Covid 19 Masa Untuk Kerajaan Belanjakan Simpanan Pakar Ekonomi



Kerajaan Malaysia wajar menggunakan simpanannya untuk suntikan ekonomi pada saat kecemasan diserang wabak Covid 19.
Demikian pendapat penasihat ekonomi bekas PM Dr Mahathir Mohamad yang mencadangkan pakej rangsangan ekonomi lebih besar dilaksanakan serta merta dengan 3 strategi utama
Muhammed Abdul Khalid berkata, Putrajaya perlu membantu rakyat Malaysia yang hilang mata pencarian, terutamanya pekerja yang bekerja secara sendiri dan pekerja yang mempunyai pendapatan kurang RM5,000 sebulan.
Menurutnya, di peringkat permulaan RM1,000 boleh diberikan kepada pekerja yang bekerja sendiri dan bagi pekerja yang makan gaji, Putrajaya boleh memberikan subsidi gaji sebanyak RM1,000 sebulan kepada majikan bagi memastikan tidak ada isu pembuangan pekerja.
“Untuk permulaan, ia boleh dilaksanakan selama 3 bulan bermula April ini. Ini akan menelan belanja sebanyak RM26 bilion,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Muhammed turut mencadangkan supaya cukai perniagaan dikurangkan kepada semua syarikat dan individu bagi tahun ini. Bahkan, bank dan syarikat pembiayaan juga disyorkan mengurangkan hutang pinjaman untuk beberapa bulan.
Katanya, rancangan dalam pakej rangsangan terdahulu yang memberi penangguhan membayar cukai dan bantuan pinjaman kewangan kepada syarikat kecil dan sederhana tidak memadai.
Menurutnya, banyak syarikat akan gulung tikar dan akan memberi impak negatif untuk jangka masa panjang.
“Jika kita secara konservatif unjurkan 10% syarikat kecil dan sederhana gulung tikar, ini bersamaan dengan 1 juta akan hilang pekerjaan. Ini harus dielak sama sekali.
“Matlamat utama strategi ini adalah untuk memastikan syarikat kecil dan sederhana bertahan,” katanya.
Bukan itu sahaja, Muhammed juga mencadangkan bantuan besar-besaran diberikan kepada pengeluar makanan secepat mungkin bagi memastikan negara tidak menghadapi masalah bekalan makanan.
Menurutnya, Putrajaya mengimport hampir 25% jumlah bekalan makanan atau lebih RM50 bilion setahun.
Jelasnya, krisis yang dialami akibat wabak Covid-19 ini pasti akan merencatkan pengeluaran bekalan makanan ke Malaysia pada masa terdekat ini.
Katanya, Tabung AgroFood RM1 bilion Bank Negara Malaysia (BNM) dalam pakej rangsangan pertama itu haruslah dibesarkan secepat mungkin kepada sekurang-kurangnya RM10 bilion.
“Matlamat utama strategi ketiga adalah untuk kita tidak kelaparan dan kebuluran. Ia juga menggalakkan aktiviti pengeluaran makanan, terutamanya bagi memenuhi permintaan domestik.
“Harga barang makanan utama juga diletak dalam kawalan, supaya peniaga tidak menaikan harga barang sesuka hati,” katanya.
Tambahnya, Putrajaya tidak perlu bimbang mengenai defisit fiskal, jumlah hutang negara, kadar pertumbuhan ekonomi, tanggapan “credit rating agencies”, ataupun berpolitik.
Katanya, lebih penting adalah ketelusan dan kecerahan polisi, dan keberkesanan perlaksanaan untuk mengembalikan keyakinan rakyat.
“Harus diingatkan kembali, objektif kita hanya satu, iaitu ‘survival’, yang lain, kita ketepikan dahulu. Tidak ada ertinya jika kita masih mahukan kadar pertumbuhan ekonomi positif, dan kedudukan fiskal elok dan molek, jika rakyat mati dan negara huru-hara.
“Pada waktu kecemasan beginilah masanya untuk kita berbelanja untuk rakyat, dan gunakan simpanan negara seperti Kumpulan Wang Amanah Negara yang berjumlah hampir RM17 bilion dan rizab negara yang melebihi RM400 bilion.
“Apa gunanya menyimpan sehingga beratus bilion ringgit jika tidak mahu menggunakannya semasa kecemasan sebegini? Inilah fungsi simpanan.
“Jika Kementerian Kewangan dan kerajaan masih kedekut dan ‘in denial’, akibatnya ramai rakyat Malaysia akan menerima padah.
“Masa untuk bertindak adalah sekarang,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26814

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Bak Kata Pakar Ekonomi Jangan Kedekut Bantu Rakyat

Covid 19 Bak Kata Pakar Ekonomi Jangan Kedekut Bantu Rakyat

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 287 hits
IBRAHIM MAT ISAPenguatkuasaan perintah kawalan pergerakan ketika ini pastinya menjejaskan sumber pendapatan serta memberi kesan langsung dan tidak langsung kepada rakyat terutama golongan B40 Rakyat sedang mendepani pelbagai kesulitan dalam...
Wisma Putra Mohon Bantuan Pakar Perubatan China Tangani Covid 19

Wisma Putra Mohon Bantuan Pakar Perubatan China Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 184 hits
Menteri Luar Hishammuddin Hussein PUTRAJAYA Wisma Putra akan memohon bantuan pakar perubatan dari China dengan segera bagi membantu petugas barisan hadapan negara ini memerangi wabak Covid 19 Melalui hubungan Malaysia China Wisma Putra term...
Butuh Stimulus Rp1 000 Triliun Untuk Redam Dampak Covid 19 Ke Sektor Ekonomi

Butuh Stimulus Rp1 000 Triliun Untuk Redam Dampak Covid 19 Ke Sektor Ekonomi

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 127 hits
Ekonom Senior Indef Fadhli Hasan menyarankan kepada pemerintah agar tidak tanggung tanggung memberikan stimulus kepada masyarakat Indonesia di tengah pandemi virus corona atau Covid 19
Terdampak Covid 19 Masa Kerja Ppk Dan Pps Di Binjai Dihentikan Sementara

Terdampak Covid 19 Masa Kerja Ppk Dan Pps Di Binjai Dihentikan Sementara

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 187 hits
Ketua Divisi SDM Parmas KPU Binjai Robby Effendi mengatakan penghentian masa kerja PPK dan PPS itu merupakan salah satu dampak kondisi saat ini Begitupun honor PPK untuk bulan Maret tetap diberikan
Kerajaan Kedah Ibarat Buah Busuk Tunggu Masa Untuk Gugur

Kerajaan Kedah Ibarat Buah Busuk Tunggu Masa Untuk Gugur

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Krisis politik yang melanda persekutuan dijangka bakal memberi kesan terhadap kepimpinan kerajaan Negeri Kedah tidak lama lagi Ketua Penerangan UMNO Negeri Kedah Datuk Suraya Yaacob dalam satu kenyataan sebentar tadi berkata ke...
Pemkot Tangsel Perpanjang Masa Tanggap Bencana Covid 19 Hingga 29 Mei

Pemkot Tangsel Perpanjang Masa Tanggap Bencana Covid 19 Hingga 29 Mei

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 102 hits
Dari semula ditetapkan sampai 1 April diperpanjang hingga 29 Mei mendatang kata Kepala Badan Penanggulangan Bencana Kota Tangsel Chaerudin Kamis
Kerajaan Tubuh Majlis Tindakan Ekonomi Bersidang Setiap Isnin

Kerajaan Tubuh Majlis Tindakan Ekonomi Bersidang Setiap Isnin

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 194 hits
MESYUARAT Kabinet pertama dipengerusikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini memutuskan penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi sebagai langkah segera mendepani cabaran ekonomi negara Muhyiddin berkata EAC yang dipengerusikan o...
Perokok Penghisap Vape Berisiko Tanggung Sakit Lebih Teruk Sekiranya Dijangkiti Covid 19 Pakar

Perokok Penghisap Vape Berisiko Tanggung Sakit Lebih Teruk Sekiranya Dijangkiti Covid 19 Pakar

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 360 hits
Individu yang mengambil produk tembakau mungkin berisiko menjadi lebih teruk jika dijangkiti COVID 19 kata pakar Menurut ahli pulmonologi Mayo Clinic dan pakar perubatan penjagaan kritikal Dr Neal Patel amalan merokok memusnahkan mekanisme ...
Daun Semambu Penawar Covid 19 Ini Penjelasan Pakar Dan Yb Kj Buat Ramai Setuju

Daun Semambu Penawar Covid 19 Ini Penjelasan Pakar Dan Yb Kj Buat Ramai Setuju

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 213 hits
Dakwaan mengatakan daun semambu mampu merawat jangkitan virus Covid 19 adalah tidak benar kata Fellow Akademi Sains Malaysia yang juga pakar epidemiologi dan statistik perubatan Profesor Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud Daun Semambu Pena...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah