Daun Ini Boleh Rawat Batuk Demam Dan Masalah Pencernaan Boleh Cuba Sendiri Rileks Media


Daun thyme adalah satu di antara rempah yang dapat dipakai sebagai hiasan atau bahkan juga pemberi rasa serta aroma khas pada makanan. Thyme nyatanya juga memberi khasiat kesihatan pada tu buh.
Sekarang ini thyme banyak dipakai oleh beberapa orang sebagai minuman teh. Tanaman ini bila di buat teh, bakal menolong pencernaan serta menangani gejala demam.
Thymol yang ditemui dalam thyme adalah salah satu minyak pati yang secara saintifiknya mengandungi ciri-ciri antiseptik dan antikulat. Minyak meruap lain yang terdapat dalam thyme termasuklah carvacolo, borneol dan geraniol.
Thyme mengandungi banyak antioksidan flavonoid fenolik seperti zeaxanthin, lutein, pigenin, naringenin, luteolin dan thymonin. Herba thyme segar memiliki salah satu tahap antioksidan tinggi di kalangan herba-herba lain.
Ia juga dikatakan kaya dengan mineral dan vitamin yang baik untuk kesihatan. Ðaunnya penuh dengan sumber potassium, besi, kalsium, mangan, magnesium dan selenium. Potassium adalah komponen penting bagi sel dan cecair tu buh yang membantu mengawal kadar denyutan jantung dan tekanan darah.
Mangan pula telah digunakan oleh tu buh sebagai co-faktor untuk antioksidan enzim superoksida dismutase. Besi pula diperlukan untuk pembentukan sel da rah merah. Herba ini juga turut kaya dengan banyak sumber vitamin penting seperti vitamin B kompleks, beta karotena, vitamin A, vitamin K, vitamin E, vitamin C dan asid folik.
Membantu masalah pencernaan Kebaikan thyme memang banyak. Antaranya kandungan antikulat dalam thyme membuatkan herba ini boleh dijadikan pencuci kawasan yang dijang kiti dengan jang kitan kulat pada kuku. Kandungan antiseptik thyme pula telah menjadikan daunnya yang telah dihan curkan sesuai sebagai ubat tampal pada luka. Ðikatakan apabila herba ini dimakan secara mentah, mampu membantu masalah pencernaan. Ia mampu merehatkan otot dan mencegah pembentukan angin dalam sistem.
Disebabkan thyme memiliki tindakan antispamodik, bermakna ia amat berguna untuk wanita yang mende rita sa kit ketika haid. Ðalam amalan tradisional di Jamaica, teh thyme diberikan kepada ibu selepas melahirkan bayi. Kesan oxytocin dikatakan akan menggalakkan pengecutan rahim dan pengeluaran plasenta dengan segera, secara semulajadi.
Membantu sistem pernafasan Herba thyme yang telah dijadikan teh pula amat baik diminum oleh mereka yang mengalami sa kit tekak atau selsema. Ia juga dikatakan berguna untuk mengurangkan inflamasi pada sistem pernafasan. Herba ini juga boleh dicampurkan dalam air panas dan digunakan dalam rawatan wap untuk membersihkan laluan udara ketika seseorang itu mengalami selesema, masalah bronkial dan mengatasi gejala demam.
Merawat kemurungan dan tekanan Ada juga yang menggunakan thyme untuk merawat kemurungan dan tekanan. Minyak pati herba thyme turut boleh digunakan untuk menaikkan mood dan menenangkan mereka yang sedang mengalami tekanan.
Hilangkan lenguh-lenguh badan Selain itu, thyme juga boleh dimasukkan ke dalam air panas yang digunakan sebagai air mandian untuk melegakan sa kit lenguh-lenguh pada badan. Walaupun terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan herba thyme, namin bagitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: Petua Ibu
Source link
The post Daun Ini Boleh Rawat Batuk, Demam Dan Masalah Pencernaan, Boleh Cuba Sendiri – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/daun-ini-boleh-rawat-batuk-demam-dan-masalah-pencernaan-boleh-cuba-sendiri-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 564 hits
Bila musim musim hujan begini biasanya kesihatan keluarga sering juga terganggu Sering batuk dan selesema umpamanya Selain perlu makan ubat yang disarankan doktor untuk merawatnya ada baiknya mencuba dengan rawatan menggunakan daun oregano ...
Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 438 hits
Sistem imun kanak kanak kecil amat berbeza dengan orang dewasa Tubuh badan kanak kanak mudah sensitif apabila terdedah kepada perubahan cuaca dan persekitaran Jika cuaca tiba tiba menjadi panas atau sejuk mereka akan mudah dijang kiti demam...
Daun Pisang Boleh Bertindak Sebagai Agen Anti Kedut Rileks Media

Daun Pisang Boleh Bertindak Sebagai Agen Anti Kedut Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 643 hits
Perkongsian info daripada saintis Dr Suri Roowi ini menarik juga untuk kita ketahui Siapa sangka daun pisang boleh bertindak sebagai agen anti kedut Sebagaimana sebelum ini kulit pisang sering dijadikan antara petua untuk hilangkan parut wa...
Mahu Menanam Sendiri Bawang Di Rumah Kaedah Menggunakan Dua Bahan Yang Mudah Untuk Anda Cuba Rileks Media

Mahu Menanam Sendiri Bawang Di Rumah Kaedah Menggunakan Dua Bahan Yang Mudah Untuk Anda Cuba Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 343 hits
Tidak lengkap masakan kita tanpa bawang tidak kiralah bawang merah bawang putih bawang besar mahupun bawang Holland sekali pun Hal ini kerana bawang merupakan antara bahan terpenting dalam masakan di mana ia memberi perasa kepada makana yan...
Batuk Tak Hilang Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini Rileks Media

Batuk Tak Hilang Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 281 hits
Bila batuk kabanyakan kita menganggap sebagai satu masalah kecil Namun bila batuk berterusan dan teruk sehingga boleh menyebabkan ketidak selesaan barulah mula mencari penawarnya Sebenarnya batuk ini terbahagi kepada dua iaitu batuk kering ...
Cara Makan Limau Mandarin Dengan Betul Nanti Taklah Batuk Atau Sakit Tekak Rileks Media

Cara Makan Limau Mandarin Dengan Betul Nanti Taklah Batuk Atau Sakit Tekak Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 494 hits
Bulan Februari ini memang mudah nak jumpa limau Mandarin Lagi lagi yang dijual dekat pasaraya besar Ada juga yang dihadiahkan oleh syarikat syarikat persendirian pada orang perseorangan Disebabkan limau itu sendiri kaya dengan vitamin C kit...
Aku Tak Tutup Aurat Tapi Aku Jaga Solat Boleh Ke Rileks Media

Aku Tak Tutup Aurat Tapi Aku Jaga Solat Boleh Ke Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 433 hits
Antara mengerjakan solat dan juga menutup aurat yang mana lagi penting Adakah tidak menutup aurat tetapi menjaga solat lebih baik berbanding menutup aurat tetapi tidak solat Ada sebahagian antara mereka yang mendakwa bahawa Walaupun saya ti...
Makan Roti Pun Boleh Kurus Tips Dari Doktor Ini Bagaimana Pilih Roti Yang Sesuai Untuk Berdiet Rileks Media

Makan Roti Pun Boleh Kurus Tips Dari Doktor Ini Bagaimana Pilih Roti Yang Sesuai Untuk Berdiet Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 616 hits
Ramai yang menginginkan bentuk badan yang ideal tidak kira lelaki atau wanita Namun begitu tidak ramai yang sanggup berdiet atau tidak sedar sebenarnya mereka sedang melakukan diet yang salah Selalu kita lihat roti seringkali menjadi menu u...
4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 332 hits
Anak yang sering kali diperdengarkan bacaan al Quran sejak kecil berpotensi untuk celik al Quran dengan mudah Amalan ini jika dibuat berterusan sangat elok Jadikan amalan ini kebiasaan dalam diri anak anak Apa yang dikongsikan oleh Puan Sit...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis