Batuk Tak Hilang Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini Rileks Media


Bila batuk, kabanyakan kita menganggap  sebagai satu masalah kecil. Namun bila batuk berterusan dan teruk sehingga boleh menyebabkan ketidak selesaan barulah mula mencari penawarnya.
Sebenarnya batuk ini terbahagi kepada dua iaitu batuk kering atau yang berkahak. Batuk kering tidak menghasilkan mukus, manakala batuk berkahak kedengaran seperti berair dan menyebabkan pengeluaran kahak (mukus).
Apa yang pasti, batuk berpanjangan buat kita rasa tertekan dan mengganggu kerja-kerja kita. Selain dapatkan rawatan daripada doktor yang pakar,  tak salah juga jika kita dicuba beberapa  petua tradisional yang diamalkan oleh nenek moyang kita dahulu.  Mana tahu salah satu petuanya serasi dan mujarab.
1. Bawang Putih
Ambil bawang putih dan buangkan kulitnya. Kemudian bakar di atas api hingga beberapa minit dan makan perlahan-lahan begitu sahaja. Pastikan bawang dibakar terlebih dahulu supaya tidak terasa ditekak. Cuba mana tahu serasi dengan batuk anda.
2. Belimbing
Belimbing juga dikatakan membantu meredakan masalah batuk. Ambil beberapa biji belimbing, perah dan minum jusnya. Jangan tambahkan gula, hanya minum jus asli sahaja. Amalkan.
3. Kicap & Limau Nipis
Ambil satu sudu kicap dan perahkan sebiji limau nipis ke dalamnya. Kacau rata dan terus sahaja diminum. Boleh juga ditambahkan sedikit garam seperti yang disyorkan. Amalkan sehingga batuk beransur pulih.
4. Halia
Hiris halia dan masukkan ke dalam air panas yang berisi lemon. Campurkan sedikit madu dan amalkan minum pada pagi dan petang.
5. Lada Hitam
Ambil satu sudu lada hitam dan masukkan ke dalam segelas air panas. Campurkan dua sudu makan madu dan kacau rata. Tutup dan biarkan direndam selama 10 minit. Amalkan minum air ini.
6. Air Asam
Masukkan sedikit asam jawa ke dalam air suam. Kacau hingga sebati dan biarkan direndam seketika. Amalkan minum air ini setiap 2 hingga 3 jam setiap hari.
Selain menggunakan 6 ramuan di atas, melalui perkongsian  Farhany Ami Murad untuk menghilangkan batuk anaknya adalah dengan menggunakan buah delima. Ikuti perkongsiannya.
Baru teringat nak share ,since salsabila tetiba batuk hari tu kalut nya lah mak dia ni ,risau anak batuk lelama oi. Jgn memain ,batuk yang berpanjangan boleh menyebabkan jangkitan kuman dekat paru2 tau ..Nauzubillahiminzalik
Teringat pernah baca kalau nak hilangkan batuk boleh guna MADU . so far mmg ramai kata bagus guna madu . TAPI ,bayi bawah 2 tahun tak digalakkan lagi makan madu .
So try cari alternatif lain . Cari punya cari jumpa satu blog suggest guna DELIMA sebagai pengganti madu, function dia sama macam madu ,bersifat panas and tergolong dalam kategori makanan yang boleh menghilangkan mukus .
Memang berkesan! Alhamdulillah batuk dia berkurang ,dua tiga hari baru perasan yang batuk takde langsung dah . Mak mak yang ‘over kalut’ mcm kite ni kalau anak batuk or selsema boleh lah try naaa . .
Oh lupa nak bagitau ,tindak balas jus delima ni nanti hingus akan cair keluar,sentiasa meleleh .so kena sedut selalu ye and lendir kahak keluar melalui poopoo baby . Ini kesan yg sy nampak dekat Salsabila.
Kalau makin teruk please refer doctor ye ?
Takda mak yang nak anak sakit ,semua mak nak yang terbaik utk anak memasing tapi sakit demam batuk selsema tu tetap tak boleh nak elak ,memang kena lalui jugak . Dari situ lah boleh kutip pengalaman sebagai sorang mak ,nanti lama2 jadi Pro dah . Supermom gituuu !
Source link
The post Batuk Tak Hilang, Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/batuk-tak-hilang-jom-cuba-salah-satu-antara-7-ini-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Daun Ini Boleh Rawat Batuk Demam Dan Masalah Pencernaan Boleh Cuba Sendiri Rileks Media

Daun Ini Boleh Rawat Batuk Demam Dan Masalah Pencernaan Boleh Cuba Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 369 hits
Daun thyme adalah satu di antara rempah yang dapat dipakai sebagai hiasan atau bahkan juga pemberi rasa serta aroma khas pada makanan Thyme nyatanya juga memberi khasiat kesihatan pada tu buh Sekarang ini thyme banyak dipakai oleh beberapa ...
Campuran Dua Gabungan Mujarab Atasi Bersin Dan Resdung Teruk Kena Cuba Rileks Media

Campuran Dua Gabungan Mujarab Atasi Bersin Dan Resdung Teruk Kena Cuba Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 381 hits
Mungkin bagi mereka yang tidak mengalami masalah resdung tidak merasa betapa sengsaranya setiap pagi Bagi yang mengalami masalah ini kegatalan muka dan kepala ditambah dengan bersin bertubi tubi serta tidak terkawal buat kita rasa resah dan...
Saya Kumur Benda Nie Sa Kit Gigi Terus Hilang Sampai Sekarang Rileks Media

Saya Kumur Benda Nie Sa Kit Gigi Terus Hilang Sampai Sekarang Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 326 hits
Sa kit gigi berlaku pada semua peringkat umur Tidak kira kanak kanak mahupun orang dewasa kerap mengalami sakit gigi Kesakitan yang teruk boleh menyebabkan seseorang hilang fokus untuk melakukan tugas seharian Perkongsian oleh Yanti Adneen ...
Kalau Sapu Di Muka Boleh Hilang Kulit Kusam Serta Jeragat Syaratnya Guna Masker Scrub 2 In 1 Ini Rileks Media

Kalau Sapu Di Muka Boleh Hilang Kulit Kusam Serta Jeragat Syaratnya Guna Masker Scrub 2 In 1 Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 353 hits
Soda Bikarbonat banyak manfaatnya baik dalam pembuatan kek mahupun kecantikan Kalau nak kulit wajah berseri dan bebas jerawat bolehlah gunakan bahan ini Nota Penting Petua ini hanya sesuai untuk kulit muka jenis normal Kulit sensitif sila e...
Mahu Menanam Sendiri Bawang Di Rumah Kaedah Menggunakan Dua Bahan Yang Mudah Untuk Anda Cuba Rileks Media

Mahu Menanam Sendiri Bawang Di Rumah Kaedah Menggunakan Dua Bahan Yang Mudah Untuk Anda Cuba Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 345 hits
Tidak lengkap masakan kita tanpa bawang tidak kiralah bawang merah bawang putih bawang besar mahupun bawang Holland sekali pun Hal ini kerana bawang merupakan antara bahan terpenting dalam masakan di mana ia memberi perasa kepada makana yan...
Nak Periuk Bersinar Sinar Jom Bersihkan Kotoran Degil Guna Sos Tomato Rileks Media

Nak Periuk Bersinar Sinar Jom Bersihkan Kotoran Degil Guna Sos Tomato Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 375 hits
Menyental kuali bukanlah sesuatu perkara yang digemari oleh rata rata orang terutamanya jika kuali tersebut mempunyai kesan hitam yang terlalu sukar untuk di tanggalkan Seringkali kita dengar pelbagai petua dan cara untuk menghilangkan kesa...
Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 781 hits
Soalan Bolehkah ustaz berikan doa doa untuk mengubati penya kit hilang ingatan Jawapan Alzheimer adalah sejenis penya kit pelupa yang membuatkan seseorang itu tidak dapat memikir atau mengenal sesuatu walaupun identiti sendiri Seseorang yan...
Ramai Yang Masih Tak Tahu Cara Nak Cari Dan Block Telefon Anda Sekiranya Hilang Atau Dicu Ri Rileks Media

Ramai Yang Masih Tak Tahu Cara Nak Cari Dan Block Telefon Anda Sekiranya Hilang Atau Dicu Ri Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 491 hits
Saya kehilangan handphone di tandas RNR Gurun Kebetulan abang bawa laptop terus abang login Gmail account saya Selepas itu track my device menggunakan Google account Kemudian pilih ring my phone Walaupun phone kita dah ditetapkan kepada Sil...
Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 473 hits
Memang Ajaib Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini Kalau begini berat badan pun cepatlah turun tak percaya cubalah sendiri Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman