Dah Ambil Pil Perancang Tapi Pregnant Juga Bagaimana Nak Tahu Bila Waktu Subur


Tertanya-tanya bila anda akan kembali subur setelah mengambil pil perancang? Anda mungkin tidak tahu, kesuburan wanita akan kembali semula dalam tempoh tertentu bergantung kepada kaedah perancang kehamilan yang anda gunakan.
Sebagai contoh, waktu kembalinya kesuburan wanita adalah berbeza bagi mereka yang mengambil pil perancang kehamilan dengan mereka yang menggunakan kondom wanita.

Kaedah perancang kehamilan berbeza menentukan tempoh yang berbeza untuk anda kembali hamil.
Berikut adalah tempoh kesuburan wanita mengikut kaedah perancang kehamilan yang digunakan.
Kaedah perancang kehamilan dan waktu anda kembali hamil

1. Kaedah penghalang atau kaedah semula jadi
Bagi wanita yang menggunakan kaedah perancang kehamilan berbentuk penghalang seperti kondom, kondom wanita, spermicide atau diafragma, anda akan kembali subur dalam tempoh segera.
Ini bermaksud anda akan terus mendapat kehamilan sejurus selepas melakukan seks tanpa penggunaan kaedah-kaedah ini di lain waktu.
Ini kerana, kesemua kaedah penghalang sperma seperti ini telah menghalang sperma daripada sampai ke bahagian telur atau ovum wanita.
Tambahan pula, penggunaan alat pencegah kehamilan seperti kondom ini boleh melindungi diri anda daripada risiko jangkitan seksual. Sesetengah jangkitan seksual boleh menyebabkan ketidaksuburan pada wanita!
2. Kaedah kawalan kelahiran gabungan
Ada juga wanita yang menggunakan kaedah kawalan kelahiran gabungan sebelum ini, namun tertanya-tanya bilakah mereka akan kembali subur.
Kaedah kawalan kelahiran gabungan menggunakan beberapa kaedah berbeza untuk mencegah kehamilan. Ini termasuklah penggunaan pil perancang, patch dan juga gegelung.
Kesemua kaedah ini mempunyai hormon estrogen dan juga progestin.
Bagi anda yang menggunakan kaedah ini, tubuh anda akan kembali subur dalam tempoh beberapa minggu setelah anda menghentikan pengambilan gabungan pil tersebut.
Ia juga boleh mengambil masa antara 1 hingga 3 bulan untuk kembali hamil.
Kajian menunjukkan bahawa setengah daripada wanita yang menggunakan kaedah ini akan kembali hamil dalam tempoh 3 bulan setelah menghentikannya.
Ada juga wanita yang kembali hamil setelah 12 bulan menghentikan penggunaannya.
3. Peranti intrauterin atau IUD
Terdapat dua jenis IUD yang digunakan oleh wanita untuk mencegah kehamilan iaitu IUD hormon seperti Mirena dan Skyla, atau IUD bukan hormon (tembaga) seperti ParaGard.
Sebarang penghentian penggunaan IUD perlu dilakukan oleh doktor perubatan bertauliah, dan jangan sesekali melakukannya sendiri di rumah.
Bagi wanita yang menghentikan penggunaan IUD, kesuburan mereka untuk hamil akan kembali dengan cepat. Tempoh yang diambil untuk kembali subur biasanya hanya dalam waktu 1 bulan sahaja.
Untuk lebih memudahkan anda mengingatinya, kesuburan anda akan kembali semula selepas kitaran haid pertama sejurus IUD tersebut dikeluarkan.

4. Nexplanon: Kaedah kawalan kesuburan wanita melalui implan hormon
Nexplanon adalah satu-satunya implan kawalan kelahiran yang menggunakan hormon progestin.
Nexplanon akan melepaskan progestin dalam tempoh tiga tahun selepas penggunaannya. Implan ini boleh dikeluarkan pada bila-bila masa dalam tempoh tiga tahun selepas penggunaan.
Sama seperti IUD, wanita akan kembali subur dengan pantas sejurus implan Nexplanon ini dibuang.
Biasanya ia akan mengambil masa hanya dalam tempoh 1 bulan sahaja untuk kembali hamil.
Tempoh penggunaan Nexplanon sama ada sekejap atau lama tidak mempengaruhi kecepatan anda untuk kembali hamil.
5. Depo Provera: Kaedah kawalan kesuburan wanita melalui suntikan
Depo Provera adalah sejenis suntikan yang membantu wanita mencegah kehamilan daripada berlaku dalam tempoh 12 minggu atau 3 bulan.
Bagi mereka yang menggunakan kaedah perancang kehamilan ini, anda mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk kembali hamil berbanding kaedah-kaedah perancang yang lain.
Pengeluar Depo Provera mencadangkan agar anda menghentikan pengambilan suntikan ini dalam tempoh 1 tahun sebelum anda ingin kembali hamil.
Ini kerana, walaupun suntikan ini tidak lagi membantu mencegah kehamilan dalam masa 3 bulan selepas penggunaan, hormon daripada suntikan ini masih lagi berada dalam tubuh anda kerana ia disuntik pada otot anda.
Oleh sebab itu, anda mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk hamil walaupun telah lama menghentikan suntikan Depo Provera ini.
Kembalinya kesuburan wanita tidak menyebabkan anda terus hamil
Walaupun kesuburan wanita akan kembali semula setelah berhenti menggunakan kaedah perancang seperti di atas, ia tidak bermakna bahawa anda akan terus hamil.
Ada yang mungkin akan hamil dalam tempoh 1 bulan, malah ada juga yang perlu menunggu sehingga 1 tahun untuk kembali hamil.
Ini kerana, bukan hanya kaedah perancang yang mempengaruhi tempoh kesuburan tersebut, tetapi ia juga melibatkan faktor-faktor lain seperti umur, kesihatan dan gaya hidup anda.


Ketahui fungsi caresat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up! Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Dah Ambil Pil Perancang, Tapi Pregnant Juga! Bagaimana Nak Tahu Bila Waktu Subur? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dah-ambil-pil-perancang-tapi-pregnant-juga-bagaimana-nak-tahu-bila-waktu-subur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanja Makan Bukanlah Sebab Nak Tunjuk Kaya Tapi Sebab Nak Kongsi Rezeki

Belanja Makan Bukanlah Sebab Nak Tunjuk Kaya Tapi Sebab Nak Kongsi Rezeki

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 170 hits
Kita belanja makan bukan sebab kita banyak duit tapi kita akan rasa puas bila tengok orang happy makan dan kekenyangan Kepuasan itu susah nak gambarkan macam mana sebenarnya Hanya mereka yang berada dalam situasi tu je yang dapat rasa dan f...
Bomba Datang Baru Nak Gelabah Pelajar Berang Buat Complaint Tapi Tak Diendah Pihak Univerisiti

Bomba Datang Baru Nak Gelabah Pelajar Berang Buat Complaint Tapi Tak Diendah Pihak Univerisiti

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 189 hits
Tular di laman Twitter satu ciapan yang dimuat naik oleh seorang pelajar universiti tempatan dikenali sebagai Arep Ashari yang terpaksa berdepan detik cemas apabila kipas di dalam bilik asramanya terbakar Menerusi ciapan tersebut Arep telah...
Arahan Berbakul Tak Jalan Ini Waktu Mujarab Paling Sesuai Nak Nasihatkan Anak

Arahan Berbakul Tak Jalan Ini Waktu Mujarab Paling Sesuai Nak Nasihatkan Anak

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 118 hits
Patutlah anak tak dengar kata dan lambat bertindak dan tidak respon setiap kali kita berikan nasihat dan arahan Mak ayah perlu kenal pasti waktu tepat bukan nasihat setiap masa Bila Ada waktu tepat untuk mak ayah memberikan nasihat atau pun...
Nak Menyusu Direct Ke Guna Botol Waktu Raya Ni Ini Jawapan Kaunselor Laktasi

Nak Menyusu Direct Ke Guna Botol Waktu Raya Ni Ini Jawapan Kaunselor Laktasi

papar berkaitan - pada 4/5/2022 - jumlah : 123 hits
Sambutan hari raya bertambah meriah dan menyeronokkan bila dapat berkumpul bersama sanak saudara Bagi ibu yang masih menyusukan anak kadangkala masa menziarah sanak saudara boleh menjadi saat yang agak kelam kabut bila anak menangis nak men...
Bayi Dah Mula Melompat Lompat Memang Lenguh Nak Pegang Tapi Bagus Untuk Perkembangan

Bayi Dah Mula Melompat Lompat Memang Lenguh Nak Pegang Tapi Bagus Untuk Perkembangan

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 119 hits
Penatnya bila bayi mula melompat lompat Tahukah anda ia adalah berfaedah untuk perkembangan bayi Mama dan papa jangan mengeluh lagi Bayi baru lahir hingga 12 bulan berkembang dengan pantas Mama dan papa mesti perasan bayi akan melalui pelba...
Sayang Nak Lepas Tapi Ramai Pokai Terpaksa Jual Iphone 13 Akibat Berbelanja Sakan Untuk Raya 2022

Sayang Nak Lepas Tapi Ramai Pokai Terpaksa Jual Iphone 13 Akibat Berbelanja Sakan Untuk Raya 2022

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 166 hits
Sayang nak lepas tapi Ramai pokai terpaksa jual iPhone 13 akibat berbelanja sakan untuk raya 2022Sudah menjadi kebiasaan kebanyakan orang berbelanja sakan semasa membuat persiapan raya Masuk minggu kedua Syawal pula ada yang mula kehabisan ...
Bini Mana Tak Berasap Uqasha Beng4ng Dah Bersiap Cantik Nak Dating Kamal Tukar Plan Pergi Futsal

Bini Mana Tak Berasap Uqasha Beng4ng Dah Bersiap Cantik Nak Dating Kamal Tukar Plan Pergi Futsal

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 117 hits
Menerusi satu klip yang menceritakan kisah pasangan selebriti yang baru bergelar suami isteri mennyertai rancangan The House menjadi topik perbualan ramai apabila mereka melayari bahtera rumahtangga mereka dengan menghadap realiti semasa Pe...
Nak Luang Masa Dengan Anak Tanpa Tahu Abi Pergi Bila Bila Masa Datuk Azizul

Nak Luang Masa Dengan Anak Tanpa Tahu Abi Pergi Bila Bila Masa Datuk Azizul

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 199 hits
Bapa kepada tiga cahaya mata perempuan yang digelar The Pocket Rocketman Datuk Mohamad Azizulhasni Awang berkata sebolehnya setiap hari dia mahu luangkan masa sepenuhnya dengan isteri dan anak anak seperti tiada hari esok Bukan itu saja seb...
Nak Men4ngis Susah Cari Tempat Solat Noorkhiriah Mahu Bina Surau Di Stesen Minyak

Nak Men4ngis Susah Cari Tempat Solat Noorkhiriah Mahu Bina Surau Di Stesen Minyak

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 244 hits
Pelakon Noorkhiriah meluahkan hasrat untuk membina sebuah surau kecil di mana mana stesen minyak yang tidak menyediakan kemudahan tersebut Mahu meninggalkan sesuatu sebelum menghembuskan nafas terakhir Noorkhiriah berkongsikan perkara itu b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music