Dah La Kacak Pemurah Pula Jadi Juara 26 Kali Pelari Ded4h Rahsia Kerap Sumbang Wang Kemenangan Untuk Kebajikan


USAHA tidak mengkhianati hasil.
Begitulah pegangan Pam Zhen Shen, 24, yang aktif menyertai acara larian jarak jauh sejak di bangku sekolah lagi.
Sepanjang penglibatannya dalam sukan itu, dia yang senang disapa Pam telah menyertai ratusan acara larian sehingga merangkul gelaran juara sebanyak 26 kali.

Pam bersyukur mendapat sokongan keluarga dalam bidang itu.
“Saya bermula sejak umur 16 tahun. Saya mula terlibat selepas tak sengaja dapat juara dalam acara merentas desa ketika di sekolah menengah pada tahun 2015.
“Saya juga dapat anugerah olahragawan daerah Segamat pada tahun 2016 selepas setahun berlatih. Paling jauh saya pernah sertai larian 35 kilometer je, tak pernah masuk maraton.
“Saya dah sertai lebih 140 pertandingan kalau tak silap dan kira sekali dengan sukan lain juga. Gelaran juara pula dah 26 kali,” ujarnya.
Cabaran
Mengimbas perjalanannya sebagai pelari jarah jauh, anak jati Johor itu mengakui awal penglibatannya tidaklah semudah yang disangka.
Selain kekurangan teknologi pada waktu itu, dia juga berdepan kesukaran kerana tiada sesiapa yang dapat memberi bimbingan khusus buatnya.
“Dulu rasa stres sikit masa mula berlari sebab ramai pesaing dari sekolah lain dan saya kena menang dalam pertandingan daerah supaya tak memalukan sekolah saya.
“Kemudian, masa baru training saya tak tahu apa-apa. Tiada jurulatih yang boleh ajar saya. Tak ada kawan yang pakar dalam larian. Cikgu sekolah pun tak tahu bidang lari jarak jauh.

Sebahagian medal yang pernah dimenanginya.
“Pada masa itu, GPS watch yang boleh tengok distance dan pace larian juga tak ada. Jadi saya cuma boleh dapat maklumat daripada Google. Apa-apa saya akan Google search.
“Tapi dulu kan tak banyak info yang boleh dapat daripada internet. Banyak info kena bayar juga terutamanya training plan. Kena bayar dulu baru dapat,” imbasnya.
Seperti pelari-pelari lain, Pam juga berdepan banyak halangan ketika mengikuti pertandingan, namun dia tidak pernah sesekali berputus asa untuk sampai ke garisan penamat.

Pam mula menyertai acara larian pada tahun 2015.
“Dulu pernah sakit banyak kali sebab tak tahu cara betul nak lari. Jadi selalu kena jumpa doktor. Cara training itu penting, kalau salah mesti ced3ra.
“Saya juga pernah hampir pengs4n masa menyertai Nilai Charity Run 2017. Hari sebelum pertandingan dah rasa kepala berat sangat dan rasa dem4m sikit.
“Tapi tetap nak join. Lepas tu pengs4n pula semasa lari. Saya kena bayar hospital sampai RM400 lebih kerana kejadian ini,” ujarnya berseloroh.
Tak lokek kongsi hadiah kemenangan
Pernah merangkul ratusan medal sepanjang terlibat dalam sukan itu, Pam juga wajar dipuji kerana sikap pemurahnya yang kerap mendermakan wang kemenangan buat rumah kebajikan.
Imbas Pam, dia awalnya merahsiakan perkara itu, namun kini terbuka untuk berkongsi demi memberi inspirasi kepada orang di luar sana untuk terus melakukan kebaikan.

Pam memasang impian untuk mewakili Malaysia suatu hari nanti.
“Biasanya saya dermakan cash prize, dah banyak kali dah. Setiap kali saya menang wang tunai tu, paling kurang pun saya akan derma 50 peratus untuk kebajikan.
“Dulu tak cerita pada sesiapa, tapi pada suatu hari, saya terfikir bahawa melalui cara ini, ia dapat memberi impak untuk orang ramai buat kebajikan juga,” ujar anak sulung daripada empat beradik itu.
Sokongan dan harapan
Menurut Pam lagi, dia bersyukur apabila minatnya mendapat sokongan keluarga, sekali gus meniup semangat untuk mencapai target yang lebih besar pada masa akan datang.

Pam juga pernah bergelar juara acara merentas desa ketika zaman sekolah.
“Keluarga banyak bagi sokongan dalam bidang larian sebab mereka rasa saya sangat berdisiplin. Setiap hari saya bangun awal untuk training dan saya dapat banyak anugerah dalam bidang larian.
“Sudah tentu ada yang pandang rendah pada sukan larian. Ramai yang kata larian ni membosankan, cuma lari je, apa-apa pun tak perlu buat, tak macam sukan lain seperti bola yang memerlukan strategi dan rakan sepasukan untuk bersaing secara berkumpulan.
“Tapi, sebagaimana atlet-atlet lain yang serius dalam bidang larian jarak jauh, saya juga ada impian untuk bersaing dan mewakili Malaysia,” ujarnya lagi.
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral
Sumber : https://ift.tt/UviBd3M


Sumber: Sinar Viral

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2023/01/dah-la-kacak-pemurah-pula-jadi-juara-26.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tiada Legitimasi Moral Tuduh Pas Amal Politik Wang Rasuah

Umno Tiada Legitimasi Moral Tuduh Pas Amal Politik Wang Rasuah

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 205 hits
agendaily com23 01 2023Ketua Penerangan PAS Pusat Khairil Nizam Khirudin UMNO tidak mempunyai legitimasi moral untuk menuduh PAS mengamalkan politik wang atau rasuah kata Ketua Penerangan PAS Pusat Khairil Nizam Khirudin Beliau menegaskan P...
Sumbang Mahram Seks Luar Tabii Dengan Anak Tiri Peniaga Warung Dipenjara 15 Tahun

Sumbang Mahram Seks Luar Tabii Dengan Anak Tiri Peniaga Warung Dipenjara 15 Tahun

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 114 hits
FMT ReportersTertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah dan warung dalam tempoh dua tahun PETALING JAYA Seorang peniaga warung dihukum penjara 15 tahun dan 19 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Seremban selepas mengaku bersalah atas...
Biar Netizen Kritik Suara Sumbang Bukan Rakan Artis Nabila Razali

Biar Netizen Kritik Suara Sumbang Bukan Rakan Artis Nabila Razali

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 93 hits
Sebelum ini nama penyanyi Nabila Razali menjadi bualan ramai apabila pelawak Atu Zero menyindir suaranya sumbang nbsp kerana tidak boleh menyanyi secara live sewaktu hadir ketika menjadi juri di program The Masked Singer musim ketiga Walaup...
Dramanya Semua Tak Berjaya Netizen Persoal Hani Exid Kerap Berlakon Drama Seksual

Dramanya Semua Tak Berjaya Netizen Persoal Hani Exid Kerap Berlakon Drama Seksual

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 167 hits
Selepas tular kerana video viral semasa menari lagu Up Down dahulu Hani EXID terus mencipta nama kini meskipun sudah memperlahankan aktiviti sebagai idola ARTIKEL BERKAITAN Kini wanita itu dengappn nama sebenar Ahn Hui yeon dilihat lebih ak...
Mahathir Tak Masuk Wang Negara Dalam Poketnya Kata Shafie Afdal

Mahathir Tak Masuk Wang Negara Dalam Poketnya Kata Shafie Afdal

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 133 hits
Datuk Seri Shafie Afdal berkata skandal 1MDB tidak boleh disamakan dengan zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad walaupun bekas peradana menteri membuat tindakan drastik menyelamatkan negara Gambar FMT Selain itu kata Naib Presiden UMNO...
Radzi Jidin Cadang Wang Bantuan Bap Terus Dimasukkan Dalam Akaun Bank Murid Elak Kejadian Samun

Radzi Jidin Cadang Wang Bantuan Bap Terus Dimasukkan Dalam Akaun Bank Murid Elak Kejadian Samun

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 110 hits
Wang Bantuan Awal Persekolahan sepatunya dimasukkan terus ke dalam akaun bank murid berbanding diserah kepada ibu bapa murid secara bersemuka kata bekas menteri pendidikan Radzi Jidin nbsp Beliau berkata cara yang dicadangkannya menjimatkan...
Pengeluaran Wang Tunai Lebih Dari Rm10 000 Oleh Pengetua Sekolah Perlu Dapatkan Khidmat Polis Pengiring

Pengeluaran Wang Tunai Lebih Dari Rm10 000 Oleh Pengetua Sekolah Perlu Dapatkan Khidmat Polis Pengiring

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 95 hits
Semalam media melaporkan wang bantuan awal persekolahan berjumlah RM109 350 yang diperuntukkan untuk para pelajar di sebuah sekolah Beranang dilaporkan lesap dilarikan penjenayah selepas wang tersebut dikeluarkan oleh pengetua sekolah berke...
Guru Besar Hilang Wang Bantuan Awal Persekolahan Rm109 000 Selepas Tingkap Kereta Dipecah

Guru Besar Hilang Wang Bantuan Awal Persekolahan Rm109 000 Selepas Tingkap Kereta Dipecah

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 142 hits
KUALA LUMPUR Seorang guru besar kehilangan wang bantuan awal persekolahan berjumlah RM109 000 selepas dilarikan individu yang memecah tingkap kenderaannya di Semenyih dekat sini tengah hari semalam Ketua Polis Daerah Kajang ACP Mohd Zaid Ha...
Netizen Ragui Kes Samun Wang Bantuan Awal Sekolah Rm109 000

Netizen Ragui Kes Samun Wang Bantuan Awal Sekolah Rm109 000

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Kecoh di laman media sosial Facebook mengenai berita wang bantuan awal sekolah bernilai RM109 000 lesap apabila kereta guru besar dipecah semalam Menerusi komen netizen di Facebook rasmi BH mendapati rata rata netizen mengesyak...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan