Dakwaan Set Soalan Spm Sama Kpm Teliti Laporan Sebelum Ambil Tindakan


 
Bernama -April 9, 2022 Timbalan Menteri Pendidikan I, Mah Hang Soon berharap tiada spekulasi dibuat bagi memastikan perkara itu dapat diselesaikan dengan baik. (Gambar Bernama)IPOH: Kementerian Pendidikan (KPM) akan meneliti laporan Lembaga Peperiksaan sebelum sebarang tindakan diambil susulan dakwaan penggunaan set soalan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2021 yang sama untuk sesi kedua peperiksaan yang bermula Khamis lalu.
Timbalan Menteri Pendidikan I, Mah Hang Soon berkata, mana-mana pihak berkaitan juga diharap tidak melakukan sebarang spekulasi bagi memastikan perkara itu dapat diselesaikan dengan baik.
“Saya sendiri pun baru terima maklumat tersebut dan saya fikir apa pun (andaian), kita perlu tunggu laporan daripada Lembaga Peperiksaan. Selepas itu, kita akan buat perbincangan sebelum tindakan susulan berpatutan diambil,” katanya selepas perjumpaan bersama ahli Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Perak (PCCCI) di sini, hari ini.
Semalam, melalui laporan media, beberapa pihak menggesa KPM dan Lembaga Peperiksaan menjawab tuduhan berkaitan soalan peperiksaan Bahasa Melayu (Ujian Mendengar) sesi kedua sama seperti sesi pertama SPM yang dikongsi secara meluas.
Sesi kedua SPM khusus itu adalah untuk pelajar yang tidak dapat mengambil peperiksaan baru-baru ini ekoran Covid-19, banjir serta mereka yang diberi pengecualian khas oleh pengarah peperiksaan.
Dalam perkembangan lain, Mah berkata, sebanyak 4,932 kekosongan jawatan guru di bawah pengambilan khas secara “one off” akan diselesaikan dalam masa terdekat, selain tertakluk di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP).
“Perkara ini telah banyak kali dibincangkan. Ia sebenarnya ada satu proses yang berterusan. Sebenarnya, ia di bawah kendalian dan perlu melalui (tanggungjawab) SPP. Apa pun, proses ini masih berjalan dan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.”
Katanya, meskipun mengakui terdapat rungutan daripada pelbagai pihak berhubung kelewatan lantikan bagi kekosongan jawatan itu, namun ia perlu diperhalusi berpandukan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan SPP.
“Saya sendiri telah mengadakan perbincangan dengan SPP bertanyakan perkara sama (lewat). Apa yang diberitahu, mereka ada SOP tersendiri dan ia memerlukan sedikit masa.”
Beliau juga tidak menolak kemungkinan kuota kekosongan berkenaan akan diisi rata-rata calon yang tidak mempunyai kontrak perkhidmatan (COS) ikhtisas pendidikan.
Pada 29 Mac lalu, Menteri Pendidikan, Radzi Jidin menjelaskan, setakat ini 13,770 daripada 18,702 kekosongan bagi jawatan guru di bawah pengambilan khas secara “one off” telah diisi di seluruh negara.
Katanya, hanya terdapat 4,932 baki kekosongan jawatan di bawah pengambilan khas ini yang perlu diisi oleh calon berkelayakan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/dakwaan-set-soalan-spm-sama-kpm-teliti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalan Rasulullah Saw Sebelum Tidur

Amalan Rasulullah Saw Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 127 hits
Sebagai umat nabi Muhammad SAW kita perlulah mencontohi perilaku dan amalan yang dilakukan Rasulullah Antaranya adalah Amalan Rasulullah SAW Sebelum Tidur Mari sama sama kita baca Baca juga Dua Belas Tidur Yang Sunat DikejutkanKisah Mistik ...
Bahaya Main Hp Sebelum Tidur Jaga Kesehatanmu

Bahaya Main Hp Sebelum Tidur Jaga Kesehatanmu

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 165 hits
Kelihatannya sih nggak bahaya dan seru padahal sebenarnya main handphone sebelum tidur berdampak besar pada tubuhmu secara keseluruhan
Founder Produk Kena Tahu 6 Tips Sebelum Anda Tersilap Pilih Tempat Buat Kotak

Founder Produk Kena Tahu 6 Tips Sebelum Anda Tersilap Pilih Tempat Buat Kotak

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 209 hits
Assalamualaikum Sebagai seorang founder produk jenama sendiri memang kita mahukan semua yang terbaik dan cantik pada harga yang terendah yang boleh untuk kita bukan Kami di biasa menerima keluhan keluhan daripada founder Berikut kami senara...
For Members Only Baca Sebelum Dipadam

For Members Only Baca Sebelum Dipadam

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 218 hits
INI ADALAH PENDAPATAN SEHARI SEORANG SENIOR MERCHANT PALING BANYAK SEHARI SEBAGAI REKOD SELEPAS 2 TAHUN BERSAMA QMKomen dari salah seorang merchant Kekadang kita tidak akan pernah sangka dengan rezeki yang tidak di sangka sangka Selama saya...
Anuar Zain Dengan Penampilan Baru Sebelum Berangkat Ke Syria Peminat Iringi Doa Buatnya

Anuar Zain Dengan Penampilan Baru Sebelum Berangkat Ke Syria Peminat Iringi Doa Buatnya

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 170 hits
Anuar Zain Dengan Penampilan Baru Sebelum Berangkat Ke Syria Peminat Iringi Doa Buatnya PENAMPILAN terbaharu penyanyi popular Anuar Zain dengan berambut pendek ketika di perkarangan lapangan terbang sebelum berangkat ke Syria menarik perhat...
Pindaan Perlembagaan Ruu Antilompat Parti Dibentang Lulus Sebelum Hujung Mei Ph

Pindaan Perlembagaan Ruu Antilompat Parti Dibentang Lulus Sebelum Hujung Mei Ph

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 333 hits
Pindaan Perlembagaan RUU antilompat parti dibentang lulus sebelum hujung Mei PH Pindaan Perlembagaan rang undang Undang antilompat parti akan dibentang dan diluluskan dalam satu sidang khas Parlimen sebelum hujung Mei Majlis Presiden Pakata...
Digos1p Sudah Selamat Bernikah Sebelum Ramadan Wany Hasrita Memang Tak Lah Mana Dengar Cerita Ni

Digos1p Sudah Selamat Bernikah Sebelum Ramadan Wany Hasrita Memang Tak Lah Mana Dengar Cerita Ni

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 215 hits
Penyanyi Wany Hasrita menafikan khabar angin mendakwa dirinya kini sudah selamat bergelar isteri menerusi majlis yang telah berlangsung pada Sabtu lalu Terkejut dengan desas desus terbabit tegas Wany 30 dia masih berstatus bujang dan belum ...
Emas Meneruskan Julatnya Sebelum Minit Fomc

Emas Meneruskan Julatnya Sebelum Minit Fomc

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 80 hits
Harga Emas didagangkan dalam merah pada 1 921 ketika penulisan Tekanan kekal tinggi selepas penembusan palsu dengan pemisahan yang hebat di atas garis aliran menurun serta merta Juga XAU USD adalah menurun dalam jangka pendek kerana Indeks ...
Kelebihan Doa Sebelum Buka Puasa

Kelebihan Doa Sebelum Buka Puasa

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 157 hits
Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT iaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi me...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kuey Teau Koboi Port Baru Makan Kuey Teau Goreng Di Taiping

Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan