Dap Guna Alasan Budaya Majmuk Tentang Pemerkasaan Islam


Athirah Huda Zalhe
Jika dukung Perlembagaan, Kor Ming patut sokong pengasingan jantina di pawagam
BANGI – Gesaan pemimpin parti tamak haloba DAP, Nga Kor Ming berhubung isu pengasingan jantina di pawagam Terengganu jelas dangkal dan tergesa-gesa tanpa meneliti terlebih dahulu Garis Panduan Hiburan, Persembahan Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan Negeri berkenaan. 
Naib Yang Dipertua Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Kuala Terengganu, Kamarul Azizan Abd Raman berkata, berdasarkan garis panduan itu, terdapat subtopik khusus mengenai pelaksanaan terhadap golongan bukan Islam, di mana mereka tidak dipaksa mengikut kebudayaan Islam, sebaliknya digalakkan untuk turut meraikannya. 
Kor Ming sebelum ini menggesa menggesa Kerajaan Pusat campur tangan isu pengasingan jantina di pawagam Terengganu, kononnya atas alasan kemajmukan budaya di Malaysia selain menyifatkan usaha itu akan memberikan imej buruk kepada negeri berkenaan.
Membidas dakwaan itu, Kamarul berkata, jika benar alasan berkenaan dijadikan asas kepada desakan Kor Ming, sepatutnya sebagai pendukung Perlembagaan – di mana Islam adalah agama Persekutuan – sudah tentu dia menghormati sensitiviti budaya Islam serta mengambil berat mengenai pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. 
“Namun, mudah untuk kita perhatikan gelagat DAP yang hanya menilai apa juga isu dalam konteks melindungi kepentingan kaum dan agama mereka sahaja dengan menolak ketepi sensitiviti agama Islam yang merupakan majoriti penduduk di Malaysia. 
“Sekiranya kita tidak melihat kepada aspek sensitiviti dan budaya Islam sekali pun, secara fitrah dan logiknya budaya pergaulan bebas yang melampau antara lelaki dan perempuan akan menatijahkan kesan masalah sosial khususnya kepada golongan muda,” katanya dalam kenyataan, hari ini. 
Beliau turut membidas dakwaan Kor Ming yang mengaitkan pelaksanaan garis panduan itu dengan aktiviti riadah keluarga, kononnya akan mengasingkan pasangan berkahwin serta ibu bapa dan anak.
“Sedangkan di bawah subtopik Pawagam Perkara (4) dalam Garis Panduan tersebut menyatakan bahawa tempat duduk penonton lelaki dan wanita hendaklah diasingkan mengikut tiga lokasi. 
“Lokasi lelaki untuk semua individu atau kumpulan penonton lelaki sahaja, lokasi wanita untuk semua individu atau kumpulan penonton wanita sahaja dan lokasi keluarga untuk pasangan isteri atau mahram,” katanya. 
Katanya, klausa itu dengan jelas menolak prejudis Kor Ming yang berimaginasi dengan larangan direka-reka terhadap pelaksanaan garis panduan berkenaan. 
Beliau berkata, ia hanyalah provokasi bagi menakut-nakutkan orang ramai, khususnya golongan bukan Islam sama ada dilakukan dengan tidak cermat atau menyembunyikan fakta sebenar. 
“Kor Ming mengaitkan tindakan kerajaan Terengganu sebagai berundur ke belakang, walhal pendirian dia dan DAP terhadap isu arak yang telah meragut banyak nyawa tidak berdosa adalah lebih jauh berundur ke belakang. 
“Akhirnya, jika dilihat ‘trend’ kenyataan yang dikeluarkan DAP ini kita dapat melihat sejauh mana mereka berusaha kuat untuk menentang apa juga pemerkasaan terhadap kedudukan Islam dan cuba memberi gambaran salah terhadap Islam atas alasan seperti kemajmukan budaya dan lain-lain,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/dap-guna-alasan-budaya-majmuk-tentang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Cipta Ayam Sabung Melayu Lawan Melayu Islam Sendiri

Dap Cipta Ayam Sabung Melayu Lawan Melayu Islam Sendiri

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 366 hits
Fadzlan Yahya Sang Pemidato DAPMAKA berkatalah Roketkini Com Fadzlan Yahya Sang Pemidato DAP pada 30 Jun 2020 Antara tokoh DAP yang dikenali sebagai seorang pemidato yang hebat pada zamannya ialah Allahyarham Fadzlan Yahya Beliau merupakan ...
Dap Penang Dah Lama Bagi Bantuan Pada Institusi Islam Jakim Baru Nak Laksanakan Kah

Dap Penang Dah Lama Bagi Bantuan Pada Institusi Islam Jakim Baru Nak Laksanakan Kah

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 219 hits
Kelmarin diberitakan JAKIM atau Menteri Agama menyumbang RM 100 ribu dari tabung atas nama Musa adah kepada pusat asuhan milik parti PAS pertamanya pesan aku pada hentikanlan guna istilah Arab cakap jer Tabung bantuan Kedua pada prinsipnya ...
Mui Dorong Perkuat Seni Budaya Islam Untuk Indonesia Berkeadaban

Mui Dorong Perkuat Seni Budaya Islam Untuk Indonesia Berkeadaban

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 124 hits
Wakil Ketua Umum MUI Zainut Tauhid Sa adi mengapresiasi rapat koordinasi nasional Komisi Pembinaan Seni Budaya Islam MUI Menurutnya kegiatan ini dapat terus membuka harapan umat terhadap warisan seni dan budaya Islam
Ini Melayu Dap Apa Agenda Perjuangan Melayu Islam Mereka

Ini Melayu Dap Apa Agenda Perjuangan Melayu Islam Mereka

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 946 hits
HARI ini Roketkini com melaporkan Sejak penubuhannya pada 1966 DAP memiliki banyak pemimpin dan calon daripada pelbagai kaum termasuk Melayu Sebagai contoh pada Pilihan Raya Umum 1969 iaitu pilihan raya pertama disertai DAP menyaksikan part...
Ayda Jebat Tinggal Sebumbung Dengan Tunang Buat Ada Yang Bertanya Ini Alasan Mereka

Ayda Jebat Tinggal Sebumbung Dengan Tunang Buat Ada Yang Bertanya Ini Alasan Mereka

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 263 hits
LEBIH dua bulan mengikat tali pertunangan pasangan pelakon Ayda Jebat dan Nabil Mahir kelihatan semakin mesra apabila banyak menghabiskan masa bersama sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan Namun yang kurang menariknya apabi...
Ditanya Alasan Belum Menikah Hingga Saat Ini Rocky Gerung Beri Jawaban Begini

Ditanya Alasan Belum Menikah Hingga Saat Ini Rocky Gerung Beri Jawaban Begini

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 233 hits
Pengamat Politik Rocky Gerung yang dikenal selalu mengkritik pemerintah memberikan jawaban saat ditanya alasan belum menikah Kabarnya sampai kini belum punya pasangan hidup Sebagaimana diwartakan Tribunnews Bogor hal tersebut menjadi pertan...
Cerita Ringkas Tentang Bisnes Ekonomi Korporat Dan Kehidupan Orang Biasa

Cerita Ringkas Tentang Bisnes Ekonomi Korporat Dan Kehidupan Orang Biasa

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 278 hits
Saya nak kongsikan satu cerita ringkas berkenaan bisnes ekonomi dan kehidupan Watak orang biasa biasa macam anda dan saya saya yakin 100 tak ada seorangpun orang bukan biasa biasa yang ada masa
Adun Sungai Acheh Kecam Dipecat Tanpa Alasan Nekad Sertai Pn

Adun Sungai Acheh Kecam Dipecat Tanpa Alasan Nekad Sertai Pn

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 238 hits
Zulkifli berkata beliau bertegas tidak akan membuat rayuan dalam tempoh yang diberikan kerana hilang kepercayaan terhadap Anwar Astro AWANINIBONG TEBAL Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Acheh Zulkifli Ibrahim yang dilucut keahliannya daripa...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan