Covid P Pinang Semakin Parah Khairy Perlu Bertindak



Pulau Pinang dilanda pendemik Covid 19 paling buruk dalam sejarah dan penduduk negeri itu mahu Menteri Kesihatan Datuk Seri Khairy Jamaluddin yang akan melawat pulau mutiara esok menyelesaikan segera krisis kesihatan berkenaan.
Menurut Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin, Pulau Pinang mencatat 145 kes per 100,000 populasi sejak dua hari yang lepas dan Khairy akan mengunjungi Covid war zone esok.
“Memandangkan Menteri Kesihatan diberikan kuasa besar di bawah undang-undang, mempunyai peruntukan berpuluh bilion ringgit dan dibantu oleh semua kakitangan Kementerian Kesihatan dari doktor pakar sehingga jururawat, Khairy merupakan “Covid Czar” yang mempunyai kuasa besar dan tanggungjawab berat.
“Dalam keadaan yang serius ini, saya ingin mengemukakan tiga cadangan besar untuk pertimbangan Menteri Kesihatan demi rakyat Pulau Pinang yang sedang sengsara,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Tegas Pengarah Strategi KEADILAN itu, kedatangan Khairy seharusnya menyelesaikan masalah dengan pendekatan berbeza daripada sebelum ini sehingga Kerajaan Negeri tidak berjaya mendapatkan bekalan vaksin sendiri sebagaimana Selangor.
Tambah Sim, Khairy kali ini perlu lebih berjiwa besar sesuai dengan semangat kerjasama bi-partisan kerajaan dan pembangkang di peringkat Persekutuan.
“Cadangan pertama, saya memohon supaya Khairy membawa 1 juta dos vaksin ke Pulau Pinang pada kadar yang segera. Mengikut data JKJAV, Pulau Pinang hanya mencatat 50.3% jumlah keseluruhan populasi lengkap 2 dos. Kadar vaksinasi terjejas sepanjang bulan Ogos kerana kekurang vaksin. Beberapa PPV ditutup.
“Saya dapati apabila Sultan sesetengah negeri bertitah, Menteri dengan segera mengerahkan stok vaksin ke negeri tersebut. Jangan salah faham, saya tidak membantah, kerana ini menunjukkan tahap keperihatinan Sultan dan Menteri terhadap negeri-negeri tersebut. Saya cuma berharap Menteri boleh berlaku adil kepada negeri Pulau Pinang dengan mengerahkan 1 juta dos dalam bulan September ini. Bantulah kami melengkapkan vaksinisasi kepada semua orang dewasa Pulau Pinang.
“Pulau Pinang juga memerlukan katil ICU dan katil Covid non-ICU yang lebih banyak. Buat masa ini, Pulau Pinang hanya mempunyai 70 katil ICU dan 830 katil bukan ICU untuk tujuan Covid. Data terkini CPRC menunjukkan Pulau Pinang telah mencatat 98.2% penggunaan katil ICU, dan katil Covid bukan ICU pada 106%.
“Saya ingin cadangkan penambahan 30 katil ICU dan 670 katil bukan ICU untuk tujuan Covid. Jika ini berlaku, maka Pulau Pinang akan ada 100 katil ICU dan 1500 katil bukan ICU untuk tujuan Covid.
“Kekurangan katil ICU dan bukan ICU telah menyebabkan ramai pesakit Covid terpaksa duduk di kerusi atau tidur terlantar di lantai hospital sementara menunggu kekosongan katil,” katanya.
Oleh itu, Sim mencadangkan agar Menteri Kesihatan mengarahkan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan untuk menggunakan kuasanya di bawah Seksyen 26 (1) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 bagi merekuisisi hospital swasta atau katil-katil mereka untuk kegunaan pihak kerajaan.
Katanya, Pulau Pinang mempunyai banyak hospital swasta. Namun buat masa sekarang, hanya 5% katil hospital swasta digunakan untuk pesakit Covid. Dalam keadaan peperangan Covid yang terdesak, kerajaan harus menggunakan kuasa yang diperuntukkan untuk merekuisisi hospital swasta atau katil-katil ICU dan bukan ICU dengan memberi pampasan yang munasabah.
Beliau turut menyertakan petikan Seksyen 26 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988:
Rekuisisi premis
(1) Bilamana Ketua Pengarah berpendapat adalah perlu bagi melaksanakan mana-mana peruntukan Akta ini dan peraturan-peraturan yang dibuat di bawah Akta ini, dia boleh secara bertulis memberi kuasa mana-mana pegawai diberi kuasa merekuisisi sementara mana-mana premis selama apa-apa tempoh yang difikirkan perlu oleh Ketua Pengarah. “Cadangan ketiga yang ingin saya kemukakan adalah untuk menangani masalah kekurangan doktor, kakitangan perubatan dalam hospital kerajaan di Pulau Pinang
“Kita faham seluruh negara kekurangan doktor dan kakitangan perubatan. Bukan senang mengerahkan mereka ke Pulau Pinang dengan kadar segera. Pulau Pinang amat bertuah, kita mempunyai ramai doktor dan pegawai perubatan di sektor swasta.
“Saya mencadangkan kepada Menteri buat sementara selama beberapa bulan merekuisisi doktor-doktor swasta sama ada dari hospital swasta atau klinik swasta ke perkhidmatan kerajaan pada kadar segera. Mereka juga harus diberi pampasan yang munasabah,” katanya.
Selain itu, Sim turut mencadangkan supaya pelajar-pelajar universiti tahun akhir dalam jurusan perubatan dikerah ke wad-wad biasa supaya doktor-doktor yang berpengalaman ditugaskan ke wad-wad Covid dan bilik kecemasan. Pelajar universiti tahun akhir sudah cukup pengetahuan untuk menangani wad-wad biasa.
“Desperate time calls for desperate measures. Saya berharap cadangan saya mendapat perhatian yang serius daripada pihak Menteri,” akhiri beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33037

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
100 Hari Ph Cadang 10 Asas Kpi Untuk Khairy Tangani Covid 19

100 Hari Ph Cadang 10 Asas Kpi Untuk Khairy Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 173 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE September 4 2021Jawatankuasa Kesihatan Pakatan Harapan mencadangkan 10 Indeks Prestasi Utama yang ketara untuk mengukur keberkesanan strategi Cari Uji Jejak Asing Sokong dan vaksinasi yang diambil oleh Kementerian Kes...
Khairy Must Reset Healthcare System Covid 19 Strategy

Khairy Must Reset Healthcare System Covid 19 Strategy

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 180 hits
MP SPEAKS First and foremost I would like to congratulate Khairy Jamaluddin on his recent appointment as the 23rd health minister of Malaysia His appointment comes at a pivotal time especially to bring fresh perspective in leading our Malay...
76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 200 hits
Ketua Wanita UMNO Bahagian Kota Melaka Datuk Haryaty Hamdzah mencadangkan kepada Kerajaan Keluarga Malaysia untuk mengadakan satu kajian menyeluruh mengenai punca terhadap masalah kes cerai yang tinggi direkodkan sejak pandemik Covid 19 Ini...
Hospital Pulau Pinang Hampir Lumpuh Pesakit Covid 19 Meningkat

Hospital Pulau Pinang Hampir Lumpuh Pesakit Covid 19 Meningkat

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 378 hits
SHAH ALAM Kerajaan Persekutuan digesa supaya menyalurkan bantuan kepada Hospital Pulau Pinang yang sedang menghadapi isu peningkatan kemasukan pesakit Covid 19 Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata perkhidmatan sokongan kesihatan di hos...
Covid 19 Pulau Pinang Terima 20 000 Vaksin Dari Selangor Bersatumenerajui

Covid 19 Pulau Pinang Terima 20 000 Vaksin Dari Selangor Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 228 hits
Pulau Pinang menerima sumbangan 20 000 dos vaksin COVID 19 daripada kerajaan negeri Selangor hari ini Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata pihaknya berbesar hati menerima sumbangan ini dan berharap ia akan membantu mempercepatka...
Covid 19 Malaysia Masuk Fasa Endemik Hujung Oktober Khairy

Covid 19 Malaysia Masuk Fasa Endemik Hujung Oktober Khairy

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 131 hits
Fareez AzmanSeptember 1 2021 Khairy berkata rakyat perlu menerima konsep hidup bersama virus meskipun negara berjaya mengawal pandemik COVID 19 Gambar failPUTRAJAYA Malaysia bakal memasuki fasa endemik COVID 19 bermula hujung Oktober ini ka...
Kerajaan Grs Tidak Bertindak Secukupnya Tangani Covid 19 Kata Shafie

Kerajaan Grs Tidak Bertindak Secukupnya Tangani Covid 19 Kata Shafie

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 174 hits
Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal mendakwa katil tambahan kini ditempatkan di bilik pembedahan di Hospital Queen Elizabeth 1 KOTA KINABALU Kerajaan Sabah tidak menangani situasi Covid 19 secukupnya susulan peningkatan harian jangkitan Covi...
Pesakit Rebah Di Wad Dijangkiti Covid 19 Tahap 4

Pesakit Rebah Di Wad Dijangkiti Covid 19 Tahap 4

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 150 hits
Pesakit Rebah Di Wad Dijangkiti Covid 19 Tahap 4 ALOR SETAR Jabatan Kesihatan negeri memaklumkan pesakit yang video memaparkan dirinya dalam keadaan lemah sebelum terbaring kaku di lantai wad seterusnya disahkan meninggal dunia dijangkiti C...
Aishah Dibawa Ke Hospital Selepas Positif Covid 19 Saya Ada Asma Sekarang Demam Panas Dan Semput

Aishah Dibawa Ke Hospital Selepas Positif Covid 19 Saya Ada Asma Sekarang Demam Panas Dan Semput

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 229 hits
Aishah dibawa ke hospital selepas positif Covid 19 Saya ada asma sekarang demam panas dan semput Aishah mohon orang ramai mendoakan kesihatannya PENYANYI Aishah yang disahkan positif Covid 19 terpaksa dikejarkan ke Hospital Ampang Kuala Lum...
Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden