Deb Hanya Menguntungkan Orang Kaya Kata Pakatan Harapan



(Malaysiakini) – Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan untuk membasmi kemiskinan dan sepatutnya tamat pada tahun 1990, kini digunakan untuk memanfaatkan segelintir elit Melayu, kata Nik Nazmi Nik Ahmad.
Anggota Parlimen Titiwangsa itu berkata, DEB bukan sahaja bertahan selepas itu malah jurang antara Melayu kaya dan miskin juga bertambah.
Beliau memberikan contoh bagaimana Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Tabung Haji (TH) hanya menguntungkan segelintir elit Melayu yang kaya, berbanding Melayu berpendapatan rendah seperti kelompok miskin bandar, kakitangan rendah kerajaan, nelayan atau peneroka Felda.
“76.92 peratus, atau 7.4 juta pemegang unit (ASB) mempunyai saiz unit bawah RM5,000 mengikut Laporan Tahunan ASB 2018. Hanya 0.24 peratus mempunyai saiz pegangan RM500,001 ke atas.
“9.15 peratus pemegang unit melanggan 81.83 peratus jumlah unit atau lebih RM127.5 bilion. 7.4 juta pemegang unit terkecil hanya mempunyai simpanan RM4.1 bilion atau sekadar 2.65 peratus jumlah unit,” jelasnya dalam kenyataan hari ini.
Untuk rekod, DEB digantikan dengan Dasar Pembangunan Nasional pada 1991, namun elemen dan semangat DEB masih diteruskan hingga kini.
Nik Nazmi berkata antara ukuran jurang ekonomi ialah pekali Gini iaitu 0 melambangkan kesaksamaan maksima di mana semua individu mendapat pendapatan yang sama, manakala 1 adalah ketidaksamaan maksima.
Katanya, meskipun wujud penambahbaikan jurang antara kaya dan miskin di Malaysia secara keseluruhan dari 1970 (0.513) hingga 2016 (0.399) tetapi pekali Gini akaun ASB adalah sebanyak 0.84.
“Begitu juga statistik simpanan Tabung Haji. Fungsi utama Tabung Haji sebagaimana gagasan Profesor Diraja Ungku Aziz adalah untuk tabungan masyarakat Islam menunaikan ibadah haji, bukan sebagai pelaburan umum.
“Namun 50 peratus daripada jumlah simpanan Tabung Haji dicarum oleh 1.3 peratus pencarum sahaja.
“Seorang individu mencarum RM190 juta! Hamba Allah ini pada 2017, ketika Tabung Haji sebenarnya tidak boleh memberikan hibah mengikut Akta Tabung Haji kerana liabiliti melebihi aset, menerima hibah sebanyak lebih RM8 juta pada kadar hibah 4.5 peratus!” jelas Nik Nazmi.
‘Hadkan pelaburan ASB, simpanan TH’
Oleh sebab itu, katanya, kerajaan perlu memikirkan sama ada akaun-akaun ASB yang lebih daripada had pelaburan RM200,000 boleh melaburkan semula dividen mereka atau perlu mengutamakan akaun-akaun di bawah nilai itu yang merupakan majoriti lebih besar.
“Kini, pelaburan (ASB) dihadkan pada RM200,000, tetapi akaun masih boleh memungut dividen yang boleh dilaburkan di atas nilai tersebut, yang hanya memanfaatkan elit Melayu yang sangat kecil.
“Tabung Haji juga wajar dihadkan sebagai simpanan haji pada kadar muassasah, bukan tabung pelaburan umum.
“Pada 2019 kos haji muassasah adalah RM22,900 dan subsidi Tabung Haji adalah RM12,920. Maka mereka yang menunaikan ibadah haji hanya perlu menabung RM9,980,” katanya.
Menurut Nik Nazmi beliau yakin cadangan tersebut akan menimbulkan kontroversi, namun menegaskan isu tersebut harus ditangani dengan jujur.
“Jika kita tidak bersedia berdepan dengan isu-isu ini secara jujur, lebih gemar membakar emosi untuk keuntungan politik jangka masa pendek, orang Melayu dan Islam biasa (baca: majoriti besar di antara kita yang berdebat di media sosial dan kedai mamak) akan terus ketinggalan,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/09/10/deb-hanya-menguntungkan-orang-kaya-kata-pakatan-harapan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Harapan Lancar Kempen Boikot Perniagaan Cina

Pakatan Harapan Lancar Kempen Boikot Perniagaan Cina

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 300 hits
Ringkas cerita kempen yang pada mulanya tidak wujud bertukar menjadi satu kempen yang berjaya oleh kerana Mahathir Kit Siang Guan Eng Anwar dan Saifuddin Merekalah yang telah mengumumkan kempen itu dan ini telah menyebabkan ianya menjadi po...
Pakatan Harapan To Sell Rm100 Billion Houses In China

Pakatan Harapan To Sell Rm100 Billion Houses In China

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 288 hits
Putrajaya may organise another Home Ownership Campaign only this time for buyers in China and Hong Kong said Housing and Local Government Minister Zuraida Kamaruddin But she said only high end homes will be sold to them I was thinking of th...
Kegilaan Pakatan Harapan

Kegilaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 379 hits
Hari ini apa telah terjadi Kit Siang Anwar dan semua pemimpin pemimpin Pakatan Harapan jilat balik ludah mereka sendiri Yang dipanggil lanun penyamum dan perompak diangkat menjadi Perdana Menteri ke 7 Yang dipanggil Al Juburi disokong untuk...
Pakatan Harapan Are You Listening

Pakatan Harapan Are You Listening

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 254 hits
Zainah Anwar The Star Pakatan Harapan are you listening What kind of Malaysia Baharu do we want to live in How can we work together to bring into existence the Malaysia that we want and we deserve that we actually voted for on May 9 How do ...
Pakatan Harapan Still Popular Says Dr M

Pakatan Harapan Still Popular Says Dr M

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 317 hits
Dr Mahathir Mohamad speaks to Anwar Ibrahim at a press conference after Pakatan Harapan s Presidential Council meeting in Kuala Lumpur KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad is confident that Pakatan Harapan remains popular despite several statem...
Yang Menggelegakan Hati Pakatan Harapan

Yang Menggelegakan Hati Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 384 hits
MELAYU ISLAM DAH BANGUN TIDOR Menanti naratif baru politik Melayu di bawah Umno PAS Diterbitkan Hari ini 8 30 malam Dikemaskini Hari ini 8 30 malam ULASAN Orang Melayu dan umat Islam pastinya tertumpu kepada detik sejarah yang akan menyaksi...
Pakatan Harapan S Latest Scam Shared Prosperity Vision

Pakatan Harapan S Latest Scam Shared Prosperity Vision

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 277 hits
Just brace yourself tighten your seat belt put your head between your legs and kiss your ass goodbye as Malaysia crashes and burns And Malaysians deserve this fate because of their sheer stupidity NO HOLDS BARREDRaja Petra Kamarudin Putraja...
Kelantan Tak Kaya Tapi Kami Bukan Negeri Termiskin Kata Timbalan Mb

Kelantan Tak Kaya Tapi Kami Bukan Negeri Termiskin Kata Timbalan Mb

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 289 hits
Mohd Amar Nik Abdullah berkata rakyat Kelantan boleh hidup dengan pendapatan RM2 000 tetapi wang itu tidak mencukupi bagi penduduk Kuala Lumpur KOTA BHARU Kerajaan Kelantan pimpinan PAS mempertikaikan kenyataan Putrajaya mengklasifikasikan ...
Pakatan Umno Pas Akan Perhebatkan Politik Kaum Kata Khairy

Pakatan Umno Pas Akan Perhebatkan Politik Kaum Kata Khairy

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 305 hits
Khairy Jamaluddin GOMBAK Khairy Jamaluddin hari ini berkata politik kaum akan terus bertahan dan memuji Presiden PKR Anwar Ibrahim kerana berani menubuhkan parti berbilang kaum Ahli Parlimen Rembau itu berkata Umno dan PAS juga sudah merasa...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap