Dari Sawah Ke Korporat Berapa Besar Periuk Nasi Syed Mokhtar



Kebangkitan dermawan ini sebagai mogul perniagaan di Malaysia tidak sunyi daripada kontroversi (Scoop.my) – Ketika Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada tuduhan salah guna kuasa, taikun Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary turut menjadi tumpuan.
Tuduhan yang digugurkan itu melibatkan antaranya menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Bersatu untuk mendapatkan RM232 juta, termasuk kepada Bukhary Equity Sdn Bhd milik Syed Mokhtar, syarikat yang mempunyai kaitan dengan Muhyiddin dan bekas perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Mahkamah Rayuan menetapkan 28 dan 29 Februari ini bagi mendengar rayuan terhadap keputusan melepas dan membebaskan Muhyiddin.
Bagaimanapun, terdapat tiga lagi pertuduhan penggubahan wang haram yang masih berjalan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, dua daripadanya turut menamakan Bukhary Equity.
Dengan anggaran nilai bersih AS$1.5 bilion (RM7 bilion), nama Syed Mokhtar meningkat dalam arena korporat dan keterlibatannya dalam saga Muhyiddin menarik minat ramai.
Daripada pasaran tempatan kepada kontrak kerajaan
Perjalanan hidup Syed Mokhtar bermula di Alor Setar, Kedah, di mana beliau dengan aktif dalam perniagaan keluarganya, menjual barangan di pasar tempatan serta membantu perusahaan lembu.
Pada 1970-an, beliau menceburi bidang pengangkutan dan mendapat lesen perdagangan beras untuk syarikatnya, Shah Enterprises Sdn. Bhd.
Langkah berkenaan membuka pintu kepada kontrak kerajaan yang menguntungkan, termasuk membekalkan beras kepada entiti terkenal seperti Felda, Mara, Pernas Edar dan Sergam Bhd, di mana Muhyiddin pernah menjadi pengarah urusan dari 1974 ke 1977.
Selain industri padi, Syed Mokhtar mempelbagaikan cabang perniagaan menerusi Amtek Holdings, dengan membekalkan seragam tentera kepada kerajaan.
Era Mahathir
Kekayaan Syed Mokhtar melonjak semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1990-an, dengan mendapat inisiatif daripada penswastaan kerajaan.
Menyifatkan Mahathir sebagai mentor menerusi autobiografinya, Syed Mokhtar telah mengorak lebih jauh dalam bidang perniagaan sepanjang tempoh tersebut.
Kekayaan Syed Mokhtar melonjak semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1990-an, dengan mendapat inisiatif daripada penswastaan kerajaan – Gambar Finance Twitter, 22 Januari, 2024 Beliau membeli 19.9% saham dalam Malaysia Mining Corp. (MMC) pada 2001, diikuti pengambilalihan Pernas International Holdings Bhd, kini dikenali Tradewinds Corporation Berhad, menerusi Restu Jernih Sdn Bhd pada tahun berikutnya.
Pada 2005, beliau tertarik dengan DRB-Hicom, akhirnya menggunakannya untuk membeli Proton Holdings tujuh tahun kemudian.
Read more here


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/01/22/dari-sawah-ke-korporat-berapa-besar-periuk-nasi-syed-mokhtar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yang Di Pertuan Agong Berkenan Rasmi Sawah Berskala Besar Ala Sekinchan Di Merchong Pekan

Yang Di Pertuan Agong Berkenan Rasmi Sawah Berskala Besar Ala Sekinchan Di Merchong Pekan

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 103 hits
PEKAN Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini berkenan merasmikan Program Smart Sawah Berskala Besar Ala Sekinchan di Kumpulan Pengguna Air Permatang Durian Skim Merchong di sini Turut bera
Himpunan Resepi Nasi Lemak Dan Cara Masak Nasi Lemak Beserta 7 Tips Agar Nasi Lemak Tahan Lama Dan Tidak Mudah Basi

Himpunan Resepi Nasi Lemak Dan Cara Masak Nasi Lemak Beserta 7 Tips Agar Nasi Lemak Tahan Lama Dan Tidak Mudah Basi

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 174 hits
Nasi lemak sememangnya merupakan juadah ikonik Malaysia yang digemari semua kaum sama ada Melayu Cina mahupun India Pada pandangan kasar nasi lemak nampak senang untuk dihidang hanya perlu masak nasi dan buat sambal Namun bila cuba sendiri ...
Nasi Goreng Ikan

Nasi Goreng Ikan

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 109 hits
AssalamualaikumSalam Isnin Pagi ni LM masak sarapan nasi goreng ikan saja Haaa nasi goreng versi mak mak Leftover ikan goreng LM perasing tulang dan guna nasi lebih semalam juga Alhamdulillah jadi la menu simple pagi ni Kangkung tu hasil ya...
Nasi Padang Sedap Di Klang

Nasi Padang Sedap Di Klang

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 189 hits
Alhamdulillah kita dah hampir ke penghujung Januari 2024 Bagaimana dengan 22hari di bulan Jan ni Alhamdulillah kita semua masih sihat bahagia semoga rezeki sihat ni sampai bila biula kita dapatkan Bila sihat semua benda boleh buat dengan ge...
Hiburan All Time Biggest Record Pelanggan Bayar Rm218 Untuk Nasi Kandar Habis Licin Dalam Masa 7 Minit

Hiburan All Time Biggest Record Pelanggan Bayar Rm218 Untuk Nasi Kandar Habis Licin Dalam Masa 7 Minit

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 159 hits
Tular di media sosial seorang lelaki yang membayar RM218 bagi menikmati antara makanan yang paling popular di Pulau Pinang iaitu nasi kandar Pecah rekod Hantaran tersebut dikongsikan di laman Nasi Kandar Sulaiman pada hari Sabtu Menurut mer...
Resepi Kuih Apam Nasi

Resepi Kuih Apam Nasi

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 146 hits
RESEPI APAM NASI By SYA NOTA JANGAN LUPA BACA SAMPAI HABIS Bahan bahan Buat Apam NasiBahan A1 1 2 cawan air1 cawan nasi 3 4 cawan gula Bahan B1 cawan tepung gandum1 cawan tepung beras 1 sudu besar yisCara cara buat Kuih Apam Nasi Blend baha...
Merempit Demi Sesuap Nasi

Merempit Demi Sesuap Nasi

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 97 hits
Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala Sebilangan besar kita sudah terbiasa dengan satu iklan ubat sakit kepala di televisyen yang memaparkan kesibukan seorang penghantar makanan p panggilan menuturkan dialog berkenaan di tengah tengah ...
Kari Ayam Nasi Goreng Sambal Bilis

Kari Ayam Nasi Goreng Sambal Bilis

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 118 hits
Assalamualaikum WBTDAH sebulan Iman tak balik bermalam di rumah Hari ni hari jadi Iman yang ke 23 dan dia pulak sibuk dengan program Festival Madani yang mana Iman merupakan salah seorang urusetia Minggu ni pulak merupakan Minggu Ulangkaji ...
Adakah Duit Syiling Peringatan Sempena Jubli Emas Hubungan Diplomatik Malaysia China Bakal Dikeluarkan

Tiada Kemaskini Maklumat Pen Gabenor

Ageing Malaysia The Critical Role Of Caregivers And Government

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Sedap Ayam Goreng Dsara Fried Chicken Temerloh

Lg Unveils Brave Optimists Brand Book Showcasing Its Unique Optimistic Dna

Govt Committed To Building Sungai Bakap Tamil School

Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Konsert Rock Never Dies Gabungkan 20 Gergasi Rock

Drama Kayangan

Geisha Jika Cinta Dia Chord

Penstrukturan Semula Ptptn Jadual Bayaran Balik 2024

Resepi Pencicah Thai Sedap

Yamagata Travel Guide