Covid 19 Ramai Mungkin Tak Lapor Kes Positif Sebab Nak Beraya



Trend penurunan kes jangkitan harian COVID-19 dalam negara berkemungkinan dipengaruhi sikap orang ramai yang tidak melaporkan jangkitan pada aplikasi MySejahtera.
(Berita Harian) – Pakar kesihatan pekerjaan, kecemasan dan kesihatan awam, Dr Hanafiah Bashirun berpandangan, orang ramai mungkin enggan melaporkan jangkitan COVID-19 kerana teruja meraikan Aidilfitri.
Beliau pada masa sama, tidak menolak kemungkinan orang ramai cuba mengelak dikuarantin, yang antara lain akan membataskan pergerakan mereka ketika beraya di kampung, sekiranya melaporkan sebarang jangkitan COVID-19 pada aplikasi MySejahtera.
“Kita memang jangka akan berlaku peningkatan kes dalam keadaan kebanyakan orang ramai sudah tidak lagi memakai pelitup muka dan tiada penjarakan fizikal, terutamanya ketika negara sedang meraikan Aidilfitri.
“Namun, kita juga tidak tolak kemungkinan orang ramai enggan melaporkan jangkitan di MySejahtera bagi mengelak status profil berubah atau memudahkan mereka ketika berdepan semakan rambang dilakukan pihak berkuasa.
“Malah, ada yang mungkin beranggapan enggan membataskan pergerakan mereka sepanjang Aidilfitri jika terpaksa dikuarantin susulan dijangkiti COVID-19. Tambahan kita semua sudah lama tidak beraya dengan keluarga tercinta di kampung halaman,” katanya kepada BH, hari ini.
Beliau mengulas trend jangkitan harian COVID-19 dalam negara yang terus mencatatkan penurunan sejak kira-kira seminggu lalu, dengan terkini semalam 1,352 kes baharu direkodkan termasuk empat kes import.
Ia juga hari kedua berturut-turut angka jangkitan harian dicatatkan di bawah 2,000 kes.
Selain angka jangkitan harian, trend penurunan selama beberapa hari turut direkodkan dalam angka kemasukan pesakit COVID-19 ke hospital, unit rawatan rapi serta yang memerlukan alat bantuan pernafasan.
Dr Bashirun turut menasihatkan individu dijangkiti COVID-19 tetapi enggan melaporkannya di aplikasi MySejahtera, supaya sekurang-kurangnya kekal di rumah masing-masing dan tidak bergaul dengan masyarakat, terutamanya sepanjang Aidilfitri.
Beliau meminta individu disahkan positif COVID-19 jujur kepada diri sendiri dan tidak mengambil kesempatan berseronok semata-mata sepanjang Aidilfitri sehingga memperjudikan nasib orang ramai di persekitaran kita.
“Kita perlu ada rasa tanggungjawab sosial bagi memastikan keselamatan sosial sentiasa terjamin. Semua orang juga disarankan supaya membuat saringan kendiri bagi memastikan tahap kesihatan kendiri dan jangan terlalu terleka dengan kemeriahan sambutan Aidilfitri.
“Masyarakat perlu sentiasa berwaspada kerana individu tidak bergejala tak semestinya mereka tidak dijangkiti COVID-19. Jadi, sentiasa amalkan nasihat kesihatan awam bagi memastikan diri dan keluarga terhindar daripada jangkitan, terutamanya golongan berisiko tinggi.
“Kanak-kanak dan orang ramai juga kalau boleh lakukanlah ujian kendiri sebelum masuk ke sekolah atau pejabat masing-masing bagi memastikan persekitaran kita sentiasa selamat untuk semua. Jangan pentingkan diri sendiri,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/05/03/covid-19-ramai-mungkin-tak-lapor-kes-positif-sebab-nak-beraya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Catat 20 000 Kes Covid 19 Selepas Aidilfitri Pakar Kesihatan Beri Amaran

Mungkin Catat 20 000 Kes Covid 19 Selepas Aidilfitri Pakar Kesihatan Beri Amaran

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 166 hits
freemalaysiatoday com April 20 2022 11 15 PMKerajaan membenarkan rakyat balik kampung untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini PETALING JAYA Seorang pakar kesihatan awam memberi amaran jangkitan harian Covid 19 mungkin meningkat kepad...
Hampir Nak Iftar Baby Kami Pergi Selamanya Tak Ada Simptom Rupanya Positif Covid 19

Hampir Nak Iftar Baby Kami Pergi Selamanya Tak Ada Simptom Rupanya Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 192 hits
Ibu mana yang tak sedih bila anak yang sihat dan ceria beberapa jam sebelum meninggal dunia rupanya positif Covid 19 Yang lebih menyedihkan tiada tanda tanda atau simptom jangkitan Covid 19 Malah ujian Covid 19 mereka sekeluarga menunjukan ...
Ni Check List Nak Beraya Dengan Aman Jangan Tertinggal Nanti Rugi

Ni Check List Nak Beraya Dengan Aman Jangan Tertinggal Nanti Rugi

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 119 hits
Setelah dua tahun tak beraya inilah masa yang kita nanti nantikan Pun begitu pastikan persiapan dibuat sebaiknya demi memastikan anak anak selesa sepanjang balik beraya dan perjalanan yang panjang Paling penting nyawa dan keselamatan ketika...
Status Kuarantin Bagi Positif Covid 19 Bermula 1 Mei 2022

Status Kuarantin Bagi Positif Covid 19 Bermula 1 Mei 2022

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 199 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Mulai 1 Mei Kes Positif Covid 19 Boleh Dilepaskan Dari Kuarantin Awal Jika Negatif Pada Hari Ke 4Bersama sama perubahan sejumlah SOP bermula 1 Mei 2022 kini Kementerian Kesihatan turut mengumumkan perubah...
Penularan Covid 19 Terus Terkawal Kes Harian Masih Bawah 5 000

Penularan Covid 19 Terus Terkawal Kes Harian Masih Bawah 5 000

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 259 hits
Berikut adalah Rangkuman TERKINI Mingguan Bernama mengenai COVID 19 dan perkara yang berkaitan di Malaysia serta di peringkat dunia dari 23 April hingga pukul 11 59mlm 29 April 2022 Kes kumulatif COVID 19 di Malaysia melepasi 4 44 juta kes ...
2 107 Kes Covid 19 Dilaporkan

2 107 Kes Covid 19 Dilaporkan

papar berkaitan - pada 1/5/2022 - jumlah : 271 hits
PUTRAJAYA Jangkitan Covid 19 semalam merekodkan sebanyak 2 107 kes menjadikan jumlah keseluruhan kes di Malaysia sebanyak 4 448 004 kes Berdasarkan data pada laman web CovidNow daripada kes yang dilaporkan semalam sebanyak 16 kes adalah kes...
1 503 Kes Baharu Covid Paling Rendah Sejak April Tahun Lepas

1 503 Kes Baharu Covid Paling Rendah Sejak April Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 155 hits
1 503 kes baharu Covid paling rendah sejak April tahun lepas Dikemas kini 41 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 May 2022 11
76 Lagi Kematian 32 800 Kes Baru Covid 19

76 Lagi Kematian 32 800 Kes Baru Covid 19

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 155 hits
nbsp BERITADiterbitkan nbsp nbsp Mar 12 2022Sebanyak 32 800 kes jangkitan baru Covid 19 dilaporkan semalam menjadikan jumlah terkumpul meningkat kepada 3 774 786 Kes aktif kini berjumlah 322 701 meningkat 8 peratus berbanding 14 hari lalu K...
Risau Keselamatan Keluarga Ayda Jebat Galakkan Buat Ujian Covid 19 Sebelum Beraya Di Rumah

Risau Keselamatan Keluarga Ayda Jebat Galakkan Buat Ujian Covid 19 Sebelum Beraya Di Rumah

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 186 hits
Semenjak negara kita ini memasuki ke fasa endemik ramai dilihat mengambil peluang berpusu pusu pulang ke kampung halaman masing masing bagi menyambut perayaan bersama orang tersayang setelah dua tahun tidak merasai detik ini Meskipun diberi...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan