Dah Musim Tengkujuh Ini 6 Tips Keselamatan Untuk Rider Selamat Sampai Ke Destinasi


Biasalah bila musim tengkujuh, mulalah perut asyik lapar je tapi nak keluar rumah malas. Terdapat pelbagai aplikasi boleh digunakan untuk pesan makanan dengan mudah.
Mereka yang membuat penghantaran makanan akan mengalami kesukaran untuk membuat penghantaran sepanjang musim hujan. Jadi, ini tip yang boleh anda guna ketika berhadapan situasi diatas. Tips ini sesuai juga untuk penunggang motosikal yang ulang-alik pergi kerja.
Gambar: blibli.com  
1. Pilih pakaian yang sesuai Paling utama, pakaian anda perlu sesuai. Disebabkan sekarang musim tengkujuh sedang melanda, rider jalan raya perlu menyediakan baju hujan dan memakainya setiap kali perlu menunggang motosikal. Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan!
Selain itu, pakaian yang dipakai perlu dipilih daripada material poliester atau sintetik agar ia lebih cepat kering jika terkena air. Sebaliknya, cuba elak dari mengenakan baju cotton kerana bukan sahaja ia lambat kering, malahan juga susah untuk dicuci jika terkena kotoran jalan raya.
2. Penggunaan helmet yang cerah Pakaian juga harus berwarna cerah bagi memudahkan orang lain melihat anda. Begitu juga dengan helmet. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa ada helmet yang direka khas untuk ditunggang pada waktu tertentu seperti waktu malam dan hujan.
Helmet jenis ini sangat sesuai dipakai pada musim terkujuh kerana ia mempunyai ciri khas seperti mempunyai pelekat pemantul cahaya (reflektor).
Nota tambahan: Jangan sangkut helmet terbalik bawah tempat duduk motosikal jika tidak mahu ia menjadi singki, ya?
3. Penggunaan sarung tangan & kasut Sebagai penunggang motosikal terutamanya seorang rider, penggunaan sarung tangan penting apabila berhadapan dengan cuaca buruk. Ia bagi memastikan apabila tangan anda tergelincir dari throttle tidak akan membahayakan anda. Selain itu, ia juga patut digunakan untuk mengelakkan jari mengecut.
Manakala, pemakaian kasut juga penting bagi mengelakkan kaki anda terluka terkena serpihan batu atau pasir dijalan raya. Kalau mahu lebih selamat, mungkin anda boleh cuba kasut Phua Chu Kang.
4. Sentiasa pasang lampu  Jika tidak memasang lampu semasa sedang menunggang motosikal, ia adalah kesalahan mandatori. Jadi, tidak ada alasan untuk anda tidak menggunakan lampu ketika hujan.Namun begitu, jangan pula anda pasang high beam atau signal pula ya. Takut ia akan mengelirukan pengguna jalan raya lain pula nanti.
5. Elak lopak air Lopak air akan menyebabkan cengkaman tayar menjadi kurang lekat. Selain itu, lopak air yang dalam akibat jalan berlubang mungkin akan mengakibatkan anda terjatuh daripada motosikal. Jadi, cuba elak lopak air selagi boleh. Namun, jangan pula anda menunggang terhuyung hayang macam orang mabuk semata nak mengelak lubang, pula!
6. Bawa berhati-hati Walau kedengaran klise, namun ini adalah tip yang penting. Buat rider di luar sana, sila bawa dengan berhati-hati: perlahan dan cermat. Apabila tiba di simpang, sila perlahankan motosikal dan tukar ke gear yang lebih rendah terutamanya jika membelok. Tetapi, jangan tarik brek secara mengejut pula. Ia akan membahayakan diri anda.
Jadi, jangan sesekali bawa terlalu laju dan memotong kenderaan di hadapan secara membabi-buta. Dengan keadaan jalan raya yang licin ia akan lebih berisiko untuk berlaku kemalangan. Jika terlalu lebat sehingga penglihatan terhad, berhenti seketika di tempat yang disediakan.
Kesimpulannya, sebagai seorang rider sebelum memulakan perjalan kita harus mempersiapkan diri untuk menempuh sebarang kemungkinan yang berlaku diatas jalan terutamanya ketika musim tengkujuh kini.
Sumber: hellodoktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/17/dah-musim-tengkujuh-ini-6-tips-keselamatan-untuk-rider-selamat-sampai-ke-destinasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Program Rezeki Tani Bantu Nelayan Perolehi Pendapatan Pada Musim Tengkujuh

Program Rezeki Tani Bantu Nelayan Perolehi Pendapatan Pada Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 285 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Ramal Musim Tengkujuh Hingga Tahun Depan Metmalaysia Minta Orang Ramai Waspada Dengan Banjir

Ramal Musim Tengkujuh Hingga Tahun Depan Metmalaysia Minta Orang Ramai Waspada Dengan Banjir

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 298 hits
Jabatan Meteordologi Malaysia telah mengeluarkan kenyataan musim tengkujuh dijangka akan berlaku bermula pada 24 Oktober 2019 hingga Mac 2020 Lima hingga enam episod hujan lebat juga diramal akal berlaku dalam tempoh berkenaan Hujan lebat f...
Tips Bercuti Di Turki Ketika Musim Sejuk

Tips Bercuti Di Turki Ketika Musim Sejuk

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 758 hits
Artikel ini menceritakan tips dari seorang pelajar yang berpengalaman bercuti di Turki pada musim sejuk selama 6 minggu Turki adalah salah sebuah dari negara yang mempunyai empat musim iaitu musim sejuk musim luruh musim panas dan musim bun...
Ydpa Selamat Tiba Di Tokyo Untuk Lawatan Khas Empat Hari

Ydpa Selamat Tiba Di Tokyo Untuk Lawatan Khas Empat Hari

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 218 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Umi Sakit Jari Putus Ketika Memanjat Gril Satu Urat Saja Selamat Lain Hancur

Umi Sakit Jari Putus Ketika Memanjat Gril Satu Urat Saja Selamat Lain Hancur

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 448 hits
Malang tak berbau Itu yang berlaku pada seorang kanak kanak Muhammad Najwan Faiz Mohamad Nasron yang jari kelingkingnya putus dan terlekat di grill selepas memanjat ketika sedang bermain Menurut kakaknya yang berkongsi kisah adik bongsunya ...
Dapat Ucapan Selamat Mahfud Md Baru Sadar Jadi Menko Polhukam Sipil Pertama

Dapat Ucapan Selamat Mahfud Md Baru Sadar Jadi Menko Polhukam Sipil Pertama

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 166 hits
Presiden Joko Widodo menunjuk Mahfud MD sebagai Menteri Koordinator Bidang Politik Hukum dan Keamanan 2019 2024 Hal ini menjadikan Mahfud Menko Polhukam pertama yang berasal dari kalangan sipil
Wisnutama Resmi Dilantik Jadi Menteri Sederet Artis Ini Sampaikan Ucapan Selamat

Wisnutama Resmi Dilantik Jadi Menteri Sederet Artis Ini Sampaikan Ucapan Selamat

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 129 hits
Nama Wisnutama yang merupakan salah satu tokoh pertelevisian di Indonesia ini mendapat beragam ucapan selamat dari sejumlah artis Mulai dari Andre Taulany hingga penyanyi Gading Marten menyampaikan selamat untuk suami Gista Putri tersebut
Pernah Gugur Dua Tahun Lalu Ika Nabella Selamat Bersalin

Pernah Gugur Dua Tahun Lalu Ika Nabella Selamat Bersalin

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 292 hits
Ika Nabella atau nama sebenarnya Ika Nabila Abdul Rahim mula menceburkan diri dalam dunia seni selepas menjadi salah seorang pelajar Akademi Fantasia musim keenam Terbaru pelakon berusia 30 tahun itu selamat melahirkan cahaya mata sulung di...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya