Dasar Pendidikan Digital Melahirkan Murid Fasih Digital


Seiring dengan kemajuan teknologi, kerajaan telah melancarkan Dasar Pendidikan Digital (DPD) agar bagi memastikan setiap murid fasih digital.
DPD merupakan pernyataan komitmen Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi memacu perubahan landskap pendidikan digital untuk melahirkan generasi fasih digital yang berdaya saing menerusi peningkatan pengetahuan, kemahiran dan nilai murid, pendidik dan pemimpin pendidikan; penyediaan infrastruktur, infostruktur dan kandungan yang berkualiti; dan penyertaan aktif rakan strategik secara bersepadu serta menyeluruh dari peringkat prasekolah hingga lepasan menengah.
Penggubalan DPD Dasar Pendidikan Digital ini digubal agar sejajar dengan pelbagai agenda nasional termasuklah konsep Membangun Negara MADANI, Rangka Tindakan (Blueprint) Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL), Dasar Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) Negara, Jalinan Digital Negara (JENDELA), Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013–2025 dan Dasar Sains Teknologi dan Inovasi Negara (DSTIN) 2021–2030 untuk memastikan usaha yang berstruktur dan terancang bagi mendepani cabaran 5IR.
Baca lagi: 7 Teras Utama KPM Dalam Menerajui Sistem Pendidikan Negara
Hala Tuju DPD Berikut merupakan objektif dan hala tuju pengenalan Dasar Pendidikan Digital:
membangunkan murid fasih digital untuk memenuhi keperluan era digital; mengupayakan pendidik dan pemimpin pendidikan untuk mengintegrasikan teknologi digital dalam ekosistem pendidikan; memperkukuh infrastruktur, infostruktur dan kandungan pendidikan digital; dan mengoptimumkan pelibatan aktif rakan strategik sebagai pemangkin pendidikan digital. Teras dan Strategi Dasar Pendidikan Digital Dasar Pendidikan Digital mempunyai empat objektif, enam teras, 18 strategi dan 41 inisiatif yang jelas bagi menyokong visi pendidikan digital.
Berikut merupakan 6 teras DPD:
Murid fasih digital Pendidik kompeten digital Budaya kepemimpinan digital berwawasan, Pengupayaan infrastruktur dan infostruktur Kandungan digital berkualiti Rakan strategik yang komited Setiap teras menjadi panduan dan hala tuju strategik pelan operasi bagi menangani isu dan cabaran khusus yang memerlukan komitmen berterusan oleh semua pihak.
Teras utama dan strategi yang dikenal pasti dalam DPD adalah seperti yang berikut:
> Analisis Strategik Dasar Pendidikan (UM Press)
Cabaran Utama DPD Apabila melacarkan Dasar Pendidikan Digital, kerajaan sedar akan cabaran utama perlaksanaannya adalah jurang digital antara murid bandar dan murid luar bandar yang wujud.
Dalam usaha merealisisasikan DPD, kerajaan akan mengupayakan infostruktur dan infrastruktur dengan terus berusaha dalam meningkatkan keupayaan rangkaian internet dan infrastruktur digital yang menjadi kunci untuk memastikan akses yang pantas dan canggih kepada teknologi digital.
Untu tujuan ini, KPM memperkasakan sebanyak 367 buah Pusat Kegiatan Guru (PKG) dan 16 buah Sektor Sumber dan Teknologi Pendidikan (SSTP) Jabatan Pendidikan Negeri di seluruh negara sebagai pusat kecemerlangan untuk inisiatif pendidikan digital.
Kesemua pusat ini dibekalkan dengan peralatan dan perkakasan studio digital dan hab penghasilan digital yang boleh digunakan oleh murid dan guru bagi meningkatkan kompetensi digital, membangunkan kandungan dan melaksanakan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Selain itu, KPM juga sedang menambah baik kemudahan kelas hibrid di 110 buah institusi pendidikan terpilih yang melibatkan 550 buah bilik darjah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/dasar-pendidikan-digital/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=dasar-pendidikan-digital

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penilaian Sendiri Sarawak Belum Bertentangan Dengan Dasar Pendidikan Negara Fadhlina

Penilaian Sendiri Sarawak Belum Bertentangan Dengan Dasar Pendidikan Negara Fadhlina

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 210 hits
BANGI Cadangan Sarawak untuk merangka sistem penilaian sendiri bagi menggantikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah kepada murid tahun enam di semua sekolah kerajaan di negeri itu tidak bertentangan dengan dasar pendidikan negara Menteri Pendi...
Kepelbagaian Kaedah Pentaksiran Murid Mampu Pacu Pendidikan Negara Pensyarah

Kepelbagaian Kaedah Pentaksiran Murid Mampu Pacu Pendidikan Negara Pensyarah

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 194 hits
Imej hiasan KUALA LUMPUR Cadangan kerajaan Sarawak untuk memperkenalkan taksiran baharu bagi murid sekolah rendah dilihat dapat memacu sistem pendidikan negara menjadi lebih terbuka dan bersedia menghadapi persekitaran pendidikan yang pesat...
Airlangga Tekankan Kerja Sama Ekonomi Digital Bagi Pengembangan Umkm

Airlangga Tekankan Kerja Sama Ekonomi Digital Bagi Pengembangan Umkm

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 198 hits
Indonesia juga terus mendorong perluasan pembangunan infrastruktur digital lainnya
Cara Membangun Aset Digital Untuk Mendapatkan Pasif Income Di Era Milenial

Cara Membangun Aset Digital Untuk Mendapatkan Pasif Income Di Era Milenial

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 136 hits
Aset digital adalah segala sesuatu yang ada di dunia digital yang memiliki nilai ekonomi Aset digital bisa berupa website blog e book kursus online podcast video aplikasi game dan lain lain Aset digital memiliki potensi untuk menghasilkan p...
Id Digital Malaysia Identiti Digital Nasional 2024

Id Digital Malaysia Identiti Digital Nasional 2024

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 204 hits
Mungkin ada rakyat Malaysia akhir akhir ini berasa gelisah dengan pelaksanaan Program ID Digital Nasional yang bakal bermula pada 2024 Segelintir pengguna media sosial mendidakwa akan mendedahkan data peribadi rakyat turut mendakwa bahawa I...
Penerangan Id Digital Nasional Yang Official Oleh Kerajaan Malaysia Tahun 2024

Penerangan Id Digital Nasional Yang Official Oleh Kerajaan Malaysia Tahun 2024

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 260 hits
ID Digital Nasional Perbincangan hangat di kalangan rakyat Malaysia mengenai id Digital nasional yang akan diperkenalkan oleh kerajaan malaysia bermula tahun 2024 Sebahagian rakyat Malaysia berpandangan bahawa ianya adalah sesuatu yang tida...
Walaun Kalau Tak Buat Lawak Bodo Bukan Dia La Id Digital Tu Tanam Hang Lam Kuboq Walaun Oiiik Kah Kah Kah

Walaun Kalau Tak Buat Lawak Bodo Bukan Dia La Id Digital Tu Tanam Hang Lam Kuboq Walaun Oiiik Kah Kah Kah

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 195 hits
Kecoh jugalah isu ID Digital ni Ada yang minta aku tulis Tapi 2 hari ni aku sibuk atas jalan Tak sempat nak tengok pun apa sebenarnya ID Digital ni Nak jelaskan secara terperinci aku sendiri pun tak pakai lagi Jadi susah juga nak memandai m...
Malaysia Digital Arrival Card Aturan Wajib Bagi Warga Asing Yang Masuk Ke Malaysia

Malaysia Digital Arrival Card Aturan Wajib Bagi Warga Asing Yang Masuk Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 224 hits
Malaysia Digital Arrival Card adalah kartu kedatangan digital yang harus diisi oleh orang asing yang ingin memasuki wilayah Malaysia MDAC mulai diberlakukan sejak 1 Desember 2023 sebagai bagian dari rencana liberalisasi visa yang bertujuan ...
Digital Id

Digital Id

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 88 hits
Jamzuri ArdaniEstonia adalah antara negara yang setahu saya telah melaksanakan Digital ID sepenuhnya Rakyat Estonia tidak perlu mempunyai kad pengenalan fizikal Mereka boleh mengundi tanpa perlu pergi ke pusat mengundi Malah mereka boleh me...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Resepi Pajeri Nenas Simple Tapi Enak

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi