Darurat Ini Hanya Menyerlahkan Muhyiddin Pm Paling Gagal


 
Berdasarkan dapatan umum, baik di lapangan atau di media sosial, rata-rata rakyat didapati menolak pengisytiharan darurat yang dinasihatkan kerajaan kepada Yang Dipertuan Agong untuk dilaksanakan sehingga 1 Ogos depan.
Hanya golongan pengampu dan pelahap jawatan dalam kerajaan saja yang beria-ia mempertahankan keperluan darurat, sambil cuba memberi ugutan bahawa mempertikaikannya adalah suatu bentuk penderhakaan kepada Agong.
Pengampu dan pelahap jawatan memang begitulah, mereka sengaja mewujudkan kekeliruan, walhal yang dipertikaikan ialah nasihat Muhyiddin kepada Agong dan bukannya peranan Agong sebagai Raja Berperlembagaan.
Bagi majoriti rakyat, mereka melihat tiada kewajaran darurat dilaksanakan untuk menangani Covid19 memandangkan sehari sebelum pengisytiharan itu dilakukan, PKP dan PKPB sudah pun dilaksanakan sehingga 26 Januari akan datang.
Ketua Pengarah Kesihatan, Dr. Noor Hisham Abdullah semalam berkata, KKM memerlukan tempoh masa sehingga tiga bulan lagi untuk melandaikan kes-kes baru jangkitan Covid19.
Ini bermakna, PKP dan PKPB yang sedang berkuatkuasa sekarang bakal berlanjutan sekurang-kurangnya sehingga Mac atau April serta tidak mustahil terus disambung lagi selepas itu.
Dengan itu, apa perlunya darurat untuk melawan Covid19?
Lebih menghairankan, jika benar untuk menangani Covid19, kenapa dalam darurat ini Parlimen turut digantung dan PRU tidak dibenarkan, sedangkan banyak perkara lain seperti pasaraya masih bebas dibuka tanpa sekatan?
Tidakkah ini menunjukkan darurat adalah senjata akhir Muhyiddin untuk mengekalkan kuasa di sebalik seorang demi seorang Ahli Parlimen UMNO mula menarik sokongan terhadapnya?
Apakah jika tiada ancaman daripada dijatuhkan, misalnya tahun ini tidak ada usul UMNO bahagian-bahagian untuk putus hubungan dengan Bersatu, nasihat darurat masih mahu dicadangkan oleh Muhyiddin kepada Agong?
Berdasarkan hakikat ini, adalah jelas bahawa darurat yang dicadangkan oleh Muhyiddin adalah semata-mata darurat politik yang bertujuan mempertahankan kedudukannya.
Tambahan lagi, walaupun ada beberapa negara lain turut menguatkuasakan darurat untuk menangani Covid19, hanya Malaysia yang didapati menggantung Parlimen bersekali dengan perlaksanaan darurat itu.
Ini menunjukkan darurat yang dilaksanakan di negara kita adalah petunjuk satu lagi kegagalan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri yang kerjanya ternampak hanya semata-mata ingin mempertahankan kedudukannya walau dengan apa cara sekali pun.
Ketika mula dilantik sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac tahun lalu dengan jumlah sokongan yang diketahui umum agak meragukan, Muhyiddin seterusnya mengelak-ngelak dan menangguhkan Sidang Parlimen kerana bimbang beliau dijatuhkan melalui undian.
Sehingga hari ini, walaupun ada undian berkaitan perlantikan Speaker dan Belanjawan 2021, tetapi ia tentulah berbeza dengan usul undi percaya atau tidak percaya terhadap Perdana Menteri sendiri.
Hanya dalam tempoh 10 bulan, bermula dengan sokongan yang meragukan, ia kini lebih buruk apabila tiga Ahli Parlimen UMNO – Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaakob dan Nazri Aziz mengumumkan tidak lagi menyokong Muhyiddin.
Maka, ketika beliau menasihatkan Agong untuk melaksanakan darurat, tidakkah ia bermakna beliau sudah pun kehilangan majoriti?
Apakah keadaan ini boleh ditanggapi bahawa ketika Muhyiddin memberi nasihat kepada Agong berkaitan darurat, sebenarnya kedudukannya sebagai Perdana Menteri sudah pun tidak sah?
Selain itu, bersama kegagalan lain dalam menyatukan rakyat dan meningkatkan ekonomi di mana pelaburan dan pendapatan rakyat terus merosot, malah ramai pelabur yang lari ke Indonesia, Muhyiddin boleh dianggap sebagai Perdana Menteri paling gagal dalam sejarah negara.
Bolehkah ditunjukkan satu rekod kejayaannya sebagai Perdana Menteri?
Keinginannya bertahan dengan mencadangkan darurat tidak lebih kerana keegoaan untuk mempertahankan jawatan semata-mata, walhal negara semakin menuju kehancuran dan moralnya sendiri kian merudum di mata rakyat.
Dalam kes Covid19 saja, kalau mahu dihitung, banyak menunjukkan kegagalan dan flip-flop kerajaan dalam menguatkuasakan peraturan sehingga rakyat biasa dan orang kayangan pun dibezakan hukuman.
Dalam hal ini, benar seperti kata Anwar Ibrahim, Muhyiddin sepatutnya meletakkan jawatan dan bukannya menguatkuasakan darurat bila majoritinya sudah tiada lagi.
Darurat ini hanya menyerlahkan kelemahan dan menambah kegagalannya, selain menunjukkan ketaksuban serta ketamakannya untuk mengelakkan kuasa semata-mata.
Hal-hal lain bukan lagi keutamaannya. Noktah. 


(Shahbudindotcom 14/01/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2021/01/darurat-ini-hanya-menyerlahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Darurat Muhyiddin Gagal Merehatkan Politik

Darurat Muhyiddin Gagal Merehatkan Politik

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 295 hits
Malah AKAN diheret ke mahkamah atas keabsahan status PM nya bukan mempertikai darurat perkenan Tuanku Perjalanan politik AKAN lebih meletihkan Pengumuman PKP SEBENARnya sudah cukup untuk merehatkan politik dan umno atau Mana Saja parti AKAN...
Pelabur Akan Nampak Darurat Hanya Kestabilan Sementara Kata Pakar

Pelabur Akan Nampak Darurat Hanya Kestabilan Sementara Kata Pakar

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 186 hits
Pengisytiharan darurat memberikan tanda tanda kestabilan politik dan sedikit kelegaan dalam pasaran tetapi para ahli ekonomi percaya para pelabur akan nampak sebalik retorik pemerintah dan sedar keadaan itu bukan semula jadi dan sementara S...
Video Terkini Pegawai Muhyiddin Bingai Pecah Rahsia Tujuan Darurat

Video Terkini Pegawai Muhyiddin Bingai Pecah Rahsia Tujuan Darurat

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 153 hits
LAPORAN AWAL SEBELUM INI LINK DIBAWAH January 14 2021 posted by AMIR WRLRSeorang pegawai kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengakui bahawa perisytiharan darurat adalah langkah politik bagi menyelamatkan kedudukan Perikat...
Hanya 2 Pilihan Buat Muhyiddin Kata Shafie

Hanya 2 Pilihan Buat Muhyiddin Kata Shafie

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 272 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Presiden Warisan Shafie Apdal berkata Muhyiddin Yassin yang di bawah tekanan Umno hanya mempunyai dua pilihan untuk menangani kebuntuan politik semasa Katanya perdana menteri sama ada boleh meminta gencatan po...
Resipi Kuah Bihun Sup Tumis Yang Paling Sedap Hanya Guna Serbuk Lada Sulah

Resipi Kuah Bihun Sup Tumis Yang Paling Sedap Hanya Guna Serbuk Lada Sulah

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 388 hits
Kalau rasa tak nak makan nasi malam ni boleh buat bihun sup ala PAMA Resipi makan malam yang paling mudah ringkas dan mengenyangkan perkongsian dari saudari Cik Pooja Kalau sesiapa suka makan bihun PAMA ha resipi ni rasa dia memang hampir s...
Perintah Darurat Muhyiddin Kerana Politik Bukan Tangani Covid 19 Kata Najib

Perintah Darurat Muhyiddin Kerana Politik Bukan Tangani Covid 19 Kata Najib

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 360 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONDatuk Seri Najib Razak mendakwa perintah darurat yang akan dicadangkan Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada Yang di Pertuan Agong petang ini merupakan keputusan berasaskan politik dan bukannya untuk menangani wabak Covid 19...
Muhyiddin Sudah Kalah Mohon Darurat Pengakuan Tiada Majoriti Kata Nazri

Muhyiddin Sudah Kalah Mohon Darurat Pengakuan Tiada Majoriti Kata Nazri

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 229 hits
January 12 2021 KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz menganggap tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memohon darurat sebagai pengakuan beliau sudah tiada sokongan majoriti di Dewan Rakyat Ia juga pengakuan bahawa Muhyidd...
Darurat Muhyiddin Yang Membuatkan Zahid Hamidi Dan Mahathir Kesal Tak Sudah Dibuatnya

Darurat Muhyiddin Yang Membuatkan Zahid Hamidi Dan Mahathir Kesal Tak Sudah Dibuatnya

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 213 hits
Sebagaimana disebut Nazri Aziz dalam sidang medianya ketika mengumumkan penarikan sokongannya kepada Muhyiddin Yassin bahawa darurat yang dikuatkuasakan ini adalah darurat politik sebenarnya majoriti rakyat juga percaya dengan hakikat terse...
Muhyiddin Sudah Hilang Sokongan Dan Telah Gagal Kata Orang Najib

Muhyiddin Sudah Hilang Sokongan Dan Telah Gagal Kata Orang Najib

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 196 hits
Oleh Isham Jalil Setelah bertahun saya menulis tentunya tuan tuan dan puan puan telah boleh melihat bahawa dalam sesuatu isu saya mengambil pendirian berdasarkan prinsip fakta dan kepercayaan saya dan bukannya berdasarkan populariti Sebagai...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City