Cukupkah Sujud Sahwi Hanya Sekali Jika Lupa Berulang Kali Dalam Solat



Dalam artikel yang lalu kita telah mengetahui apa yang dimaksudkan dengan sujud sahwi. Sujud ini dilakukan untuk menutup kecacatan dalam solat seperti ragu-ragu, kekurangan bilangan rakaat atau terlebih rakaat. Untuk memahami dengan lebih jelas, mari kita ikuti sebab-sebab yang menjadikan seseorang perlu melakukan sujud sahwi:
1. Meninggalkan satu daripada sunat Ab’adh seperti tasyahhud yang pertama dan qunut.
2. Meragui bilangan rakaat.
3. Tidak sengaja melakukan perbuatan yang ditegah yang jika disengajakan akan membatalkan solat.
4. Memindahkan sesuatu perbuatan solat sama ada rukun atau sunat ab’adh atau surah yang dipindahkan kepada bukan tempatnya. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/443)
Oleh itu, jika berlaku salah satu daripada sebab-sebab yang dinyatakan, maka seseorang perlu untuk sujud sahwi. Ia perlu dilakukan di akhir solat sebelum memberi salam.
Adapun, jika memberi salam sebelum sujud (sahwi) sama ada dengan sengaja atau terlupa yang agak lama luputlah sujud (sahwi) tersebut. Sebaliknya jika terlupa sekejap sahaja, bolehlah menyambungnya semula dengan sujud sebanyak dua kali dengan niat sujud sahwi dan memberi salam sekali lagi. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/448)
Dalam keterangan oleh Fatwa Irsyad Brunei menghuraikan bahawa bahawa sujud sahwi perlu dilakukan walaupun setelah salam dengan syarat belum jauh jarak waktu dengan salam tersebut.
Kita masih boleh kembali melakukan sujud sahwi sekalipun telah berjalan keluar dari tempat solat, walaupun telah bercakap-cakap sedikit (kira-kira tidak membatalkan sembahyang), atau telah membelakangkan kiblat. Hal ini ada dijelaskan dalam Kitab Sahih Bukhari, bahawasanya Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu telah berkata:
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengerjakan satu daripada dua sembahyang siang (kemungkinan besar ianya adalah sembahyang fardhu Asar mengikut pendapat Muhammad bin Sirin) sebanyak dua rakaat lalu Baginda memberi salam.
Kemudian Baginda pun bangun lantas menuju ke arah sebatang kayu (tiang) yang terletak di muka masjid lalu meletakkan tangan Baginda pada kayu tersebut (bersandar padanya).
Antara kalangan para sahabat yang hadir pada ketika itu ialah Sayyidina Abu Bakar dan Sayyidina Umar al-Khattab Radhillahu ‘anhuma. Kedua-dua sahabat itu merasa segan untuk menghadapkan perkara tersebut kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Maka jemaah yang berada dalam masjid pun keluar cepat-cepat lalu bertanya: “Adakah sembahyang Asar itu tadi telah diqasarkan? Kemudian bertanya pula seorang sahabat yang digelarkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagai Zul Yadain: “Adakah Tuan tadi terlupa ataupun solat itu tadi telah diqasarkan?”.
Baginda pun menjawab: “Aku tidak terlupa dan solat itu tadi pun tidak diqasarkan” Lalu Zul Yadain berkata lagi: “Betul, Tuan tadi telah terlupa”.
Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pun menyambung kembali sembahyangnya sebanyak dua rakaat, lalu memberi salam, kemudian bertakbir, lalu melakukan sujud sebagaimana sujud yang biasa ataupun lebih lama dari itu.
Selepas itu Baginda pun bertakbir kemudian sujud lagi sebagaimana sujud yang biasa ataupun lebih lama dari itu. Sesudah itu Baginda mengangkat kepalanya dan bertakbir.”
(Hadits riwayat Imam Bukhari)
Hadis di atas menerangkan bahawa Rasulullah SAW telah kembali menambah bilangan rakaat yang kurang seterusnya melakukan sujud sahwi walaupun Baginda sebelumnya telahpun berkata-kata, berjalan dan berpaling dari arah qiblat. Akan tetapi, jarak masa di antara salam dan waktu Baginda diingatkan oleh para sahabat itu tidak panjang yakni belum lagi lama.
Adakah kita perlu sujud sahwi berulang kali jika kita lupa berulang kali?
Jawapannya ialah tidak perlu. Imam al-Rafi’e Rahimahullah berkata: “Jika lupa berulang kali dalam solat, maka memadai dengan sujud sahwi (dua kali sujud) di akhir solat.” (Lihat al-‘Aziz Syarh al-Wajiz, 2/90)
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu serta kefahaman sehingga kita dapat memperbaiki ibadah kita.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post Cukupkah Sujud Sahwi Hanya Sekali Jika Lupa Berulang Kali Dalam Solat? appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/cukupkah-sujud-sahwi-hanya-sekali-jika-lupa-berulang-kali-dalam-solat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Melakukan Sujud Sahwi

Cara Melakukan Sujud Sahwi

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 377 hits
Bagaimana cara melakukan sujud sahwi Panduan ini akan membantu anda belajar melaksanakan sujud sahwi dengan betul secara langkah demi langkah Bacaan juga dipermudahkan dengan ejaan rumi bagi memudahkan anda yang tidak boleh membaca tulisan ...
Sebab Kita Di Larang Panaskan Makanan Berulang Kali

Sebab Kita Di Larang Panaskan Makanan Berulang Kali

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 193 hits
Sebab Kita Di Larang Panaskan Makanan Berulang Kali Anda selalu tak dengar yang makanan tidak boleh dipanaskan berulang ulang Selain mengubah tekstur makanan kandungan gizi makanan yang dipanaskan berulang kali juga akan hilang rosak dan se...
Bacalah Dan Amalkan Doa Ringkas Ini Ketika Sujud Terakhir Solat Kelebihannya Sangat Luar Biasa

Bacalah Dan Amalkan Doa Ringkas Ini Ketika Sujud Terakhir Solat Kelebihannya Sangat Luar Biasa

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 632 hits
Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz berkata Ini merupakan 3 doa yang janganlah kau lupakan dalam sujud1 Mintalah Diwafatkan Dalam Keadaan Khusnul Khotimah Allahumma inni as aluka husnal khotimah Artinya Ya Allah aku meminta kepada MU husnul khotimah...
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 706 hits
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat Potongan 2 ayat dari surah dalam Al Quran ini baik untuk dijadikan amalan harian terutama setiap kali mak ayah lakukan lepas solat fardhu Kedua dua ayat pendek ini mengan...
Baca Ayat Ini Sebanyak 7 Kali Setiap Kali Selesai Solat Fardhu

Baca Ayat Ini Sebanyak 7 Kali Setiap Kali Selesai Solat Fardhu

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 481 hits
Baca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu Jika dia seorang yang lemah maka akan menjadi kuat Jika dia seorang yang hina maka akan menjadi seorang yang mulia Jika dia seorang yang kalah maka akan segera mendapatkan perto...
Ganjaran Besar Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali

Ganjaran Besar Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 449 hits
Kalaulah semua orang tahu rahsia surah ini nescaya zakat di Malaysia ni tak ada orang Islam pun yang layak terima sebab semua dah kaya raya dah Sabda Nabi Muhammad S A W Barangsiapa membaca Surah al Waqiah pada tiap tiap malam tiadalah akan...
Habis Setengah Miliar Begini Kondisi Waring Penutup Kali Item Jakarta

Habis Setengah Miliar Begini Kondisi Waring Penutup Kali Item Jakarta

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 197 hits
Setelah beberapa bulan pelaksanaan Asian Games bagaimana kondisi waring waring yang menelan biaya ratusan juta rupiah itu
Anies Soal Kali Item Masalah Polusi Tidak Bisa Diselesaikan Dengan Waring

Anies Soal Kali Item Masalah Polusi Tidak Bisa Diselesaikan Dengan Waring

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 257 hits
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan menyebut pemasangan waring atau jaring hitam di Kali Sentiong atau Kali Item Jakarta Pusat hanyalah sementara Dia menyatakan pemasangan waring hanya untuk perhelatan Asian Games 2018 sehingga mulai Rabu 1...
Sambil Goyang Jokowi 1 Kali Lagi Pdip Targetkan Raih 65 Persen Di Karawang

Sambil Goyang Jokowi 1 Kali Lagi Pdip Targetkan Raih 65 Persen Di Karawang

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 152 hits
Ketua DPP Bidang Organisasi Djarot Saiful Hidayat semua kader harus kompak bersatu dan turun ke bawah Di antara caleg tidak boleh saling bertengkar bertengkar untuk mengatakan hanya saya yang baik tidak boleh Semua caleg harus bekerjasama K...
Adapting To Consumer Behavior

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu