetuk Pintu Anda

Nicholas Swirad Ia Satu Penghargaan Apabila Selangor Datang Mengetuk Pintu Anda

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 476 hits
Pertahanan baharu Selangor Nicholas Swirad tidak mahu terlalu terbawa bawa tetapi mahu membantu Gergasi Merah mencapai semua sasaran yang telah ditetapkan pada musim depan Bercakap kepada Semuanya BOLA pertahanan berusia 28 tahun ini turut ...
Mrt Jakarta Perpanjang Jam Operasional Tambah Perjalanan Di Malam Tahun Baru

Mrt Jakarta Perpanjang Jam Operasional Tambah Perjalanan Di Malam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 165 hits
Effendi menjelaskan total akan ada tambahan 24 perjalanan pada 31 Desember 2019 mulai pukul 05 00 hingga 02 30 pada 1 Januari 2020
Wajah Gadis Ini Berubah Hanya Satu Malam

Wajah Gadis Ini Berubah Hanya Satu Malam

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 182 hits
Wajah Gadis Ini Berubah Hanya Satu MalamPakar pakar perubatan di selatan Vietnam menawarkan untuk membantu seorang wanita berusia 26 tahun yang kulitnya berkedut dalam satu malam saja membuatkan dia kelihatan 30 tahun lebih tua media tempat...
Menteri Edhy Dulu Butuh 14 Hari Kini Proses Izin Penangkapan Ikan Satu Jam Saja

Menteri Edhy Dulu Butuh 14 Hari Kini Proses Izin Penangkapan Ikan Satu Jam Saja

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 183 hits
Politikus Partai Gerindra ini menjelaskan para nelayan biasanya sudah mengetahui syarat pengajuan izin Dalam prosesnya mereka akan diminta melampirkan berbagai syarat dan ketentuan Setelah itu akan ada tim penelaah berkas dokumen
Kebenaran Pulang Awal Satu Jam Kepada Pegawai Wanita Mengandung

Kebenaran Pulang Awal Satu Jam Kepada Pegawai Wanita Mengandung

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 647 hits
Assalamualaikum Cik Rose kongsikan satu pekeliling berkenaan Kebenaran Pulang Awal Satu Jam Kepada Pegawai Wanita yang Mengandung Kepada yang terlibat bolehlah mohon PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 11 TAHUN 2017a kemudahan ini diperuntukka...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer