Covid 19 Pembawa Lebih Bahaya Dari Pesakit


Wan Noor Hayati Wan Alias Orang awam memakai topeng penutup mulut dan hidung berikutan penularan wabak Covid-19 ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL 
KUALA LUMPUR – Pembawa wabak (carrier) lebih bahaya daripada pesakit (host) kerana mereka tidak menunjukkan simptom (seperti pesakit) tetapi tetap boleh memindahkan wabak kepada orang lain terutamanya yang sistem imunisasi lemah.

Bagaimanapun gelombang awal wabak, pembawa adalah dari China, negara dimana bermulanya wabak.

Lebih bahaya adalah kerana virus sudah ada dalam badan pembawa tetapi tidak menunjukkan simptom dijangkiti seperti pada pesakit iaitu individu asimptomatik.

Situasi ini sama seperti kuman AIDS yang berada sehingga 10 tahun dalam badan pembawa tanpa diketahui.

Ketua Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM, Prof Madya Dr Juliana Jalaludin, berkata, kebanyakan pembawa atau agen ini tidak menunjukkan sebarang simptom Covid-19 malah dilihat sihat tetapi akhirnya mereka akan disahkan juga wabak berkenaan.

Bagaimanapun katanya, pembawa wabak boleh memindahkan wabak itu kepada golongan yang mempunyai imunisasi badan yang lemah seperti warga emas, penghidap diabetes atau penyakit kronik lain.

“Malah merokok juga menyebabkan imunisasi badan menurun dan penyebab mudah dijangkiti virus.
“Malah dalam kajian terbaru di Wuhan, China menerusi 2,000 sampel menunjukkan golongan darah jenis A mempunyai potensi tinggi dijangkiti wabak Covid-19.

“Kita juga mohon agar Kementerian Kesihatan dedahkan maklumat statistik dan profil pesakit supaya semua pihak yang berkenaan dapat mengkaji dan menyelidik corak (pattern) penularannya.

“Ketika ini sudah lebih 700 kes rakyat Malaysia masih tidak tahu corak penularannya. Tumpuan kajian juga seharusnya kepada hal-hal lain yang menjadi keutamaan sasaran virus ini.

“Dalam bahasa mudah, apakah yang disukai dan dibenci oleh virus ini.

“Cadangan tindakan awal selain mengamalkan kebersihan diri, kita juga perlu menguatkan imunisasi atau daya tahan penyakit,” katanya.

Dr Juliana tidak menolak kemungkinan Kementerian Kesihatan sedang menyediakan pangkalan data profil pesakit, supaya boleh dijadikan rujukan bagi orang awam menghadapi, membendung dan menamatkan kebimbangan dan kegentaran ini.

Lebih penting lagi pengkalan data ini boleh digunakan bagi kajian serta penyelidikan lanjut oleh semua pihak yang berminat misalnya dalam aspek identifikasi DNA.

Pengesahan maklumat DNA penting bagi menentusahkan hipotesis sama ada wujud atau tidak pengaruh atau kekangan daripada DNA dapat segera dikenalpasti.

“Pertama, kerana corak kumpulan atau kelompok DNA di setiap negara umumnya berlainan.

“Contohnya, kenapakah orang Melayu atau bangsa lain tidak menjadi pilihan pada peringkat pertama penularan virus

“Bagaimanapun jika ada statistik bangsa dan negara pesakit di seluruh dunia amat membantu mengenal lebih mendalam lagi mengenai virus ini,” katanya.

Tambahnya, diketahui bahawa faktor pemakanan serta faktor-faktor lain turut mempengaruhi pembentukan DNA seseorang.

“Adakah corak pemakanan yang berbeza bagi bangsa yang berbeza (kelompok DNA yang berbeza) menjadi faktor?

“Contohnya adakah DNA Melayu yang tidak sama dengan DNA China ada kaitannya dengan budaya pemakanan?

“Selanjutnya adakah terdapat ciri ciri tertentu pada DNA yang menjadi keutamaan pilihan bagi virus ini?

“Mungkin dengan memahami corak DNA berkenaan boleh membantu dari segi pencegahan, rawatan dan pemulihan,” katanya.

Dua negara yang diketahui masih bebas daripada virus ini adalah Turki dan Montenegro.

Selain dipercayai kedua negara itu telah mengambil langkah terlalu awal menyekat kemasukan virus ini, juga dipercayai ada sebab lain.

Apakah yang membezakan rakyat Turki dengan rakyat Malaysia? Salah satunya sudah tentulah kelompok DNA mereka yang berbeza.

Pandemik wabak ini adalah kepentingan awam maka sepatutnya diberi peluang dan capaian kepada sesiapa sahaja yang mahu cuba membantu.

Memang diketahui ada perbezaan antara gelombang pertama dan gelombang kedua iaitu gelombang pertama dibawa daripada negara punca, manakala kedua pula daripada jangkitan.

Gelombang ketiga dijangkakan virus yang telah bermutasi, lebih daya tahan, lebih berkeupayaan menyesuaikan diri malah ditakuti virus itu boleh hidup semula walau telah disahkan telah mati.

Negara China dilihat telah pun berjaya mengurangkan penularan virus ini. Adakah kita bersedia menghadapi gelombang ketiga?

Walau apa pun pandangan kita, amalan penjagaan kebersihan pada tahap paling maksimum kerana pencegahan telah banyak terbukti berkesan serta ikut arahan Kerajaan pada masa ini.

Patuhi arahan Perdana Menteri kita. ” Jangan Keluar jalan-jalan, duduklah diam-diam di rumah” dalam tempoh kawalan pergerakan ini..Ambil iktibar dari apa yg berlaku di Itali. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/covid-19-pembawa-lebih-bahaya-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Dah Lihat Banyak Kematian Tapi Apa Yang Berlaku Kepada Pesakit Covid 19 Jauh Lebih Menyedihkan Doktor

Saya Dah Lihat Banyak Kematian Tapi Apa Yang Berlaku Kepada Pesakit Covid 19 Jauh Lebih Menyedihkan Doktor

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 648 hits
Setakat ini seramai 3 kematian dicatatkan daripada lebih 1 000 pesakit COVID 19 dengan 26 kes sedang dirawat di unit rawatan rapi Pemergian kedua dua pesakit itu meruntun hati banyak pihak termasuk para petugas kesihatan yang seringkali men...
Covid 19 12 Pesakit Pulih Hari Ini

Covid 19 12 Pesakit Pulih Hari Ini

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan mengesahkan sebanyak 12 kes COVID 19 pulih dan dibenarkan keluar hospital hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata ia menjadikan bilangan pesakit pulih sepenuhnya daripada ja...
Doktor Luah Fakta Keperitan Kematian Sayu Terpaksa Dihadap Pesakit Covid 19

Doktor Luah Fakta Keperitan Kematian Sayu Terpaksa Dihadap Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 282 hits
Setakat pada hari ini iaitu 21 Mac 2020 Malaysia telah mencatat kan 8 kes kematian yang melibatkan wabak COVID 19 Sudah pastinya berita ini sangat meninggalkan kesan terutamanya kepada ahli keluarga arwah ataupun si mati Bagi sesiapa yang t...
Kesiankan Kami Kerja Kat Luar Ni Frontliner Kesal Ada Lagi Pesakit Tipu Pasal Covid 19

Kesiankan Kami Kerja Kat Luar Ni Frontliner Kesal Ada Lagi Pesakit Tipu Pasal Covid 19

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 319 hits
Pengecut Mungkin itulah ayat yang paling sesuai untuk kita gambarkan sikap segelintir individu yang sanggup menipu dan tidak jujur mengenai keadaan mereka berkaitan Covid 19 Hanya kerana risau dengan pandangan masyarakat sanggup mereka meni...
Motivasi Sebenar Team Kesihatan Bangkit Pergi Kerja Walau Terdedah Bahaya Covid 19

Motivasi Sebenar Team Kesihatan Bangkit Pergi Kerja Walau Terdedah Bahaya Covid 19

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 421 hits
Tengah rilek dok rumah mungkin ramai tertanya dari mana datangnya kekuatan dan motivasi team kesihatan bangkit pergi kerja walau terdedah bahaya Covid 19 Baca selanjutnya untuk jawapan Tulisan Fb Azizul Azli AhmadMotivasi SEBENAR Team Kesih...
Dua Pesakit Sah Meninggal Dunia Korban Covid 19 Kini Catat 8 Kematian

Dua Pesakit Sah Meninggal Dunia Korban Covid 19 Kini Catat 8 Kematian

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 535 hits
Dalam tempoh 24 sahaja hari ini dimaklumkan sudah mencatat empat pertambahan korban COVID 19 yang telah dilaporkan ke Crisis Preparedness and Response Centre Sekaligus jumlah itu menjadikan korban nyawa yang disebabkan oleh COVID 19 telah m...
Dari Perawat Jadi Pesakit Doktor Positif Covid 19 Tabah Diuji Demi Tugas

Dari Perawat Jadi Pesakit Doktor Positif Covid 19 Tabah Diuji Demi Tugas

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 433 hits
Umum sedia tahu bahawa Covid 19 ini sedang hebat menular di Malaysia Bukan itu sahaja kematian yang direkodkan di seluruh dunia juga sudah mencecah puluhan ribu orang dengan Itali menjadi negara tertinggi kes kematian Wabak yang giat menula...
Cerita Pesakit Yang Disahkan Positif Covid 19

Cerita Pesakit Yang Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 244 hits
Hello rakan2 semua terlebih dahulu sy ingin memohon maaf sekiranya tak angkat call ataupun reply whatapps bukan sombong tp sy mau masa bertenang utk diri sendiri buat masa ni mgkn ada yg sudah tau atau masih tertanya2 ya mmg betul sy disahk...
Tiada Kakitangan Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Di Wad Yang Menempatkan Pesakit Positif

Tiada Kakitangan Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Di Wad Yang Menempatkan Pesakit Positif

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 335 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan tiada kakitangan kesihatan yang dijangkiti COVID 19 di wad yang menempatkan pesakit positif Dalam satu ciapan yang dimuat naik melalui akaun Twitter rasminya KKM menerangkan bahawa kes positif yang...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander