Cerita Pesakit Yang Disahkan Positif Covid 19



Hello rakan2 semua..terlebih dahulu sy ingin memohon maaf sekiranya tak angkat call ataupun reply whatapps, bukan sombong tp sy mau masa bertenang utk diri sendiri buat masa ni. mgkn ada yg sudah tau atau masih tertanya2, ya mmg betul sy disahkan positif COVID-19 pada 19th March setelah menjalani ujian secara sukarela dua hari sebelum nya..(ujian kali kedua)..skrg sy masih di kuarantin di Hospital Tumpat Kota Bharu Kelantan.

Skrg ni kesihatan sy dlm keadaan yg baik, tdk lagi mengambil apa2 ubat dan tidak perlu bantuan pernafasan,malah sy boleh membuat senaman ringan seperti biasa. Boleh dikatakan sy sudahpun melepasi fasa kritikal.

Tujuan sy berkongsi di wall sy ni adalah bukan utk meraih simpati, niat saya adalah supaya smua rakan2 mengambil serius arahan2 yg dikeluarkan oleh kerajaan.

Tuan2 & puan2, virus covid 19 itu macam cinta, cinta buta..dia tdk mengenal siapa, sesiapa sj boleh kena jika dipandang ringan. Mcm kes sy, sy sendiri pun tak tahu dimana sya dijangkiti, boleh jadi di airport, dlm flight, di hotel atau dari mana2. So nasihat sya, duduk di rumah diam2 kalau tiada urusan penting.

Oleh sbb ada rakan2 yg tanya apa simptom2 yg ada pada sy ketika itu..jadi biarlah sy kongsikan disini..

Sy mula demam pada 1st March 2020. Suhu badan mencecah 38-39 deg C. Menggigil dan berpeluh, hilang selera makan.


3rd March 2020 turun ke KPJ Kota Bahru utk dapatkan rawatan..sy juga meminta utk di uji Covid 19, tp malangnya masa tu Kota Bharu belum ada test kit dan kriteria sy tdk memenuhi syarat utk di uji, salah satunya adalah sy tdk pernah ke luar negara yg terjebak.

Sy agak kecewa dan menegaskan kpd Dr bahawa sy tak pernah rasa demam seperti ini, kali ini mmg berlainan. Sy kembali ke rig pada 5th March 2020 dgn panadol dan antibiotik utk seminggu. Sy agak terkilan sbb diambil ujian darah sahaja, bukannya covid 19. masa tu nampak sgt negara kita tdk bersedia menghadapi covid 19.

Sesudah sampai di rig, pada hari yg sama badan sy demam panas sekali lagi. Sy makan panadol dan antibiotik seperti biasa.

Pada 7th March, sy mula batuk. Batuk kering dan tak berkahak, dan tak behingus. Sy teruskan dgn ubat dn antibitok. Sy tidur berjam-jam dlm bilik supaya ubat meresap sebaik nyak ke dalam badan. Sy bersyukur ada boss yg baik2 di rig yg membenarkan sy berehat mengikut keselesaan sya..(Tq Dave & Akhmad).

Pada 9th March, sy kehabisan ubat dan antibiotik. Tp badan semakin lemah, bernafas semakin sukar, badan sejuk sehinggakan sy terpaksa tidur di dalam tandas klinik pada malam 8th (disitu saja tmpt yg tiada AC).

Pada hari yg sama 9th March, Rig Medic yg bertugas telah berhubung dgn ISOS support dan mereka sebulat suara meminta Emergency Medivac. Sesampai sj helicopter didarat, sy terus dimasukkan ke wad Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu selama 4 hari...dirawat di wad biasa didiagnose lung infection..sy discharge dr hospital kerajaan pada 13th March, tiada lagi demam, cuma batuk sikit2. Masa ni sy belum lagi disahkan positif covid 19 disebabkan hospital enggan membuat ujian oleh kerana tdk memenuhi kriteria. Oleh yg demikian sy telah berbincang dgn Rig Manager dan pada hari yg sama yg telah pergi ke hospital swasta utk pemeriksaan. Keputusan ujian pertama adalah Negatif, sy diminta utk membuat ujian kali kedua pada 17th utk confirmation, dan keputusan ujian kedua adalah Positif..

Seperti yg telah sy katakan awal td, ya skrg sy sdng dikuarantin di hospital Tumpat sehingga ujian seterusnya pada Rabu depan. Jgn risau jgn panik, sy baik2 saja, kesihatan boleh dikatakan 99% sihat. cuma virus masih ada didalam badan. Seperti anda semua sedia maklum, tiada ubat spesifik, atau vaksin buat masa ini, jadi untuk badan kembali sihat adalah bergantung sepenuhnya pada ANTIBODY masing2..

Nasihat sy pada rakan2,
1. Elakkan xtvt yg boleh membuatkan anda demam (pikirlah sendiri), biarlah anda kekal sihat dlm tempoh mengekang covid 19 ini.
2. Jgn sebar berita yg tidak sahih, ini akan bikin panik dan boleh jadi bodoh secara tidak terkawal. (ini pun tiada ubat)
3. Dengar nasihat kerajaan dan pihak berkuasa.
4. Jgn balik kampung/rumah panjai.

ohya..mgkn ada yg tertanya2 tentang keluarga sya, semua anak2 dan isteri dlm keadaan yg baik dan sihat di kediaman kami di Miri. So selepas balik ni nanti, mmg sy bercadang utk camping di luar selama seminggu utk extra quarantine dr keluarga.. camping gear fullset and ready to go..tiada masalah..

Sekain terima kasih.

Dentonel Misa
9W8DTL@W91

#kekaltampan


MR :  Ada orang di sahkan negetif masih tak percaya...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/cerita-pesakit-yang-disahkan-positif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikuti Perkongsian Pengalaman Pesakit Malaysia Disahkan Positif Covid 19

Ikuti Perkongsian Pengalaman Pesakit Malaysia Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 316 hits
Anda ada terfikir tak orang sakit dijangkiti virus ni mereka dikuarantin buat apa Apa rasanya bila disahkan positif COVID 19 ini Perkongsian pengalaman ini dikongsikan oleh individu bernama di twitter beliau bagaimana mula mula disahkan pos...
73 Anggota Kkm Disahkan Positif Covid 19

73 Anggota Kkm Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 179 hits
Semakin hari semakin meningkat kes COVID 19 di Malaysia Pihak kerajaan juga telah berusaha sekeras mungkin bagi membendung penularan ini selain mengambil inisiatif yang tidak akan membebankan rakyat pada masa akan datang 73 Anggota KKM Disa...
Anggota Kesihatan Kkm Positif Covid 19 Bukan Berpunca Dari Rawat Pesakit

Anggota Kesihatan Kkm Positif Covid 19 Bukan Berpunca Dari Rawat Pesakit

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 200 hits
Terkini Sebentar tadi Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah telah memaklumkan yang seramai 73 anggota kesihatan KKM disahkan positf COVID 19 Bagaimanapun semua kakitangan KKM ini tidak dijangkiti semasa merawat pesakit C...
Pekerja Offshore Ini Kongsi Pengalaman Disahkan Positif Covid 19 Selepas Dua Kali Ujian

Pekerja Offshore Ini Kongsi Pengalaman Disahkan Positif Covid 19 Selepas Dua Kali Ujian

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 352 hits
Perkongsian oleh seorang pekerja offshore Dentonel Misa ini di laman Facebook miliknya pasti akan membuatkan kita lebih berhati hati menghadapi penularan wabak COVID 19 ketika ini Melalui kirimannya itu dia yang kini dirawat di Hospital Tum...
Dari Perawat Jadi Pesakit Doktor Positif Covid 19 Tabah Diuji Demi Tugas

Dari Perawat Jadi Pesakit Doktor Positif Covid 19 Tabah Diuji Demi Tugas

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 432 hits
Umum sedia tahu bahawa Covid 19 ini sedang hebat menular di Malaysia Bukan itu sahaja kematian yang direkodkan di seluruh dunia juga sudah mencecah puluhan ribu orang dengan Itali menjadi negara tertinggi kes kematian Wabak yang giat menula...
Besarnya Ujian Fateh Sepatutnya Buat Kimo Kanser Darah Disahkan Pula Positif Covid

Besarnya Ujian Fateh Sepatutnya Buat Kimo Kanser Darah Disahkan Pula Positif Covid

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 267 hits
Dalam keadaan negara yang masih lagi berjaga jaga untuk menghalang wabak COVID 19 ini daripada terus menular apabila mendapat tahu angka positif wabak ini meningkat pastinya ramai yang cukup risau Tambah lagi kes kematian juga meningkat set...
Senarai Pemain Bola Sepak Disahkan Positif Covid 19 Setakat Ini

Senarai Pemain Bola Sepak Disahkan Positif Covid 19 Setakat Ini

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 359 hits
Pemain Bola juga tidak terkecuali dimana ada diantara mereka telah disahkan positif COVID 19 Lebih daripada 10 pemain bola sepak disahkan jangkiti COVID 19 COVID 19 merupakan virus yang kini telah menyerang hampir seluruh dunia termasuk lah...
Kucing Peliharaan Disahkan Positif Covid 19 Selepas Berjangkit Dari Pemiliknya

Kucing Peliharaan Disahkan Positif Covid 19 Selepas Berjangkit Dari Pemiliknya

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 282 hits
Seorang wanita telah menjangkiti kucingnya dengan Koronavirus dedah pihak kesihatan Belgium hari ini Ketua Penyakit Berjangkit di Institut Kesihatan Negara Steven van Gucht dalam sidang media memberitahu virus itu ditemui dalam haiwan pelih...
Foto Doktor Pakar Sekeluarga Disahkan Positif Covid 19 Undang Sebak

Foto Doktor Pakar Sekeluarga Disahkan Positif Covid 19 Undang Sebak

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 287 hits
Di Perak seorang doktor pakar bersama isteri dan anak anaknya telah dimasukkan ke Hospital Permaisuri Bainun Ipoh selepas mereka sekeluarga disahkan positif Covid 19 Kisah ini telah dikongsikan oleh isteri beliau di laman Facebooknya Gold A...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City