Dedahkan Syarikat Balak Rakyat Ambil Tindakan Undang Undang



Kerajaan digesa mendedahkan nama nama syarikat pembalakan yang bertanggungjawab sehingga menyebabkan banjir balak dan merosakkan banyak perkampungan di Pahang.
Ahli Parlimen Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin (PH-Hang Tuah Jaya) berkata, pendedahan itu wajar dilakukan bagi memudahkan rakyat yang mengalami kerugian harta benda mengambil tindakan undang undang ke atas syarikat tersebut.
“Kerajaan sewajarnya memberikan (mendedahkan) kepada kita syarikat yang diberikan kebenaran, kerana kita mahu mengalakkan rakyat memulakan tindakan saman atas kesalahan tort yang mana berlaku kecuaian sehingga memudaratkan orang ramai.
“Ini suatu yang penting untuk kita sama sama ambil tindakan tegas kerana kita tahu banjir satu perkara yang merunsingkan rakyat,” katanya dalam sidang khas Dewan Rakyat semalam.
Ketua Penerangan KEADILAN itu juga bertanya mengenai aset kerajaan Malaysia yang boleh digerakkan dalam keadaan banjir adakah menckupi.
Menurut beliau, tinjauan dalam kalangan mangsa banjir mendapati rakyat meletakkan harapan yang tinggi kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan peralatan mereka membantu mangsa.
Begitu juga, beliau mengkritik Menteri Pertahanan yang berada di luar negara ketika bencana tetapi tidak memberi arahan yang berkesan kepada ATM walaupun dalam zaman kecanggihan teknologi telekomunikasi.
Di samping itu, Shamsul turut tidak berpuas hati berhubung masalah banjir ini ditimbulkan secara bermusim serta tiada langkah konkrit yang diambil menanganinya.
“Sesi lepas saya bangkitkan banjir di kawasan saya. Pada ketika itu saya bangkitkan rakyat naikkan bendera merah ketika yang lain naik bendera putih. Mereka bertindak begitu kerana rasa lemah terpaksa berdepan pandemik (Covid 19), (tekanan) ekonomi dan keadaan banjir berkali kali,” katanya.
Justeru, beliau mencadangkan agar kerajaan Malaysia mula melihat isu isu yang diwacanakan di peringkat antarabangsa berkenan perubahan iklim bagi menjamin persediaan masa hadapan sama ada menghadapi banjir atau bencana lain.
“Sekarang ini wacana di peringkat antarabangsa bercakap mengenai daya tahan. Bagaimana kita sediakan satu strategi Daya Tahan Negara.
“Adalah (baik jika ada) satu usaha mengambil wacana wacana seperti ini, agar kita menggubal satu strategi Daya Tahan Negara dalam berdepan dengan bencana yang mendatang,” katanya.
Shamsul juga mengingatkan kerajaan agar tidak menguruskan bantuan pasca banjir dengan budaya tokenisme. Apabila berlaku bencana, katanya, diberi bantuan secara one off atau token dan kemudian rakyat ditinggalkan begitu sahaja.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33888

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Korporat Gila Balak Rakyat Dapat Bala

Korporat Gila Balak Rakyat Dapat Bala

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 94 hits
Anda fikir mereka dengan mudah akan bunuh orangutan Begitu juga dengan singa dan harimau Mereka tidak bunuh haiwan haiwan ini Ada prosedur tertentu menguruskannya Anda boleh tanya Perhilitan Mereka boleh beritahu berapa banyak orangutan di ...
Menteri Besar Tinjau Kawasan Gesa Rakyat Henti Tohmah Balak Punca Banjir Di Bentong

Menteri Besar Tinjau Kawasan Gesa Rakyat Henti Tohmah Balak Punca Banjir Di Bentong

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Menteri Besar Pahang Dato Sri Haji Wan Rosdy Wan Ismail meminta orang ramai dan netizen menghentikan cakap cakap dan tohmahan berkenaan punca banjir di Bentong akibat daripada aktiviti pembalakan Menurutnya tinjauan udara yang ...
Jangan Bodohkan Rakyat Nafi Kaitan Kawasan Balak Tetapi Di Lokasi Bersepah Kayu Balak

Jangan Bodohkan Rakyat Nafi Kaitan Kawasan Balak Tetapi Di Lokasi Bersepah Kayu Balak

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 173 hits
BENTONG Keenganan pihak berkuasa mengaitkan kawasan pembalakan sebagai salah satu daripada punca banjir lumpur dasyat di kawasan ini pada 19 Disember lalu mungkin akan menyebabkan rakyat terutamanya mangsa terlibat hilang kepercayaan kepada...
Video Dkwa Boleh Tingkatkan Prestasi Tindakan Lelaki Ini Masukkan Cecair Dalam Nozel Undang K E C A M A N Warganet

Video Dkwa Boleh Tingkatkan Prestasi Tindakan Lelaki Ini Masukkan Cecair Dalam Nozel Undang K E C A M A N Warganet

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 124 hits
Sebelum ini pernah tuIar individu g0ncang kereta untuk mendapatkan minyak lebih dan juga memasukkan cecair dalam kereta untuk meningkatkan kualiti serta menjimatkan penggunaan minyak Terbaharu seorang pengguna Twitter twtbikers telah berk0n...
Peserta Single S Inferno Free Zia Ancam Untuk Ambil Tindakan Undang Undang Terhadap Komen Berniat Jahat

Peserta Single S Inferno Free Zia Ancam Untuk Ambil Tindakan Undang Undang Terhadap Komen Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 421 hits
Peserta Single s Inferno Free Zia telah mengancam untuk mengambil tindakan undang undang terhadap komen yang berniat jahat lapor portal Allkpop Sebelum ini Free Zia telah menerima kritikan selepas netizen mengentahui dia kerap memakai The p...
Kah Kah Kah Haaaa Berebutlah Jawatan Sesama Sendiri Kalau Rakyat Cerdik Pru 15 Tolak Bn Dan Pn

Kah Kah Kah Haaaa Berebutlah Jawatan Sesama Sendiri Kalau Rakyat Cerdik Pru 15 Tolak Bn Dan Pn

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 136 hits
Hanya ahli parlimen Umno yang layak jadi TPM Pemuda UmnoJanuary 9 2022 Pelantikan jawatan Timbalan Perdana Menteri sebagai sebahagian rombakan kabinet yang didakwa akan dilakukan dalam tempoh terdekat mestilah dalam kalangan ahli Parlimen U...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte