Dayang Senandong Kisah Puteri Raja Yang Di Sumpah Menjadi Hitam


Nama watak Dayang Senandung (Senandong) biasanya dikaitkan dengan filem klasik yang diterbitkan dalam bentuk hitam putih pada tahun 1965, yang mengisahkan seorang puteri raja dari Ratnapura yang dilahirkan bertubuh hitam akibat terkena sumpahan.


Al-kisahnya, puteri raja dari Ratnapura yang dilahirkan bertubuh hitam akibat terkena sumpahan dari seorang rakyat jelata yang bertubuh hitam dan telah dihukum bunuh oleh baginda Sultan (lakonan Haji Mahadi) akibat dihasut oleh fitnah dari seseorang.

Walaupun orang yang menyebarkan fitnah juga telah dihukum bunuh, namun sumpahan mangsa teraniaya kepada baginda Sultan terhadap keturunannya merupakan suatu doa termakbul sebelum dia menemui ajal.

Di atas nasihat seorang ahli nujum istana (lakonan Ahmad Nisfu), menyarankan bahawa sumpahan tuan puteri boleh dihapuskan dengan bersyarat di mana tuan puteri perlu dipisahkan dari kerabat diraja buat selama-lamanya.

Dengan arahan tersebut, baginda Sultan juga telah berpindah keluar dari istana dan menjadi rakyat jelata agar dapat melihat anaknya membesar di depan matanya.

Baginda Sultan mengumumkan perletakkan jawatan sebagai pemerintah. Tempatnya digantikan oleh anaknya, Putera Mahkota Iskandar (Kuswadinata).

Sebelum baginda keluar dari istana, baginda telah menganugerahkan sebentuk cincin kepada Iskandar sebagai kenang-kenangan. 17 tahun kemudian, Puteri Dayang Senandong (Sarimah) menginjak ke alam dewasa. Mereka tinggal jauh di dalam hutan di sebuah pulau yang bernama Pulau Senandong. Baginda sultan menjadi mufti agama (tok kadi) di pulau tersebut.

Suatu hari, satu rombongan baginda Sultan Kamaruzaman dari kerajaan Cahaya Nila (Ahmad Mahmud) datang berburu ke Pulau Senandong.

Tiba-tiba baginda dan para rombongannya terdengar suara seorang perempuan sedang menyanyi di balik tembok yang tinggi. Datuk Malek (Malek Sutan Muda) memberikan idea di mana beliau menyuruh Kecut (Ibrahim Pendek), Kurus (S. Shamsuddin) dan Bujang (Ahmad C) menyiasat latar belakang gadis dan keluarganya.

Keesokan harinya, mereka bertiga menghadap Kamaruzaman untuk memberitahu tentang perihal gadis yang bernama Dayang Senandong.

Selepas mendengar perkhabaran tersebut, baginda Sultan mencari helah bagaimana untuk menemui Dayang yang merupakan anak kepada mufti tersebut memandangkan terlalu banyak syarat ditetapkan oleh mufti untuk menemui keluarganya termasuk Dayang.

Sultan Kamaruzaman mengambil keputusan untuk menyamar sebagai seorang saudagar menjual kitab agama yang diperolehi dari Semenanjung Tanah Arab. Kamaruzaman ditemani oleh Kecut yang menjadi saudagar menjual kain.

Beberapa hari kemudian, Kamaruzaman ingin mengahwini Dayang. Lamaran ini direstui oleh ayahnya. Selepas bernikah, baharulah Kamaruzaman mengetahui yang isterinya seorang bertubuh gelap.

Namun disebabkan dia telah berjanji di atas nama Allah untuk menerima apa sahaja keburukan dan kelebihan yang ada pada Dayang Senandong, dia redha dengan ketentuan dari Ilahi.

Kamaruzaman dan Dayang belayar pulang ke Cahaya Nila untuk mengishtiharkan mengenai perkahwinan tersebut.

Walapun sudah 17 tahun Dayang dipisahkan dari lingkungan istana, namun Dayang masih tidak mampu menghapuskan sumpahan lampaunya. Disebabkan itu jugalah ayahnya merelakan agar Dayang dikahwinkan dengan Saudagar Kamaruzaman supaya sumpahan tersebut terhapus tanpa mengetahui yang Kamaruzaman hanyalah menyamar sebagai saudagar.

Setibanya di istana Kamaruzaman, bondanya, Raja Ampuan (Habsah Buang) tidak merestui perkahwinan di antara Kamaruzaman dan Dayang.

Bondanya tidak menyukai rupa paras Dayang yang kehitaman berbanding dengan tunang Kamaruzaman sebelum itu, Puteri Mawarni (Nor Azizah) yang nampak cantik jelita. Beberapa hari kemudian, Sultan Kamaruzaman bersama rombongan ingin berburu di tempat baharu.

Dengan itu, Dayang ditinggalkan bersama bondanya, tetapi bondanya bersikap zalim dengan mendera Dayang setiap hari dan diperhambakan seperti hamba abdi di dalam istana.

Beberapa bulan kemudian, Dayang yang sedang sarat mengandung memberitahu bondanya yang masanya untuk bersalin sudah semakin hampir. Tetapi bondanya tidak mempunyai rasa belas kasihan, dan telah mengusir Dayang keluar dari istana dan mengarahkan dua orang pegawai istana menjalankan hukuman bunuh terhadap Dayang di dalam hutan.

Setibanya di dalam hutan, dua orang pegawai tersebut tidak sampai hati untuk menjalankan hukuman mati tersebut. Salah seorang dari mereka telah membunuh seekor monyet dan diambil darahnya sebagai bukti hukuman mati telah dilaksanakan untuk dipersembahkan kepada Raja Ampuan.

Dengan itu, Raja Ampuan juga menitahkan kepada seluruh pegawai istana yang lain agar mengatakan Dayang telah meninggal dunia semasa melahirkan anaknya, anaknya juga turut terkorban.

Sementara itu di dalam hutan, selang beberapa hari ditinggalkan hidup keseorangan, Dayang selamat melahirkan seorang puteri. Akibat keletihan, Dayang telah pengsan dan dalam masa yang sama.

Dengan takdir dari Allah, tubuhnya bertukar menjadi cerah di mana sumpahan lampaunya telah terhapus kerana dia sempat melahirkan zuriat di luar lingkungan istana.

Suatu hari, Dayang bernyanyi di dalam hutan untuk menidurkan anaknya. Suara nyanyiannya telah didengari oleh rombongan berburu Sultan Iskandar dari kerajaan Ratnapura.

Disitulah Iskandar mengetahui bahawa gadis yang dijumpai itu adalah adik kandungnya yang pernah disumpah dahulu melalui cincin yang ada pada Dayang adalah sama dengan cincin yang dipakai oleh Iskandar.

Iskandar mengetahui cerita sebenar mengapa adiknya dibiarkan hidup bersendirian di dalam hutan. Iskandar yang begitu marah terus melancarkan peperangan terhadap Raja Ampuan dan menjatuhkan hukuman kaeatasnya menjadi hamba istana.


Keesokan harinya, Sultan Iskandar memaafkan kesalahan Raja Ampuan yang telah insaf dan tidak akan mengulangi perbuatan kejinya terhadap sesiapa sahaja.

Tiba-tiba keadaan menjadi kecoh di mana Kecut dan Bujang tiba di istana dengan membawa utusan bahawa Sultan Kamaruzaman telah ditawan oleh Raja Shamsir (Salleh Kamil). Iskandar, Dayang dan bala tenteranya mengambil keputusan untuk belayar demi menyelamatkan Sultan Kamaruzaman disana.

Setibanya di istana Raja Shamsir, Iskandar dan Dayang (Kamal) menyamar sebagai pembawa utusan menyerahkan utusan bagi melawat Kamaruzaman.

Shamsir memberitahu bahawa Kamaruzaman menjadi tawanan Puteri Mawarni yang merupakan tunang lamanya. Selepas diberikan keizinan dari Mawarni, hanya Dayang sahaja dibenarkan untuk melawat Kamaruzaman sementara Iskandar berada diluar istana.

Beliau telah melamar Puteri Mawarni dengan berpura-pura menjadi utusan Sultan Iskandar dari kerajaan Cahaya Nila.

Puteri Mawarni mula tertarik dengan lamaran tersebut. Mereka bersetuju untuk saling bertukar cincin sebagai tanda lamaran diraja telah berjaya dilaksanakan. Dalam masa yang sama Dayang pula bertungkus lumus menyelamatkan Kamaruzaman sehingga berjaya meloloskan diri.

Selepas Shamsir mengetahui bahawa Kamaruzaman berjaya melepaskan diri dari penjara. Kali ini, Shamsir pula melancarkan perang terhadap kerajaan Cahaya Nila.

Beberapa hari kemudian, Raja Samsir, Puteri Mawarni dan rombongannya tiba di istana Sultan Kamaruzaman untuk berperang tetapi baginda telah dipujuk oleh ayahanda Iskandar dan Dayang agar tidak berbalah lagi dengan kerajaan Cahaya Nila dan rakyatnya.

Beliau mengarahkan agar Puteri Mawarni dinikahkan dengan Sultan Iskandar dari Ratnapura. Raja Samsir menurutkan sahaja agar adindanya berbahagia dengan pilihan hatinya yang baharu.

Pelakon:
Ahmad Mahmud sebagai Raja Kamaruzaman dari kerajaan Cahaya NilaSarimah sebagai Puteri Dayang SenandongKuswadinata sebagai Raja Iskandar dari kerajaan RatnapuraHaji Mahadi sebagai Raja Ratnapura / Tok Kadi (ayah kepada Iskandar dan Dayang)Salleh Kamil sebagai Raja Shamsir (abang Mawarni) dari kerajaan Kota UndanNor Azizah sebagai Puteri Mawarni (adik Raja Shamsir)Habsah Buang sebagai Raja Ampuan (bonda Raja Kamaruzaman)Malek Sutan Muda sebagai Datuk Malim (Cahaya Nila)Ibrahim Pendek sebagai Kecut (Cahaya Nila)S. Shamsuddin sebagai Ngah (Cahaya Nila)Ahmad C sebagai Awang (Cahaya Nila)M. Rafiee sebagai Panglima Curan (Cahaya Nila)Ali Fiji sebagai Pengawal Istana (pengawal Raja Shamsir)Udo Omar sebagai Temenggong Hassan (Pulau Senandong)Ahmad Nisfu sebagai Ahli Nujum (Ratnapura)
Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kisah Bagaimana P. Ramlee Menyelamatkan Kerjaya Seni Nordin AhmadMat Sentol Perintis Teknik Kesan Khas Filem Melayu
sumber: wikipedia



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/07/kisah-watak-dayang-senandung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Carl Emil Pettersson Kelasi Yang Menjadi Raja Suku Kanibal

Kisah Carl Emil Pettersson Kelasi Yang Menjadi Raja Suku Kanibal

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 1201 hits
Carl Emil Pettersson pada usia 17 tahun sudah mula bekerja sebagai seorang kelasi bersama sebuah syarikat perdagangan Jerman bernama Neuguinea Compagnie yang beroperasi di kawasan kolonial terawal Jerman German New Guinea yang kini digelar ...
Kisah Dayang Senandong Dan Isu Racist

Kisah Dayang Senandong Dan Isu Racist

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 844 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraBaru baru ini hangat di media sosial tentang Dayang Senandong Ia bermula apabila penyanyi dan juga pelakon Wanie Kayrie membuat satu video tiktok dan berwajah gelap Kemudian tersebar pula gambar Wanie Kayr...
Konon Minta Baiki Phone Lelaki Kongsi Kisah Hitam Dakwa Pernah Diraba Pak Cik Tua Ketika Tingkatan 4

Konon Minta Baiki Phone Lelaki Kongsi Kisah Hitam Dakwa Pernah Diraba Pak Cik Tua Ketika Tingkatan 4

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 379 hits
Mungkin kisah ini agak pelik tapi tidak mustahil berlaku dalam kalangan kita apabila lelaki menjadi mangsa nafsu serakah lelaki yang lain Begitulah yang berlaku kepada seorang lelaki apabila dia mendedahkan detik hitam berdepan dengan seora...
Dayang Senandung Tak Hina Orang Berkulit Hitam

Dayang Senandung Tak Hina Orang Berkulit Hitam

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 945 hits
JALAN cerita drama ini bukan menghina sebaliknya mendaulatkan orang berkulit hitam kata penerbit Zeel Production Sdn Bhd Fadzil Teh mengenai kekecohan drama Dayang Senandung yang didakwa mendiskriminasi warna kulit Fadzil ketika dihubungi b...
Menkes Jangan Sampai Laboratorium Menjadi Episentrum Baru

Menkes Jangan Sampai Laboratorium Menjadi Episentrum Baru

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 217 hits
Dalam kesempatan itu Menkes Terawan Agus Putranto mengatakan pengembangan teknologi dari hasil riset dan inovasi akademisi sangat bagus dan dibutuhkan
Simpulkan Batang Bagi Kukuh Ini Cara Tanam Pudina Paling Menjadi Amp Cepat Hidup

Simpulkan Batang Bagi Kukuh Ini Cara Tanam Pudina Paling Menjadi Amp Cepat Hidup

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 358 hits
Katanya nak tanam pudina cuma cucuk ke tanah je Tapi aku buat asyik layu Lepas tu tak hidup pun Macam mana cara tanam pudina yang betul sebenarnya ye Musim musim orang makin rajin menanam pokok dan berkebun ni mesti ada je teknik teknik ter...
Lori 4 Tayar Menjadi Koleksi Istimewa

Lori 4 Tayar Menjadi Koleksi Istimewa

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 296 hits
Ada beberapa koleksi istimewa bagi saya tersimpan dalam gerobok di rumah Tiba tiba terlintas idea nak buat entri ini Koleksi pertama dalam segmen Gerobok KM7 ini saya isikan dengan lori Kit Kat Bukan sebarang lori lori ini boleh buat tabung...
Indonesia Menjadi Negara Asean Pertama Menggunakan Pesawat Kipas Sendeng Boeing Mv 22 Osprey

Indonesia Menjadi Negara Asean Pertama Menggunakan Pesawat Kipas Sendeng Boeing Mv 22 Osprey

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 296 hits
Pesawat kipas sendeng Bell Boeing MV 22 Osprey ialah antara yang paling unik di dunia kerana mampu terbang menegak seperti helikopter dan terbang mendatar seperti pesawat biasa Sejak diperkenalkan pada tahun 1989 dan beroperasi pada tahun 2...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music