Covid 19 Ujian Berat Rakyat Malaysia Tapi Banyak Hikmah Tersembunyi Rupanya Ini Yang Jadi


Sesungguhnya wabak COVID-19 satu ujian buat kita semua. Banyak yang berubah sejak ia melanda Malaysia. Ramai yang kehilangan sumber pendapatan, tahap kesihatan yang terjejas malah sesi persekolahan juga terpaksa dihentikan seketika sehingga masalah ini reda.
Kini kita bersyukur, hasil kerjasama seluruh rakyat Malaysia dengan kerajaan, kita dapat melihat keadaan semakin pulih. Banyak hikmah yang berlaku di sebalik ujian ini. Melalui penulisannya, Siti Suryani Yaakop berkongsi tentang perkara yang dipelajarinya sepanjang dua tiga bulan ini.

Ikuti perkongsi menarik ini.
Covid ni menjadikan saya semakin kuat percaya pada janji Tuhan…bila DIA hantar sesuatu musibah, pasti DIA hantar bersama dengan hikmah.
Artikel Lain: [Virus COVID-19 Sekitar 2 Tahun Baru Ada Vaksin. Hadkan Bawa Anak Ke Tempat Umum]
Hikmah ni begitulah. Tak dapat dibaca dan disedari dalam sehari dua. Kadang makan bulan baru kita rasa manisnya.
Saya simpan sini sebagai kenangan. Benda-benda yang telah saya dapat selama dua tiga bulan.
1. Saya rasa selama berpuluh tahun kita jadi rakyat Malaysia, ini pertama kali kita punya Perdana Menteri dan barisan menteri yang sangat baik, ambil berat, menenangkan, kool dan tak candu dengan politik. Orang lain sibuk nak buat apa pun, mereka sikit tak risau dan tak terjejas.
2. Malaysia Boleh! Selama ni kita laung, tapi kadang kita tak berapa yakin. Kali ni terbukti kita memang boleh. Dari negara kecil yang orang tak pandang, sekarang satu dunia kagum dengan kita.
Saya belajar begitulah. Letakkan satu benda walau tak nampak nilainya pada tangan yang betul. Ia mampu jadi luar biasa.
3. Saya belajar beratur dan bersabar walaupun saya orang yang tak boleh sabar menunggu sebelum ini. Masuk kedai, sabar. Tunggu barang pos, sabar. Ikut prosedur, sabar. Roti Gardenia habis, sabar….

4. Saya belajar buat kek dan kuih. Dua benda yang saya tak pernah buat seumur hidup. Saya rasa leceh, banyak kerja, banyak nak kemas. Beli kan senang. Sama je modal dia. Tapi, masa PKP jangan kata kek, cekodok pisang pun takda orang jual. Nak taknak, kena belajar buat sendiri. Rupanya, seronok!
5. Selain dari buat kek, saya belajar buat kabinet dengan suami. Bakat terpendam suami selama ini. Rupanya boleh tahan juga hasil kerja dia. Itu lah orang kata, benda kalau terdesak ni apa pun jadi.

6. Saya belajar kenal kawan. Masa sulit ni lah orang kata masa mengenal kawan yang benar-benar kawan. Yang susah saya lah susah dia. Senang saya dia pun gembira. Sungguh, sabahat-sahabat begini ni mahal nilainya.
7. Saya belajar buat baik. Jadi baik. Macam Ustaz Ebit Lew. Macam semua orang yang tak berhenti bagi bantuan. Apa pun orang kata, buat je baik. Bukan untuk orang lain. Untuk kita sendiri.
8. Saya belajar jangan menilai orang. Masa hot kes artis nak bantuan dulu, tiba-tiba kita dapat tahu Zarina Anne Joulie tak berhenti bagi bantuan pada orang susah. Sebelum tu macam-macam orang cakap dia. Judgmental is never good!
9. Saya belajar rupanya kalau tak keluar berjalan, saya hidup je lagi! Dulu masa takda PKP, habis duit entah buat apa. Asal hari minggu je, berjalan. Ukur pasaraya. Saya kata tak bolehlah tak keluar. Stress. Dan rupanya, langsung tidak. Tak ada apa pun. Helok je ha.
Artikel Lain: [WHO Nasihat Masyarakat Seluruh Dunia Pakai Topeng Muka Di Tempat Awam. Bantu Cegah Jangkitan Virus COVID-19]
10. Saya belajar yang hidup ini sentiasa kena bersedia berubah dengan pantas untuk survive. Bila gaji suami kena potong masa PKP, kami belajar erti redha. Redha tu rupanya membuatkan kita boleh fikir dengan tenang dan matang. Nak stress pun buat apa. Masalah tu tetap tak hilang.
11. Saya belajar memberi itu sangat membahagiakan walau kita sendiri pun sebenarnya juga sedang susah juga. Oleh sebab anak saya bersekolah di sekolah swasta, yuran tetap kena berjalan. Disana ada ‘keluarga’ yang telah menjaga anak anak saya sejak sekian lama. Kita kongsilah apa yang ada bersama. Moga berkatnya sampai pada anak saya.
12. Saya belajar bahawa manusia yang baik itu sangat ramai sekali. Selama saya dan kawan-kawan buat Covid, bekalan makanan tak pernah putus. PPE cukup. Ramai orang buatkan. Malah ada yang sedekah macam-macam. Yang terbaik saya pernah dapat, Quran dengan tafsir perkata. Dah lama betul mengidam!
13. Saya belajar solat yang selama ini mudah sebenarnya berat. Surau tutup. Tempat solat tutup. Tuhan uji kita bagaimana susahnya untuk kita terus menjaga solat dalam keadaan begini.

14. Yang paling penting. Saya belajar nilai keluarga. Jangan ‘take for granted’. Selagi ada, kena selalu berjumpa. Dulu boleh berjumpa, takda masa nak jumpa. Sekarang banyak masa nak boleh jumpa, ‘tak dibenarkan’ jumpa. Allah tarik nikmat itu untuk kita sedar. Rindu orang yang ada pun dah sakit. Apalagi bila orangnya pun dah tiada.
Begitulah.
Allah Maha Baik.
Tidak akan sia-sia tiap satu perkara walau kita nampak ia buruk pada awalnya. Sentiasa Tuhan hantar pengajaran supaya kita jadi makin kenal DIA dan faham erti hidup di dunia.

Apa tujuan kita ada dan di’ada’kan.
Terima kasih Tuhan.
Terima kasih keluarga.
Terima kasih kawan.
Terima kasih kalian.
Selamat tinggal kenangan…..
Selamat datang ‘kita’ yang baru!
The post COVID-19 Ujian Berat Rakyat Malaysia, Tapi Banyak Hikmah Tersembunyi. Rupanya Ini Yang Jadi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/covid-19-ujian-berat-rakyat-malaysia-tapi-banyak-hikmah-tersembunyi-rupanya-ini-yang-jadi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Jumlah Rakyat Malaysia Dijangkiti Dari Luar Negara Rendah

Covid 19 Jumlah Rakyat Malaysia Dijangkiti Dari Luar Negara Rendah

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 278 hits
KUALA LUMPUR 17 Syawal 1441H Selasa Kadar jangkitan kes positif COVID 19 yang rendah di kalangan rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara menyebabkan kerajaan mengambil keputusan untuk membenarkan mereka hanya menjalani kuarantin di ked...
Buat Pertama Kali Tiada Kes Baru Covid 19 Libatkan Rakyat Malaysia Hari Ini

Buat Pertama Kali Tiada Kes Baru Covid 19 Libatkan Rakyat Malaysia Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 369 hits
Putrajaya 9 Jun Tiada penularan COVID 19 dalam kalangan rakyat Malaysia setakat 12 tengah hari 9 Jun Bagaimanapun menurut Kementerian Kesihatan Malaysia sebanyak tujuh kes COVID 19 baru dicatatkan hari ini Menurut Ketua Pengarah Kesihatan D...
Covid 19 Rakyat Malaysia Meninggal Dunia Di Doha

Covid 19 Rakyat Malaysia Meninggal Dunia Di Doha

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 437 hits
KUALA LUMPUR Seorang rakyat Malaysia disahkan meninggal dunia di Qatar hari ini dipercayai akibat COVID 19 Tengku Endut Tengku Jusoh berasal dari Besut Terengganu disahkan meninggal dunia di Hamad Medical Centre Doha pada jam 11 pagi waktu ...
Dr Yusuf Johari Anak Malaysia Yang Sertai Pasukan Hasilkan Ujian Antibodi Covid 19 Di Sheffield Uk

Dr Yusuf Johari Anak Malaysia Yang Sertai Pasukan Hasilkan Ujian Antibodi Covid 19 Di Sheffield Uk

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 320 hits
Seorang penyelidik Malaysia adalah sebahagian daripada pasukan jurutera dan saintis daripada Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Biologi di University of Sheffield United Kingdom yang telah menghasilkan komponen virus SARS Cov 2 untuk ujian anti...
Covid 19 Malaysia Hampir Pulih Rakyat Seru Usah Lanjut Pkpb

Covid 19 Malaysia Hampir Pulih Rakyat Seru Usah Lanjut Pkpb

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 678 hits
Terdapat desas desus mendakwa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan dilanjutkan selepas 9 Jun 2020 Bagaimanapun Kerajaan Perikatan Nasional telah menafikannya dan mengumumkan bahawa keputusan belum lagi Namun tinjuan ke atas rakyat bia...
Pkp Malaysia Negara Pertama Cepat Kawal Rakyat Putus Covid 19

Pkp Malaysia Negara Pertama Cepat Kawal Rakyat Putus Covid 19

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 346 hits
SHAH ALAM 4 JUN Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Mac lalu menjadikan Malaysia negara pertama dan paling cepat di rantau ini mengawal pergerakan rakyat bagi memutuskan rantaian Covid 19 kata ketua pengarah kesihatan Datuk Dr Noor Hish...
Kfc Pizza Hut Bersama Rakyat Malaysia Berjuang Menentang Covid 19

Kfc Pizza Hut Bersama Rakyat Malaysia Berjuang Menentang Covid 19

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 481 hits
Usaha Murni KFC Pizza Hut Menghulurkan Bantuan Kepada Barisan HadapanWaktu seluruh dunia diserang COVID 19 adalah waktu yang boleh dikatakan genting dan sukar bagi sesebuah negara Ketika inilah setiap rakyat dalam sesebuah negara perlu beke...
Ambil Berat Kongsi Berkat Inisiatif Pregocares Sepanjang Pkp Ini Bantu Ribuan Rakyat Malaysia Kurang Berkemampuan

Ambil Berat Kongsi Berkat Inisiatif Pregocares Sepanjang Pkp Ini Bantu Ribuan Rakyat Malaysia Kurang Berkemampuan

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 328 hits
Pejam celik pejam celik sudah lebih 3 bulan rakyat Malaysia menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Sepanjang PKP ini ramai rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah iaitu golongan B40 dan M40 yang menerima impak besar daripada segi pendapata...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na

Wanita Ditangkap Sedang Kencing Dan Membuang Sampah Di Tempat Letak Kereta

Pertempuran Pemberontak Myanmar Dan Junta Lambat Usaha Hantar Pulang Pelarian

K Jaan Setuju Salur Peruntukan Kepada Pembangkang