Cukai Minuman Bergula Mampu Kurangkan Obesiti Penyakit Berkaitan Kementerian Kewangan


KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Bernama) — Pengenaan cukai ke atas produk minuman bergula diharap dapat mengubah tabiat pengguna untuk memilih minuman kurang manis sekali gus mengurangkan beban kerajaan bagi merawat masalah obesiti dan penyakit berkaitan, kata Kementerian Kewangan.
Katanya Malaysia membelanjakan RM4 bilion hingga RM8 bilion untuk merawat masalah obesiti dan penyakit tidak berjangkit dari 2010 sehingga 2016.
“Secara tidak langsung, ia (cukai ke atas minuman bergula) akan menggalakkan industri untuk menghasilkan dan mempromosikan lebih banyak produk minuman sihat sekali gus mengurangkan prevalen obesiti dan penyakit tidak berjangkit berkaitan pemakanan dalam kalangan masyarakat,” katanya menjawab soalan lazim mengenai pengenaan cukai berkenaan di sini, hari ini.
Kementerian berkata hasil Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada 2015 menunjukkan prevalen masalah berat badan dalam kalangan orang dewasa berusia 18 tahun dan ke atas di Malaysia adalah 47.7 peratus dengan 30 peratus berlebihan berat badan manakala 17.7 peratus adalah obes.
“Ini bermakna, hampir separuh daripada orang dewasa di Malaysia mengalami masalah berat badan, peningkatan sekali ganda berbanding hanya 21.1 peratus pada 2006,” katanya.
Katanya dalam kalangan negara Asia Tenggara, Malaysia menduduki tangga pertama bagi masalah berat badan dan obei.
Kementerian berkata hasil tinjauan berkenaan turut mendapati pada tahun 2015, 17.5 peratus atau 3.5 juta rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas menghidap penyakit kencing manis, semakin meningkat berbanding 11.6 peratus pada 2006.
Kementerian berkata cukai ke atas minuman bergula telah dilaksanakan oleh 38 buah negara dan hasil kajian yang dijalankan di negara itu menunjukkan penurunan permintaan dan pengambilan minuman manis bergula yang dikenakan cukai.
“Negara seperti Perancis, beberapa negeri di Amerika Syarikat, Hungary dan Mexico telah mengenakan cukai eksais sebanyak 10 peratus yang menyebabkan pengurangan pengambilan gula sebanyak 10 hingga 12 peratus dan prevalen berlebihan berat badan dan obesit di negara tersebut juga telah berkurangan,” katanya.
Di rantau ini, katanya Brunei telah melaksanakan cukai berkenaan pada April 2017.
Pada 1 Julai lepas, kerajaan mula melaksanakan cukai minuman bergula iaitu duti eksais sebanyak 40 sen seliter ke atas minuman manis yang mengandungi gula atau pemanis berasaskan gula melebihi lima gram bagi setiap 100 mililiter.
Kadar sama dikenakan bagi produk minuman berasaskan susu yang mengandungi laktosa dengan kandungan gula melebihi tujuh gram bagi setiap 100 mililiter dan jus buah-buahan dan jus sayur-sayuran dengan kandungan gula melebihi 12 gram bagi setiap 100 mililiter.
Bagaimanapun, minuman yang mengandungi kandungan gula di bawah nilai ambang dan minuman tidak sedia diminum seperti minuman pracampuran dikecualikan daripada cukai berkenaan.
Sumber: Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/02/cukai-minuman-bergula-mampu-kurangkan-obesiti-penyakit-berkaitan-kementerian-kewangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masih Ada Kementerian Gagal Urus Kewangan Dengan Baik Guan Eng

Masih Ada Kementerian Gagal Urus Kewangan Dengan Baik Guan Eng

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 214 hits
KUALA LUMPUR Masih terdapat beberapa kementerian yang gagal menguruskan kewangan serta masih bergantung kepada peruntukan tambahan daripada Kementerian Kewangan Menurut Lim Guan Eng pengalamannya sebagai Menteri Kewangan selama setahun meny...
Elaun Penerima Pingat Pjm Tunggu Kelulusan Kementerian Kewangan

Elaun Penerima Pingat Pjm Tunggu Kelulusan Kementerian Kewangan

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 155 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Penyakit Utama Hepatitis B

Penyakit Utama Hepatitis B

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 158 hits
Hepatitis B ialah satu daripada penyakit penyakit utama di dalam masyarakat dan juga merupaka satu masalah kesihatan global yang serius Hepatitis B dapat dielak dengan selamat dan berkesan melalui vaksin yang telah ditemui sejak tahun 1982 ...
Nak Anak Wangi Kononnya Tak Sangka Boleh Jadi Sebab Dia Dapat Penyakit

Nak Anak Wangi Kononnya Tak Sangka Boleh Jadi Sebab Dia Dapat Penyakit

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 270 hits
Sudah menjadi kebiasaan usai memandikan anak dipakaikan bedak Tujuannya tiada lain selain untuk harumannya tetapi juga dikatakan baik untuk merawat masalah ruam jika ada Adakah pemakaian bedak ini perlu sebenarnya Petikan dari Verywell Heal...
Ispa Jadi Penyakit Utama Calhaj Di Mekkah

Ispa Jadi Penyakit Utama Calhaj Di Mekkah

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 140 hits
Beberapa calon haji juga menderita penyakit diabetes yang kemudian diberikan obat dan observasi jika membaik bisa rawat jalan di kloter atau dirawat di KKHI Imran menyarankan agar calon haji lansia mengambil keringanan dalam beribadah
Pengalaman Penyakit Anxiety Disorder

Pengalaman Penyakit Anxiety Disorder

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 257 hits
Pengalaman Penyakit Anxiety Disorder l Assalamualaikum Pengalaman Penyakit Anxiety Disorder Ramai yang tak tahu Ana ada AD ni kan Ana sendiri tak jangka akan dapat penyakit yang tak diundang ni Pengalaman Penyakit Anxiety Disorder Sebenarny...
139 Pelarian Papua Maut Akibat Penyakit Kebuluran

139 Pelarian Papua Maut Akibat Penyakit Kebuluran

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 318 hits
JAKARTA 18 Julai Seramai 139 orang di wilayah Papua meninggal dunia akibat krisis kebuluran dan penyakit berikutan pertempuran antara tentera dan kumpulan pemberontak Selain itu menurut kumpulan bantuan manusia seperti dipetik Reuters ribua...
Penyakit Diabetes Hipertensi Dan Hyperlipidaemia Menyerang Generasi Muda Di Malaysia

Penyakit Diabetes Hipertensi Dan Hyperlipidaemia Menyerang Generasi Muda Di Malaysia

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 510 hits
Kaji selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada tahun 2015 menganggarkan beban penyakit kronik tidak berjangkit seperti diabetes hipertensi dan hyperlipidaemia dalam kalangan rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas adalah sangat tingg...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Pusing Bandar

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

The Indian Dilemma In Kkb