Dasar Ekonomi Bunuh Diri Lagi Kerajaan Bakal Lebur Duit Rakyat Dengan Jaminan Pinjaman Perumahan


 Saya melihat kebelakangan ini Kementerian Perumahan usulkan atau bentangkan beberapa langkah baru yang tidak masuk akal. Dan bakal menyusahkan ekonomi negara dan kehidupan kita semua. Contohnya draf Akta Sewa yang pasti akan mengakibatkan sewa rumah naik, menakutkan pemilik rumah daripada menyewa rumah mereka kepada orang dan akhir sekali menjahanamkan sektor perumahan dan hartanah di Semenanjung (sebab Sarawak dan Sabah terlepas - tak kena pula).
 Semalam saya baca Kementerian Perumahan usulkan satu lagi dasar tak masuk akal yang pada mulanya kelihatan seolah tidak diteliti atau difikir dengan mendalam. Tetapi bila dilihat dari dekat, sebenarnya "dasar" baru ini adalah mainan tai chi untuk menutup kegagalan skim perumahan Prima.  Ini petikan beritanya:

Pinjaman Rumah : Boleh buat tanpa slip gaji - PMRakyat tanpa pekerjaan tetap, tiada slip gaji, boleh buat pinjaman perumahan Sabri kata skim itu usaha kerajaan bantu rakyat miliki rumah  Inisiatif ini membuka peluang berpendapatan pertengahan memiliki rumahtanpa bimbang mengenai pembiayaan perumahan.Ini adalah antara isu dibincangkan MPMMNkita sudah melihat hasil perbincangan itu
PM yakin lebih ramai akan memiliki rumah sendiritermasuk yang menghadapi masalah kelulusan pembiayaanBelanjawan 2022 sebanyak RM2 bilion telah diperuntukkanharga rumah terlalu mahal dan sukar dimiliki
langkah segera, jangka panjang untuk menyelesaikan perkara inimemperkasakan pemilikan rumah B40, M40 tanpa beban kewangan berat
inisiatif inovatif penanda aras bagi PR1MA sediakan akses kewangan mudah  
My comments : Sorry lah Brader Mael, sebenarnya tak ada hasil apa-apa pun. Sila baca komen saya. Juga untuk fahaman brader Reezal Merican. Please read carefully.
It is very obvious skim Rumah Prima sudah gagal. Tak jadi. Tidak ada penjimatan wang bagi Kerajaan untuk membina perumahan Prima. Rumah Prima ke bukan Prima ke, harga satu beg simen sudah lebih RM24 sekarang. Dulu berbelas Ringgit saja. Harga satu tan keluli (rebar steel) lebih RM2200 satu tan. Dulu sekitar RM1,000 satu tan. Harga tanah pun makin naik di seluruh negara.  Di Balakong satu kaki persegi tanah harga antara RM75 - RM100.

Jadi kalaulah sesiapa nak buat rumah murah, hanya saiz rumah boleh dikecilkan. Serupa di Hong Kong dan Tokyo di mana mereka menyediakan rumah apartment saiz 300 - 600 kaki persegi (300 - 600 square feet).

Tetapi hakikat yang masih tidak dapat difahami (dan diatasi) oleh Kerajaan Gagal UMNO/BN ialah samada rumah Prima ke, rumah kos rendah ke atau rumah atap ke - bila Kerajaan Gagal UMNO/BN  gagal memajukan industri dan ekonomi negara, apabila Kerajaan Gagal UMNO/BN gagal   mendidik rakyat Melayu / bumiputera menjadi manusia yang serba berkebolehan (productive citizens) maka mereka ketandusan suatu peluang  yang makin menjadi kemewahan bagi orang Melayu / bumiputera  - ia itu keupayaan menjadi pekerja yang berguna dan produktif.  Ianya menjadi makin rare.

Maka terjadilah keadaan sekarang di mana ramai anak muda Melayu menjadi bebudak food delivery, mat rempit, mat lajak, penjaja, pekerja warong, jual burger di tepi parit (senang untuk buang sampah dan sisa makanan)  tiada kerja tetap, tiada pendapatan tetap, tiada pay slip.
Inilah hakikat besar yang sekarang diakui oleh Mael Blur sendiri menerusi skim 'Kerajaan jamin pinjaman untuk beli rumah'. Tidak lain tidak bukan, Mael mengaku dia menjadi tuan punya sistem ekonomi yang penuh dengan orang Melayu yang tiada pekerjaan tetap, tiada pay slip, tiada kemampuan beli rumah Prima pun.

Jadi sekarang pula, katakanlah Kerajaan beri jaminan (government guarantee) untuk B40 mendapat pinjaman perumahan daripada bank, the fact is kalau peminjam B40 tidak mempunyai pekerjaan yang tetap, gaji tetap atau pendapatan yang tetap macam mana pula mereka akan bayar bank ikut ansuran bulanan (monthly instalment payments) yang pasti akan tiba setiap bulan, tanpa henti? 
Gaji B40 tidak tetap, tapi bayaran bank pula tetap dan on the dot. Gaji tetap ke tak tetap ke, bank tak peduli.


Datang hujung bulan saja surat bank akan sampai - "Anda perlu membuat bayaran bulanan anda dalam tempoh 7 hari kerja daripada tarikh surat ini."  
Kalau mereka tidak boleh membuat bayaran bulanan Mael Sabri jamin bahawa Kerajaan akan membuat bayaran. Ok lepas itu macam mana pula? 
Rumah itu jadi milik Kerajaan ke? Sebab Kerajaan yang bayar. Ataupun Kerajaan akan usir pembeli rumah B40 itu keluar daripada rumah ke? Atau mereka boleh terus duduk dalam rumah itu secara percuma. Tak payah bayar apa pun - terutama sekali bila pilihanraya sampai (macam PRN Johor ini). Kalau macam itu why not Kerajaan bagi percuma saja sebiji rumah kepada setiap orang B40? Senang kira, senang cerita. 
Soalan lagi besar ialah berani ke pihak bank buat pinjaman seperti ini - walaupun ada Jaminan Kerajaan (Government Guarantee). Sebab apabila peminjam B40 tidak boleh bayar bulanan, pihak Bank akan terpaksa upah peguam dan turun naik tangga Mahkamah sepuluh kali sebelum boleh dapat bayaran wang tunai daripada Jaminan Kerajaan itu. Ia akan ambil masa bertahun-tahun. Bank akan rugi besar.

Dan masih ada booby trap (perangkap samar) yang lain yang boleh gagalkan skim ini. 
Macam mana pula B40 nak cari duit bayar deposit beli rumah? Dia macam ini brader - dengan Jaminan Kerajaan pun bank TIDAK akan luluskan 100% financing. Paling maksimum bank akan beri pinjam 90% daripada harga beli rumah. Itu untuk peminjam bukan B40 yang ada pay slip, yang ada kerja tetap, pendapatan tetap dsbnya. 
Kalau tak ada pay slip mungkin bank akan bagi pinjam 80% atau 70% sahaja. Maksudnya pembeli B40 terpaksa cari duit untuk membayar deposit 10%, 20% atau 30% itu. 
Lets say harga rumah RM200,000. Kalau dapat 90% financing pun (RM180,000) maka pembeli B40 kena bayar juga deposit dengan duit sendiri sebanyak RM20,000.    
Kalau harga rumah RM100,000 (rumah atas pokok kut) B40 itu kena bayar deposit RM10,000 duit sendiri.
Saya nak tanya sedikit : bolehke B40 (atau orang yang tidak ada gaji tetap, tidak ada pekerjaan tetap, tidak ada pendapatan tetap, kerja warong dsbnya) simpan duit tunai RM10,000 atau RM20,000 untuk bayar deposit beli rumah? I dont think so lah Brader Mael dan Brader Reezal.

Jadi Brader Mael dan Brader Reezal, apa niat hangpa berdua sebenarnya? Rupanya this scheme is designed to fail. Ini hanya "skim kosmetik" - dengan sapu tepung setebal satu inci di muka. Kalau hujan, cairlah segalanya.

Tak lain tak bukan ini hanya satu lagi "dasar" cari populariti untuk pancing undi. Dalam musim PRN Johor. Tanpa memikir consequences atau kesan daripada dasar yang tak masuk akal. 
Tukar dasar pendidikan, batalkan Dasar Ekonomi Baru yang sudah proven gagal, buka peluang baru dalam ekonomi negara bagi semua penduduk negara kita tanpa kira kaum, kerabat, bangsa, agama atau lagu hindustan, hapuskan segala jenis monopoli berlesen yang cekik darah rakyat -  monopoli yang dipegang oleh kaum elit dan orang kaya,  bebaskan sistem kewangan negara daripada pelbagai sekatan yang tak masuk akal. Dan banyak lagi. 
Percayalah peluang hidup dan peluang pekerjaan akan datang bergolek.

Itu lah caranya (tidak ada cara lain) untuk membuka peluang bagi B40 dan Mat Rempit naik tangga hidup - one step by one step - so that mereka mampu beli rumah, beli kereta, beli baju, beli apa pun bagi keperluan hidup mereka.
There is no other way.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/dasar-ekonomi-bunuh-diri-lagi-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zafrul Najib Silap Duit Rakyat Diguna Untuk Bayar Faedah Pinjaman Mdb

Zafrul Najib Silap Duit Rakyat Diguna Untuk Bayar Faedah Pinjaman Mdb

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 266 hits
Malaysia masih belum membayar balik jumlah hutang prinsipal 1MDB sebanyak RM32 3 bilion tetapi negara sedang membuat bayaran faedah hutang tersebut iaitu sebanyak RM6 5 bilion kata Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz di Dewan Rakyat h...
Rakyat Tak Ada Slip Gaji Dah Boleh Mohon Pinjaman Perumahan Melalui Sjkp Pm

Rakyat Tak Ada Slip Gaji Dah Boleh Mohon Pinjaman Perumahan Melalui Sjkp Pm

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 236 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan golongan rakyat yang tidak mempunyai slip gaji kini boleh membuat pinjman untuk membeli rumah Impian membeli rumah sendiri dapat direalisasikan dengan penubuhan anak syarikat Kement...
Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium

Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 104 hits
Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium SEORANG ratu cantik maut selepas terjatuh dari sebuah kondominium tujuh tingkat di Miami kata pihak berkuasa Dalam satu kejadian tragis pada 10 Februari ...
Viral Video Model Ayu Aulia Diduga Coba Bunuh Diri Polisi Cek Lokasi

Viral Video Model Ayu Aulia Diduga Coba Bunuh Diri Polisi Cek Lokasi

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 132 hits
Selain rekaman video turut tersebar sebuah foto yang menampilkan tangan penuh luka baretan dan berlumur darah Diduga tangan Ayu Aulia
Rakyat Malaysia Mengambil Penjagaan Diri Dengan Lebih Serius

Rakyat Malaysia Mengambil Penjagaan Diri Dengan Lebih Serius

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 395 hits
Shopee Rakyat Malaysia mengambil penjagaan diri dengan lebih seriusKesejahteraan fizikal dan persekitaran menjadi tumpuan utama menjelang 3 15 Hari Pelanggan KUALA LUMPUR 28 Februari 2022 Data Shopee Malaysia menunjukkan bahawa rakyat Malay...
Erick Thohir Pemberdayaan Umkm Bri Jadi Lokomotif Ekonomi Pro Rakyat

Erick Thohir Pemberdayaan Umkm Bri Jadi Lokomotif Ekonomi Pro Rakyat

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 92 hits
BRI memang telah lama dikenal sebagai bank penyalur kredit mikro terbesar di Indonesia Sepanjang tahun lalu BRI secara konsolidasi telah menyalurkan total kredit sebesar RP1 042 97 triliun
Ini Barulah Pemimpin Berjiwa Rakyat Setelah Kerajaan Gagal Melaksanakannya

Ini Barulah Pemimpin Berjiwa Rakyat Setelah Kerajaan Gagal Melaksanakannya

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 116 hits
Ini barulah boleh dikatakan pemimpin yang berjiwa rakyat Memang benar DS Anwar sebelumnya tidak menyokong pengeluaran wang KWSP Tetapi beliau meletakkan tanggungjawab membantu rakyat kepada kerajaan Tetapi disebabkan kedegilan kerajaan BN P...
Bagi Gaji Minimum Rm1 500 Pun Susah Rakyat Perlu Ubah Kerajaan Anwar

Bagi Gaji Minimum Rm1 500 Pun Susah Rakyat Perlu Ubah Kerajaan Anwar

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 113 hits
Pengundi Johor perlu melakukan perubahan dalam Pilihan Raya Negeri 12 Mac ini memandangkan kerajaan BN tidak peduli dengan kesusahan rakyat bawahan Menurut Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim kerajaan BN sangat sukar untuk menaikkan ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku